Vil en toslink splitter redusere kvaliteten av lydsignaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil en toslink splitter redusere kvaliteten av lydsignaler

Hei,
    Jeg har flere kilder med optisk ut som jeg tar inn i en Cambridge Audio DacMagic for konvertering til analog til forsterkeren.

Det kommer nå et par "tillegg", og DacMagicen har begrenset med utganger. I tillegg kan den ikke styres med fjernkontroll.

Jeg leter etter toslink splittere og har funnet blant annet denne
    SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Spørsmålet mitt er - vil en slik splitter som jeg skjønner styrer kilden med shutter redusere lydsignalet? I min enkle verden tenker jeg at dette er optisk og digitalt signal slik at det vil være like godt "etter" boksen - men så er min kunnskap dog også begrenset. Håper noen der ute med peiling kan hjelpe meg!

Jeg har også behov for en hdmi switch (glad jeg har Logitech Harmony One for å styre galskapen!). Kan en kjøpe forsholdsvis rimelige switcher som gjør jobben - og noen med anbefalinger?

Mvh
    Christian

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare vært borti manuelle svitsjebokser. Merket aldri noe problem verken med signalgangen eller med lyden ved bruk av disse - og tviler på at fjernkontrollstyring skulle gjøre noe fra eller til.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S/PDIF-signaler blir ikke påvirket av noen komponenter i signalveien; hverken switcher eller omformere fra optisk til koaks eller omvendt.

Inday-boksen er genial. Den har fire innganger som kan velges med fjernkontroll, men hver av inngangene har både optisk og koaks-kontakt, og den optiske kontakten stenges automatisk når det kommer signal på koaks-kontakten -- så med litt planlegging kan du koble til hele 8 kilder.

Det er både optisk og koaks-utgang, som virker samtidig, uansett om kilden er koblet til optisk eller med koaks. Selv har jeg den optiske utgangen koblet til aktive høyttalere med innebygd DAC, og koaks-utgangen til en ekstern DAC med hodetelefonforsterker.

Inday-switchen ligger i databasen til Logitech, så det er enkelt å bruke den med en Harmony fjernkontroll. Den har to 'kommandosett', sånn at du kan sette opp den samme fjernkontrollen til å styre to switcher (om ikke 8 innganger skulle være nok...).

Eneste ulempen er at boksen ser fryktelig stygg ut. Jeg har plassert den innerst i en hylle i en lukket benk, med en emitter fra IR-forlenger klistret til fjernkontroll-mottakeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert - takk begge to for hjelpen! Da går jeg for denne switchen, at den er stygg gjør ingenting - den skal inn i et skap med frostet glass

Har en DacMagic som jeg er strålende fornøyd med bortsett fra ett stort irritasjonspunkt - ingen fjernkontroll. Med Inday-boksen er det problemet ute av verden.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iamjorgensen
    Supert - takk begge to for hjelpen! Da går jeg for denne switchen, at den er stygg gjør ingenting - den skal inn i et skap med frostet glass

Har en DacMagic som jeg er strålende fornøyd med bortsett fra ett stort irritasjonspunkt - ingen fjernkontroll. Med Inday-boksen er det problemet ute av verden.
    Noen som vet om Inday-boksen fungerer med en Logitech Harmony One? Fant den ikke i databasen, fant ikke noen slik komponent.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Noen som vet om Inday-boksen fungerer med en Logitech Harmony One? Fant den ikke i databasen, fant ikke noen slik komponent.
    Inday boksens fjernkontroll baserer seg på vanlige IR-signaler - hvilket betyr at hvis Logitechen din er mottagelig for opplæring via direkte overføring av IR-signaler fra den ene fjernkontrollen til den andre, skulle dette gå greit. Min Logitech Harmony 525 klarer å lære seg slike signaler på den måten - noe jeg har måttet ty til ved et par anledninger. Sjekk brukermanualen hvis du er usikker.

Du løper en liten risiko for at en av dine andre bokser reagerer på de samme signalene - jeg opplevde det med min Primare Delay boks: hver gang jeg skulle justere tidsforsinkelsen på Delay-boksen, reagerte volumkontrollen på forforsterkeren - og omvendt - hver gang jeg skulle justere volumet, gikk Delay-boksen helt i spinn.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hei.

Var jeg som nevnte denne boksen på sentralen for deg ( GisleB ). Dersom du vil være 100% så ville jeg skrevet en mail til dem og spurt . Ser at Fahnsen har skrevet over her at den finnes i listen men jeg vet ikke .

Den fungerer ihvertfall knirkefritt, og jeg hører ikke noe forskjell på lyden med den innkoblet kontra uten. Og dette på en Dac som er filterløs og ekstra kilen på kilder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •