Krypstrøm? Hva kan gjøres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krypstrøm? Hva kan gjøres?

Jeg har oppdaget noe rart i sammenkoblingen mellom en lcd-tv (Philips 32PFL7404) og et kompaktanlegg (Cambridge ONE+). Planen var å koble de to sammen for bedre lyd på tv-sendinger, og jeg har derfor gjort klar en analog kabel (rca).

Det som er rart er at jeg ved å ta på kabinettet til forsterkeren og på kontaktpunktene til rca-kabelen som er koblet til tv-en kjenner at det går strøm. Det er en kilende følelse i det jeg har kontakt med begge flater.

Det skal vel ikke være slik?

Jeg er bekymret for at denne strømmen kan skade tv eller stereo.

Tanken var med en gang at dette kunne være på grunn av at tv-en er koblet til GETs kabelnett via en HDi dekoder og deretter hdmi, og at det dermed var noe med jording og krypstrøm som vandret hele veien. Jeg har derfor sjekket med galvanisk skille plassert ulike plasser på antennekabler uten resultat.

Uansett er hverken forsterker eller tv koblet til jord ettersom det ikke er slike stikk i stua her.

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt denne strømmen som bekymrer meg en del mon tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er potensialforsjell mellom den ledningen som er tilkoblet tven og kabinettet på stereoen.
    tviler sterkt på at dette har noe å si.

MEN er det kappen på kabelen altså den innerste ringen på RCA pluggen du tar i eller polen i midten ? om du tar på den i midten er det klart du vil kjenne noe ettersom den er tilkoblet en spenningskilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kappen jeg tar på, og det er såpass med strøm at jeg ikke er helt beroliget..

Hvis jeg holder rundt kappen med to fingre og legger ei hånd på kabinettet blir det såpass mye strømledning at det blir direkte ubehagelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn hvis bare anlegget er koblet til strøm, alt annet er frakoblet, skjer det samme da? Du må jobbe deg frem systematisk, koble til en og en ting til feilen oppstår, først da finner du feilkilden og mulig løsning.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er svært vanlig. Mange apparater har innebygget nettfilter, og der sitter en liten kondensator mellom fase og jord. Det betyr at chassis (jord) får et potensiale når den ikke er koblet til jordet stikkontakt.

Spenningen er høy nok til å skape fine gnister hvis man drar pluggen mot chassis. Men strømmen er alt for lav til å være farlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Enn hvis bare anlegget er koblet til strøm, alt annet er frakoblet, skjer det samme da? Du må jobbe deg frem systematisk, koble til en og en ting til feilen oppstår, først da finner du feilkilden og mulig løsning.
    Veldig godt tips! Fikk først tid til å systematisk feilsøke i dag, og har funnet noe..

Koblet fra alt bortsett fra strøm til både tv og anlegg = ingen strøm

Koblet til hdmi til mediespiller (WD Live) = ingen strøm

Koblet til hdmi til GETs HDi-boks = strøm

Koblet fra antennekabelen til GET-boksen, men beholdt hdmi-kobling til tv = ingen strøm.

Dette tyder på at denne strømmen vandrer fra kabel-tv-nettet gjennom GET-boksen, tv-en og deretter mot anlegget.

Jeg har nå antennekabel med en skjøt fordi tv-en står litt vekk fra uttak. Har prøvd med galvanisk skille både ved vegguttaket og midt på skjøten uten nevneverdig resultat. Får ikke koblet det rett i GET-boksen ettersom den har slik skruterminal.

Noen tips om hvordan jeg kan bli kvitt denne strømmen?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høres ut som ditt galvaniske skille ikke fungerer.
    TV-kabelen er jord i forhold til chassis, ref mitt forrige innlegg.

At du skulle prøve galvaniske skille flere steder var jo litt pussig, det har null betydning hvor på kabelen det står.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får teste med et annet galvanisk skille etter jobb i morgen.

Hvis det heller ikke fjerner dette får jeg vel bare gi opp og satse på at det ikke er skadelig for utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Byeskille
    Jeg får teste med et annet galvanisk skille etter jobb i morgen.

Hvis det heller ikke fjerner dette får jeg vel bare gi opp og satse på at det ikke er skadelig for utstyret.
    Absolutt, jeg mistenkte kabeltv fra begynnelsen av, prøv ett annet galvanisk skille, hvis ikke det løser problemet ta dette opp med en fagperson, kan hende det er flere måter å angripe dette på, synes ikke du skal leve med dette.

Edit: ta problemet opp med Get og hør hva de har av galvaniske skiller, tror Get har vært borti litt forskjellig problemstillinger rundt dette.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, forklar Get problemet, og be dem sette inn en klasse-A galvanisk skille. Det nye regelverket fra Post- og Teletilsynet krever også at Get skal bruke galvanisk skille mot alle abonnenter, og det virker ikke som om de følger dette?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •