Get real or get lost...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Get real or get lost...

Mange debatter synes å sveve mellom det erfarbare og det antakelige. Hvor går grensen for hva man bør lytte til og hva man bør ta med en god klype salt? Hvor tjent er man med debatter som tilsynelatende har antatt nivåer utenfor kjøpbar, anskaffelsesmessig og erfarbar rekkevidde? D.v.s. man har beveget seg innpå et nivå hvor teoretiske prinsipper ikke lenger holder følge med kjøpbar hardware/software.

Eller at man har beveget seg inn på et territorie hvor det er lite erfaring, men prisippene holdes høyt og fremfor? Er det ålreit, eller er det tøv i en praktisk sammenheng? Hvor går grensen mellom Eureka og pisspreik nå til dags? Hvor meningsfullt er det å få ramset opp veier til nirvana som uansett ikke er kjøpbart eller byggbart for den jevne entusiast? Plutselig synes ordet kompromiss å være et slags nederlag - det handler om å gjøre "the right thing" som alle snakker om, men som ingen helt kan forklare på en overbevisende måte...

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test selv sier jeg bare...Beste måten å finne ut om ting matcher den viktigste komponenten, deg.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompromiss er et godt ord synes jeg, mitt anlegg består av en rekke kompromisser - på den måten kan jeg nyte lyden samt ha grei samvittighet i forhold til økonomi.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kompromiss er et godt ord synes jeg, mitt anlegg består av en rekke kompromisser - på den måten kan jeg nyte lyden samt ha grei samvittighet i forhold til økonomi.
    Kompromisser i hifi'en har mange dimensjoner. Lyd vs. kronefaktor (lommebok). Lyd vs. konefaktor (husfred/WAF). Lyd vs. plass. Lyd. vs. estetikk. Lyd vs. barn-i-hjemmet-faktor. Lyd vs. nabofaktor.

Det optimale anlegget - rent økonomisk - er ikke nødvendigvis det anlegget som passer til fruens overordnede møbleringsplan.

Det er lett å bli veldig bastant hvis man henger seg opp i bare én dimensjon - lettere å være ydmyk når man ser helheten. Min erfaring er at de fleste veier fører til Rom - gitt at man bruker sunn fornuft.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel ganske klart at det for svært mange ikke dreier seg om lyd, men heller om det som med et pent ord kalles "eierglede".

Det er jo ganske klart at man ikke får en "seks ganger så god" høyttaler for 150.000 kroner, enn man får for 25.000. For de mer nøkterne av oss, blir den merutgiften absurd om man utelukkende tenker lydkvalitet.

Og at det for noen dreier seg om tro og besettelse.

Svært mange diskusjoner på fora som dette dreier seg jo om fenomener som i beste fall er teoretisk mulige men ikke lar seg påvise i praksis; i verste fall strider mot alle kjent fysikk. Og opplevelser som er lett å forklare psykologisk, tas som bevis for disse teoretiske eller ikke-eksisterende fenomenene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo her vi er forskjellige. Har man greie, alminnelige krav - i kombinasjon med en grei, alminnelig økonomi - kan en høyttaler til 25.000 representere et rimelig kompromiss. Jeg har nok av venner som synes at selv dette er hinsides. Mer enn 5.000 kroner for et stereoanlegg - det er galskap, sier de. Og det kan de absolutt ha rett i. Sett fra deres ståsted.

På den annen side har jeg et par gode hifivenner som har landet på at høyttalere til 150.000 er det rette kompromisset for dem. Ikke fordi høyttalerne er 6 ganger bedre - så dumme er ingen av dem jeg kjenner på dette nivået - men rett og slett fordi det er der de lander når de tar hensyn til alt som betyr noe for dem. En del av dem erkjenner åpent at "egentlig er dette helt sprøtt" - men so what? Det er lov å være litt sprø hvis man er det i enerom, og uten at man forfekter at dette er den eneste rette veien å gå.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Svært mange diskusjoner på fora som dette dreier seg jo om fenomener som i beste fall er teoretisk mulige men ikke lar seg påvise i praksis; i verste fall strider mot alle kjent fysikk. Og opplevelser som er lett å forklare psykologisk, tas som bevis for disse teoretiske eller ikke-eksisterende fenomenene.
    Mange av diskusjonene hvor de hardeste ordene faller dreier seg rundt aksept for egne opplevelser, og aksept for egne fysiske forklaringer på egne opplevelser. Mao, den enkelte ønsker (med rette) respekt for at man fikk en forbedret opplevelse ved å bytte ut komponent X med komponent Y, men vil også ha enerett på å prøve å forklare hva grunnen til opplevelsen var.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    På den annen side har jeg et par gode hifivenner som har landet på at høyttalere til 150.000 er det rette kompromisset for dem. Ikke fordi høyttalerne er 6 ganger bedre - så dumme er ingen av dem jeg kjenner på dette nivået - men rett og slett fordi det er der de lander når de tar hensyn til alt som betyr noe for dem. En del av dem erkjenner åpent at "egentlig er dette helt sprøtt" - men so what? Det er lov å være litt sprø hvis man er det i enerom, og uten at man forfekter at dette er den eneste rette veien å gå.
    Selv de mest "skeptiske" her inne bruker vel tid og penger på utstyr som vil få den jevne mannen i gata til å riste på hodet. Så hvem har definisjonsmakten på hva som er fornuftig og hva som er galskap?

Jeg mener at om man har råd til dyr bil eller dyr hifi og føler at man har glede av det så bør man følge hjertet og ikke hodet. Hvis man har råd og indre motivasjon til å gjøre noe slikt så trenger man ikke å forsvare eller rasjonalisere sine handlinger ovenfor et nett-forum (ovenfor kone/mann kan være en helt annen sak).

-k

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Mange debatter synes å sveve mellom det erfarbare og det antakelige. Hvor går grensen for hva man bør lytte til og hva man bør ta med en god klype salt? Hvor tjent er man med debatter som tilsynelatende har antatt nivåer utenfor kjøpbar, anskaffelsesmessig og erfarbar rekkevidde? D.v.s. man har beveget seg innpå et nivå hvor teoretiske prinsipper ikke lenger holder følge med kjøpbar hardware/software.

Eller at man har beveget seg inn på et territorie hvor det er lite erfaring, men prisippene holdes høyt og fremfor? Er det ålreit, eller er det tøv i en praktisk sammenheng? Hvor går grensen mellom Eureka og pisspreik nå til dags? Hvor meningsfullt er det å få ramset opp veier til nirvana som uansett ikke er kjøpbart eller byggbart for den jevne entusiast? Plutselig synes ordet kompromiss å være et slags nederlag - det handler om å gjøre "the right thing" som alle snakker om, men som ingen helt kan forklare på en overbevisende måte...
    Nja, kansje, men det dreier seg om subjektiv synsing og smak. Så alle har vel alle på en måte rett å synse de de vill. Jeg kan ikke se skaden i det.

For 20 år siden var det andre parametere som var gjeldene for meg, en i dag. Min lydsmak har forandret seg betraktlig, uten at jeg kan si at jeg har "rett" lyd smak, den er bare min, og jeg gleder gjerne andre med mine synspunkter uten at jeg er en "guru" på det tekniske, men noe har man da plukket opp gjennom årene.

Syns inlegget ditt var litt rart:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen av oss er det heller ikke mulig å løsrive dette (eller noe annet i livet) fra det man kanskje kunne kalle "moral".

Så lenge noen mennesker i dette landet må leve for 60.000 kroner i året -- og de fleste mennesker i verden ikke kan drømme om en slik inntekt i løpet av hele livet -- blir det absurd å bruke en slik sum, det dobbelte, for å oppnå en marginal (og i mange tilfeller diskutabel) forbedring av en personlig opplevelse, som man attpåtil bare kan nyte i ytterst få situasjoner...

Men for min egen del har denne oppfatningen kanskje også å gjøre med at jeg primært er interessert i musikk som kunstnerisk uttrykk; ikke i "lyd" eller teknologi. Skulle jeg noen gang bli rik, ville nok en langt større del av rikdommen gå til kjøp av musikkinnspillinger og konsertbilletter, enn til hi-fi-utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen av oss er det heller ikke mulig å løsrive dette (eller noe annet i livet) fra det man kanskje kunne kalle "moral".

Så lenge noen mennesker i dette landet må leve for 60.000 kroner i året -- og de fleste mennesker i verden ikke kan drømme om en slik inntekt i løpet av hele livet -- blir det absurd å bruke en slik sum, det dobbelte, for å oppnå en marginal (og i mange tilfeller diskutabel) forbedring av en personlig opplevelse, som man attpåtil bare kan nyte i ytterst få situasjoner...

Men for min egen del har denne oppfatningen kanskje også å gjøre med at jeg primært er interessert i musikk som kunstnerisk uttrykk; ikke i "lyd" eller teknologi. Skulle jeg noen gang bli rik, ville nok en langt større del av rikdommen gå til kjøp av musikkinnspillinger og konsertbilletter, enn til hi-fi-utstyr.
    Faktisk helt sant.
    Det er jo musikken som er hovedoppgaven til et stereo anlegg, og hvis en er fornøyd med lyden og oppsettet sånn som det er, så er det bare å nyte det

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moralen blir da at man ikke har et respektabelt anlegg før man ved hjelp av abx-blindtester har brukt minst mulig penger for og oppnå den lydkvaliteten anlegget har?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Moralen blir da at man ikke har et respektabelt anlegg før man ved hjelp av abx-blindtester har brukt minst mulig penger for og oppnå den lydkvaliteten anlegget har?
    Moralen blir vel at man enten på et eller annet punkt innser at nok er nok, eller risikerer å havne på sin egen hi-fi-planet...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moralen blir vel at man enten på et eller annet punkt innser at nok er nok, eller risikerer å havne på sin egen hi-fi-planet...
    Blander vi inn moral her, blir det ikke lett. Særlig ikke hvis "moral" innebærer at vi skal lete opp den aller fattigste av alle de fattige på denne planeten, og leve som vedkommende. Det blir ganske absurd i min verden. Jeg står tross alt opp hver morgen og jobber skjorta av meg for å skape verdier og et bedre liv for meg og mine - og den kjøpekraften jeg sitter igjen med, er min rettmessige belønning for mitt bidrag til verdiskapingen. Jeg har ikke dårlig samvittighet for hvordan jeg bruker min kjøpekraft. Noen bruker sin kjøpekraft på dyre feriereiser - jeg bruker min kljøpekraft på andre ting. Bl.a. hifi. Dog ikke slik at jeg forsaker noe, eller føler at jeg har havnet på en fjern hifi-planet. Bil kjøper jeg hvert tiende-tolvte år -sydentur er det vel 30 år siden sist - så vær så snill, la meg få kjøpe en liten forsterker eller to!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    så vær så snill, la meg få kjøpe en liten forsterker eller to!
    Jeg brukte vel formuleringen "for noen av oss"...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte vel formuleringen "for noen av oss"...
    Hehe - så sant, så sant..... Da puster jeg lettet ut og blar videre i hifi-katalogene....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Nja, kansje, men det dreier seg om subjektiv synsing og smak. Så alle har vel alle på en måte rett å synse de de vill. Jeg kan ikke se skaden i det.

For 20 år siden var det andre parametere som var gjeldene for meg, en i dag. Min lydsmak har forandret seg betraktlig, uten at jeg kan si at jeg har "rett" lyd smak, den er bare min, og jeg gleder gjerne andre med mine synspunkter uten at jeg er en "guru" på det tekniske, men noe har man da plukket opp gjennom årene.

Syns inlegget ditt var litt rart:wink:
    Det var nok ikke rart at jeg skrev dette innlegget. Etter en hard uke på jobb stakk jeg innom polet og handlet sterkøl. Etter noen! velfortjente gode smakebiter postet jeg dette innlegget langt ute i mørke natta. Litt artig å rekapitulere - jeg må innrømme at jeg i ettertid ikke husket mye av det jeg kladdet ned. Neste boks på innkjøpslisten blir en alko-lås til tastaturet... (Jeg digger nye bokser).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg var full jeg også.. For jeg synes dette innlegget var bra jeg 8)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mulig jeg var full jeg også.. For jeg synes dette innlegget var bra jeg 8)
    Ja, kanskje det.:-D Av fulle menn og barn, sies det... Joa, jeg hadde nok en liten rød tråd jeg følte for å forfølge mellom tåkebankene. Jeg er litt enig med med meg selv på sett og vis; i det jeg tror innlegget forsøkte å berøre noe om hva målsettinginger og referanser gjelder. Hmm, jeg kommer sterkt tilbake i tråden neste helg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •