Forbedring med DAC i forhold til forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 120
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    det er en eldre forsterker du har, tar jeg ikke feil. hadde selv 3803 en gang. å til eksempel til deg fikk jeg bedre lyd fra cdspilleren hvis jeg kjørte analoge signaler inn i forsterkeren.
    Istede for å bruke digitalt utgangen på spilleren, å da la dacen i forsterkeren gjøre en dårligere jobb. cdspilleren kostet ca.1500kr. hehe..
    tipper sonosen din hever seg flere hakk kjøper du en
    Den er ikke så veldig gammel, kjøpt ny november 2007. De skryter nå fælt av DAC i produktbeskrivelsen i hvertfall. Der står det følgende:

Hjertet i lyd-selskjonen er en ny HD-versjon av Denons unike D.D.S.C.-kretsløp, som er utstyrt med to ultra-hurtige 32-bit floating-point SHARC-DSP’er. De diskrete 24-bit D/A-konvertere er helt på høyde med dem du finner i høykvalitets CD- og DVD-spillere. Du får også Denons eksklusive AL24 Processing Plus-signalbehandling i alle kanaler.

Men hvordan det er sammenlignet med nye DAC på markedet er ikke godt og si?

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Den er ikke så veldig gammel, kjøpt ny november 2007. De skryter nå fælt av DAC i produktbeskrivelsen i hvertfall. Der står det følgende:

Hjertet i lyd-selskjonen er en ny HD-versjon av Denons unike D.D.S.C.-kretsløp, som er utstyrt med to ultra-hurtige 32-bit floating-point SHARC-DSP’er. De diskrete 24-bit D/A-konvertere er helt på høyde med dem du finner i høykvalitets CD- og DVD-spillere. Du får også Denons eksklusive AL24 Processing Plus-signalbehandling i alle kanaler.

Men hvordan det er sammenlignet med nye DAC på markedet er ikke godt og si?
    som jeg sier så får du bedre lyd analogt fra en cdspiller til 1500.
    2007 er gammelt
    i flerkanalsverden er det noe nytt hele tiden. om ikke like raskt som i pcverden, så iverfall nesten.
    Hva hifiklubben skriver i katalogen sin om utstyr har altlid vært oppskrytt. ta turen innom i butikken åå spør selv hva di mener om en dac i en 4år gammel forsterker. kontra en helt ny ekstern dac til 2-3000kr. sier seg selv engentlig..

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2007 er gammelt
    i flerkanalsverden er det noe nytt hele tiden. om ikke like raskt som i pcverden, så iverfall nesten.
    Hva hifiklubben skriver i katalogen sin om utstyr har altlid vært oppskrytt. ta turen innom i butikken åå spør selv hva di mener om en dac i en 4år gammel forsterker. kontra en helt ny ekstern dac til 2-3000kr. sier seg selv engentlig..
    Uansett om forsterker er 4 eller 8 år så bør det nok ikke forventes en sjokkartet aha opplevelse med ekstern dac.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hifiklubben skriver i katalogen sin om utstyr har altlid vært oppskrytt. ta turen innom i butikken åå spør selv hva di mener om en dac i en 4år gammel forsterker. kontra en helt ny ekstern dac til 2-3000kr. sier seg selv engentlig.
    Vi snakker ikke om flerkanals lyd, med de ulike formatene som finnes der. Vi snakker om stereo.

Her har det ikke vært noen rivende utvikling. Benchmark DAC1, introdusert i 2006, regnes fortsatt som en av de absolutt beste DACene.

Som jeg før har sagt, de nødvendige komponentene i en DAC er få og koster ikke mange kronene. Forskjellene på ulike chips er ikke store, og du finner ofte samme chip i dyre og billige DACer. Konstruksjonen av DACen er spesifisert av chip-produsenten; avvik fra standarden gir ikke "bedre lyd", men kan heller rote det til. Prisforskjellene ligger helst i kabinettene (boksen) og eventuelle tilleggsfunksjoner, og i hva de ulike produsentene bruker på markedsføring.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Fahnsen her. Ingen rivende utvikling - bortsett fra når det gjelder utvalg og priser. Større utvalg og lavere priser - men en DAC som holdt mål for 5 år siden, holder fortsatt mål - her er det helt marginale forskjeller. Ikke større forskjeller enn det man jevnlig opplever mellom forskjellige moderne DACer.

M.h.t. om en DAC har noe for seg eller ikke, er min erfaring at dette henger sammen med resten av utstyret. Jeg har tatt med mine DACer til familie og venner - og for det meste registrerer vi at det ikke spiller noen stor rolle. Men NOEN ganger er det som natt og dag. Som da Weiss DACene gjorde sitt inntog her hjemme - det var noe helt annet. Så dette bør absolutt prøves ut før man kjøper. Det er i hvert fall helt umulig å si noe generelt og bastant om dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2007 er gammelt
    Det tviler jeg sterkt på. Har en relativt dyr dvd-spiller som fungerer bra som cd-spiller. Hører ikke forskjell på analogt eller digitalt tilkoblet. Så da kan man vel dra en konklusjon om at dac i spilleren og forsterkeren er like bra. Det skrives også her at utvikligen i dac ikke er all verden på disse årene. Derfor jeg laget tråden for og finne ut om det i det hele tatt var vits og kjøpe en dac. Etter alle svare i tråden har jeg funner ut at det er bortkastet penger og kjøpe en dac til 2-3000,-. Siden forsterkeren gjør en så bra jobb og jeg er kjempe fornøyd. Er nok mer og hent på dyrere dac, men det er det ikke verdt synes jeg. Betale 10000-15000 blir for drøyt, for marginale forskjeller.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Et lite og tilfeldig utvalg av tråder der dette diskuteres:

Bit Perfect Audio

Vista Media Center Bit-Perfect Audio? [Archive] - Audioholics Home Theater Forums

What Hi-Fi? Sound and Vision - Bit Perfect audio in Windoze - a solution

Søk på windows + sound + bit perfect , så finner du mye mer.
    Har ikke funnet ut av det enda, men etter at jeg skiftet driver i mitt ati radeon 5770 kort fra ATI sin egen HDMI Audio driver til Realtek HDMI Audio fikk jeg plutselig støtte for alle oppløsningene: 38, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz tror jeg det var - og i både 16 og 24 bit. Jeg tester dette med lyd i alle oppløsningene, og all tidligere krøll jeg hadde med lyden var forsvunnet!

1: Kan det tenkes at jeg da allerede har bit-perfekt nå?
    2: Er det andre måter å teste/se dette på uten å installere Re-Clock?
    3: Innstalleres andre lydrivere hvis jeg installerer Re-Clock (vil ikke lage noe krøll med den lyddriveren jeg har nå)?
    4: Kanskje det lureste å teste musikken i Foobar først, og sammenligne med det jeg har nå?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere får stå for svarene deres selfølgeligt.
    å lyd har forskjellig oppfatning.
    Jeg komenterte en dac i en surround forsterker, å hva den klarer å gjøre i stereo. så er en mye mere avslørende måte å finne ut hva den klarer.
    Den forsterkeren er verd 3-4000kr. mest pga. den er utdatert, med mangel av hdmi og mere. Men syns det blir helt feil uansett å mene denne forsterkeren har like bra dac, så en dedikert ekstern dac i nesten samme prisklasse.
    Men til dem av dere så mener det. God Luck

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Det tviler jeg sterkt på. Har en relativt dyr dvd-spiller som fungerer bra som cd-spiller. Hører ikke forskjell på analogt eller digitalt tilkoblet. Så da kan man vel dra en konklusjon om at dac i spilleren og forsterkeren er like bra. Det skrives også her at utvikligen i dac ikke er all verden på disse årene. Derfor jeg laget tråden for og finne ut om det i det hele tatt var vits og kjøpe en dac. Etter alle svare i tråden har jeg funner ut at det er bortkastet penger og kjøpe en dac til 2-3000,-. Siden forsterkeren gjør en så bra jobb og jeg er kjempe fornøyd. Er nok mer og hent på dyrere dac, men det er det ikke verdt synes jeg. Betale 10000-15000 blir for drøyt, for marginale forskjeller.
    Godt mulig at utviklingen ikke har vært stor siste årene, men det må ikke forveksles med at det er stor forskjell på dacer. Det er imidlertid et veldig godt poeng synes jeg å sjekke andre ledd i signalkjeden først dersom eksisterende dac tilfredsstiller de funksjonelle behovene allerede. I mitt oppsett ble det en temmelig kostbar multikanals dac av to årsaker 1) den hadde rikelig med analoge utganger for flerkanals oppsett rett fra pc (bypasse receiver) og 2) den var en vesentlig oppgradering i lydkvalitet fra min relativt dyre receiver. Årsaken til 2) ligger i en mix av at forforsterkerdelen ble tatt bort fra signalkjeden og at dac-kvaliteten var på et helt annet nivå. Umulig å skille de to fra hverandre, så godt mulig at fravær av pre-amp gjorde hele utslaget...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men syns det blir helt feil uansett å mene denne forsterkeren har like bra dac, så en dedikert ekstern dac i nesten samme prisklasse.
    Igjen:

DAC-komponenter koster veldig lite, og utviklingsarbeidet er allerede gjort av chip-produsentene. Kostnadene for en separat DAC ligger først og fremst i kabinett, design og markedsføring.

Det finnes eksempler på at dyre DACer man får kjøpt i hi-fi-butikkene har akkurat samme innmat, som billige DACer/eksterne lydkort man kan kjøpe i musikkforretninger...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd har ikke oppfatning, lyd er lyd.

Å høre forskjeller mellom DAC-er er ikke så enkelt som mange tror.
    Hydrogenaudio Forums > How do you reliably ABX equipment that needs to be disconnected
    With really good equipment, pairs of converters can be cascaded 20 times or more and still escape detection.

I think that Ethan Winer recently tried this with a $25 SoundBlaster card and even this was undetectable, when cascaded 5 or 10 times.

Modern converters are that good!

Back around Y2K the new SoundBlaster Live! could be detected in just one pass with a tiny bit of work. Before that, detection of SoundBlaster converters just one pass was very easy.

Converters in professional gear and good mid-fi CD players has always been much better than that, even back then.

The converters in some of the first generation CD players were just barely detectible, but things improved rapidly in the next generation. The best second generation players had sonically transparent converters.

The converters in any regular iPod or even a Sansa Clip are sonically transparent.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Lyd har ikke oppfatning, lyd er lyd.

Å høre forskjeller mellom DAC-er er ikke så enkelt som mange tror.
    Hydrogenaudio Forums > How do you reliably ABX equipment that needs to be disconnected
    Kanskje ikke enkelt, men det er helt klart kvalitetsforskjeller. Mulig disse ikke ligger i den digitale biten. Jeg har testet to så og si like dacer LynxTwo (internt PCI-kort) og LYnx Aurora (ekstern boks med gammeldags ringkjernetrafo i PSUen). Begge slår alt annet jeg har hørt (testet en del i området 3-12k). Ikke problem å høre forskjellene på spesielle lyder som høye flygeltoner, triangel og ikke minst etterklangstid. Der slo Auroraen det interne kortet - og begge Lynxene slo alt annet jeg har hørt. Noen dacer lager rett og slett ørevondt av slike instrumenter. Uansett, hørbare forskjeller finnes, men ikke nødvendigvis lett å detektere i en blindtest uten at man sammenligner helt konkrete parametre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    hørbare forskjeller finnes, men ikke nødvendigvis lett å detektere i en blindtest uten at man sammenligner helt konkrete parametre.
    Kyndige deltagere i internasjonale fora mer enn antyder at eneste målbare forskjell mellom DACer er støynivå.

Når en datamaskin er kilden spiller jo denne og kabling en ikke ubetydelig rolle i den sammenhengen.

Ellers gjelder det jo her som alltid, at sammenligning bare er reell når man kan skifte umiddelbart mellom eksemplene (og alle forhold er nøyaktig like, enten det er signalnivå, akustikk eller annet), og bare objektiv når man ikke kan vite hva som er hva.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter igjen med en følelse av at folk kun henger seg opp i digital lyd er lik uansett. ikke glem at den før den forlater forsterkeren må bli analog. (foruten noen digitale aktive høyttalere).
    Det er her det ligger penger. å det er det du betaler for.
    Har utrolig liten kjennskap til meneskene på dette forumet, men ser det er noen så bare er ute på å trekke opp andre:???: :twisted: . Å da er det forumer seg likt, LOL.

har intresert meg for lyd i alle sammenhenger i over 20år.
    I dag har jeg Stereo annelgg til over 100 000kr. Å har hørt hva det og mange andre klarer. Har og med nært sagt Venner jeg har og har hatt på større HIFIkjeder/butikker hørt forsjellen på det meste. Ikl. Billigge og dyre cdspillere i kryss og tvers. Regner med di "elste" her inne klarer å lese hva jeg mener, mellom kortene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Igjen:

DAC-komponenter koster veldig lite, og utviklingsarbeidet er allerede gjort av chip-produsentene. Kostnadene for en separat DAC ligger først og fremst i kabinett, design og markedsføring.

Det finnes eksempler på at dyre DACer man får kjøpt i hi-fi-butikkene har akkurat samme innmat, som billige DACer/eksterne lydkort man kan kjøpe i musikkforretninger...
    Hvis en DAC er en DAC og ikke koster stort, hvorfor velger han å bruke DAC'n i forsterken og ikke den som sitter i Sonos'n - Jo fordi en DAC ikke er en DAC 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jornbr, jeg tror du skal være forsiktig med å dømme andres motiver og erfaringsgrunnlag etter så kort tid på dette forumet. Fahnsen og Knutinh er meget kunnskapsrike debatanter med god erfaring på området.

Viktig at man skiller mellom egne meninger og hva det finnes vitenskapelig belegg for å si. Blir man provosert av meninger som sammenfaller med blindtester og fysikk bør man kanskje holde seg unna tekniske forum.

Of topic: forsøkte å holde en saklig diskusjon om DAC'er og digital lyd på messa i horten. Der var det folk som mente å ha store evner til å skille forskjellige utstyr, forskjellig komprimeringsformater osv. Ingen som greide å lire av seg noe annet en flåsete kommentarer da jeg mente forskjellene var meget små. Jeg foreslo at vi skulle test blindt, men da hadde ingen tid og måtte gå videre til nest utstiller... Folk ønsker ikke å utfordre sit eget syn på ting. Da hjelper det lite om man har 20 års "erfaring" med dyre anlegg.

Men mulig du er mer åpen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bjynner å bli dratt ut over poenget i særdeles stor grad i denne tråden. LEIT.

Jeg prøver overhodet ikke å fortelle hva folk syns eller hva dem skal synes... Å det har jeg gitt uttrykk for!
    Alvorlig talt dette er blitt noe tåpelig off.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av oss forsøker å finne ut av hva som gir reelle forskjeller/forbedringer i lyd, og hva som er psykiske opplevelser som ikke har direkte sammenheng med lyden som fysisk fenomen.

Andre er mer opptatt av å universalisere sine subjektive opplevelser og rettferdiggjøre dyre innkjøp.

AVforum er et av de få foraene som slipper til begge leire. De fleste fora ekskluderer den ene eller andre siden, enten det skjer gjennom mobbing eller gjennom høye krav til kunnskapsnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    har intresert meg for lyd i alle sammenhenger i over 20år.
    I dag har jeg Stereo annelgg til over 100 000kr. Å har hørt hva det og mange andre klarer. Har og med nært sagt Venner jeg har og har hatt på større HIFIkjeder/butikker hørt forsjellen på det meste. Ikl. Billigge og dyre cdspillere i kryss og tvers. Regner med di "elste" her inne klarer å lese hva jeg mener, mellom kortene.
    Det er mange ting her i livet jeg ikke vet. Bl.a. vet jeg ikke hvor god du er til å lytte, eller hvor godt anlegg du har.

Det jeg vet er at det er vanskelig å finne blindtester som støtter at valg av DAC har stor lydmessig betydning, uavhengig av resten av anleggets pris og lytternes antatte interesse for hifi. Man kan like eller ikke like det, mene sitt om grunnen til at det er slik.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg komenterte en dac i en surround forsterker, å hva den klarer å gjøre i stereo. så er en mye mere avslørende måte å finne ut hva den klarer.
    Den forsterkeren er verd 3-4000kr. mest pga. den er utdatert, med mangel av hdmi og mere. Men syns det blir helt feil uansett å mene denne forsterkeren har like bra dac, så en dedikert ekstern dac i nesten samme prisklasse.
    Men til dem av dere så mener det. God Luck
    Forsterkeren er på ingen måter utdatert. Hvis du mener en forsterker med 4 hdmi inn og 1 ut med 1.3 standarden er utdatert så er det galskap. Forsterkeren er verdt mer enn 3-4000,- Ny prisen var 13000,-

Her er min konklusjon. Mange forskjellige meninger ute og går, noe som igjen tyder på at det er margianle forskjeller. DVD vs bluray er alle enig i at der er mye bedre med bluray enn dvd, så derfor ingen diskusjon .De fleste vil sikkert få bedre lyd og større opplevelse ved og bytte ut andre komponenter i anlegget. Jeg har kjøpt meg en Sonos S5 til kjøkkenet istedet

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •