Hjelp til et bedre lydbilde, B&W603, XTZ, ONKYO

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til et bedre lydbilde, B&W603, XTZ, ONKYO

Hei,

Takk for at du klikket deg inn på tråden. Forhåpentligvis kan du hjelpe meg. Jeg har følgende utstyr:

B&W 603 S3 (bi-wiret fra forsterker)
    B&W 601 S3
    B&W LCR 60
    XTZ 99 W10.12
    ONKYO 906
    Playstation 3 (som signalkilde)

Dette står i et rektangulært rom. Se bilde for forklaring.

Det jeg sliter med: Jeg føler jeg mangler mye lydinformasjon i mellomtonen og nedre mellomtone. Diskanten tenderer til å bli noe "spiss" og bassen noe rumlete. Jeg har satt høytalere så langt fra veggen som mulig, og subben kan jeg dessverre ikke sette noe annet sted. Hvis jeg går rundt i rommet når det spilles musikk endrer lydbildet seg drastisk ift hvor jeg står. I sweetspot kjennes det ut som om jeg mangler en del. Jeg har kjørt både manuell og automatisk kalibrering, men klarer i henhold til mine ører ikke å finne den riktige balansen. Jeg mistenker at det kanskje har noe med fase mellom sub og front å gjøre da subben står med elementet mot 3-seter sofaen. Dette har jeg dessverre liten kjennskap til. Har forøvrig prøvd med og uten propper på både høyt. og sub. Jeg har hørt samtlig utstyr i andre rom/sammenhenger og der spilte det vesentlig bedre...

Har du tips til hva jeg kan gjøre for å bedre lyden min? Sier på forhånd, tusen takk for all hjelp!!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. prøvd stereo uten sub, uten biwiring, uten romkorreksjon og frontene til large? hvordan låter det?

2.hvordan er akustikken(hva er det i tak, på vegger og gulv) i rommet; f eks opplever du det som slitsomt støyete når flere prater der samtidig?

3. prøvd, om enn ikke annet en midlertidig, å sette subben midt i mellom frontene? slå evt av all romkorreksjon og ha lik avstand til FL, FR og SUB i receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

- Det har jeg foreløpig ikke forsøkt, men skal gjøre det snarest.

- Ellers er leiligheten i en bygård fra 30 tallet. Det er ca 3,5 meter under taket, gipsvegger rund baut. Forøvrig er det teppe, parkettgulv, en bokhylle og et vanlig spisebord i stuen. Oppleves ellers som relativt "lunt". Ingen ekko eller liknende.

- Dette skal også prøves

Jeg kommer tilbake til det når dette er forsøkt. Jeg antar at dette er for å sjekke ut faseproblematikken mellom front-sub?

Midlertidig tar jeg gjerne imot andre tips, når jeg først skal "bak der" og rote...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå, har du kjørt kun med stereo og all korreksjon slått av? hvordan låt det da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •