ekspert råd:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question ekspert råd:)

hei.

Har en 7.2 onkyo tx-sr608b, å har tenkt å utnytte alle kanalene på denne, da 9stk høytalere og 2 sub.

å det jeg lurer på er om man kan sette opp høytalerene i denne posisjonen:

fram(høy) center fram(høy)
    SUB fram(mid) TV fram(mid) SUB

bak(høy) bak(høy)
    bak(mid) bak(mid)

Er dette en bra plassering av høytalerene eller skal jeg eventuellt plassere de på en annen måte? (Håper dere forstår "tegningen" min:P)

har lenge drømt om 7.2 å nå er snart dagen kommet for å kunne gjøre drømmen virkelig, så derfor trenger jeg ekspert hjelp sånn att jeg får det så bra som mulig

Høytalerene som skal kjøpes er Proson Reality 31-SA, har ett sett av denne serien å har ingen ting å klage på hverken lydbilde enten det er musikk eller film, men det skal sies att jeg kjører med en 8" sub nå, men skal kjøpe 2stk 12" proson rumble av den nyeste typen.

Der har du/dere litt info rundt mine planer så håper det er noen som kan gi meg "start" hjelp

Takk på forhånd

Torgeir

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll: ingen som vil hjelpe meg??

Newcomer xExisioNx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen ekspert selv, men har fått med meg at så fort du hiver inn noen bilder / paint /sketchup og lignende av planene dine, vil du få et svar mye raskere .

Jeg for min del ble litt forvirra av å prøve forstå hvordan du har planer om å ha alt.

Edit: Skal du ikke ha bruke noen høytalere som surround på sidene? ser du har valgt 4 surr back?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke kunne koble til 9 høyttalere pluss sub til den receiveren samtidig. Du må velge enten surround bak eller høydekanaler foran. Tisammen 7 høyttalere utenom sub, derav benevnelsen 7.2.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med XTZ i stedet for Proson som subb alternativ? Betraktelig bedre subb i alle fall. Dette med høytalere(høy) må du nok forklare litt bedre. Plasserer du høytalerne høyt opp på veggen eller mener du large, small?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du vil ikke kunne koble til 9 høyttalere pluss sub til den receiveren samtidig. Du må velge enten surround bak eller høydekanaler foran. Tisammen 7 høyttalere utenom sub, derav benevnelsen 7.2.
    Men bak på recieveren er det mulighet til 9høytalere og 2 sub, og når man skal stille inn lyden med microfonen som følger med så kommer det opp ett bilde som viser 9 høytalere, altså: 4 front, 1 center, 2 på siden og 2 bak. pluss da 2 sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Hva med XTZ i stedet for Proson som subb alternativ? Betraktelig bedre subb i alle fall. Dette med høytalere(høy) må du nok forklare litt bedre. Plasserer du høytalerne høyt opp på veggen eller mener du large, small?
    Det jeg mener med (høy) og (mid) er plasseringen av høytalerene, altså hvor høyt fra for eksempel gulvet jeg skal plassere de, og eventuelt midt på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xExisioNx
    Er ingen ekspert selv, men har fått med meg at så fort du hiver inn noen bilder / paint /sketchup og lignende av planene dine, vil du få et svar mye raskere .

Jeg for min del ble litt forvirra av å prøve forstå hvordan du har planer om å ha alt.

Edit: Skal du ikke ha bruke noen høytalere som surround på sidene? ser du har valgt 4 surr back?
    jeg har en stue der det blir vanskelig med surr på sidene, derfor velger jeg enevtuelt 4 stk bak, lyden hadde jo selvfølgelig blitt 100 ganger bedre med oppsett der det er front, side og bak.

Kunne jo selfølgelig kjøpt tak feste til høytaleren på venstre side, men blir litt stygt det også att midt i rommet henger det en høytaler ned fra taket, jeg for min del kunne sikkert gjort det sånn, men for å bevare hus freden er det best med bak og front

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

sorry for vanskelig info i hoved tråd, men skal prøve å forklare allt på nytt:

Jeg har som skrevet øverst en onkyo tx-sr608b og skal kjøpe små satelitt høytalere da jeg er fornøyd med de jeg har(Proson Reality 31-SA plus 8" Sub)

Da min stue er på en måte feil lagd, hadde jeg håpet på å kunne plassere høytalerene da i front og bak, da surr side ikke lar seg gjøre uten tak feste for en høytaler.

Jeg skrev i hoved, (høy) og (mid) og med det mener jeg høyde på vegg, høy= høyt plassert, mid= midt plasser på veggen.

Beklager att jeg ikke formulerte meg skikkelig i hoved, kanskje litt kort tenkt, men håper dere skjønner litt mer av dette svaret?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er satelitt sette, men det blir 2 stk de jeg ikke får brukt blir reserve

Dette er subben, en kjekk liten 12" blir også 2 av denne

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskantmodulene på de "vanlige" kanalene bør være på linje. Høydekanalene bør også være på linje.

Dersom du velger å bruke alle de 7.2 kanalene, så kommer nok forsterkeren til å gi lite ut til alle høyttalerne. Ville heller gått for tradisjonell 5.2 eller 5.1. Ville ventet til du får kjøpt deg en effektforsterker til fronter, da kan du uten problemer koble resterende kanaler.

De fleste filmer som er laget har jo bare 5.1 spor. Du kan simulere pressens, men akkurat det har jeg ikke testet, så det vet jeg ikke hvordan blir lydmessig. 5 kanals stereo funker kjempe bra.

My 50 cents

Er det åpen stue som ødelegger for sideplasserte høyttalere?

Edit: Ser du har veldig små høyttalere. Da skal det i prisippet gå fint.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir.a.sandmo
    Det jeg mener med (høy) og (mid) er plasseringen av høytalerene, altså hvor høyt fra for eksempel gulvet jeg skal plassere de, og eventuelt midt på veggen.
    Diskanten på alle høytalerne i front omentrent i øre høyde. Bak, ikke så kritisk. Ellers burde elektronikken korrigere for det meste, men jo nøyere du er på plasseringen jo bedre fungerer det hele, i sorrond vel og merke.

NB: med små høytalere og subwoofere som ordner de mer bass tunge/strømkrevende Hz fungerer dette fint med din receiver. Del høyt, typisk 80 Hz. Alle høytalere skal settes til small i receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar bare komme med mere innspill den som føler for

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Diskantmodulene på de "vanlige" kanalene bør være på linje. Høydekanalene bør også være på linje.

Dersom du velger å bruke alle de 7.2 kanalene, så kommer nok forsterkeren til å gi lite ut til alle høyttalerne. Ville heller gått for tradisjonell 5.2 eller 5.1. Ville ventet til du får kjøpt deg en effektforsterker til fronter, da kan du uten problemer koble resterende kanaler.

De fleste filmer som er laget har jo bare 5.1 spor. Du kan simulere pressens, men akkurat det har jeg ikke testet, så det vet jeg ikke hvordan blir lydmessig. 5 kanals stereo funker kjempe bra.

My 50 cents

Er det åpen stue som ødelegger for sideplasserte høyttalere?

Edit: Ser du har veldig små høyttalere. Da skal det i prisippet gå fint.
    ja det er åpen stue som ødelegger litt, å ett vindu som er feil plassert:P er ett leie hus så da er det litt vanskelig å forandre på ting, men den dagen det blir hus bygging skal "far" ha egen kino bygge allt fra bunnen for da blir det akkurat sånn jeg vil ha det

Å da kan jeg vel legge til det att det blir mest sannsynlig Klipsch THX Ultra 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •