Fasejustering på subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fasejustering på subwoofer

Hvordan hører man om suben er i korrekt fase ift høyttalerne ? Noen sier dette er lett og høre, mens andre sier det er vanskelig. Jeg har testet på mitt anlegg, og dersom jeg snur fasen til 180 grader blir det sterkere bass. Har også hørt at dersom sub og høyttalere "jobber i motfase" vil bassen bli lavere/mindre markant. Stemmer dette ?

Jeg sendte en PM til Roffe og fikk følgende svar:
    Kort fortalt: Fasejusteringen er der for at høyttalersystemet skal spille sømløst ved delefrekvensen mellom satellitter og subwoofer. Den har altså ikke så mye å gjøre med hvor kraftig lyden blir. Poenget er at subwooferen skal spille i fase medde andre høyttalerne (spesielt frontene) ved delefrekvensen.

Den enkleste måten å høre om det er sømløst på er å kjøre et sinussveip som dekker delefrekvensen. Et slikt sinussveip finner du blant annet på THX-kalibreringen som følger med på en del DVD-plater.

Dette er vel og greit, men kan noen oversette til norsk ? Sinussveip som dekker delefrekvensen ? Jeg er ingen ekspert. Cosinus og Sinus hørte jeg sist om i matematikktimen på gymnaset ! :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe... Det er ikke alltid like enkelt å fatte seg i korthet og samtidig være lettfattelig.

La meg forsøke å forklare et sinussveip. En sinustone er en helt ren tone uten overtoner. Dette kan man bruke til å måle hvordan en høyttaler yter ved en bestemt frekvens. Tenk deg så at man starter med en lav frekvens på sinustonen (f.eks. 20Hz) og lar frekvensen stige gradvis opp til en høyere frekvens, mens volumet holdes konstant. Da har man et sinussveip.

THX-kalibratoren har et innebygget sinussveip fra 20Hz til 200Hz. Delefrekvensen mellom subwoofer og satellitthøyttalere befinner seg som regel et sted i dette området. Det man lytter etter når man da kjører et sinussveip (stigende tone) er variasjoner i lydstyrken. Rommet selv introduserer ofte slike variasjoner ved enkelte frekvenser, så man skal ikke være skremt om man hører slike variasjoner ellers også.

Hvis frontene og subwooferen er ute av fase med hverandre, så vil man ofte høre en senkning av volumet akkurat rundt delefrekvensen. Andre ting man kan oppdage er f.eks. at subwooferen er stilt for høyt i forhold til sattellittene, at små sattellitter begynner å rulle av så tidlig at delefrekvensen er satt for lavt, at passiv og aktiv deling ikke samsvarer (hvis man kjører gjennom subwooferens høynivåterminaler) etc.

Håper dette oppklarer noe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •