Logitech Squeezebox Radio vs Pinell Supersound DAB-Radio? kven er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Logitech Squeezebox Radio vs Pinell Supersound DAB-Radio? kven er best?

Eg vurderer å kjøpe ein internettradio til madammen og eg har sett på 2 stk.

Den eine heiter Logitech Squeezebox Radio og den andre heiter Pinell Supersound DAB-radio?

Kven er best?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Squeezebox Radio på kjøkkenet - og er kjempefornøyd. Lydmessig er dette fullt godkjent når man tenker størrelse og pris. I likehet med Pinell'en spiller Squeezebox Radio i mono - uten at det er noe problem. Stereoeffekten i slike bordradioer er uansett svært beskjeden.

Såvidt jeg har forstått, kan Pinell spille av nettradio uten at PCen er i sving. Squeezebox Radio fungerer bare via PC eller NAS. Med SqueezeServer installert. Men da kan Squeezebox Radio også spille fra musikkbiblioteket på harddisken.

Har man en Squeezebox koblet til stereoanlegget - slik jeg har - kan Squeezebox Radio synkroniseres med denne, slik at man får nøyaktig samme lyd begge steder. Det gir en fin effekt når man beveger seg fra det ene rommet til det andre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Såvidt jeg har forstått, kan Pinell spille av nettradio uten at PCen er i sving. Squeezebox Radio fungerer bare via PC eller NAS. Med SqueezeServer installert. Men da kan Squeezebox Radio også spille fra musikkbiblioteket på harddisken.
    Det stemmer ikke helt. Alle Squeezeboxer nyere enn(minst) v3(Classic) kan kobles opp mot SqueezeNetwork. Men det begrenser seg da til nettradioer og musikktjenester på nett(som WiMP, Pandora osv).

Så man trenger kun en lokal server om man skal spille av musikk man har selv eller skal bruke Spotify.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som Pinell radioen er meir brukarvennlig da den har DAB, fjernkontroll osv. Hente musikk osv fra serveren er vel ikkje aktuelt da den kun skal brukast til radio på kjøkkenet? Når ein har ein haug med radiokanaler så er det vel ikkje behov heller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på bruksmønster og behov. Eg kjører selv Squeezebox Radio på soverommet og Squeezebox Classic de andre stedene. På soverommet og kjøkkenet er det mest radio det går i(lokalradioer via nett pluss P4), mens i stua og ellers er det greit å ha tilgang til lokalt lagret musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trur eg bestemmer meg for Pinell da den er billigast.

Får den for 995,- på Lefdal og Logitech for 1095,-. Ser at Logitechen er breiere enn Pinell og da blir det problem i glasskarmen.

Ser at Logitech har batteridriftmuligheter, men eg tviler på at det er aktuelt å dragse med seg denne over alt. Har jo Iphone til dette bruket

Lydmessig er det noko forskjell?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balder22

Får den for 995,- på Lefdal og Logitech for 1095,-. Ser at Logitechen er breiere enn Pinell og da blir det problem i glasskarmen.

Ser at Logitech har batteridriftmuligheter, men eg tviler på at det er aktuelt å dragse med seg denne over alt. Har jo Iphone til dette bruket

Jeg har SB Radio med batteri og fjernkontroll. Jeg synes lyden i den er langt bedre enn i Pinell Supersound II som foreldrene mine har! Anbefaler deg på det sterkeste å dra i en butikk å høre på Pinell før du kjøper den! Jeg hørte på den i en butikk og synes lyden var forferdelig, med en blafrelyd som gjorde at jeg ble sikker på at det var noe galt med den. Men nøyaktig samme lyden viste det seg at det var i foreldrene mine sin også, så hør på den før du kjøper!

PS: som nevnt så kan du høre på nettradio uten å ha PC på via Squeezenetwork.. Du kan også bruke gratis tjenester som mp3locker eller noe, sånn at du kan laste opp og høre på favorittsangene dine uten at PC står på. Kjekk funksjon.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Internett radio er vel generelt bedre på lyd enn DAB som basere seg på utdatert teknologi - selv om Ja til Radio kampanjen prøver å innbille oss noe annet - bullshit kampanje !

Men, lyden skal omvandles til analog og formidles gjennom en høytaler, noe som kan ha vel så mye å si for lyden. Mao en dårlig radio spiller internett radio dårligere enn en god DAB radio. Har en god DAB og den spiller meget bra.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Jeg har SB Radio med batteri og fjernkontroll. Jeg synes lyden i den er langt bedre enn i Pinell Supersound II som foreldrene mine har! Anbefaler deg på det sterkeste å dra i en butikk å høre på Pinell før du kjøper den! Jeg hørte på den i en butikk og synes lyden var forferdelig, med en blafrelyd som gjorde at jeg ble sikker på at det var noe galt med den. Men nøyaktig samme lyden viste det seg at det var i foreldrene mine sin også, så hør på den før du kjøper!

PS: som nevnt så kan du høre på nettradio uten å ha PC på via Squeezenetwork.. Du kan også bruke gratis tjenester som mp3locker eller noe, sånn at du kan laste opp og høre på favorittsangene dine uten at PC står på. Kjekk funksjon.
    Ok, men eg har bestilt Pinell Supersound II og fekk den i posten i dag. Eg får teste den, men viss den ikkje tillfredstiller så leverer eg tilbake til Elkjøp på 30 dagers returrett. Det som avgjorde er at Pinell har fått utruleg gode tester, men det har vist SB også. Det andre som avgjorde er at denne skal vere på kjøkkenet og eg såg på måla til SB så var den breiare enn Pinell og eg skal ha den i glasskarmen. Foreldra dine er det Pinell Supersound II eller Supersound I dei har?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men eg har bestilt Pinell Supersound II og fekk den i posten i dag. Eg får teste den, men viss den ikkje tillfredstiller så leverer eg tilbake til Elkjøp på 30 dagers returrett. Det som avgjorde er at Pinell har fått utruleg gode tester, men det har vist SB også. Det andre som avgjorde er at denne skal vere på kjøkkenet og eg såg på måla til SB så var den breiare enn Pinell og eg skal ha den i glasskarmen. Foreldra dine er det Pinell Supersound II eller Supersound I dei har?
    De hadde først en Supersound I men displayet ble defekt så de fikk en II tilbake. Jeg synes den første hadde bedre lyd, men langt dårligere brukergrensesnitt. Det er litt forbedret på II men ikke i nærheten av SB.

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet da jeg leste for fort og det allerede var nevnt

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Internett radio er vel generelt bedre på lyd enn DAB som basere seg på utdatert teknologi - selv om Ja til Radio kampanjen prøver å innbille oss noe annet - bullshit kampanje !
    .
    Sammenlign f.eks P4 via DAB og via Internett radio så låter DAB vesentlig bedre. Både DAB og internett radio varierer i bitrate avhengig av kanal, så vanskelig å slå teknologiene over en kam uten videre - hvordan det fungerer i praksis er det viktigste.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Sammenlign f.eks P4 via DAB og via Internett radio så låter DAB vesentlig bedre. Både DAB og internett radio varierer i bitrate avhengig av kanal, så vanskelig å slå teknologiene over en kam uten videre - hvordan det fungerer i praksis er det viktigste.
    Har desverre registrert det samme - at P4 sender med så lav bitrate at det låter dårligere på internett en DAB. Vet ikke hvorfor men det er vel penga som rår der i gården - ikke lydkvaliteten. Poenget er at Internett radio gir mulightere til mye bedre lyd en DAB, om vi får det er imidlertid ikke sikkert :-(
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Internett radio er vel generelt bedre på lyd enn DAB som basere seg på utdatert teknologi
    Jeg har til gode å høre god lydkvalitet fra Internett-radio. Teoretisk burde det kunne holde samme lydkvalitet som musikkstreaming (Wimp, Spotify) -- men det ser ikke ut som om radiostasjoner flest er interessert i dette. Nettkapasitet er ikke ubegrenset/gratis, og radiostasjoner har vel (i motsetning til Wimp og Spotify) annet som også skal ha plass.

Debatten om FM kontra DAB er noe annet igjen. FM-senderne er gamle og må skiftes ut -- da er spørsmålet om de skal skiftes ut med nye FM-sendere, eller med digitale sendere. FM er en nesten 100 år gammel teknologi, uten utviklingsmuligheter, men med store begrensninger; også på lydkvalitet. FM er ikke hi-fi, og selv den eldste DAB-versjonen danker klart ut FM på frekvensomfang, dynamikk, forvrengning og signal/støy-forhold. Om DAB-lyden idag i noen tilfeller ikke er bedre enn FM, skyldes det ikke tekniske begrensninger i DAB-formatet, men valg av sendekvalitet.

(FM-entusiaster forveksler ofte spesifikasjonene for FM-formatet med spesifikasjonene for gode FM-mottagere. Men om en radio kan gjengi lydfrekvenser langt utover det hørbare spekteret, kan FM likevel bare sende lyd fra ca 30 Hz til ca 15 kHz, mot digitalradioens 20 Hz til 20 kHz. Tilsvarende med de andre kriteriene jeg nevnte.)

Mens nye FM-sendere vil være begrenset til denne utdaterte teknologien, vil nye digitale sendere muliggjøre oppgraderinger ettersom teknologien forbedres. De aller fleste radioer som selges idag kan motta DAB+, som bruker samme teknologi som iTunes. DAB+ sendes forøvrig allerede over kabelnettet, og kan mottas av alle med en HD-dekoder.

Mens FM eller digitalradio er et enten/eller-spørsmål som vil få konsekvenser mange tiår frem i tid, er skifte til nye digitale formater etter hvert som de utvikles, en bagatell.

Selv om Internett-radio kanskje er enda mer fleksibel, og muliggjør bedre lydkvalitet enn de DAB-teknologiene som finnes idag, har Internett-radio en klar begrensning:

Det er ikke radio, men datakommunikasjon. Mottak er avhengig av at det finnes et lokalt datanettverk der du er. Først om det skulle bli bygget ut trådløst bredbånd med gratis tilgang over alt, og stor nok kapasitet til å dekke alle behov -- noe som er fullstendig utopisk i dag -- vil det kunne erstatte DAB.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg har til gode å høre god lydkvalitet fra Internett-radio. Teoretisk burde det kunne holde samme lydkvalitet som musikkstreaming (Wimp, Spotify) -- men det ser ikke ut som om radiostasjoner flest er interessert i dette. Nettkapasitet er ikke ubegrenset/gratis, og radiostasjoner har vel (i motsetning til Wimp og Spotify) annet som også skal ha plass.

Debatten om FM kontra DAB er noe annet igjen. FM-senderne er gamle og må skiftes ut -- da er spørsmålet om de skal skiftes ut med nye FM-sendere, eller med digitale sendere. FM er en nesten 100 år gammel teknologi, uten utviklingsmuligheter, men med store begrensninger; også på lydkvalitet. FM er ikke hi-fi, og selv den eldste DAB-versjonen danker klart ut FM på frekvensomfang, dynamikk, forvrengning og signal/støy-forhold. Om DAB-lyden idag i noen tilfeller ikke er bedre enn FM, skyldes det ikke tekniske begrensninger i DAB-formatet, men valg av sendekvalitet.

(FM-entusiaster forveksler ofte spesifikasjonene for FM-formatet med spesifikasjonene for gode FM-mottagere. Men om en radio kan gjengi lydfrekvenser langt utover det hørbare spekteret, kan FM likevel bare sende lyd fra ca 30 Hz til ca 15 kHz, mot digitalradioens 20 Hz til 20 kHz. Tilsvarende med de andre kriteriene jeg nevnte.)

Mens nye FM-sendere vil være begrenset til denne utdaterte teknologien, vil nye digitale sendere muliggjøre oppgraderinger ettersom teknologien forbedres. De aller fleste radioer som selges idag kan motta DAB+, som bruker samme teknologi som iTunes. DAB+ sendes forøvrig allerede over kabelnettet, og kan mottas av alle med en HD-dekoder.

Mens FM eller digitalradio er et enten/eller-spørsmål som vil få konsekvenser mange tiår frem i tid, er skifte til nye digitale formater etter hvert som de utvikles, en bagatell.

Selv om Internett-radio kanskje er enda mer fleksibel, og muliggjør bedre lydkvalitet enn de DAB-teknologiene som finnes idag, har Internett-radio en klar begrensning:

Det er ikke radio, men datakommunikasjon. Mottak er avhengig av at det finnes et lokalt datanettverk der du er. Først om det skulle bli bygget ut trådløst bredbånd med gratis tilgang over alt, og stor nok kapasitet til å dekke alle behov -- noe som er fullstendig utopisk i dag -- vil det kunne erstatte DAB.
    Hva med alle bilradione da, og intergrerte radioer i forsterkere etc - der er det ikke mye DAB å finne, og dessuten er de integrert slik at de ikke kan byttes uten videre. Dessuten tror jeg de som ønsker å bytte ut FM senderne bare ønsker bedre plass i eteren til flere kanaler og ikke bedre kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har eg testet Pinellen ei stund. Det eg har lagt merke til er at radioen detter ut heile tiden. Har det noko med internettforbindelsen?

Har Logitech bedre forbindelse enn Pinell?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har eg testet Pinellen ei stund. Det eg har lagt merke til er at radioen detter ut heile tiden. Har det noko med internettforbindelsen?

Har Logitech bedre forbindelse enn Pinell?
    Internett radio faller ut fra tid til annen i noen sekunder. Hos meg kan jeg få drop-outs 2-3 ganger på en kveld, ikke mer. Har meget stabil internett over fiber.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •