DAC ditt og DAC datt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC ditt og DAC datt

Etter å ha blitt innviet i AV-entusiast verdenen for et knapt år siden har jeg nok kommet på det stadiet da jeg begynner å forme meg noen egne sterke meninger fremfor og bare lytte til andres. En ting som har fasinert i miljøet meg er fenomenet med “tro”. Med det mener jeg relasjonen mellom hva ting faktisk koster og enkeltes noe ukritiske syn på manglende dokumentasjon for relasjon mellom økning i pris kontra ytelse. Jeg jobber selv med salg og markedsføring og ser store relasjoner mellom denne bransjen og kosmetikkbransjen hvor f.eks. prisforskjellene mellom forskjellige type produkter kan variere til det ekstreme uten at flertallet stiller seg kritisk til markedsføringen og dokumentasjonen bak det.

Men strengt tatt, nok om det. Jeg ønsker på ingen måte å starte en ny “kabel debatt” da det er nok av tråder å henge seg på her inne allerede om man ønsker det. Dette er mere en intro til spørsmålet mitt som går litt på det samme da jeg ønsker å investere i en DAC. Jeg kan legge til at jeg i kategorien jeg beskriver over nok befinner meg i det man kan kalle “lydskeptiker” hvor jeg ønsker å høre tydelige forskjeller selv og gjerne forholder meg til rene tekniske spesifikasjoner og eventuelt blindtester etc. for å bedømme om produkter er bra eller ikke.

I dag dekodes alle digitale signaler i min Pioneer LX-73. Jeg er ganske overbevist om at det i overgangen mellom digital og analog lyd vil være elementer som kan gi utslag i kvaliteten og selv om jeg er godt fornøyd med lydbildet i dag ser jeg delvis konseptet med å gå til investering av en ekstern DAC og etter å ha lyttet meg igjennom litt ymse må jeg faktisk innrømme at jeg sliter med å høre de store forskjellene. (Har til nå kun lyttet til Hegel og Electrokompaniet)

Mine spørsmål blir da:

- Finnes det tekniske spesifikasjoner på DAC’er hvor man ut i fra å lese de kan bedømme “effekten” av en DAC? (Jeg kommer selv fra PC verdenen hvor man forholder seg til relativ konkret terminologi på dette punktet)

- Fra PC kjører jeg både tokanal og fler kanal lyd. Hvis jeg har forstått riktig må en DAC da ha digital ut for at jeg skal kunne benytte den til mitt formål på en PC.

- En DAC til PC som vil kunne oppfylle kriteriet over med digital ut ser jeg er Hegel sin nye HD2. Hvis jeg kobler fra PC og kjører både analog og digital inn til LX-73 på to forskjellige kilder vil den vel sende tokanal i den analoge (hvor Hegel tar seg av dekodingen) og fler kanal digital i den andre)?

- Igjen relatert til over. Om jeg kjører digitalt videre fra Hegel inn til LX-73. Da vil vel fortsatt LX-73 ta seg av den siste dekodingen og derfor vil ikke Hegel spille noen spesiell rolle her?

- Noen andre DAC’er som har digital ut? Andre erfaringen med HD2?
    Ellers takk til alle som bidrar med veldig mye nyttig og gode diskusjoner her inne.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kopiere mitt innlegg fra en annen tråd:

"Hva man oppnår ved å hekte på en DAC er vel avhengig av hva man har. Har nettop skaffet meg en brukt DAC, en Bel Canto 1.5 som fikk en klar 6'er i Hjemmekino - Noterte forøvrig at testeren har DAC'n forsatt som han sier i siste nummer.......

Årsaken til kjøpet var en Squeecebox, først Duet nå Touch. Lyden fra Duet'n var ikke god nok, Touch bedre og med et klart løft når DAC'n ble koblet inn. Når DAC ble koblet på min CD spiller, en Xindak Muse 1.0 07-ed. var forskjellen minimal - faktisk var den større mellom balanserte og ubalansert phono kabler direkte fra CD spiller enn via DAC.

Konklusjonen er at DAC ga meg bedre lyd på Squezebox og fint lite på CD spiller. Trolig var det mest på hente på å kjøre balanserte kabler inn i forsterkeren noe jeg kan nå, da kildene går gjennom DAC'n"

Kan støtte deg i det som gjelder prising. Åpnet DAC'n og der var det ikke stort - et print som fylte halve boksen og en print til fronten for hodetelefon, betjening og display. Prisen var for litt siden NOK 14000,- satt ned til 10000,-. Jeg kjøpte den 3 mnd gammel for NOK 7500,- ikke galt for det jeg får sammenliknet med annet, men...

Tror de fleste som kjøper DAC gjør det for å koble på en PC. Min erfaring er at har du en god CD spiller er det fint lite å hente da den allerede har en god DAC. Jeg fikk bedre lyd på Squeezebox'n men plukker forsatt frem CD når jeg skal spille musikk.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min innstilling til dette er at det er svært små forskjeller å hente fra din LX-73 og til en ekstern DAC, og hvis du begynner å snuse på dacer i prisklassen 10-20,000kr så vil du naturligvis ha langt mer å hente i lydkvalitet ved å legge disse pengene i nye høyttalere.

Til info har jeg selv LX-81 og har tidligere hatt både eksterne DACer og diverse CD-spillere, men kjører nå Squeezebox som dekodes av DACen i LX-81. Jeg har også hatt diverse andre forsterkere inkludert Electrocompaniet AW-250.

Etter min mening er det minimalt/ingenting å hente på disse alternativene til fordel for LX-81 med tanke på lydkvalitet - der det derimot er mye å hente er på høyttalere, og ikke minst ved å få korrigert lyden med EQ og/eller akustiske tiltak i rommet.

At folk sitter og pusler med DACer når de kan oppnå ekstremt mye større lydforskjell ved å korrigere for problemer med rommet eller investere i nye høyttalere er meg en sann gåte.

EDIT: Kan kanskje også legge til at det å lage en DAC-chip pluss sette den sammen til en fungerende DAC ikke er noe du trenger en rakettforsker til i 2010. Det er ingen som helst grunn til å tro at Pioneer (eller noen av de andre receiverprodusentene) ikke klarer å lage en transparent DAC. Å bruke 10,000 eller mer på en ekstern DAC, er dermed omtrent det samme som å putte pengene i en plastpose sammen med potetskrell og gamle melkekartonger for så å putte det i søpla.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en 'DAC som har digital ut'?
    Det blir en selvmotsigelse. En DAC må nødvendigvis bare ha analog ut.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Hva er en 'DAC som har digital ut'?
    Det blir en selvmotsigelse. En DAC må nødvendigvis bare ha analog ut.
    DAC kan da helt fint ha en "passthrough" for å få digitale signalet videre, men da vil det naturligvis ikke skje noe DAC'ing

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min cambrigde dac har digital ut i tillegg til analogt, er jo ganske greit da en kan bruke dac'en til 2 kanals lyd, og sløyfe videre til surroundforsterker når det blir sendt flerkanals digitallyd fra min pc, dolby digital og lignende.
    edit: litt sen ser jeg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Min innstilling til dette er at det er svært små forskjeller å hente fra din LX-73 og til en ekstern DAC, og hvis du begynner å snuse på dacer i prisklassen 10-20,000kr så vil du naturligvis ha langt mer å hente i lydkvalitet ved å legge disse pengene i nye høyttalere.

Til info har jeg selv LX-81 og har tidligere hatt både eksterne DACer og diverse CD-spillere, men kjører nå Squeezebox som dekodes av DACen i LX-81. Jeg har også hatt diverse andre forsterkere inkludert Electrocompaniet AW-250.

Etter min mening er det minimalt/ingenting å hente på disse alternativene til fordel for LX-81 med tanke på lydkvalitet - der det derimot er mye å hente er på høyttalere, og ikke minst ved å få korrigert lyden med EQ og/eller akustiske tiltak i rommet.

At folk sitter og pusler med DACer når de kan oppnå ekstremt mye større lydforskjell ved å korrigere for problemer med rommet eller investere i nye høyttalere er meg en sann gåte.

EDIT: Kan kanskje også legge til at det å lage en DAC-chip pluss sette den sammen til en fungerende DAC ikke er noe du trenger en rakettforsker til i 2010. Det er ingen som helst grunn til å tro at Pioneer (eller noen av de andre receiverprodusentene) ikke klarer å lage en transparent DAC. Å bruke 10,000 eller mer på en ekstern DAC, er dermed omtrent det samme som å putte pengene i en plastpose sammen med potetskrell og gamle melkekartonger for så å putte det i søpla.
    Da mener du også at forforsterker ikke betyr noe da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DACars alle de som prøver å bli kloke etter lesing på forum, mye synsing, mye meninger.

En ekstern DAC blir jo "helt meningsløst" hvis man fortsatt kjører noe DSP'ing i forsterkeren. DAC til ADC til DAC gir ikke nødvendivis et løft i lyden kontra bare DACing i ampen Den absolutt store gevinsten får du mot en (analog)stereoforsterker (og surroundreceiveren hvor du får kjørt utenom DSPen), og gjerne lyden ut fra en kilde som ikke direkte er veldig audiofil (typ bærbare pcer hvor alternativet er å kjøre ut fra hodetelfonutgangen fra et lydkort til 39,90)

DAC for at dere leste innlegget, og DAC for meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    DAC kan da helt fint ha en "passthrough" for å få digitale signalet videre, men da vil det naturligvis ikke skje noe DAC'ing
    Feil. Selvfølgelig vil det skje noe Tenker da på jitterstøy osv... Har ikke satt meg vesentlig inn i hva dette innebærer, men at en DAC gjør noe er det jo ingen tvil om

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Da mener du også at forforsterker ikke betyr noe da?
    Alt betyr noe, men for å kopiere mitt eget utsagn så må jeg vel si at det å lage en forforsterker heller ikke er noe det krever en rakettforsker for å lage riktig i 2010.

Hvor har du tenkt å putte inn en forforsterker, og hvorfor? Trådstarter har en god surroundreceiver, hva skal han med en forforsterker?

I visse tilfeller kan det være nødvendig med en effektforsterker for å få nok kraft til å drive høyttalerne, og har man et rent stereo-oppsett er man jo pent nødt til å kombinere dette med en forforsterker. All den tid man har et oppsett som kombinerer stereo og surround har ikke dette noen hensikt, da man har forforsterkerdel i surroundreceiveren som funker helt fint.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    Feil. Selvfølgelig vil det skje noe Tenker da på jitterstøy osv... Har ikke satt meg vesentlig inn i hva dette innebærer, men at en DAC gjør noe er det jo ingen tvil om
    DAC = Digital to Analog Converter. Hvis den sender det digitale signalet videre så vil den hvertfall ikke utføre en DA-konvertering. Hvorvidt den re-klokker signalet eller ikke, vil jeg vel anta kan variere fra DAC til DAC.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil? Så du mener at det skjer en Digital til Analog-konvertering når signalet går digitalt inn, og digitalt ut igjen? Jaggu. Lærer noe nytt så lenge man lever!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Feil? Så du mener at det skjer en Digital til Analog-konvertering når signalet går digitalt inn, og digitalt ut igjen? Jaggu. Lærer noe nytt så lenge man lever!
    Det mener jeg ikke.. Jeg sa bare at dac'en gjør noe selv om det går digitalt inn og ut. Selvfølgelig konverterer den ikke til analoge signaler når du kjører digitalt inn/ut, men den gjør jo noe med signalet.. Fjerner jitterstøy og noe klokkesaker som jeg egentlig ikke har skjønt hvordan virker enda

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt betyr noe, men for å kopiere mitt eget utsagn så må jeg vel si at det å lage en forforsterker heller ikke er noe det krever en rakettforsker for å lage riktig i 2010.

Hvor har du tenkt å putte inn en forforsterker, og hvorfor? Trådstarter har en god surroundreceiver, hva skal han med en forforsterker?

I visse tilfeller kan det være nødvendig med en effektforsterker for å få nok kraft til å drive høyttalerne, og har man et rent stereo-oppsett er man jo pent nødt til å kombinere dette med en forforsterker. All den tid man har et oppsett som kombinerer stereo og surround har ikke dette noen hensikt, da man har forforsterkerdel i surroundreceiveren som funker helt fint.

Nå forenkler du noe fryktelig. Hvordan du skal lage utganstrinnet på en DAC, en forforsterker, eller effektrinn, avhenger av hva du skal bruke den til.

Med andre ord. Gitt at du har en eller flere komponenter du ønsker å bruke, betyr det at valget av komponenter ikke er trivielt.

Grunnen til at jeg spurte om forforsterker, er fordi det ofte er et forsterkertrinn i en ekstern DAC. DDDac er ett unntak i så måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mener jeg ikke.. Jeg sa bare at dac'en gjør noe selv om det går digitalt inn og ut. Selvfølgelig konverterer den ikke til analoge signaler når du kjører digitalt inn/ut, men den gjør jo noe med signalet.. Fjerner jitterstøy og noe klokkesaker som jeg egentlig ikke har skjønt hvordan virker enda
    Dette avhenger av hvordan det blir gjort. Det kan godt hende signalet bare blir sendt videre, uten noen form for modifikasjon, annet enn en impedansetilpassning (coax)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mener jeg ikke..
    Men ingen andre sagt noe annet, så da er vi alle enige, selv om du sa at jeg sa feil, men nå sier at du at jeg ikke sa feil likevel, så da er vi jo enige! DAC for den!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå forenkler du noe fryktelig. Hvordan du skal lage utganstrinnet på en DAC, en forforsterker, eller effektrinn, avhenger av hva du skal bruke den til.

Med andre ord. Gitt at du har en eller flere komponenter du ønsker å bruke, betyr det at valget av komponenter ikke er trivielt.

Grunnen til at jeg spurte om forforsterker, er fordi det ofte er et forsterkertrinn i en ekstern DAC. DDDac er ett unntak i så måte.
    Mulig jeg misforstod, jeg trodde vi snakket om forforsterkere generelt, ikke forsterkerdelen i DACen.

Resultatet er uansett det samme. Å sette sammen en komplett, nøytral DAC (forforsterker inkludert) er ikke noe magisk, og er gjort helt fint i f.eks trådstarters receiver.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Mulig jeg misforstod, jeg trodde vi snakket om forforsterkere generelt, ikke forsterkerdelen i DACen.

2: Resultatet er uansett det samme. Å sette sammen en komplett, nøytral DAC (forforsterker inkludert) er ikke noe magisk, og er gjort helt fint i f.eks trådstarters receiver.
    1: Jeg prøvde å hinte til forsterkertrinn generelt.

2: Hva får det til å tro det? Kanskje er den nøytral på ett effektrinn, men ikke på ett annet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet er uansett det samme. Å sette sammen en komplett, nøytral DAC (forforsterker inkludert) er ikke noe magisk, og er gjort helt fint i f.eks trådstarters receiver.
    Det du sier at det ikke er forskjell på selve Digital til Analog-konverteringa i forskjellige produkter At det ikke finnes produkter som gjør denne konverteringa bedre enn LX73?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2: Hva får det til å tro det? Kanskje er den nøytral på ett effektrinn, men ikke på ett annet.
    2. Det må jo naturligvis konstruktøren ta høyde for, så han oppnår den lyden han ønsker, om det nå måtte være nøytral lyd eller noe annet.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •