Erfaringer med gode DACer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med gode DACer?

Leter etter en god dac som skal ta over jobben for det meste av kildene i stereoanlegg.

Faktisk skal jeg ha to stk, en dyr og en rimlig.
    Den dyre skal parres med annlegget jeg bruker til stereo.
    Den billige skal parres med stueanlegget som dama bruker til musikk.

Til annlegget mitt har jeg sett på to dac'er.
    Hegel sin Hd10 dac, og bel canto dac 1.5 som det surrer reklame for på toppen av forumet. Dacen må gjøre en god jobb med å konvertere signaler fra en dekoder, fra cd spiller og fra pc.
    Er usikker på hvilken jeg skal velge. Noen som har erfaringer med de to forskjellige dacene?

Til stuen lurer jeg på om jeg bare skal gå for cambridge dac magic, eller om det finnes noe reelt alternativ?
    Skal være så dama får spilt musikk fra pc og for å gi litt bedre lyd fra dekoder.

Del gjerne erfaringer hvis dere har noen.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget godt fornøyd med Lavry DA-11. Ville hatt den med på listen.
    Lavry Engineering LavryBlack DA11 - Golden Age Music AB
    Nøytral og transparent lyd.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Bel Canto 1.5 og er meget godt fornøyd, men man kan ikke forvente at alt blir bedre. Hører fint lite forskjell på CD spilleren med og uten dac (Xindak Muse 1.0 07), men andre kilder som Squeezebox Touch fikk et stort løft lydmessig. Meget bra bygge kvalitet og grei betjening. OK hodetelefon utgang er og grei å ha. Fjernkontrollen kan man putte i en skuff :|

Nå skal det og sies at det er min første separate DAC - de andre har vært integrert.... Egentlig er det en selvmotsigelse at men trenger en ekstern DAC for å få god lyd. Kommer vel av at folk er blitt vant til dårlig lyd fra PC, Ipod og andre billige spillere og ser lyset når de kobler på en god DAC. Gode DAC'er har vært intergrert i utstyr av god kvalitet i alle år.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dama ble det en musical fidelity dac kjøpt på stereofil for 2400kr.
    Musical Fidelity V-DAC Digital-Analog Converter

Har ikke bestemt meg for egen dac ennå. Har hørt hegel sin, og den lpter klin likt som cd spilleren, som i og for sge spiller ganske bra.
    Lurer dog på om del canto sin er bedre..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbakemelding angående music fildelity dac'en:

Med tanke på pris er dette en MEGET god dac! For å sammenlikne den dirkete med hegel sin dac, så er dette biff til pølsepris!

Sammenliknet på denne måten:
    Vet fra tidligere at Dacen i min hegel cdp4a cd spiller låter identisk med HD10. Dette ble testet mange ganger på soundgarden.

Hadde derfor cdp4a cd spiller koblet til hegel forsterker med både analoge utganger på cd spiller og med digital utgang på cd spiller gjennom music fidelity dac og til annen inngang på hegel forsterker, på den måten kunne jeg bare bytte inngang under samme sang og høre forskjellen. Prøvde selvfølgelig med flere forskjellige låter og krevende klassisk musikk.

Forskjellen mellom dacen til music fidelity og dacen som sitter i hegel sin cd spiller var overraskende liten i mine ører. Hegel hadde mer kontroll i bassen og ørlitte grann klarere diskant, men dacen til musical fidelity var ikke langt bak nå det gjaldt lydkvalitet. Den låt nesten like klart og fint, og var meget nøytral i lyden.
    Er overbevist om at dacen til MF er bedre enn både arcam og cambrdige sine, rett og slett fordi den er billigere og har minst like god lyd.

MF sin dac til 2400kr gjør en like god jobb som hegel sin HD10 dac til 8000kr på alle andre områder enn basskontroll. Og det må bare kalles biff til pølsepris!

Skal bli spennende å prøve bel canto dacen på samme måten hvis jeg får kjøpt den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •