Når alt kommer til alt (diverse tweaks, kabler, messingskruer osv)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når alt kommer til alt (diverse tweaks, kabler, messingskruer osv)

En kan diskutere i det uendelige når det gjelder gjelder emner som kabler, messingskruer og andre ting som er av større eller mindre betydning i den hele og store sammenhengen.

Selv hører jeg stort sett forskjell på akustikk i forskjellige typer rom, forskjellig typer lyd fra forskjellige typer anlegg osv. Må innrømme at jeg ikke er en dreven lytter i HiFi-sammenheng- jeg kan ofte konstatere at lyden er forskjellig f.eks om jeg justerer litt med equalizer, men hva som låter best er vanskeligere å bedømme uten å tenke, vurdere og overveie.

Jeg er nok ikke audiofil nok.

Imidlertid er det enkelt å legge merke til en låt hvor jeg liker lyden veldig godt.

Så til poenget mitt. Med utgangspunkt i at de vesentlige tingene er någenlunde i orden (anlegg, akustikk osv). Er det ikke musikken og produksjonen som er det viktigste? Alle låter har forskjellig type bass for eksempel. Hvordan forskjellige låter høres ut varierer jo så mye, alle opptak er forskjellig, mixingen er forskjellig osv.

Så når alt kommer til alt, hva er vitsen med å diskutere små tweaks som åpenbart er så små at man har store problemer med å høre forskjell (ikke minst, om det er en forbedring!) f.eks ved en blindtest?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi vi er (stort sett) mannfolk... Å vi er instinktivt drevet til å konkurere, om det er med biler, AV, data, penger, sport eller kvinnfolk. Uansett så konkurerer vi, og er drevet til å få tak i bedre ting.

Jeg selv har utstyr som jeg ikke har bruk for(skammelige ord), som skjermkortet i PC'n, jeg ser jo ikke at det gir 20FPS mer en den modellen under, men kjøpte største modell uansett=)

Thats how we roll!

Samme med lyd, om ikke jeg klarer å høre at resultatet blir bedre, om så bare et måleaparat klarer å få med seg forskjellen så er jeg fornøyd. Det er noe med denne mestringsfølelsen.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde dette var ein spin off tråd når eg såg overskriften, hehe.
    Musikken er det viktigeste for min del, og anlegget må rettferdiggjøre den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •