D/A-konverter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42

Tråd: D/A-konverter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg kan ikke komme med teoretisk dype betraktninger her, men Dynabelss formulering er rene svada. At man automatisk får fram mer detaljer ut av et 16bits signal av å øke signal/støy-forholdet digitalt internt til 24 bit er drøyt å påstå. At det er fornuftig å kjøre 24bit signalbehandling er nok sikkert sant, spesielt dersom man bruker digital demping (volumkontroll).

Å oppsample fra 44.1kHz til 192kHz er heller ikke trivielt, og har i alle fall ingen verdens ting med det vi hifi-entusiaster forbinder med frekvensrespons å gjøre (noe jeg mistenker Dynabel for å blande bevisst for å gi inntrykk at man bedrer "frekvensresponsen" i anlegget sitt, hvilket har mer med høyttalere og rommet å gjøre).
    Du har helt rett.

Ved å endre bitraten til 24bit internt i DAC, øker man signal/støy nivået (derom det er gjort rett). Det gjør videre behandling enklere. Det gjør også oppsamplingen "penere", siden det er flere nivåer å velge mellom. Igjen avhengig av hvordan det gjøres.

Oppsampling av signalet 44.1 til 192 betyr at man interpolerer "hullene" mellom samplene, og på denne måten får en jevnere kurve. Det er ingen endring i frekvensresponsen til signalet. MEN dersom man skulle arbeidet videre med signalet etterpå, ville man kunne introdusert en større båndbredde på det nye. Dette vil ikke bety noe for originalsignalet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Dersom jeg kjøper en blir det nok Abrahamsen.. Men: Jeg leste på en test; " Maximum word length supported is 16 bits, so you won’t be able to use this for playing high-resolution files" .. Vil det si at dersom jeg har en sang på pcen som f.eks er 320 kbps så forbedrer konverteren ingenting? Eller er bithastighet ikke det samme som "word length" ?

Ordlengde er oppløsningen. Altså 16bit.

Bitraten er produktet av anntall bit og samplingsfrekvens (altså datamengde). Så dersom du har 320kbs, og 44.1khz sampling. så betyr det at du har 320000/44100=7.3 bit oppløsning (snitt). Det jobbes alltid med heltal når det gjelder bit, men prinsippet står seg.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ordlengde er oppløsningen. Altså 16bit.

Bitraten er produktet av anntall bit og samplingsfrekvens (altså datamengde). Så dersom du har 320kbs, og 44.1khz sampling. så betyr det at du har 320000/44100=7.3 bit oppløsning (snitt). Det jobbes alltid med heltal når det gjelder bit, men prinsippet står seg.
    Så om jeg kjøper den, er det så merkbar forskjell at det er verdt en tusing?

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Og noen som evt kjenner til Arcam sin?
    ARCAM rDAC D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Jeg kjenner til denne. Har hatt den hjemme på test. Etter hva jeg har skjønt så er den litt "pricy" for tråd-starter. Men ikke desto mindre et flott produkt. Synd den mangler XLR. Men flertallet bruker vel RCA.

Slet litt med å skille den fra DacMagic lydmessig. Var lite nok forskjell til at jeg valgte sistnevnte. Men trådløs-funksjonen på rDac er extremt smart. Bruker man ikke Sonos eller Logitech så er dette et flott alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg kjøper den, er det så merkbar forskjell at det er verdt en tusing?

På en laptop vil jeg si ja, men det er dine ører.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Jeg kjenner til denne. Har hatt den hjemme på test. Etter hva jeg har skjønt så er den litt "pricy" for tråd-starter. Men ikke desto mindre et flott produkt. Synd den mangler XLR. Men flertallet bruker vel RCA.

Slet litt med å skille den fra DacMagic lydmessig. Var lite nok forskjell til at jeg valgte sistnevnte. Men trådløs-funksjonen på rDac er extremt smart. Bruker man ikke Sonos eller Logitech så er dette et flott alternativ.
    Tenkte mest på til meg selv jeg da (A)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg spiller musikk er hovedsakelig fra pcen ut av aux-utgangen med en aux-2 phono kabel. Blir det mye bedre dersom jeg kjøper en D/A-konverter som f.eks denne Abrahamsen A-DAC - dynaBel AS ?
    Det er alltid vanskelig å spå hva en person kommer til å oppleve i en gitt setting. Jeg viser derfor heller til hva andre tidligere har opplevd, og håper at dette virker relevant for deg.

Testpanelet bestod av 17 frivillige på hifisentralen, hvorav 3 hadde utstyr til over 100.000,- Låten ble valgt etter en åpent avstemning på forumet. De fikk tilsendt en CD med forskjellige innspilte degradasjoner, og fikk god tid til å lytte og prøve å sammenligne med originalen med kjent anlegg og trygge omgivelser.
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Sitat Opprinnelig postet av Ivar Løkken
    Tapskjede (CD-spiller+lang billigkabel+ADC i PC): HVis man tar utgangspunkt i målinger og data er det ingen tvil om at høyttaleren er den altoverskyggende kilde til egenlyd i et stereoanlegg, forvrengingen i elektronikk og kabler er til sammenligning forsvinnende liten. Allikevel er det mange audiofile som sverger til source-first prinsippet og allokerer store deler av budsjettet til signalkilde (CD-spiller) og kabler. Men forholder de seg til realitetene? Dette sporet er kjørt ut på analogutgangen på en Tandberg 4025 CD-spiller, gjennom 5 meter kabel av typen "lakrissnøre" og inn på AD-konverteren til et lydkort innebygget i et 600 kroners PC-hovedkort. Deretter er opptaket levelmatchet med den digitale orginalen v.h.a. Adobe Audition. Sporet har med andre ord vært innom en hel mengde uaudiofil "styggedom", men hvor hørbart er egentlig dette?
    ...
    Oppsummering
    ...
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva man oppnår ved å hekte på en DAC er vel avhengig av hva man har. Har nettop skaffet meg en brukt DAC, en Bel Canto 1.5 som fikk en klar 6'er i Hjemmekino - Noterte forøvrig at testeren har DAC'n forsatt som han sier i siste nummer.......

Årsaken til kjøpet var en Squeecebox, først Duet nå Touch. Lyden fra Duet'n var ikke god nok, Touch bedre og med et klart løft når DAC'n ble koblet inn. Når DAC ble koblet på min CD spiller, en Xindak Muse 1.0 07-ed. var forskjellen minimal - faktisk var den større mellom balanserte og uballansert phono kabler direkte fra CD spiller enn via DAC.

Konklusjonen er at DAC ga meg bedre lyd på Squezebox og fint lite på CD spiller. Trolig var det mest på hente på å kjøre balaserte kabler inn i forsterkeren noe jeg kan nå, da kildene går gjennom DAC'n.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag en Abrahamsen USB A-DAC og kan ikke akkurat si at det var så veldig merkbar forskjell.. Kun litt mer diskant og litt forsterkning slik jeg ikke trenger å skru opp like høyt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt A-dac på prøve hjemme, og jeg syns denne var god til prisen. Mulig det skyldes mitt system, men syns musikken fikk mer fylde, mer "heavy" bass, og fikk fram en klarere diskant.
    Vurderer å teste Hegel HD2 også, etter hva jeg har hørt så har denne mye av det samme lydkvalitetene som HD10, bare til en fjerdedel av prisen.
    Jeg er iallefall godt fornøyd med min HD10

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke komme med teoretisk dype betraktninger her, men Dynabelss formulering er rene svada. At man automatisk får fram mer detaljer ut av et 16bits signal av å øke signal/støy-forholdet digitalt internt til 24 bit er drøyt å påstå. At det er fornuftig å kjøre 24bit signalbehandling er nok sikkert sant, spesielt dersom man bruker digital demping (volumkontroll).

Å oppsample fra 44.1kHz til 192kHz er heller ikke trivielt, og har i alle fall ingen verdens ting med det vi hifi-entusiaster forbinder med frekvensrespons å gjøre (noe jeg mistenker Dynabel for å blande bevisst for å gi inntrykk at man bedrer "frekvensresponsen" i anlegget sitt, hvilket har mer med høyttalere og rommet å gjøre).
    "Alle" DAC-er oppsampler hva enn de får inn til en høyere rate som er mange ganger høyere enn 44.1kHz. Det finnes gode praktiske grunner til å gjøre det slik. Noen audiofile har hørt om dette, og dermed fikk vi tullball-produkter som "oppsamplere" og "oppsamplende DAC-er".

Veldig enkelt så handler det om å lempe på kravene for analog filtrering ved å skyve speilede frekvenser veldig langt opp i frekvens (vha digital filtrering og økt samplerate), slik at det nødvendige analoge filteret får et større transisjonsbånd og dermed kan være av lavere orden.

-k

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "Alle" DAC-er oppsampler hva enn de får inn til en høyere rate som er mange ganger høyere enn 44.1kHz. Det finnes gode praktiske grunner til å gjøre det slik. Noen audiofile har hørt om dette, og dermed fikk vi tullball-produkter som "oppsamplere" og "oppsamplende DAC-er".

Veldig enkelt så handler det om å lempe på kravene for analog filtrering ved å skyve speilede frekvenser veldig langt opp i frekvens (vha digital filtrering og økt samplerate), slik at det nødvendige analoge filteret får et større transisjonsbånd og dermed kan være av lavere orden.

-k
    Gir mening det, vet du har ganske så god teknisk kompetanse på området. Men du siterte meg - og jeg klarer ikke helt å se om du mente jeg tar feil eller om det var noe riktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir mening det, vet du har ganske så god teknisk kompetanse på området. Men du siterte meg - og jeg klarer ikke helt å se om du mente jeg tar feil eller om det var noe riktig?
    Jeg burde ha sagt at intensjonen var å utdype ditt innlegg.

-k

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde ha sagt at intensjonen var å utdype ditt innlegg.

-k
    Godt å se at jeg tross alt har fått med meg noe :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sette dette med "oppsampling" litt i perspektiv så kan jeg opplyse at Philips sin CD-spiller (CD-100) på 80-tallet hadde en DAC hvor man oppsamplet til 176,4kHz. Allerede etter et par år så fantes det DAC-er som oppsamplet til 352,8kHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    For å sette dette med "oppsampling" litt i perspektiv så kan jeg opplyse at Philips sin CD-spiller (CD-100) på 80-tallet hadde en DAC hvor man oppsamplet til 176,4kHz. Allerede etter et par år så fantes det DAC-er som oppsamplet til 352,8kHz.
    Hvis man enten hadde:
    1. Gått etter opplevd kvalitet i lyttetester
    2. Gått etter faktiske specs

Så hadde man sluppet et fokus på løsrevne teknologier som ikke gir veldig mye mening for den jevne kjøper. At CD-spilleren har "super-cali-grapha-listic harmonic recovery" kan sikkert høres vel og bra ut for enkelte kjøpere, men dersom det ikke gjenspeiles i lyttetester eller i målinger, hvorfor skulle hun bry seg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At CD-spilleren har "super-cali-grapha-listic harmonic recovery" kan sikkert høres vel og bra ut for enkelte kjøpere, men dersom det ikke gjenspeiles i lyttetester eller i målinger, hvorfor skulle hun bry seg?
    "Hun" bryr seg heller ikke om sånt.

Men "han" er ofte en hund etter tekniske finurligheter...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente bare at oppsampling er gammelt nytt og at alle gjør det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steins
    Mente bare at oppsampling er gammelt nytt og at alle gjør det.
    Vi er helt enige der:
    "Alle" DAC-er oppsampler hva enn de får inn til en høyere rate som er mange ganger høyere enn 44.1kHz. ...
    Forøvrig finnes det såkalte "Non-oversampling DAC" som får heller lite ære av dem som mener å kunne noe om faget.
    GOOD non-oversampling DAC? - Hydrogenaudio Forums
    The CDP 101 had a non-oversampled DAC, and AFAIK it won't score excellent on a Rightmark test because there is a marginally audible high end roll-off.

Nevertheless, if anybody tries to ABX regular music on a CDP 101 with a regular 2-channel monitoring system, I predict quick humiliation for the listner.

IME, people who say that one good DAC sounds harsh and another good DAC sounds better, are pretty much admitting that they have limited or zero experience with proper listening tests involving these kinds of differences, because it just ain't that easy.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett at mange argumenterer for at avspilling fra diverse kilder med digital ut ikke nødvendigvis høres like bra ut fra samme eksterne DAC. Det prates da om at den digitale klokka på coax/optisk ikke alltid er like bra.

Gjelder disse problemene også via usb fra en pc?

Takk for svar

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •