Ungenes kjellerstue: riktig sammensetning av høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ungenes kjellerstue: riktig sammensetning av høyttalere?

Som jeg har skrevet i en annen tråd holder jeg på å bytte ut ungenes surround anlegg i kjellerstua. Den er ca 15kvm stor.

De har tidligere hatt en slikt 1000 kr "surround" anlegg fra Elkjøp.

Har nå kjøpt en Yamaha RX-V667 receiver.

Kom deretter et billig parti nye Proson høytalere. Kjøpte derfor en palle(!) med disse. De jeg har kjøpt er en haug med Sat 32 med 31 centere, samt Sat 52 med 31 centere.

Så tenker jeg: er det vanlig å ha like store front- og bakhøyttalere eller kan man trygt mikse?

Grunnen til at jeg spør er følgende: front høyttalere er enkle å plassere på stor tv/stereo benk foran tv´en. Da ville jeg gjerne bruke de største Sat 52 høyttalerne siden de også støtter bi-amp som jeg hadde lyst å bruke da receiveren også støtter dette.
    Men så sliter jeg litt mer med bakhøyttalerne. Disse må på vegg, og med Sat 32 høyttalerene fulgte det veggfester. Mens Sat 52 høyttalerne har jeg ingen veggfester til. Da må eventuelt det kjøpes inn.

Så tanken min var da Sat 52 foran og Sat 32 bak. Litt usikker på om jeg velger 31 eller 51 center.

Og for å toppe "heila driden" som Valen sier, har jeg kjøpte en Audio Fence 8" sub på Netthandelen.

Fornuftig sammensetning, eller bør jeg gjøre annen miks av høyttalere foran/bak?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av westerma
    Som jeg har skrevet i en annen tråd holder jeg på å bytte ut ungenes surround anlegg i kjellerstua. Den er ca 15kvm stor.

De har tidligere hatt en slikt 1000 kr "surround" anlegg fra Elkjøp.

Har nå kjøpt en Yamaha RX-V667 receiver.

Kom deretter et billig parti nye Proson høytalere. Kjøpte derfor en palle(!) med disse. De jeg har kjøpt er en haug med Sat 32 med 31 centere, samt Sat 52 med 31 centere.

Så tenker jeg: er det vanlig å ha like store front- og bakhøyttalere eller kan man trygt mikse?

Grunnen til at jeg spør er følgende: front høyttalere er enkle å plassere på stor tv/stereo benk foran tv´en. Da ville jeg gjerne bruke de største Sat 52 høyttalerne siden de også støtter bi-amp som jeg hadde lyst å bruke da receiveren også støtter dette.
    Men så sliter jeg litt mer med bakhøyttalerne. Disse må på vegg, og med Sat 32 høyttalerene fulgte det veggfester. Mens Sat 52 høyttalerne har jeg ingen veggfester til. Da må eventuelt det kjøpes inn.

Så tanken min var da Sat 52 foran og Sat 32 bak. Litt usikker på om jeg velger 31 eller 51 center.

Og for å toppe "heila driden" som Valen sier, har jeg kjøpte en Audio Fence 8" sub på Netthandelen.

Fornuftig sammensetning, eller bør jeg gjøre annen miks av høyttalere foran/bak?
    Jeg ville definitivt brukt Sat 52 bak og forran, samt 51 centern.
    Regner med 51 centern har like ellementer som Sat 52? Å da er det jo ett enkelt valg =) Og gå for en center som er mindre enn frontene er jo bare bortkastet siden du likevell har den som er litt større. Og når du alikevel er i gang, hvorfor ikke hive på en sub nr2?

Fence Audio FS-8mk2 AKTIV - Subwoofer | Høyttaler | Fnky
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uenig. Det eneste problemet mitt er at jeg ikke har fester for veggmontering for 52 høyttalerne, kun 32 høyttalerne.

Har søkt endel på nettet, men finner veldig lite.

Ellers hadde det kanskje ikke vært dumt med 2 slike sub'er. Men jeg betaler heller 400-500 kr på Netthandelen enn å betale 1495 på fnky :-D

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av westerma
    Ikke uenig. Det eneste problemet mitt er at jeg ikke har fester for veggmontering for 52 høyttalerne, kun 32 høyttalerne.

Har søkt endel på nettet, men finner veldig lite.

Ellers hadde det kanskje ikke vært dumt med 2 slike sub'er. Men jeg betaler heller 400-500 kr på Netthandelen enn å betale 1495 på fnky :-D
    Joda, det er jo greit å kunne få det billigere. Men det var jo bare ett tips =)

Men her er noen stativer. Di 2 øverste er veldig greie å bruke =)
    Komplett.no - B-Tech BT77B sort, Vegggeste for
    Komplett.no - B-Tech BT77S Sølv, Vegggeste for
    Komplett.no - B-Tech BT33 Sølv Veggbrakett for smÃ¥ om ikke disse er for små)

En Kennedy hylle er heller ingen dom ide, men det spørs om hylla er dyp nokk til att du kan f.eks vinkle høytaleren oppå di. Men det går jo ann å måle=)
    Kennedy hylle - Bohus
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •