2 forsterkere mot samme høytaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 forsterkere mot samme høytaler?

Jeg har i dag en Onkyo 606 som jeg mater et par Cabasse Jersey høytalere med i et 5.1 anlegg (Cabasse Saccoa Center, KEF 2005 surround & Cabasse Xo sub).

Jeg er brukbart fornøyt med dette til film med det blir for grumsete og lite punshy til musikk.

Jeg brukte tidligere disse Jersey høytalerene i et stereooppsett da med en Creek stereoforsterker og det låt i mine ører mye bedre. Jeg vurderer derfor å gå til anskaffelse av en stereoforsterker.

Recieveren min har ikke pre-out, jeg kan således ikke koble recieveren til en stereoforsterker og derifra videre til høytaleren. Er det istedet mulig å koble to par høytalerkabler til høytaleren? Ett fra en stereoforsterker og et fra surround recieveren? Eller står jeg i fare for å ødelegge noe med et slikt oppsett?

(musikkkilde er Squeezebox og film/tv kilde er BlueRay/GetPVR)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes
    står jeg i fare for å ødelegge noe med et slikt oppsett?
    Ja.

Det finnes vekslere (switcher) som kan koble to forsterkere til valgfrie høyttalere, men disse er relativt dyre og tåler begrenset effekt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må du ALDRI gjøre! Kobler du slik du har tenkt deg, vil det komme strøm fra den ene høyttalerutgangen inn på den andre - selv om du slår av den forsterkeren du ikke bruker. Dette kan føre til store skader både på den forsterkeren som leverer strøm, og den som får tilført strøm. Potensielt DYRT!

Kjøp en dertil egnet svitsjeboks - som bryter forbindelsen til den forsterkeren du ikke bruker. Jeg har lest at ikke alle svitsjebokser er like gode til å bryte strømmen 100% - så dette bør sjekkes før du kjøper.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En switch er ganske enkelt å lage selv da.
    Enkel rele/kontaktor styring fikser det meste ^^,

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •