Råd om styrker og svakheter ved dette stereoanlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd om styrker og svakheter ved dette stereoanlegget

Ba om forslag til et stereoanlegg for under 15 k og ble anbefalt dette anlegget:

Høyttalere: Dali_ikon-5-mk2_hoyttalere_hvit-hoyglans

Forsterker: Cambridge_azur_650a_integrert_forsterker_sort

CD-spiller: Cambridge_cd10-_cd-spiller

og en enkel dabradio som jeg kunne koble rett inn i forsterkeren.

Jeg ønsker:
    Nøytral lyd
    Å kunne spille alt fra hornkonserter til Pink Floyd
    Høre radio
    Koble til ipod/iphone
    Koble til platespiller
    Rommet er 35 kvm stort

Er for øyeblikket helt uten anlegg og skal løfte julmusikken til nye høyder. Hva tror dere som er kjenner til denne sammensetningen?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har vært på HiFiklubben:P

Syns det ser ut som en fin kombinasjon egentlig. Godt kompromiss til prisen, men det går ann å kjøpe brukt for å få mer for pengene.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kommentarer:

Noen opplever Ikon serien som litt spiss i diskanten (bånddiskant). Jeg vil anbefale deg å høre på oppsettet hos HFK med DIN musikk (dine plater) før du gjør et kjøp.

Ikon 5 er muligens litt liten til STOR lyd, 35m2 er jo ikke et lite gutterom.
    Har du vurdert å supplere med en subwoofer for de dype tonene?

Når du skal foreta lyttetest hos HFK, så be om å få høre på Lektor 6 også. Jeg tror du vil bli overrasket over hva den serien til Dali kan utrette.

Du skal bruke iPod/iPhone, men kan Cambridge motta digitale signaler fra den uten en dock ? Ellers får du analoge signaler fra iPod/iPhone med RCA kabler og det kan du bli skuffet over.... (og du får ikke betjent Apple produktene med Cambridge sin remote uten en dock)

edit: jeg leser på HFK.no at 650A har iPod inngang i front, men jeg ser den ikke på bildene? Det står mp3-in, men det er minijack (analog)
    På Cambridge Audio sine egne sider står dette:
    In addition, the supplied navigator remote can control the amplifier and either a 550C or 650C CD player as well as virtually any iPod when connected to a suitable dock such as Cambridge Audio’s new iD50.

Og så nevner du platespiller, og da står det på HFK.no:

Cambridge 650A – spesielle begrensninger
    – ikke dedikert platespillerinngang

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Et par kommentarer:

Noen opplever Ikon serien som litt spiss i diskanten (bånddiskant). Jeg vil anbefale deg å høre på oppsettet hos HFK med DIN musikk (dine plater) før du gjør et kjøp.

Ikon 5 er muligens litt liten til STOR lyd, 35m2 er jo ikke et lite gutterom.
    Har du vurdert å supplere med en subwoofer for de dype tonene?

Når du skal foreta lyttetest hos HFK, så be om å få høre på Lektor 6 også. Jeg tror du vil bli overrasket over hva den serien til Dali kan utrette.

Du skal bruke iPod/iPhone, men kan Cambridge motta digitale signaler fra den uten en dock ? Ellers får du analoge signaler fra iPod/iPhone med RCA kabler og det kan du bli skuffet over.... (og du får ikke betjent Apple produktene med Cambridge sin remote uten en dock)

edit: jeg leser på HFK.no at 650A har iPod inngang i front, men jeg ser den ikke på bildene? Det står mp3-in, men det er minijack (analog)
    På Cambridge Audio sine egne sider står dette:
    In addition, the supplied navigator remote can control the amplifier and either a 550C or 650C CD player as well as virtually any iPod when connected to a suitable dock such as Cambridge Audio’s new iD50.

Og så nevner du platespiller, og da står det på HFK.no:

Cambridge 650A – spesielle begrensninger
    – ikke dedikert platespillerinngang
    Nå spiller ikon mkII vesentlig "mykere" en mkI, så spiss i lyden tror jeg ikke du opplever med denne. ikon mkII kan minne litt om Helicon i toppen.
    Fantastisk høyttaler til lav pris.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grensevoktern
    Nå spiller ikon mkII vesentlig "mykere" en mkI, så spiss i lyden tror jeg ikke du opplever med denne. ikon mkII kan minne litt om Helicon i toppen.
    Fantastisk høyttaler til lav pris.
    Du kan ha helt rett i det, men bånddiskant er og blir bånddiskant.
    Derfor anbefaler jeg alltid kjøpere om å få testet ut lydopplevelsen med sin egen musikk - musikk man kjenner godt og da kan gjøre en personlig vurdering om anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du kan ha helt rett i det, men bånddiskant er og blir bånddiskant.
    Derfor anbefaler jeg alltid kjøpere om å få testet ut lydopplevelsen med sin egen musikk - musikk man kjenner godt og da kan gjøre en personlig vurdering om anlegget.
    Teste selv er selvfølgelig det beste, men han spør jo om råd. Bånddiskanten til Dali slår inn ved 14khz. ( hvis jeg ikke husker feil) i grenseland for hva som er hørbart for å skape litt "luft", så det er nok i domen den største oppgraderingen har skjedd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for meget nyttige vurderinger

Og jeg fikk de kommentarene jeg var på jakt etter. Jeg skal høre begge høgtalerene.
    Vedrørende platespiller. Jeg ble anbefalt følgende forforsterker: cambridge_540p_riaa_forforsterker_soelv.htm

og dokk:
    cambridge_id10-ipod-dock_-_sort.htm
    Nå trodde jeg selvfølgelig at minijacken ga like god lyd, men det gjør den selvfølgelig ikke.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe CD-spiller i denne omgang. Skal bruke en tilårskommen Pinoeer DV 565 A. Men det er kanskje å banne i kjerka?

Uansett er jeg blitt en god del klokere. Så takk for verdifulle råd så langt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifri
    Jeg har ikke tenkt å kjøpe CD-spiller i denne omgang. Skal bruke en tilårskommen Pinoeer DV 565 A. Men det er kanskje å banne i kjerka?

Uansett er jeg blitt en god del klokere. Så takk for verdifulle råd så langt.
    Neida - å bruke en eldre DVD spiller som CD spiller fungerer utmerket - MEN - den 650 forsterkeren har ikke innebygget konverter (DAC) og digitalinngang, så du er prisgitt konverter i DVD spilleren og analog kabling til forsterker - og det kan være så som så.
    Jeg kjenner ikke spilleren din, og det KAN være bra DAC i den for alt jeg vet.

Du kan bygge på med en ekstern DAC, f.eks Cambridge sin egen.

Bare hyggelig å hjelpe når vi ser at svarene våre leses og gir læring. Sånn begynte jeg også......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •