Squeezebox og t-amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox og t-amp

Heisan!

Jeg driver med oppussing av stue og kjøkken, og i den forbindelse har jeg planer om å felle inn to høytalere i taket på kjøkkenet. Ut av disse ønsker jeg å spille musikk fra en squeezebox, samt kunne høre lyd fra kuroen i stua.

Det første som slo meg er at jeg kan trekke rør i taket og koble høytalerne til B utgangen på forsterkeren min i stua. Da vil jeg kunne spille av all lyd jeg ønsker på enheter som er tilkoblet anlegget i stua.
    På sikt er imidlertid dette ingen god løsning ettersom jeg sannsynligvis vil ha innfelte høytalere i tak på bad og soverom etterhvert som jeg får pusset opp disse rommene også, og dermed kom jeg på tanken om en løsning med squeezebox.

Ettersom gode aktive høytalere i utgangspunktet er svært dyrt og jeg har et relativt stramt budsjett så må jeg se etter andre løsninger. Kom derfor over et par tråder hvor man bruker t-amp som forsterker til høytalere. så over til de konkrete spørsmålene:

1. Er t-amp kombinert med innfelte høytalere og squeezebox en ok løsning? Hvis ja, er dette utstyr som vil fungere greit sammen:

2. Er det mulig å koble høytalerne til to kilder slik at jeg kan lytte til musikk fra squeezebox, men også fra forsterker i stua de gangene jeg ønsker det?

3. Er det andre løsninger som vil ivareta behovet mitt bedre? Da tatt i betraktning at jeg senere vil utvide med høytalere på soverom og bad?

Rabies

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: TA-2020 gir ikke mye futt. TA-2024 har litt flere watt. Watt-tallene som oppgis i reklamen er helt fiktive; de er målt med ekstremt høy forvrengning.

Skal du bruke T-amp til annet enn svært lave lydnivåer, må høyttalerne være meget lettdrevne. Min. 90 dB. Innbyggingshøyttalere er vanligvis mer tungdrevne.

2: Det finnes vekslere (switcher) både til signal- og høyttalernivå. Størst utvalg på signalnivå. Men kvalitet koster, her som på andre områder.

3: Aktive høyttalere.

Slike er oftest rimeligere enn passive høyttalere pluss forsterker med tilsvarende lydkvalitet. Om de er ekte aktive (separate forsterkere til hvert element) utnytter de også forsterkerkraften bedre -- men de fleste billige sett har bare én forsterker felles.

Aktive høyttalere selges gjerne i butikker for musikk- og studioutstyr, der prisnivået kan være brtydelig lavere enn i hi-fi-butikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!

1. Jeg ser at høyttalerne fra komplett som jeg har vurdert er på 88 dB, er de lettdrevne nok hvis jeg tar utgangspunkt i en TA-2024?

2. Det er vel en veksler for signalnivå jeg har behov for hvis jeg skal kunne veksle mellom squeezebox og forsterker i stua. Har sett på denne fra amazon:Amazon.com: Dayton IWS-ABDS In-Wall Speaker/Source Switch: Electronics - ser den ut til å være et ok alternativ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •