DAC ditt og DAC datt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Det du sier at det ikke er forskjell på selve Digital til Analog-konverteringa i forskjellige produkter At det ikke finnes produkter som gjør denne konverteringa bedre enn LX73?
    Nei, jeg sier at den gjør det Bra Nok(tm), og at det er langt mer å hente ved å investere tid og penger i andre ting (som tidligere nevnt eksempelvis rom og høyttalere) enn å bytte ut DACen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    2. Det må jo naturligvis konstruktøren ta høyde for, så han oppnår den lyden han ønsker, om det nå måtte være nøytral lyd eller noe annet.
    Du misforstår. Det jeg prøver å si er at noe slikt som ett nøytralt forsterkertrinn ikke finnes dersom du ser hele annlegget som system. Det som er nøytralt i èn setting, er ikke nødvendigvis nøytralt i en annen setting.

Dette betyr at det å lage ett "nøytralt" forsterkertrinn kan være ganske tricky, og er ikke bare rett frem. Hva skal man bruke som referanse for nøytralt?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg sier at den gjør det Bra Nok(tm), og at det er langt mer å hente ved å investere tid og penger i andre ting (som tidligere nevnt eksempelvis rom og høyttalere) enn å bytte ut DACen.
    Veldig ofte er det lettere å sette inn en liten boks i racket, enn å få kjerringa med på akustikk-tiltak, plasseringer i rommet eller nye høyttalere. En liten DAC er det ikke sikkert hun legger merke til en gang ;-)

Så svaret på om man skal investere i DAC er "Nei, kjøp nye høyttalere" fungerer ikke alltid like bra. Kan jo tenkes kona bare sier "DAC for meg, nå reiser jeg!" :-P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Du misforstår. Det jeg prøver å si er at noe slikt som ett nøytralt forsterkertrinn ikke finnes dersom du ser hele annlegget som system. Det som er nøytralt i èn setting, er ikke nødvendigvis nøytralt i en annen setting.

Dette betyr at det å lage ett "nøytralt" forsterkertrinn kan være ganske tricky, og er ikke bare rett frem. Hva skal man bruke som referanse for nøytralt?
    Uten at jeg er noen ingeniør så er vel den "lasten" en forforsterker ser relativt forutsigbar? Så den burde la seg konstruere på en slik måte at den gir den frekvensresponsen produsenten ønsker seg.

Hvis det er umulig å si på forhånd hvordan en forforsterker vil låte uten å vite hva den kombineres med, må jeg si jeg er imponert over hvor mange forforsterkere der ute som faktisk låter nettopp nøytralt/transparent.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Veldig ofte er det lettere å sette inn en liten boks i racket, enn å få kjerringa med på akustikk-tiltak, plasseringer i rommet eller nye høyttalere. En liten DAC er det ikke sikkert hun legger merke til en gang ;-)

Så svaret på om man skal investere i DAC er "Nei, kjøp nye høyttalere" fungerer ikke alltid like bra. Kan jo tenkes kona bare sier "DAC for meg, nå reiser jeg!" :-P
    Joda, hvis målet er å bruke mest mulig penger, så for all del.

Med alle de høyttalermodeller som finnes der ute, så synes jeg du gjør en stusselig jobb om du ikke klarer å finne en dyrere og bedre høyttaler enn de du har med, noenlunde lik WAF / tilsvarende utseende.

Min påstand er at om du kommer ruslende til meg med en Benchmark DAC1 eller lignende DAC til 10,000kr - så vil du neppe klare å høre forskjell (blindtest naturligvis) på denne og DACen som sitter i Pioneeren. Synes du da dette er vel investerte penger sammenlignet med å legge 10,000kr mer i høyttalere?

For ordens skyld så har jeg hatt nettopp en slik DAC på hjemlån.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Uten at jeg er noen ingeniør så er vel den "lasten" en forforsterker ser relativt forutsigbar? Så den burde la seg konstruere på en slik måte at den gir den frekvensresponsen produsenten ønsker seg.

2: Hvis det er umulig å si på forhånd hvordan en forforsterker vil låte uten å vite hva den kombineres med, må jeg si jeg er imponert over hvor mange forforsterkere der ute som faktisk låter nettopp nøytralt/transparent.
    1: Innenfor samme merke er det enkelt, men som vi vet liker folk å mikse ulike merker.

2: Det er fullt mulig, dersom man vet hva som blir brukt sammen. Du kan ikke forutse hva kunden vil bruke produktet sammen med, og dermed er man tilbake til start. Det fornuftige er å annbefale og kjøre sett fra samme produsent. Problemet med det, er at ett merke som er flinke på forforsterkere, ikke trenger være flinke på effektrinn. Noen lager ikke begge deler en gang.

Forøvrig synes jeg ikke det finnes mange forforsterker som låter nøytralt/transparant. Bare hørt kanskje 2-3 stykk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TimC

Så det du sier er at en forforsterker endrer frekvensrespons i så stor grad at det har praktisk betydning for folk alt etter hva du kobler den til?

Sorry, kjøper ikke den. Mulig det har betydning for alle de tusener på tusener med gullører der ute(himle med øynene), for oss andre så funker enhver forsterker med nok kraft til å drive høyttalerne / håndtere høyttalernes impedansekurve helt flott, inkludert forforsterkeren.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at en forforsterker endrer frekvensrespons i så stor grad at det har praktisk betydning for folk alt etter hva du kobler den til?

Er akkurat det jeg sier. Det er store forskjeller på både utgangsimpedanser og inngangsimpdanser (også høyttalere). Foruten frekvensrespons, må man også se på dempingen utgangen klarer å ha i forhold til inngangen på neste trinn. Normalt annbefales ett forhold på minst 1:10. For høyttalere litt mer.

Dette er rimelig elementert, og er ikke verdt å krangle om. Det du impliserer betyr jo at loadingen til en pickup også er irrelevant. Det er akkurat samme situasjon.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med alle de høyttalermodeller som finnes der ute, så synes jeg du gjør en stusselig jobb om du ikke klarer å finne en dyrere og bedre høyttaler enn de du har med, noenlunde lik WAF / tilsvarende utseende.
    Jeg klarer å lure en liten boks inn i racket uten at samboer finner ut av det, men DACars meg når hun ser at jeg har kjøpt nye høyttalere!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er akkurat det jeg sier. Det er store forskjeller på både utgangsimpedanser og inngangsimpdanser (også høyttalere)

Dette er rimelig elementert, og er ikke verdt å krangle om. Det du impliserer betyr jo at loadingen til en pickup også er irrelevant. Det er akkurat samme situasjon.
    Hva har høyttalerne med saken å gjøre når vi snakker om forforsterkere i en DAC?

For å være tydelig: Det jeg sier er at om ikke de fleste, så hvertfall veldig mange DACer der ute, vil ikke folk høre forskjell på i en blindtest.

Da kan vi trygt konkludere med at forskjellen er relativt sett liten, og at dagens DAC-konstruksjoner generelt er så gode at det er høl i hue og legge 10,000 her kontra f.eks høyttalere. Det finnes sikkert situasjoner hvor det kan være interessant å vurdere om utstyret man har er en god eller dårlig match mot hverandre, men det er på siden av poenget mitt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Hva har høyttalerne med saken å gjøre når vi snakker om forforsterkere i en DAC?

2: Det finnes sikkert situasjoner hvor det kan være interessant å vurdere om utstyret man har er en god eller dårlig match mot hverandre, men det er på siden av poenget mitt.
    1: Det er relevant fordi mekanismen er den samme. Det var ment for å illustrere

2: Det gjelder alle situasjoner. Derfor er påstanden om nøytralitet litt søkt. Impedansene vil også bestemme hvor mye kablene betyr (høyttalerkabler). Lav dempingsfaktor, sammen med lavimpedante høyttalere gir mye større utslag, enn høy og jevn dempingsfaktor, og en jevnt høy høyttalerimpedans.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2: Det gjelder alle situasjoner. Derfor er påstanden om nøytralitet litt søkt. Impedansene vil også bestemme hvor mye kablene betyr (høyttalerkabler). Lav dempingsfaktor, sammen med lavimpedante høyttalere gir mye større utslag, enn høy og jevn dempingsfaktor, og en jevnt høy høyttalerimpedans.
    En dårlig konstruert forsterker (begrenset effekt, lav dempningsfaktor) er ingen god match med en vanskelig høyttaler, det er jeg enig med deg i.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Det er relevant fordi mekanismen er den samme. Det var ment for å illustrere.
    Er du sikker på det?

Som Hybris har ymtet om en del ganger, tilsier både tekniske data og seriøse lyttetester at forskjellene mellom DACer er marginale og neppe hørbare.

At konstruksjon av en DAC er relativt enkel og ukomplisert, bekreftes av flere seriøse diskusjoner og intervjuer med mer nøkterne produsenter.

At noen hi-fi-produsenter lager produkter som er vanskelige å matche, er en kjent sak (Naim er vel det klassiske eksemplet?). Men dette har vel ikke allmenn gyldighet. I alle fall er det fullstendig irrelevant i forhold til en intern DAC i en receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer og tanker rundt ekstern dac og forforsterker. Føler meg i likhet med trådstarter som en nøktern hifi entusiast med tanke på hva som gir forandringer i lyden og hvor mye.

Jeg synes ikke det er verdt å bruke mye penger på en ekstern dac. Brukte Squeezeboxen og den innebygde dacen før, men måtte ha en ekstern dac pga andre årsaker enn lyd. Kjøpte en Arcam rDac til 3000. Ingen stiv pris men kan heller ikke si det gav noen store utslag på lyden. Fikk ikke ab testet dette men la ikke merke til forandringer under normal lytting. Har også testet en Benchmark dac uten de store forskjellene.

Det jeg derimot opplever stor forskjell på er å sende lyden direkte via den passive forforsterkeren rett i effekttrinnet kontra via receiveren og i effekttrinnet. Med stor forskjell mener jeg at det er enkelt å høre forskjell når jeg svitsjer og resultatet er konsist. Dette er noe jeg enkelt og kjapt kan svitsje mellom og jeg har gjort flere nivåregulerte tester. Ønsket har hele tiden vært at receiveren skal være best, liker færrest mulig bokser og styr, men det er dessverre for stor forskjell. Den passive forforsterkeren vinner klart og tydelig hver gang på både lydkvalitet og 3d effekt. Har også brukt mye tid og målinger med den innebygde manuelle eq funksjonen i receiveren, testet direkte pluss med og uten romkorreksjon, men uten at dette forandret konklusjonen.

Jeg bruker en Yamaha RX-V1800 receiver. Har også testet forforsterkeren i en Denon med samme resultat. Deres receiver har jeg ingen erfaring med.

Mvh
    Ivan

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DAC er nok tides mote produkt og prisene blir deretter. Videre er det et produkt for "nerdene" og ikke massene slik at volumet ikke blr stort. Dermed er prisen typisk 10' og 3'.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ja, DAC er nok tides mote produkt og prisene blir deretter. Videre er det et produkt for "nerdene" og ikke massene slik at volumet ikke blr stort. Dermed er prisen typisk 10' og 3'.....
    Ja, og når selv mobiltelefonen min har en DAC med dugandes lyd kan man jo lure på hva jeg skal med en DAC som har full rack-størrelse.. God plassutnyttelse er det hvertfall ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sitat Opprinnelig postet av hybris
    Ja, og når selv mobiltelefonen min har en DAC med dugandes lyd kan man jo lure på hva jeg skal med en DAC som har full rack-størrelse.. God plassutnyttelse er det hvertfall ikke.
    Det finnes nok av DACer i halv rackstørrelse eller mindre. Mange koster under 2.000 kroner; rene USB-"lydkort" ofte bare halvparten av dette.

Den fornuftige årsaken til å ha en separat DAC, er naturligvis at man bruker datamaskin som hovedkilde til lyd, og/eller ikke gidder å ha en dedikert CD-spiller når man likevel har en Blu-ray-spiller.

Grunnene til at jeg selv har 4-5 separate (rimelige) DACer i tillegg til den innebygde DACen i ADMene, er delvis at jeg har lyd i alle rom. Delvis er det at jeg deler enkelte kilder mellom flere rom, og at et er problemfritt å splitte et optisk signal til to DACer, men ikke fullt så problemfritt å splitte et analogt signal. En av DACene er dessuten også hodetelefonforsterker; noe jeg ellers mangler med et aktivt høyttalersystem.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fahnsen

Jada, vet at det finnes mindre DAC, har selv hatt en Dac som var rimelig liten (på størrelse med antimode). Men de dyrere og mer fancy er jo ofte fullstørrelse.

Personlig har jeg leilighet og ikke musikk noe annet sted enn stua, så da fungerer det fint å terminere all digital lyd i receiveren. En bieffekt er at jeg slipper unna det meste av kabeldiskusjon også, eneste analoge kabler i hele anlegget er signalkabel til subben + høyttalerkabler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, vet at det finnes mindre DAC, har selv hatt en Dac som var rimelig liten (på størrelse med antimode). Men de dyrere og mer fancy er jo ofte fullstørrelse.
    Noe som er ganske pussig, i og med at de nødvendige komponentene får plass på en sigarettpakke...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    de nødvendige komponentene får plass på en sigarettpakke...
    Marlboro DAC: vanedannende lyd som tar liv av deg i lengden

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •