Bi-Amp, Bi wire av effekt-blokk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-Amp, Bi wire av effekt-blokk?

Finnes det noen der ute som har et vettugt svar på denne?

Dette er scenarioet: Jeg har per dags dato et høyttalerpar som vil ha mere strøm enn det min nåværende elektronikk klarer. Derfor har jeg vært nede på den lokale Hi-Fi sjappa og hentet meg 2 stk Cambridge Audio 840W effekt-blokker. Disse kan kjøres både i mono og i stereo hver for seg. Og da er spørsmålet: Hvordan legger man til disse til en surround-receiver for mest optimal lyd?

Slik jeg ser det er det 3 alternativer.

- Alternativ 1: Kjøre begge blokkene i bridge-mode og la de ta seg av en høyttaler hver. Standard single-wire løsning.

- Alternativ 2: Kjøre begge blokkene i stereo slik at jeg har 4 utganger å ta av. Bruker da fortsatt 1 blokk per høyttaler, men nå med bi-wire. 1 kanal på bass, og den andre kanalen på diskant/mellomtone.

- Alternativ 3: La Denon-receiveren ta seg av diskant/mellomtone, og bridge (mono) blokkene kun for å ta seg av bassen på høyttalerne. Ingen watt går til spille

Finnes det noen smarte sjeler her som kan fortelle meg hvilket alternativ som teoretisk sett vil låte best? Evt begrunne det?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det lite innspill å hente :P

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokoblet eller biamp; etter det jeg har prøvd med NAD og Rotel er brokobling best, men mange vil si at brokobling går ut over lydkvaliteten. Når det gjelder å bruke Receiveren sammen med efektforsterker for biamping så må du lese i manualen for å finne ut om det går an. På f.eks. Yamaha går det ikke, da blir du en forsterker fattigere, på Marantz skal det visstnok gå bra, og de er jo i samme suppa som Denon (D&M holding). Er ikke sikker på om de tekniske løsningene er de samme.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Brokoblet eller biamp; etter det jeg har prøvd med NAD og Rotel er brokobling best, men mange vil si at brokobling går ut over lydkvaliteten. Når det gjelder å bruke Receiveren sammen med efektforsterker for biamping så må du lese i manualen for å finne ut om det går an. På f.eks. Yamaha går det ikke, da blir du en forsterker fattigere, på Marantz skal det visstnok gå bra, og de er jo i samme suppa som Denon (D&M holding). Er ikke sikker på om de tekniske løsningene er de samme.
    Koblet de opp i bi-wiring for en times tid siden :-) Lurer på om prosessoren min må byttes i noe saftigere. For ble ikke 20.000kr forskjell i lyden for å si det sånn :P Skal prøve brokobling også før det er natta tenker jeg.

Til vanlig bruker jeg Denon-receiveren på topp, og Nad C275 på bass. Så det virker helt fint på Denon. Ser for meg at om jeg bruker den til toppen fortsatt, så vil jeg ikke kunne få noe særlig mere ut av dette oppsettet. Blir jo evt kun endring i bassen. Visste faktisk ikke at Yamaha har problemer med slikt. Lærer så lenge man lever :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet biamp vs brokobling med B&W dm604 s2 og 2 stk nad c270 forsterkere.
    Min erfaring er at ved brokobling fikk jeg mer bass og volum, men mindre detaljer i mellomtone og diskant. Ved bi-amping (en kanal til bass og en til mellomtone/diskant på hver forsterker) ble bassen redusert til et mer behagelig nivå og mellomtone/diskant ble klarere og mer dataljert.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe slags jukse-preout på yamaha, så når jeg koble en gammel nad på preout og hadde høyttalere på yamahaen samtidig gikk det rett til H. Et eller annet med at det ikke er "ekte" preout, men noe som gjør at strømmen løper løpsk når det er høyttalere koblet på. Dermed sprengt forsterker

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vil anbafale bi-amping. Så sant det ikke er en ekte dual mono konstuksjon (men felles strømforsyning) får du like mye strømreserver om du kobler topp og bunn paralelt. Du mister på papiret litt watt, 400 vs 500, men det har ikke mye å si. Uten at jeg vet hva som skjer er det noen negative sider ved brokobling, men husker ikke hva det var.

Så anbefaler bi-amp. Det at du føler det ikke er verdt pengene kan være 2 ting. Dårlig match med Dali, eller svak preamp så du ikke får utnyttet de fullt ut.

Må få hørt de Dali'ene en gang snart. Ser fete ut.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngvejos
    Jeg har testet biamp vs brokobling med B&W dm604 s2 og 2 stk nad c270 forsterkere.
    Min erfaring er at ved brokobling fikk jeg mer bass og volum, men mindre detaljer i mellomtone og diskant. Ved bi-amping (en kanal til bass og en til mellomtone/diskant på hver forsterker) ble bassen redusert til et mer behagelig nivå og mellomtone/diskant ble klarere og mer dataljert.
    Mere volum og mere bass er ikke ting jeg trenger. Så da kan det høres ut som Bi-Wiring blir det beste alternativet for meg :-) Skal teste videre i morgen. Fin søndags-jobb, det. Takker for inspill btw

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe slags jukse-preout på yamaha, så når jeg koble en gammel nad på preout og hadde høyttalere på yamahaen samtidig gikk det rett til H. Et eller annet med at det ikke er "ekte" preout, men noe som gjør at strømmen løper løpsk når det er høyttalere koblet på. Dermed sprengt forsterker
    Skjønner ikke hvordan dette er teoretisk mulig engang. Med mindre du hadde på jumpers mellom "topp" og "bunn" på høyttaleren. Jeg anntar at Yamahaen klarte å drive høyttalerne alene?

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Så anbefaler bi-amp. Det at du føler det ikke er verdt pengene kan være 2 ting. Dårlig match med Dali, eller svak preamp så du ikke får utnyttet de fullt ut.

Geir Arne
    En skulle jo tro at Cambridge Audio minst skulle være en like god match med Dali som det Nad er. Eller kanskje aller helst en bedre match. Jeg har rett og slett en knapp på at det er surround-receiveren som "holder igjen" her nå. Må vel oppom Hi-Fi-sjappa igjen og prøve noe fetere. Denon Avr4311 eller NadT785HD kanskje. Hvem vet :P

Dali`ene er i alle fall morsomme å ha i oppsettet. Er rimelig fornøyd med hjemmekinoen i utgangspunktet. Men moro å prøve litt nytt for å se om det kan bli enda bedre. Spesielt om man kan få det til uten å selge bilen :P Hi-Fi koster når man kommer litt opp i klassene

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vil anbafale bi-amping. Så sant det ikke er en ekte dual mono konstuksjon (men felles strømforsyning)

Btw: Cambridgene har single ringkjerne-trafo. Så jeg tipper du har rett. Og du er velkommen til en "lytt" om du er i området en gang :-)

Fant du noe møbel som fungerte eller?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    En skulle jo tro at Cambridge Audio minst skulle være en like god match med Dali som det Nad er. Eller kanskje aller helst en bedre match. Jeg har rett og slett en knapp på at det er surround-receiveren som "holder igjen" her nå. Må vel oppom Hi-Fi-sjappa igjen og prøve noe fetere. Denon Avr4311 eller NadT785HD kanskje. Hvem vet :P

Dali`ene er i alle fall morsomme å ha i oppsettet. Er rimelig fornøyd med hjemmekinoen i utgangspunktet. Men moro å prøve litt nytt for å se om det kan bli enda bedre. Spesielt om man kan få det til uten å selge bilen :P Hi-Fi koster når man kommer litt opp i klassene
    Har begynnt å merke de siste der ja.

Har en Perreaux integrert som du kunne testet en dag om det frister. Den har HT inngang, så da merker du raskt om det er Denonen eller ikke som er problemet. Høyt dempefaktor og litt mørk klang gjør at den hadde vært morsomt å testet den på Helicon.

Men du sier prisen på Cambridge ikke står i stil til oppgraderingen lydmessig. Hva forventet du og hvilken forandring fikk du ved "byttet"?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant du noe møbel som fungerte eller?
    Nope. Ikke til fornuftig pris i allefall.

Den eneste jeg fant ut var at kinoen slik den er i dag ikke kan stå i en stue. Så den er på "gutterommet" igjen.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvordan dette er teoretisk mulig engang. Med mindre du hadde på jumpers mellom "topp" og "bunn" på høyttaleren. Jeg anntar at Yamahaen klarte å drive høyttalerne alene?

Geir Arne
    Det var to separate høyttalerpar. Leste i manualen ETTERPÅ at jeg ikke måtte finne på å gjøre slikt. Det gjelder visstnok alle Yamahas modeller. Skummelt.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var to separate høyttalerpar. Leste i manualen ETTERPÅ at jeg ikke måtte finne på å gjøre slikt. Det gjelder visstnok alle Yamahas modeller. Skummelt.
    God signatur :twisted:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Perreaux integrert som du kunne testet en dag om det frister. Den har HT inngang, så da merker du raskt om det er Denonen eller ikke som er problemet. Høyt dempefaktor og litt mørk klang gjør at den hadde vært morsomt å testet den på Helicon.
    - Hadde ikke vært dumt å prøve noe utenfor HFK`s vegger. Så er klar for å prøve. I hvilken prisklasse befinner Perreaux`en seg? Snakket også litt med en bekjent i Hi-Fi Huset i Bærum. Han mente jeg burde teste en Meridian. Så skulle få låne en slik en hvis jeg ville.

Ellers ser jeg at mange andre Dali-eiere her på forumet bruker Parasound. Strandberg har vel slikt her i området. Så kanskje man kan få prøvd en Halo A21 eller noe i den duren også...

Men du sier prisen på Cambridge ikke står i stil til oppgraderingen lydmessig. Hva forventet du og hvilken forandring fikk du ved "byttet"?
    Hadde egentlig lite forventninger til denne testingen. Eneste var at jeg håpet det skulle bli markant forskjell av en eller annen sort da jeg fikk vesentlig mere effekt på plass, samt et annet merke bak kreftene. Men virker som det er Denon`en som fortsatt tviholder på lydbildet sitt i mangel av noen bedre forklaring på at det ikke ble noe særlig forskjell. Må sette med ned litt i morgen og teste litt mere seriøst. I kveld ble det mest "koble opp og la det spille"-opplegg.

Har alltid hatt lyst til å prøve to slike hjemme da. Så morsomt at de plutselig dukket opp her i Porsgrunn uten at vi hadde bedt om dem engang :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye muligheter bakpå disse doningene da :-) syns også det var litt spesiell nettledning på dem. Ikke standard 3-pins akkurat

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perreaux er litt over NAD M2 klassen prismessig, tenkte mer for testen sin del.

2 av de største til Cambridge hadde jeg også testet om jeg hadde hatt mulighet.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perreaux er litt over M2 klassen prismessig, tenkte mer for testen sin del.
    M2 prøvde jeg forøvrig på Helicon 400 her om dagen. DET låt sinnsykt fett :-) Perfekt match mot Dali virket det som. Kanskje litt overfancy å bruke en M2 til effekt, men jeg holder alle muligheter åpne inntil videre :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M2 prøvde jeg forøvrig på Helicon 400 her om dagen. DET låt sinnsykt fett :-) Perfekt match mot Dali virket det som. Kanskje litt overfancy å bruke en M2 til effekt, men jeg holder alle muligheter åpne inntil videre :P
    Den må jeg også få testet. Fikk sinnsykt skryt i Fidelity i allefall.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •