DAC - DacMagic eller Hegel HD2?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC - DacMagic eller Hegel HD2?

Jeg vil ha bedre lyd ved avspilling av musikk fra min pc og vurderer innkjøp av en ekstern dac. Vil legge meg på pris rundt 2.000 og har funnet to kandidater.

Hegel HD2 : Hegel HD2 DAC D/A-konverter | Soundgarden

Cambridge DacMagic : CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Hvilken av de to vil dere anbefale?

Jeg ser mye film fra pc, og hvis jeg skal koble digitalsignalet via en dac så lurer jeg på om det fortsatt er mulig å sende signalet via dac'en og til forsterker for dekoding? Altså sette dac'en i en slags passthrough modus.

Til slutt; vil stereolyden bli bedre med en av dac'ene nevnt ovenfor enn med min Yamaha 1800 receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel'en er en ren USB-DAC, eller "eksternt lydkort" om du vil. Funksjonaliteten er begrenset til bruk med én datamaskin. USB-kabel mellom datamaskin og DAC kan medføre støyproblemer.

Cambridge-DAC'en har to S/PDIF-innganger (valgfritt optisk eller koaks) i tillegg til USB. Det vil si at du kan koble til CD-, DVD- eller BD-spillere, DAB-radio, musikkstreamere etc, og koble datamaskin med optisk kabel slik at støyproblemer kan elimineres.

Begge disse DACene har S/PDIF-utgang (Koaks på Hegel'en; valgfritt koaks eller optisk på CA'en), som kan sende det digitale signalet videre; f.eks til en receiver. Men dette dreier seg såvidt jeg kan forstå bare om stereosignal.

Vær obs på at du kan få bokser med samme funksjonalitet som Hegel'en til halve prisen, om du går i en butikk som selger data- og studioutstyr.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklarende svar.

Er det noen som kan svare på om en DacMagic vil kunne gjøre en bedre jobb enn min Yamaha 1800 receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

E-mu 0404 Usb

Jeg bruker E-MU 0404 USB DAC, den er en av de få som takler 24\192 på USB inngangen, verken Cambridge DACMAGIC eller HEGEL sine DAC's takler 24/192 på USB.
    E-MU Systems - 0404 USB 2.0 - USB 2.0 Audio/MIDI Interface

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt emu 0404 selv og sitter nå med Hegel HD2. En ting er sikkert, HD2 grisebanker både dacmagic og emu 0404 når det kommer til lydkvalitet. Skal man kun spille av fra PC og ikke trenger flere innganger er HD2 et soleklart valg.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Har hatt emu 0404 selv og sitter nå med Hegel HD2. En ting er sikkert, HD2 grisebanker både dacmagic og emu 0404 når det kommer til lydkvalitet. Skal man kun spille av fra PC og ikke trenger flere innganger er HD2 et soleklart valg.
    Støttes, er det avspilling fra pc den skal brukes til er det ingen konkurranse i det hele tatt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dacmagic er en vits mot HD2. Det er både veldig hørbart og målbart. Og hvis man uansett kun skal bruke USB, hvorfor betale masse ekstra for en hel del unøvendige tilkoblinger man aldri blir å bruke?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •