Forbedring med DAC i forhold til forsterker? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 120
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Ikke problem å høre forskjellene på spesielle lyder som høye flygeltoner, triangel og ikke minst etterklangstid.
    ...
    hørbare forskjeller finnes, men ikke nødvendigvis lett å detektere i en blindtest uten at man sammenligner helt konkrete parametre.
    Dersom det ikke er noe problem å høre forskjellene seende så ville man forvente at det heller ikke er noe problem å høre de samme forskjellene blindt (med samme materiale inn). Grunnen til at jeg i utgangspunktet er skeptisk er fordi andre har prøvd dette før (meg selv inkludert) uten å greie å påvise forskjeller. Da er det rimelig å legge bevisbyrden på den som hevder å høre forskjell. Kanskje er det spesielle kombinasjoner av software, drivere, hardware og materiale som gir effekter andre ikke har påvist -det ville i såfall være veldig spennende å kunne bevise det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    hørbare forskjeller finnes, men ikke nødvendigvis lett å detektere i en blindtest uten at man sammenligner helt konkrete parametre.
    På dette punktet gjør det naturligvis ingen forskjell, om testen er blind eller ikke.

Det er ikke hørselen som hemmes i en blindtest; det er annen informasjon som utelukkes.

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er mange ting her i livet jeg ikke vet. Bl.a. vet jeg ikke hvor god du er til å lytte, eller hvor godt anlegg du har.

Det jeg vet er at det er vanskelig å finne blindtester som støtter at valg av DAC har stor lydmessig betydning, uavhengig av resten av anleggets pris og lytternes antatte interesse for hifi. Man kan like eller ikke like det, mene sitt om grunnen til at det er slik.

mvh
    Knut
    da blir konkusjonen at trådstarter må avgjøre selv. men har spurte for å høre hva mange, forskjelligge mente. sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrevet min konklusjon nederst på side 2. Kan legge til at det lenger frem i tid godt kan bli aktuelt med en egen DAC. Men ikke på nåværende tidspunkt.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom det ikke er noe problem å høre forskjellene seende så ville man forvente at det heller ikke er noe problem å høre de samme forskjellene blindt (med samme materiale inn). Grunnen til at jeg i utgangspunktet er skeptisk er fordi andre har prøvd dette før (meg selv inkludert) uten å greie å påvise forskjeller. Da er det rimelig å legge bevisbyrden på den som hevder å høre forskjell. Kanskje er det spesielle kombinasjoner av software, drivere, hardware og materiale som gir effekter andre ikke har påvist -det ville i såfall være veldig spennende å kunne bevise det.

-k
    Jeg er ikke på noe punkt uenig at riktig utførte blindtester gir et temmelig pålitelig resultat. Det hadde vært veldig interessant (om enn umulig, dessverre) å teste de fem-seks-sju dacene som har vært innom på en så teknisk og vitenskapelig korrekt måte som mulig, og om jeg hadde kommet til samme konklusjon bare med ørene til hjelp. Kanskje, kanskje ikke. Jeg, som mange andre, har litt begrensede muligheter til å gjøre slike tester, derfor har jeg brukt følgende metode
    1) Utvalgte sekvenser fra noen få låter, hver sekvens med sin vanskelige passasje, eksempelvis: Diskant (=instrumentgjengivelse), romfølelse og bass-punch, kompleks og enklere musikk. Disse sekvensene kan jeg godt, og har generelt lybilde, instrumentering og produksjon godt innnunder huden.
    2) Lytte over tid, og repetere, variere volum, gjøre subjektiv vurdering av om jeg liker gjengivelsen av hver enkelt sekvens eller ikke.
    3) Ettersom jeg stort sett har en (høyst to) dac(er) av gangen må jeg stole på den subjektive vurderingen akkurat nå, og gjøre meg opp mening om det er et steg i riktig retning eller ikke.

Årsaken til at jeg prøvde noe nytt var at jeg enten endret krav til funksjon eller ikke likte gjengivelsen på en eller flere sekvenser tidligere. Etterhvert har jeg altså endt opp med en dac som får OK på alle punkter. Det positive er at jeg nå aldri hører tringler som skjærer i ørene lenger (bokstavelig og som metafor). Dette gir ro i sjelen og minsker trangen til noe nytt.

Nå gir dette kanskje inntrykk av at jeg er fryktlig opptatt av dacer. Det er jeg ikke. Mesteparten av dacene har vært innom fordi jeg har jobbet mye med funksjon, dvs kvitte meg med receiveren.

Og jeg har forkastet en meget god dac til en høyere pris enn den jeg har nå. Mest fordi jeg gikk fra to til 8 kanaler, men like mye fordi jeg fikk minst like god lyd! Etter mine subjektive vurderinger, selvsagt....

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Var så heldig og fikk sonos av meg selv til jul :-D

Har ZP-90 som jeg har koblet til mitt eksisterende hjemmekinoanlegg i stua.
    Har koblet ZP-90 med optisk kabel til min Denon 3808. Slik at jeg lar forsterkeren ta seg av DAC konverteringen. Har all min musikk i Apple lossless. Må si dette fungerte veldig bra samtidig som jeg er fornøyd med lydkvaliteten. Så kommer det stor spørsmålet. Kan man oppnå enda bedre hørbar lyd ved og ha en egen DAC mellom ZP-90 og denon 3808?
    Kobler da evt optisk til DAC og analog fra DAC til forsterker. Eller er DAC´n i denon forsterkeren såpass bra at det ikke er noe og hente på f.eks DAC´ene fra cambrige eller Acram som hifiklubben selger. Forsalg til evt. andre bra DAC´er?
    Hei

Har selv SONOS og Denon AVR-3808A, og har selv kjørt dette oppsettet noen år. Bruker også selv Restorer funksjonen på Denon receiveren satt til HQ og synes det låter upåklagelig. En litt artig historie, skulle teste ny receiver på HFK, og en NAD receiver og Denon 4810 ble koblet opp analogt og digitalt med DacMagic. Når jeg uten selgers viten satt på Restorer funksjonen på AVR-4810 på HQ utbrøt han soleklart at Denon receiveren helt klart låt best, da var det DAC'en i AVR-4810 som tok seg av jobben og ikke DacMagic.
    Etter hva jeg har fått med meg er det samme DAC i 4810 som 3808.
    Så min erfaring er at DAC'ene i "nyere" receivere holder mål og at DAC'er ala DacMagic ikke er noe jeg gidder å bruke noen kroner på, da jeg ikke synes det gir merkbart bedre løft.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Har skrevet min konklusjon nederst på side 2. Kan legge til at det lenger frem i tid godt kan bli aktuelt med en egen DAC. Men ikke på nåværende tidspunkt.
    Hvorfor valgte DU slik du gjorde ? Mao hvorfor valgte DU å koble digitalt til forstereren og ikke analogt, og har du prøvd begge deler og sammenliknet ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Har selv SONOS og Denon AVR-3808A, og har selv kjørt dette oppsettet noen år. Bruker også selv Restorer funksjonen på Denon receiveren satt til HQ og synes det låter upåklagelig. En litt artig historie, skulle teste ny receiver på HFK, og en NAD receiver og Denon 4810 ble koblet opp analogt og digitalt med DacMagic. Når jeg uten selgers viten satt på Restorer funksjonen på AVR-4810 på HQ utbrøt han soleklart at Denon receiveren helt klart låt best, da var det DAC'en i AVR-4810 som tok seg av jobben og ikke DacMagic.
    Etter hva jeg har fått med meg er det samme DAC i 4810 som 3808.
    Så min erfaring er at DAC'ene i "nyere" receivere holder mål og at DAC'er ala DacMagic ikke er noe jeg gidder å bruke noen kroner på, da jeg ikke synes det gir merkbart bedre løft.
    Med samme DAC, mener du da samme chip. Det trenger vel ikke bety at de låter likt ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Med samme DAC, mener du da samme chip. Det trenger vel ikke bety at de låter likt ?

+1....

Er som i PC verden.. selv om de bruker samme chip.. så kan det være andre faktorer som utgjør ytelsen totalt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvorfor valgte DU slik du gjorde ? Mao hvorfor valgte DU å koble digitalt til forstereren og ikke analogt, og har du prøvd begge deler og sammenliknet ?
    Trådstarter får svare for seg selv. Men rent generelt er det få eller ingen som faktisk sammenligner. Trumpetguy forklarer ganske nøye hvordan han har gjort det -- og det går jo tydelig fram av forklaringen at han ikke har sammenlignet noe som helst: Han har hørt på ulike DACer til ulike tider, under ulike forhold.

Skal man gjøre en sammenligning, må man ha begge/alle DAC'ene koblet til samtidig, slik at man kan skifte umiddelbart mellom dem. Og man må naturligvis ha justert gain, slik at lydnivået blir likt mellom dem. Regulerer man lyttevolum, må man bytte fram og tilbake mellom begge/alle DACene for hver volumjustering; ikke lytte på én DAC med ulike lydnivåer, og deretter lytte på en annen med ulike lydnivåer. Da, og bare da, kan man snakke om sammenligning.

Skal man vurdere dem objektivt, altså bare på grunnlag av lyd, uten at kunnskap om pris, omdømme, design eller annet kan påvirke vurderingen, må man ikke vite hvilken DAC som er koblet til hvilken inngang. Tilkobling og justering må altså være gjort av en annen, og DACer og koblinger må ikke være synlige.

Hvor mye synsinntrykk og fordommer betyr for vurderingen av opplevelser, ser vi lett av hi-fi-bladenes anmeldelser. Alle husker vel Lexicon-skandalen, der en erfaren anmelder hevdet at en svinedyr universalspiller var mye bedre enn referansemodellen Oppo BDP-83SE -- og det viste seg at den dyre spilleren faktisk var Oppos billigmodell satt inn i et fancy kabinett...

Og så viser det seg altså, gang på gang, at når folk ikke vet hva de lytter til, har de store problemer med å høre de forskjellene de mener å høre når de vet hva de lytter til. Selv om de har nøyaktig de samme mulighetene til å styre selve lytteopplevelsen.

Chip-produsentene gir nøyaktige instruksjoner for hvordan DACen skal konstrueres. Følger produsenten instruksjonene, burde DACene låte likt. Men alle produsenter følger ikke instruksjonene. Noen produsenter ønsker jo å forandre på lydbildet; f.eks. gjøre det "varmere". "Modding" av DACer er populært; både blant brukere og produsenter.

Stanley Beresford er blant de produsentene som diskuterer produktene sine i
    offentlige fora. Han har f.eks. begrunnet bruken av antatt dårligere chiper fremfor antatt bedre chiper (som ikke koster nevneverdig mer), med at den chipen han bruker krever færre komponenter på den analoge siden. En chip som på papiret er bedre, vil (etter Beresfords mening) gi et dårligere totalresultat, fordi flere analoge komponenter påvirker lyden negativt. En annen produsent som liker å diskutere, Ashley James (som driver AVI sammen med ingeniøren Martin Grindrod), skryter av at hans DAC får plass på et kredittkort. Men titter man inni en del separate DACer, ser man at den analoge delen kan være ganske omfattende. Da er det nærliggende å tro at ut-signalet fra disse DACene må avvike fra originallyden.

Det er jo faktisk slik, at et "behagelig" klangbilde ikke er det samme som "lydkvalitet". Mange mennesker liker faktisk lyd med forsterket bass, harmonisk forvrengning og/eller hørbar støy, fremfor lyd som beviselig er "ren" og "nøytral".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redigert.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Har ikke funnet ut av det enda, men etter at jeg skiftet driver i mitt ati radeon 5770 kort fra ATI sin egen HDMI Audio driver til Realtek HDMI Audio fikk jeg plutselig støtte for alle oppløsningene: 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz tror jeg det var - og i både 16 og 24 bit. Jeg tester dette med lyd i alle oppløsningene, og all tidligere krøll jeg hadde med lyden var forsvunnet!

1: Kan det tenkes at jeg da allerede har bit-perfekt nå?
    2: Er det andre måter å teste/se dette på uten å installere Re-Clock?
    3: Innstalleres andre lydrivere hvis jeg installerer Re-Clock (vil ikke lage noe krøll med den lyddriveren jeg har nå)?
    4: Kanskje det lureste å teste musikken i Foobar først, og sammenligne med det jeg har nå?
    Fahnsen, etter å ha lest gjennom tråden, virker du mest kunnskapsrik på dette området, derfor henvender jeg meg til deg.

Har du sett litt på spørsmålene mine?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen, etter å ha lest gjennom tråden, virker du mest kunnskapsrik på dette området, derfor henvender jeg meg til deg.
    Jeg har brukt Mac privat i 20 år, og Windows bare på jobb. Derfor vet jeg fint lite om lyd i Windows -- bortsett fra at det ikke er fullt så enkelt som på Mac...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke funnet ut av det enda, men etter at jeg skiftet driver i mitt ati radeon 5770 kort fra ATI sin egen HDMI Audio driver til Realtek HDMI Audio fikk jeg plutselig støtte for alle oppløsningene: 38, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz tror jeg det var - og i både 16 og 24 bit. Jeg tester dette med lyd i alle oppløsningene, og all tidligere krøll jeg hadde med lyden var forsvunnet!

1: Kan det tenkes at jeg da allerede har bit-perfekt nå?
    2: Er det andre måter å teste/se dette på uten å installere Re-Clock?
    3: Innstalleres andre lydrivere hvis jeg installerer Re-Clock (vil ikke lage noe krøll med den lyddriveren jeg har nå)?
    4: Kanskje det lureste å teste musikken i Foobar først, og sammenligne med det jeg har nå?
    Her er en del bra info om bitperfect hvis du har Windows 7(Tror det gjelder for Vista også).

Windows 7 Audio & J River Media Center 14 Configuration | Computer Audiophile
    Bit Perfect, Sound Cards, and Windows 7... | Computer Audiophile

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    +1....

Er som i PC verden.. selv om de bruker samme chip.. så kan det være andre faktorer som utgjør ytelsen totalt!
    Hei

Slik jeg har forstått det er det samme DAC i 3808A og 4810. Personlig hører ikke jeg noe forskjell på disse 2 receiverne annet enn at jeg opplever at 4810 hadde bedre kontroll på høyttalerne, antar at det var pga. mer krefter?, kan selvfølgelig ta feil her. Etter å ha selv testet DacMagic på disse både analogt og digitalt syntes ikke jeg at dette hadde noe for seg, hvis ikke det gir et helt klart merkbart/hørbart løft synes ikke jeg det er verdt å bruke noe penger på det.
    Tror selv at DAC'ene i de nyeste receiverne gjør en like god jobb som en DAC til 2000.kr, jeg har/hadde ihvertfall problemer med å høre forskjell, det betyr ikke at det ikke var noen forskjell, men at jeg hadde ihvertfall store problemer med å høre noe forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint og høre dine erfaringer med 3808 også. Bruker også restore funksjonen på HQ. Synes det gir en veldig god lyd. Har også kommet frem at det ikke er noe og hente på en DAC til 2000,- i forhold til en god forsterker. Som jeg har skrevet tidligere tror jeg de fleste vil få ett bedre løft i lyden ved og bytte ut andre komponenter enn og kjøpe en billig dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobbeltseng
    Hvis man kobler en usb-dac til pc'en og så kobler dac'en digitalt til forsterkeren med optisk eller coax,
    vil lyden først bli behandlet av usb-dac'en og så bli behandlet av dac'en i forsterkeren?
    Eller kommer dette ann på hvilke innstillinger man har satt på forsterkeren?
    Jeg spør en gang til litt mer utfyllende.
    En dac gjør om signalene fra digital til analogt.
    Når man kobler dac'en til forsterkeren med analoge kabler gjør jo ikke dac'en i forsterkeren noe mer med signalet ettersom signalet er analogt.
    Er det kun for stereolyd(musikk) man pleier å bruke en dac? Hvordan er dette med surround?
    Hva gjør en usb-dac som også har digital utgang? Sender den bare signalet videre til forsterkeren uten å gjøre noe med det, slik at det er dac'en i forsterkeren som blir brukt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobbeltseng
    Når man kobler dac'en til forsterkeren med analoge kabler gjør jo ikke dac'en i forsterkeren noe mer med signalet ettersom signalet er analogt.
    Korrekt.

Er det kun for stereolyd(musikk) man pleier å bruke en dac? Hvordan er dette med surround?
    Det kreves alltid en DAC når signalet er digitalt, siden effektforsterker og høyttalere er analoge.

Det finnes imidlertid få eksterne surround-DACer. Her brukes intern DAC i receiver eller prosessor/forforsterker.

Hva gjør en usb-dac som også har digital utgang? Sender den bare signalet videre til forsterkeren uten å gjøre noe med det, slik at det er dac'en i forsterkeren som blir brukt?
    En DAC har nødvendigvis analoge utganger; ellers er den ingen DAC.

Det finnes adaptere som kan kobles til USB-porten på en datamaskin, og som sender ut vanlige digitale musikksignaler. Dette fordi mange datamaskiner ikke har digital lydutgang.

Det kan også være et poeng å gjøre om signalet fra elektrisk (USB eller koaks S/PDIF) til optisk, for å isolere en datamaskin fra lydanlegget. Bl.a. derfor har «USB-lydkort» ofte en optisk utgang.

Det er heller ikke uvanlig at en vanlig DAC har en eller flere digitale utganger. Slike kan brukes til flere ting, f.eks. å ta opp lyd med en datamaskin eller annen opptaker med digital inngang, eller å føre signalet videre til et annet musikkanlegg (dele en lydkilde mellom flere anlegg).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Korrekt.

Det kreves alltid en DAC når signalet er digitalt, siden effektforsterker og høyttalere er analoge.

Det finnes imidlertid få eksterne surround-DACer. Her brukes intern DAC i receiver eller prosessor/forforsterker.

En DAC har nødvendigvis analoge utganger; ellers er den ingen DAC.

Det finnes adaptere som kan kobles til USB-porten på en datamaskin, og som sender ut vanlige digitale musikksignaler. Dette fordi mange datamaskiner ikke har digital lydutgang.

Det kan også være et poeng å gjøre om signalet fra elektrisk (USB eller koaks S/PDIF) til optisk, for å isolere en datamaskin fra lydanlegget. Bl.a. derfor har «USB-lydkort» ofte en optisk utgang.

Det er heller ikke uvanlig at en vanlig DAC har en eller flere digitale utganger. Slike kan brukes til flere ting, f.eks. å ta opp lyd med en datamaskin eller annen opptaker med digital inngang, eller å føre signalet videre til et annet musikkanlegg (dele en lydkilde mellom flere anlegg).
    Takk for svar. Det var det jeg også fant ut etter litt mer lesing. :-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Trådstarter får svare for seg selv. Men rent generelt er det få eller ingen som faktisk sammenligner. Trumpetguy forklarer ganske nøye hvordan han har gjort det -- og det går jo tydelig fram av forklaringen at han ikke har sammenlignet noe som helst: Han har hørt på ulike DACer til ulike tider, under ulike forhold.

Skal man gjøre en sammenligning, må man ha begge/alle DAC'ene koblet til samtidig, slik at man kan skifte umiddelbart mellom dem. Og man må naturligvis ha justert gain, slik at lydnivået blir likt mellom dem. Regulerer man lyttevolum, må man bytte fram og tilbake mellom begge/alle DACene for hver volumjustering; ikke lytte på én DAC med ulike lydnivåer, og deretter lytte på en annen med ulike lydnivåer. Da, og bare da, kan man snakke om sammenligning.

Skal man vurdere dem objektivt, altså bare på grunnlag av lyd, uten at kunnskap om pris, omdømme, design eller annet kan påvirke vurderingen, må man ikke vite hvilken DAC som er koblet til hvilken inngang. Tilkobling og justering må altså være gjort av en annen, og DACer og koblinger må ikke være synlige.

Hvor mye synsinntrykk og fordommer betyr for vurderingen av opplevelser, ser vi lett av hi-fi-bladenes anmeldelser. Alle husker vel Lexicon-skandalen, der en erfaren anmelder hevdet at en svinedyr universalspiller var mye bedre enn referansemodellen Oppo BDP-83SE -- og det viste seg at den dyre spilleren faktisk var Oppos billigmodell satt inn i et fancy kabinett...

Og så viser det seg altså, gang på gang, at når folk ikke vet hva de lytter til, har de store problemer med å høre de forskjellene de mener å høre når de vet hva de lytter til. Selv om de har nøyaktig de samme mulighetene til å styre selve lytteopplevelsen.

Chip-produsentene gir nøyaktige instruksjoner for hvordan DACen skal konstrueres. Følger produsenten instruksjonene, burde DACene låte likt. Men alle produsenter følger ikke instruksjonene. Noen produsenter ønsker jo å forandre på lydbildet; f.eks. gjøre det "varmere". "Modding" av DACer er populært; både blant brukere og produsenter.

Stanley Beresford er blant de produsentene som diskuterer produktene sine i
    offentlige fora. Han har f.eks. begrunnet bruken av antatt dårligere chiper fremfor antatt bedre chiper (som ikke koster nevneverdig mer), med at den chipen han bruker krever færre komponenter på den analoge siden. En chip som på papiret er bedre, vil (etter Beresfords mening) gi et dårligere totalresultat, fordi flere analoge komponenter påvirker lyden negativt. En annen produsent som liker å diskutere, Ashley James (som driver AVI sammen med ingeniøren Martin Grindrod), skryter av at hans DAC får plass på et kredittkort. Men titter man inni en del separate DACer, ser man at den analoge delen kan være ganske omfattende. Da er det nærliggende å tro at ut-signalet fra disse DACene må avvike fra originallyden.

Det er jo faktisk slik, at et "behagelig" klangbilde ikke er det samme som "lydkvalitet". Mange mennesker liker faktisk lyd med forsterket bass, harmonisk forvrengning og/eller hørbar støy, fremfor lyd som beviselig er "ren" og "nøytral".
    Når skiftet du navn til Christer ???

Har ikke lang erfaring med DAC men har vel bedre ører en deg

I alle fall falt DAC'n i min første Sqeecebox (duet) gjennom - hard og kantete i låten og det var slik det startet. Skiftet etter kort til til Touch og den var mye bedre men ikke like god som BelCanto'n som forøvrig er like god som den som sitter i min Xindac Muse CD spiller.

Her har alle parematere vært like og derfor min mine konklusjoner. Spurte Christer da jeg lurer på om Sonos' sin DAC er ok da den ligger flere hakk i pris over Squeecebox.

Håper han har baller til å svare på det, men ikke lett når sånne som deg og Knutinh lurer i buskene - dere sabler jo ned alle forsøk.....

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •