Forbedring med DAC i forhold til forsterker? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 120
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Fint og høre dine erfaringer med 3808 også. Bruker også restore funksjonen på HQ. Synes det gir en veldig god lyd. Har også kommet frem at det ikke er noe og hente på en DAC til 2000,- i forhold til en god forsterker. Som jeg har skrevet tidligere tror jeg de fleste vil få ett bedre løft i lyden ved og bytte ut andre komponenter enn og kjøpe en billig dac.
    Hvordan var Sonos'n direkte da, sammenliknet med Denon ?

Enig med deg at en DAC til 2000 er bortkastede penger - du må nok opp på 8-10'
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    har vel bedre ører en deg
    [...]
    ikke lett når sånne som deg og Knutinh lurer i buskene - dere sabler jo ned alle forsøk.....
    Du har full anledning til å motsi meg, om du har saklige innvendinger. I et åpent forum har alle anledning til å ytre seg -- også til å forsvare en trådstarter som vel har gjort ganske grundig rede for hva han mener allerede.

Om folk som mangler kunnskap eller saklige argumenter begynner med samme type personangrep som vi har opplevd i diverse kabel- og tweakedebatter, håper jeg at adminstratorene har vett på å gripe inn før det ender i hets og personlige hat-mailer igjen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du har full anledning til å motsi meg, om du har saklige innvendinger. I et åpent forum har alle anledning til å ytre seg -- også til å forsvare en trådstarter som vel har gjort ganske grundig rede for hva han mener allerede.

Om folk som mangler kunnskap eller saklige argumenter begynner med samme type personangrep som vi har opplevd i diverse kabel- og tweakedebatter, håper jeg at adminstratorene har vett på å gripe inn før det ender i hets og personlige hat-mailer igjen.
    Når jeg stiller et spørsmål til trådstarter så forventer jeg at du gir han anleding til å svare. Han har ikke sluppet til for å kunne svare på hans synspunkt på hvordan Sonos'n låt og ikke vet jeg om han har prøvd heller.

Er ikke ute etter å ta deg eller Knut, men er ikke ikke ny her så jeg kjenner dere... - vi får se om Christer har noe å tilføye - det er tross alt HANS tråd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått sammenlignet så mye opp mot Sonos sin dac enda. Prøvde så vidt det var når jeg monterte opp. Så fant jeg ut at jeg skulle prøve dac´n i forsterkeren en stund, for så og prøve ut dac´n i sonosen senere. Kan ta og prøve litt frem og tilbake i morgen for og se om jeg merker noen forskjell :-D

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Squeezebox koblet til min RX-V3900 med optisk kabel.
    Kjøpte en DacMagic fra HiFi-klubben, en dyr optisk kabel, og en dyr kvalitets-RCA-kabel.
    Og for å være helt ærlig. Jeg hører ikke en dytt forskjell på SqueezeBox gjennom DacMagic, eller om den går direkte i forsterker uten ekstern Dac.

Så i mitt tilfelle DacMagic vs. RX-V3900 så er vel de like gode.
    (Jeg har i hvertfall ikke gullører nok til å høre forskjell)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg stiller et spørsmål til trådstarter så forventer jeg at du gir han anleding til å svare. Han har ikke sluppet til for å kunne svare på hans synspunkt på hvordan Sonos'n låt og ikke vet jeg om han har prøvd heller.

Er ikke ute etter å ta deg eller Knut, men er ikke ikke ny her så jeg kjenner dere... - vi får se om Christer har noe å tilføye - det er tross alt HANS tråd.
    Det Fahnsen gjør er bare å dele sine kunnskaper og erfaringer rundt temaet og tilogmed på ein ganske saklig og lærerik måte. Det er jo faktisk ikkje nødvendig at folk skal måtte finne opp kruttet på nytt i alle byer og nabolag når me allikevel er samlet her på forumet. Og det er pr dags dato ingen køsystem for innlegg på AVforum, så her er det ingen som "ikkje slipper til".

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er dette med retorikk da;- hvorfor denne understrekede brodd? Hadde ikke kostet noe som helst å utelate det om det var det overbevisende poeng som var saken? Å beskrive motdebattanter som kunnskapsløse og usaklige er neppe god diplomatikunst. Du kunne likegjerne kalt dem treklatrere og hottentotter...

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mens jeg er i gang med å lese hva du skriver: Hvem andre enn du er det som opplever? Lukter språkknep og forsøk på martyrrolleskaping lang vei. Hvem er "vi"? Hva slags mandat opererer du med her? Skal jeg gidde fortsette å lese hva du skriver, eller skal jeg forkaste det som "vi/flertallets/de opplystes/alles" bortforklarende og trøstende tullball?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Det Fahnsen gjør er bare å dele sine kunnskaper og erfaringer rundt temaet og tilogmed på ein ganske saklig og lærerik måte. Det er jo faktisk ikkje nødvendig at folk skal måtte finne opp kruttet på nytt i alle byer og nabolag når me allikevel er samlet her på forumet. Og det er pr dags dato ingen køsystem for innlegg på AVforum, så her er det ingen som "ikkje slipper til".
    Den var til meg ikke - og da er det naturlig et JEG svarer og ikke en annen. Betviler ikke Fahnsen kunnskaper men det er lov å bruke ørene og, og i hifi sammeheng det viktigste redskap vi har. Noen liker å grave seg ned i tekniske artikler mens andre velger å bruke øra - noe som straks fører til argumenter om blindtest hver gang de kommer til kort. Og så trenger man ikke ta på seg den belærende holdningen som enkelte har - jeg har rett og ikke motsi meg uten å ha dokumentasjon på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men det er lov å bruke ørene og, og i hifi sammeheng det viktigste redskap vi har. Noen liker å grave seg ned i tekniske artikler mens andre velger å bruke øra - noe som straks fører til argumenter om blindtest hver gang de kommer til kort.
    Jeg skrev egentlig et svar men har heller henvendt meg til moderator for å få slettet posten din.

-k

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg har en Squeezebox koblet til min RX-V3900 med optisk kabel.
    Kjøpte en DacMagic fra HiFi-klubben, en dyr optisk kabel, og en dyr kvalitets-RCA-kabel.
    Og for å være helt ærlig. Jeg hører ikke en dytt forskjell på SqueezeBox gjennom DacMagic, eller om den går direkte i forsterker uten ekstern Dac.

Så i mitt tilfelle DacMagic vs. RX-V3900 så er vel de like gode.
    (Jeg har i hvertfall ikke gullører nok til å høre forskjell)
    Kjenner meg litt igjen.
    Min Beresford DAC gjør en strålende jobb når den er koblet i mini-HiFi'et:
    DVD/CD spiller > Beresford > t-amp > Mission
    (alternativet er å dekode internt i spiller og analoge kabler videre)

Men i stuekinoen hvor jeg har Yamaha receiver, hører jeg ingen forskjell om jeg kjører signalet fra CD/DVD spiller digitalt til receiver, eller via Beresford og analogt videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Mens jeg er i gang med å lese hva du skriver: Hvem andre enn du er det som opplever? Lukter språkknep og forsøk på martyrrolleskaping lang vei. Hvem er "vi"? Hva slags mandat opererer du med her? Skal jeg gidde fortsette å lese hva du skriver, eller skal jeg forkaste det som "vi/flertallets/de opplystes/alles" bortforklarende og trøstende tullball?
    Jeg har opplevd at folk som ikke kan Ohms lov belærer meg om kablers fysiske virkemåte.

Jeg har opplevd at folk som aldri har deltatt i eller arrangert en DBT, ei heller kan forklare hva hensikten med en blindtest er har belært meg om svakhetene ved blindtester.

Hva annet kan man si om slike enn at de er kunnskapsløse (innenfor det aktuelle temaet)?

Jeg er ingen martyr, men jeg får endel pepper fra de som føler seg truet. Jeg har blitt kjeftet huden full av en skribent i et norsk hifi-blad. Jeg har fått truende meldinger med beskjed om at man vet hvem jeg er og at jeg ikke bør være så tøff. Det er naivt å tro at det ikke finnes rare mennesker som blir ganske så provosert over at noen er uenige med dem, og atpåtil kan henvise til kilder som underbygger sitt syn (det siste er mest provoserende tror jeg - jo mer saklig man forholder seg i debatten jo mer rasende blir enkelte).

Alle kan påberope seg å være ekspert på internett. Jeg gjør det ikke, men prøver etter beste evne å henvise til vitenskaplige kilder der hvor det er relevant og mulig. Jeg kan umulig kreve av deg eller forvente av deg at du leser hva jeg skriver, men håpe at du over tid vil få respekt for at jeg er i stand til å :
    1) Gjøre leseren oppmerksom på det når jeg bare spekulerer
    2) Finne referanser når jeg gir uttrykk for at jeg er sikker på noe

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    da blir konkusjonen at trådstarter må avgjøre selv. men har spurte for å høre hva mange, forskjelligge mente. sikkert.
    Trådstarter må uansett avgjøre selv (det ser ut til at han allerede har gjort det nå). Jeg går ut ifra at han henvendte seg her for å gå "gode" råd, ikke bare for å få råd.

Hva som er gode råd kan sikkert diskuteres og jeg har prøvd å forklare hva jeg baserer mine innspill på.

-k

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg skrev egentlig et svar men har heller henvendt meg til moderator for å få slettet posten din.

-k
    Hei Knut

Godt du modererte deg, men å slette poster er vel ikke veien å gå, det er vel bare i Kina de driver med slikt 8)

I alle fall, sagt er sagt og lest er lest, og har jeg kanskje gått for langt i enkelte karakteristikker av både deg og Fahnsen. La oss begrave stridsøksene - dette kommer de ikke noe godt ut av å dra dette videre ?

Bjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd at folk som aldri har deltatt i eller arrangert en DBT, ei heller kan forklare hva hensikten med en blindtest er har belært meg om svakhetene ved blindtester.

Hva annet kan man si om slike enn at de er kunnskapsløse (innenfor det aktuelle temaet)?
    Jeg regner med at du har testet mange forskjellige kabler i diverse prisklasser
    siden du kommer med den påstanden der?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg regner med at du har testet mange forskjellige kabler i diverse prisklasser
    siden du kommer med den påstanden der?

Det må du gjerne regne med men jeg synes retorikken passer dårlig med det jeg faktisk skriver. Hoved-påstanden min er at jeg ikke finner dokumentasjon som tilsier at kabler/DAC skal ha noen magisk effekt slik audiofile påstår, tvert imot så finnes mange troverdige rapporter hvor man ikke fant noen magi. For å påstå at jeg kaster stein i glasshus så måtte du evt insinuere at jeg aldri har lest faglitteratur, noe som er feil.

På akkurat samme måte så er jeg skeptisk til Gud og tusser og troll. Betyr det at jeg nødvendigvis må ha vært et visst antall timer i kirken? Selvsagt ikke, skeptikerens privilegie (og lodd) er å være bygdetullingen som spør "hvorfor det?" eller jenta som spør "hvorfor har ikke keiseren klær på seg?". Det er vesensforskjellig fra den som hevder å besitte sikker kunnskap om noe som han/hun ikke vet noe om (ved f.eks å hevde at skin-depth er voldsomt viktig for signal-kabler, eller at blindtester er irrelevante fordi man trenger å lytte i mer enn 2 minutter for å gjøre seg opp en mening).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg anstrenger meg for å basere mine utsagn på alt annet enn anekdoter om hva jeg føler når sølvplata snurrer.
    Dette er jo nettopp poenget i diskusjoner som dette:

Det er ikke slik, at vi "skeptikere" bare ser på teori og ikke har gjort våre egne erfaringer.

Alle opplever et eller annet når de lytter til ulikt utstyr. Men så lenge disse opplevelsene ikke kan forklares utfra målbare elektriske eller akustiske fenomener, er sjansen stor for at årsaken sitter i lytterens hode. Dette vil si at en annen lytter vil få en helt annen opplevelse.

Når profesjonelle blindtester motsier dine eller mine personlige opplevelser, og resultatene av de profesjonelle testene stemmer overens med tekniske fakta, mens dine og mine personlige opplevelser lett kan forklares utfra alminnelig psykologi, er konklusjonen grei:

Min eller din opplevelse har ingen betydning for andre enn oss selv, og kan ikke hjelpe andre til å velge utstyr som passer deres behov eller smak.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min eller din opplevelse har ingen betydning for andre enn oss selv, og kan ikke hjelpe andre til å velge utstyr som passer deres behov eller smak.
    Hjelper det at kona berømmet anlegget for å ikke lenger vært spisst og skarpt i diskanten den dagen nåværende dac ble brukt på film og musikk, den jeg har valgt ut etter min ikke-vitenskapelige metode? Og hun har klaget mye! På spiss og ubehagelig diskant altså. Og har målbart bedre hørsel enn meg (vi får begge testet hørselen gjennom jobben med jevne mellomrom). Jeg kan forsikre deg om at hun ikke vet filla av hvilket utstyr og hvor mange kroner det er snakk om ...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hjelper det at kona berømmet anlegget for å ikke lenger vært spisst og skarpt i diskanten den dagen nåværende dac ble brukt på film og musikk, den jeg har valgt ut etter min ikke-vitenskapelige metode? Og hun har klaget mye! På spiss og ubehagelig diskant altså. Og har målbart bedre hørsel enn meg (vi får begge testet hørselen gjennom jobben med jevne mellomrom). Jeg kan forsikre deg om at hun ikke vet filla av hvilket utstyr og hvor mange kroner det er snakk om ...
    Interesant - det har jeg hevdet hele tiden - det er forskjell på hva folk hører. Hvorfor skulle det ikke være forskjeller her når noen ser perfekt og noen må korrigere synet. Det samme med lukt og smak, for ikke si uteseende

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant - det har jeg hevdet hele tiden - det er forskjell på hva folk hører. Hvorfor skulle det ikke være forskjeller her når noen ser perfekt og noen må korrigere synet. Det samme med lukt og smak, for ikke si uteseende
    Jeg tror det er lite forskjell på hva folk med normal hørsel hører, det er hva en legger merke til og vektlegger som skaper forskjellene.

I samme slengen vil jeg påstå at å høre forskjell før og etter er noe alle kan klare, litt uavhengig av hørselen. Her handler det om hukommelse og om en har bitt seg merke i de eventuelle detaljene som forandres. Det er selvsagt at en må ha god nok hørsel til å høre detaljene i diskanten i utgangspunktet hvis en skal få med seg en forandring i diskanten.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •