Klipsch på XTZ A100-D3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch på XTZ A100-D3?

Er det noen her som har prøvd Klipsch RF-7 eller RF-83 på XTZ A100-D3? Er dette en dugelig match?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her som har hørt Kipsch og XTZ sammen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall forsterkeren, og schenker kommer med et sett RF 82 til meg på tirsdag/onsdag. Kan gi deg litt mer info når den tiden er kommet og passert og jeg har fått lyttet og målt litt Merk dog at jeg får ett 8" basselement mindre å holde kontrollen over.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-82 er også veldig interessante. Ser fram til å høre hvordan du synes det låter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gi deg et greit svar selv uten å ha prøvd disse kombinasjonene.

Klipsch hornhøytalere har meget høy følsomhet i forhold til "vanlige" høytalere. For eksempel har rf83 en følsomhet på hele 100db, og den noe mindre høytaleren B&W 683 (tilfeldig valgt) har en følsomhet på 90db.

Dette betyr at hvis du kobler en forsterker på 1 watt på de nevnte høytalerene så når faktisk klipsch hele 100db. i lydstyrke hvor b&w 683 bare klarer 90db.
    Og husk at man i praksis anser 3db økning som en fordobling av lydstyrken!

Enkelt forklart betyr dette at med selv en stusselig watt så vil klipsch høytalerene spille øredøvende høyt. Og heldigvis har de fleste nordmenn i dag muligheter til å skaffe forsterkere som yter mer en 1watt

I praksis så opplever de fleste at klipsch spiller bedre enn de fleste andre høytalere på relativt billige forsterkere. Man opplever høyere volum, mere dynamikk, masse bass og punch, -samtidig som alle detaljer som er mulig å grave frem blir meislet inn i øregangene dine med store bokstaver.

Altså vil xtz forsterkeren ikke ha noen problemer med å drive disse høytalerene effektmessig. Hvordan klangen på denne forsterkeren passer overrens med skarpe horn kan jeg ikke uttale meg om. Som en tommelfingerregel kan du si at du bør kikke etter forsterkere som har en varm, fyldig klang. Med en kjølig/skarp forsterker blir hornet ofte for pågående (og dette skal man ikke ta for lett på!)

Men her kommer hele poenget mitt med innlegget; Når du ser på så dyre høytalere som rf-7 og rf83 faktisk er, så er det etter min mening en direkte skam å kjøpe såpass billig elektronikk. Ingen annlegg låter bedre enn det dårligste leddet i kjeden, og disse høytalerene fortjener uten tvil en bedre forsterker enn den xtz forsterkeren til 5k.
    (som egentlig er er usedvanlig god forsterker til prisen...)

Det vil være mye mer taktisk lurt å heller kjøpe rf82 og bruke pengene du sparte på dette og legge i forsterker og en god kilde. Og med mindre du har en stue så stor som en ballsal så vil rf 82 være myye enklere å få til å spille korrekt i rommet uten alt for mye bassproblemer.
    Som et tips kan du jo kikke på Parasound forsterkere, de passer meget bra til klipsch og låter i tillegg bra til prisen. Desto mere kraft jo bedre er det, anbefaler vel egentlig minst 2x200w. og en forsterker med en STOR strømforsyning. Forskjellen mellom en slik forsterker og den nevnte xtz vil være som natt og dag, bokstavelig talt!

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A
    Men her kommer hele poenget mitt med innlegget; Når du ser på så dyre høytalere som rf-7 og rf83 faktisk er, så er det etter min mening en direkte skam å kjøpe såpass billig elektronikk. Ingen annlegg låter bedre enn det dårligste leddet i kjeden, og disse høytalerene fortjener uten tvil en bedre forsterker enn den xtz forsterkeren til 5k.
    (som egentlig er er usedvanlig god forsterker til prisen...)

Lykke til
    Nå er vel ikke jeg helt enig i at dyr = bra, og billig = dårlig. Har du hørt denne XTZ forsterkeren? Etter hva jeg har forstått konkurrer den greit med mye dyrere greier. Låter den bra på RF-82 tenker jeg det er stor sjanse for at den låter bra på RF-83 også ettersom den er relativt strømsterk.
    Takk for svar uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den selv pga enorme strømreserver i forhold til prisen, og klasse A drift som jeg normalt lar den stå i hele tiden når jeg spiller musikk. Vil komme tilbake med noen tilbakemeldinger etter at høyttalerne er ankommet, spilt inn, og jeg selv har fått roet meg ned litt med julestyret som foregår rundt her nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Nå er vel ikke jeg helt enig i at dyr = bra, og billig = dårlig. Har du hørt denne XTZ forsterkeren? Etter hva jeg har forstått konkurrer den greit med mye dyrere greier. Låter den bra på RF-82 tenker jeg det er stor sjanse for at den låter bra på RF-83 også ettersom den er relativt strømsterk.
    Takk for svar uansett.
    RF-83 er en helt annen HT enn RF-82.
    Den er mye større last for forsterkeren, den har andre elementer og delefilter.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar uansett.

er enig i at ikke billig = dårlig, og dyrt = bra. men ting står (ofte) litt i stil til pris, da kvalitetskomponenter er noe mer kostbart.

at det som låter bra på RF82 også låter bra på RF83 er et verre spørsmål, de låter relativt likt, og dersom du liker klangmessige klangen, vil det nok også funke på RF83, men RF83 er en mye tyngre last for forsterkeren enn hva RF82 er. det som funker bra på rf83, funker som fjell på RF82, men det som er bra på RF82, kan få litt mer problemer på RF83 - det er min erfaring.

MEN; verken 82 eller 83 trenger masse watt for å spille bra, ei heller høyt!

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    RF-83 er en helt annen HT enn RF-82.
    Den er mye større last for forsterkeren, den har andre elementer og delefilter.

det er helt sant, de krever ikke nødvendigvis mer watt, men de krever mer av forsterkeren, enn hva RF82 gjør.

De krever også mer av rommet for å låte optimalt, men når det sitter - spiller de kanonbra!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar uansett.
    Joda, jeg kjenner til denne forsterkeren meget godt. Bestekameraten min som faktisk også er naboen min har samme høytalere som meg og akkurat denne forsterkeren. Selv har en jeg en Hegel H200, og dette låter totalt annerledes og heldigvis utrolig mye bedre. Så sammenlignet med forsterkere i over 20k. klassen så har ikke xtz'en mye å stille opp med, og da tenker jeg ikke bare på strømreserver men lydkvaliteten man får servert. Det skullde dog bare mangle.

Som jeg skrev tidligere så er det en usedvanlig god forsterker til prisen, og det er vel et av de bedre kjøpene for en integrert forsterker til 5k.
    Problemet er bare at 5k. ikke er spesiellt mye i denne høytalerklassen som du kikker på. Det blir kompromisser hele veien.
    Du kan spille høyt som bare det, og du blir nok helt sikkert fornøyd med lyden, men om man kjenner til klipsch fra før så vet man at de har så utrolig mye mer å gi! Som jeg også nevnte tidligere så er forskjellen mellom en grei forsterker og en meget god en som natt og dag. Og dette er ikke tull en gang!

En annen bestekamerat av meg, har et par rf82 i en fin mørk musikkhule. Først kjøpte han en Rotel RB 1070 effektforsterker og en egen rotel preamp, mener dette kostet rundt 10k. Dette låt i grunn meget bra, forsterkeren hadde god kontroll og det eneste som var litt kjedelig var at hornet kunne være litt for pågående. Etter å ha hørt hegel forsterkeren min så kjøpte han likegodt akkurat samme forsterker, og man skulle tro mannen hadde fått helt nye høytalere i stua. Lyden var ikke til å kjenne igjen. Enormt mye bedre dynamikk, stålkontroll over elementene, masse masse detaljer og en mye mer naturtro lyd. Lydbildet økte også voldsomt i størrelse.
    Så, det lønner seg ofte å ha en god forsterker OG kilde i bunn.

Edit; Vil forøvrig be deg sjekke ut Rf 63. Mange synes denne høytaleren faktisk fungerer bedre enn rf 83 noe som jo ikke er så rart med tanke på hvor store rf 83 er. De er ikke lette å plassere!
    En 3. kamerat av meg (har mange hifi nerder som venner) kjøpte faktisk rf 83 for en stund tilbake, men de ble solgt etter et halvt års tid. Det spillte rett og slett ikke bra i hans helt normale stue. Enorme bassproblemer, og andre slags akustikkproblemer så de ble solgt til fordel for noen xtz 99.36 høytalere som han nå er veldig fornøyd med.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt artig dette med XTZ forsterkere. På Fyndbørsen sine sider står det under AP-100 effekttrinn at de blindtestet denne mot bla en norsk produsent av et effekttrinn som kostet 60000 kr. XTZ like bra om ikke bedre:razz:
    Jaja...det var nå den blindtesten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtestet de den SELV, eller misforstod jeg noe?

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Blindtestet de den SELV, eller misforstod jeg noe?
    Vet ikke hvem som deltok,men resultatet var vel kanskje litt overraskende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått høyttalerne i hus og såvidt fått pakket de ut av eskene. Skal med en gang si at dynamikken nedover i registeret løper sirkler rundt mine gamle travere, og at jeg ble overrasket over lyden. Vet at det gjenstår mye innspilling før ting løsner skikkelig, så skal oppdatere når den tid kommer.
    Om det er nok med XTZ forsterker vil tiden vise Uansett en glad østlending med pils i hånda og god musikk som koser seg i en sofa nå ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å høre!
    Det er litt av noen dynamikkbeist du har skaffet, klipsch er morro morro!
    Spill musikk så ofte du bare kan, og det HØYT!
    Klipsch høytalere har en fryktelig lang innspillingstid, og lyden fra de er helt nye er ikke bra i det hele tatt.
    Så det lover bra om du er fornøyd allerede 8)
    De begynner å løsne fra ca. 500timer og oppover men er ikke ferdig innspillt før de har rundet over 1000timer. I løpet av denne tiden forandrer lyden seg mye (mye mer enn en vanlig høytaler) og når du er i boks så låter det utrolig mye mere homogent.

Kos deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt disse boksene kalt RF-82 i hus i litt over en ukes tid nå, og noen inntrykk på oppsettet mitt har vel allerede satt seg godt fast i både øregang og nesehår..

For det første var jeg nysgjerrig på hvordan min XTZ-A100D3 forsterker ville klare å kontrollere et par slike beist. Til sammenligning hadde lillebror med 2 stk NAD 218 i går, fordi han var om mulig ennå mer nysgjerrig enn hva jeg selv var.

Ja, den har kontroll langt over det lydnivået jeg vil bruke på fest, men det var ganske mye igjen å gå på når vi koblet opp 218'ene. Det skulle vel bare mangle. Lillebror hadde også tatt med seg en termlab inn til min koselige stue, og der ble resultatet som forventet i dybden. De går merkbart dypere enn de jeg hadde før (Dynavoice M-65) og med veldig mye mer umpfh i lyden. Termlaben viste på flere tidspunkter 100+ db ved rene sinustoner, og dette er en ny opplevelse fra meg med bare et par fronthøyttalere ihvertfall!

Noe jeg ikke liker, er den skarpe mellomtonen disse høyttalerne har på litt høyt volum, men jeg håper at dette blir "normalisert" ved lenger innspillingstid. De har blitt brukt ca 50 timer så langt, på vekslende volum.
    Diskanten syns jeg passer meg perfekt, høy og klar. Jeg har desverre ikke ører for å lytte etter forskjeller i 3D perspektiv, så dette er et "ikke tema" for mitt vedkommende på dette tidspunkt.

Jeg savner kanskje noe helt i bunn, sånn 20-30Hz, men min musikk inneholder ikke mye i det området uansett. Jeg har selvfølgelig noen sanger som har mye informasjon der, men det blir jo bare for å skryte når det er besøk her i helgene evt. Det kommer etterhvert, såppass godt kjenner jeg meg selv nå 8)

Alt i alt er jeg storfornøyd med oppgraderingen min fra Dynavoice, og disse høyttalerne skal bli i min eie til jeg har spilt de inn minst 10 ganger! Det kan bare bli bedre og bedre nå tror jeg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe jeg ikke liker, er den skarpe mellomtonen disse høyttalerne har på litt høyt volum, men jeg håper at dette blir "normalisert" ved lenger innspillingstid.
    Det vil helt klart bli bedre etter noen hundre timer, men det er ikke sikkert det gir seg før du får matet de med en mindre skarp forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Det vil helt klart bli bedre etter noen hundre timer, men det er ikke sikkert det gir seg før du får matet de med en mindre skarp forsterker.
    Har tenkt tanken, men kan da ikke bytte forsterker før høyttalerne er innspilt føler jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt tanken, men kan da ikke bytte forsterker før høyttalerne er innspilt føler jeg
    Vent med det til de er innspillt ordentelig,de blir sykt bra etter 500+ timer.
    Mangler du noe da kan du jo begynne og vurdere det.

O

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •