Funksjoner på/bruk av denne RadioShack-måleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Funksjoner på/bruk av denne RadioShack-måleren?

Her er en RadioShack-måler jeg har fått lånt på Hifi-klubben:

(Grunnet blitzen vises det ikke at det på hjulet under der det står OFF også står BATT - 120 - 110 - 100 - 90 - 80 - 70 - 60.
    Bruken av det hjulet og displayet med den nåla er grei. Samme med responsvelgeren.
    Det jeg lurer på er: Hva er denne Weighting-knappen til? Man kan velge mellom A og C som dere ser. Når den står på C virker det som at alt gir høyere utslag enn når den står på A. Med den velgeren på C fikk den det til å se ut som at katta vår maler med ca 55dB, - noe jeg tviler litt på (selv om han er flink å male da :lol: ). Med Weighting-velgeren på A gav ikke malingen noe utslag. Måleren begynner jo på 50dB så..

Noen som har svaret på hva det er for noe?

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går på frekvenser som blir målt.

A-weightingen måler innenfor menneskets typiske hørbare frekvenser (500-10 000Hz), dvs hvor ørene våre er mest sensitive. Perfekt til f.eks måling av plagsom støy etc.

C-weightingen tar med et videre frekvensspekter, som passer bedre til f.eks målinger i hifi-sammenhenger. Husker ikke helt hvor vidt, men kan sjekke med manualen jeg har liggende hjemme når jeg kommer hjem fra jobb.

Det med katta kan jeg ikke forklare... kanskje den lager en lyd som er sinnsyk lav? hehe. Uansett så måler den ikke lyder under 50db.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Dette går på frekvenser som blir målt.

A-weightingen måler innenfor menneskets typiske hørbare frekvenser (500-10 000Hz), dvs hvor ørene våre er mest sensitive. Perfekt til f.eks måling av plagsom støy etc.

C-weightingen tar med et videre frekvensspekter, som passer bedre til f.eks målinger i hifi-sammenhenger. Husker ikke helt hvor vidt, men kan sjekke med manualen jeg har liggende hjemme når jeg kommer hjem fra jobb.
    Frekvensene som måles er de samme ved både dBA og dBC. Forskjellen er vektingen av de ulike frekvensene. dBC er en nesten flat kurve, hvor alle frekvenser gir omtrent det samme bidraget. dBC har som tidligere nevnt en kurve nærmere ørets oppfattning av lydtrykk. I praksis vil det si at frekvenser under 1000Hz rulles av med rundt 40-50dB ned mot 20Hz. Det vil si at måleren gir lavere utslag ved lave frekvenser ved en dBA måling enn ved en dBC måling.

En annet ting er at RS-måleren i praksis ikke gir noe særlig respons ved toner over 10kHz

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Takk skal dere ha.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siterer likegodt alt som står om dette i brukerveiledningen til Radioshack:

Setting the Weighting

Weighting lets you set the meter's weighting characteristics, wich determine the meter's frequency response curve. You can select A-weighting or C-weighting.

A-weighting has A-curve frequency characteristics. This setting causes the meter to respond mainly to frequencies in the 500-to-10,000 Hz range, wich is the human ear's most sensitive range. Select A-weighting to determine an area's noise level. Take measurements at several different points in the area

C-weighting has C-curve (flat) frequency characteristics. This setting causes the meter to respond mainly to frequencies in the 32 to 10,000 Hz range. Select C-weighting to measure sound levels of musical material.

Den mystiske lyden fra katta forblir et mysterium

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    En annet ting er at RS-måleren i praksis ikke gir noe særlig respons ved toner over 10kHz
    Er dette vanlig blandt lydtrykksmålere?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lånt enda en dB-måler.
    Ikke at jeg virkelig har bruk for den til noe seriøse målinger, men da jeg kom hjem med den "fattige" RadioShack'en i går fant stefaren min ut at han skulle ta med noe litt bedre fra jobben sin.
    Her er den:

Den er jo ikke noe skikkelig PRO denne heller, går ikke så veldig langt opp i skalaen, men den slår helt klart RadioShacken jeg hadde hjemme i går.
    Den kontrolleres og evt kalibreres hvert år av representanter for Nemko, så denne er virkelig til å stole på. Men den måler bare dB(A) :?
    De bruker den til å måle støy fra eksosanlegg/motorer på ulike kjøretøyer, så de holder seg innenfor trafikkloven.

Her er større bilder:
    http://home.online.no/~wesomm/Photo/P9020058.JPG
    http://home.online.no/~wesomm/Photo/P9020059.JPG
    http://home.online.no/~wesomm/Photo/P9020060.JPG

http://home.online.no/~wesomm/Photo/P9010056.JPG

Btw, nå må jeg jo bare vente på at pus kommer inn igjen :lol:
    Kan prøve å måle ham både med og uten spikes og se om det utgjør noe forskjell :lol: :lol:

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianH*
    Btw, nå må jeg jo bare vente på at pus kommer inn igjen :lol:
    Kan prøve å måle ham både med og uten spikes og se om det utgjør noe forskjell :lol: :lol:
    Og ikke glem betonghellene :wink:

Skal bli spennende å høre hva "Super-Pus" kan klare denne gangen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •