Hegel HD10 DAC - Er dette jitter? [Problem løst]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel HD10 DAC - Er dette jitter? [Problem løst]

Har en Hegel HD10 koblet til laptop via 5 meters USB-kabel.

Ved avspilling så føler jeg noen ganger at lyden noen ganger "knepper", om en aldri så marginalt. Altså om det er et slags kortvarig synkroniseringsproblem eller liknende, hvor dette rettes og så sklir pittelitt ut igjen.

Det låter ikke som et skikkelig knepp, bare så det er klart. Men det er det nærmeste jeg kommer av beskrivelse...

Jeg vil tippe at ingen av vennene mine ville lagt merke til det, men jeg gjør det lett.

Det er der hovedforskjellen ligger mellom CD-spilleren min (Classé CDI-300): Den låter så utrolig smooth samtidig som detaljrikdommen er fenomal. Hegelen har vel nesten samme detaljrikdom, men føler dette med kneppingen kan være negativt.

Føler ikke problemet er der via PS3 (toslink) eller Canal Digital PVR (SPDIF), som jeg tror kjører på høyere samplings- og bitrate.

PCen har nå 48 khz ut - burde den være 44,1? Tross alt dette som er CD-kvaliteten de fleste FLAC-filene er lagret i...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke Hegel-produktet. Popper det opp som et "lydkort" på PCen?

Prøv med en helt annen PC (eller mac). Prøv andre samplerater (44.1/16 bl.a.), og avspillingsprogrammer (foobar2k pleier å funke). Prøv å skru av antivirus en liten stund (koble fra nettet). Prøv å sette Windows opp til å bruke "no sounds" slik at ingenting annet er inne og klusser ting til.

-k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg kjenner ikke Hegel-produktet. Popper det opp som et "lydkort" på PCen?

Prøv med en helt annen PC (eller mac). Prøv andre samplerater (44.1/16 bl.a.), og avspillingsprogrammer (foobar2k pleier å funke). Prøv å skru av antivirus en liten stund (koble fra nettet). Prøv å sette Windows opp til å bruke "no sounds" slik at ingenting annet er inne og klusser ting til.

-k
    Det er som et lydkort. Lydene er ikke fra Windows. Det er kun ved avspilling av lyd.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er løst!

Byttet fra 48 khz til 44,1 - SIGNIFIKANT forbedring. Vurdere å tvinge damen til å hjelpe meg å blindteste etterpå...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Det er som et lydkort. Lydene er ikke fra Windows. Det er kun ved avspilling av lyd.
    Det jeg mente var som et tiltak for å redusere sjansen for at andre ting får Windows til å bruke sin sample-rate-konverterende mikser. Men nå er alt bra, og da er det jo bare fryd og gammen.

-k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det jeg mente var som et tiltak for å redusere sjansen for at andre ting får Windows til å bruke sin sample-rate-konverterende mikser. Men nå er alt bra, og da er det jo bare fryd og gammen.

-k
    Vi kan vel sammenlikne det med følelsen av silke kontra lin...lydmessig altså

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •