Oppsett: Yamaha ns-777, Pioneer VSX-416. Effektøkning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett: Yamaha ns-777, Pioneer VSX-416. Effektøkning?

Hei, jeg er en ganske så blank nybegynner, som interesserer meg en del for hi-fi, men aldri har satt meg ordentlig inn i det. Har prøvd å lese litt her inne, men mye av det blir litt vel teknisk. Uansett, her er utstyret i min stue:

Yamaha ns-777
    Pioneer VSX-416, 5x100w
    Ps3, koblet til via optisk kabel til forsterker, hdmi til tv.
    LG, 42-tommer full-hd LCD, ikke koblet til forsterker.
    Canal Digital Hd-pvr kabel-dekoder, koblet via phono til forsterker, hdmi til tv.

Jeg bruker ps3 til det meste bortsett fra tv-titting. Jeg skal også koble til en stasjonær pc for lettere tilgang på musikk.

Hva kan jeg gjøre med dette systemet for å få bedre lyd og effekt? Det jeg igrunn er ute etter er å få mer effekt ut til høytalerene. Disse skal visstnok tåle 200w, men får bare 100w fra forsterkeren. Jeg har lest noe om bi-amping, kan dette ha noe for seg? Og hva går det egentlig ut på?

I fremtiden er ønskelisten som følger:
    Bakhøytalere og center i ns-serien.
    Hdmi-forsterker.

Hva bør jeg tenke på i forhold til kjøp av ny forsterker? Jeg ser at hvis man skal opp i mot 200w i effekt så havner man et sted over 10 lapper, noe som blir veldig dyrt. Jeg kunne tenke meg å koste på opp mot 3000kr på forsterker. Hva bør jeg se etter?

Og til slutt: Hva synes dere om yamaha ns-777?

Håper på positiv tilbakemelding.
    Mvh
    Tobeck

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, skal vi knekke noen myter. En receiver(Pioneeren din) klarer i veldig få tilfeller å gi oppgitt effekt. Altså, på din så er det 5x100w = 500w. Dette er rett og slett markedsføring, og ikke reell effekt i det heletatt. 5x40w er mer riktig.

Tenk deg følgende: Forsterkeren drives av en strømforskyning på 400w. Det står at den skal klare å gi 500w totalt i alle kanaler. Hvor kommer de 100 resterende wattene fra? Og i tillegg til dette må vi trekke fra varmetap (mye av effekten strømforskyningen lager blir rett og slett borte i form av varme). Jeg mener det var ca 40% som gikk bort som varme. Så da har vi regnestykket:

400w * 0,60 = 240w. 240/5 = 48w. Dette er reell watt per kanal. Altså 48w per kanal.

Høyttalere har en "maks" effekt som regel, men det betyr ikke at du ikke kan ha forsterkere på over denne effekten. Så lenge du ikke guffer på noe sinnsykt. Så du kan fint ha en forsterker som er mye sterkere enn høyttalerne dine. Det er faktisk slik at man nesten ikke kan få nok watt..

Var jeg deg, ville jeg slengt meg på en Emotiva XPA-3 nå. De har juletilbud på rundt 4800kr med frakt nå, noe som er veldig bra for en NY forsterker. Emotiva er kjent for å oppgi watt på riktig måte, så når de mener 600w, så ER det 600w.

Yamaha NS-777 er veldig bra, spesielt med tanke på prisen. Har hatt de selv, men tror de ville ha likt seg bedre med litt mer effekt. (Kjørte dem på en Yamaha RXV659)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en fin innføring. Mye nyttig informasjon der.
    Jeg har funnet litt ut av hva bi-amping vil si, og dermed funnet ut at forsterkeren min ikke støtter dette. Når du snakker om strømforsyning, hvordan vet man hvor mye den leverer? Et eksempel med en Yamaha-forsterker jeg har sett på:
    1015 W = 145W x 7 maks for Europa, 665W = 95W x 7 RMS
    Er da 665W strømforsyningens effekt? Deretter:
    665W * 0,6 = 399, 399 / 7 = 57W i reell effekt?

Forsterkeren du foreslår ser absolutt ut som noe som vil gi meg meget god effekt på fronthøytalerene, men med kun 3 kanaler, vil jeg ikke kunne koble til bakhøylarere. Det har jeg selvfølgelig lyst på. Jeg har dessuten gode priser på Yamaha, og kunne tenke meg en forsterker derfra. Hva mener du om Yamaha RX-V767? For meg ser det ut som en forsterker som kan gi meg mye mer kraft en jeg har idag, hvis jeg bi-amper den på frontene mine. Vil dette være noe i nærheten av det du foreslår, eller er vi langt unna?

Forresten, hvor selger de Emotiva?

Mvh
    tobeck

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ytterst sjelden at de oppgir selve strømforskyningens effekt, så den må man lete litt etter. Står på Yamaha sine nettsider på detaljert informasjon om produktet. En RX-V767 har ikke "nok" effekt alene. Mener denne er på rundt 400-450w strømforskyning, noe som ikke blir alt for mye til hver kanal.

Når du slenger på en Emotiva XPA-3 til frontene og center, vil du avlaste receiveren(din vsx416) og den vil kunne gi mer effekt til bakkanalene. Fiffig hva? Emotiva selger også XPA-5 osv som har 5 kanaler. Bare å boltre seg der, men XPA-3 har en fin pris idag. Totalt havner XPA-5 på 7500kr med frakt og toll, mens XPA-3 havner på ca 5500kr med frakt og toll.

Har akkurat slengt inn min første Emotiva, og det må jeg virkelig, allerede nå anbefale på det sterkeste. Kjør på!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OG: Emotiva selges ikke i Norge, så ta kontakt med folkene på Emotiva.com. Der kan de hjelpe deg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •