Kan lossless komprimert låte dårligere enn ukomprimert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan lossless komprimert låte dårligere enn ukomprimert?

Etter min mening er det ingenting som tyder på det, men som alltid er jeg villig til å endre mitt verdenssyn om jeg blir presentert resultatet av en blindtest som tilsier det.

Men diskusjonen rundt temaet har fått fram endel interessant informasjon fra praktisk og teoretisk oppegående personer:
    what we're up against - Hydrogenaudio Forums

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tapsfri komprimering er tapsfri komprimering, end of story.

Min mening: Nei

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men at folk tror det sier jo dessverre endel om mangelen på teknisk innsikt der ute.

Det er slitsomt når man diskuterer med folk som ikke bare har manglende kompetanse om emnet, men også kategorisk nekter å ta til seg ny kunnskap.
    --
    Thorbjørn

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Etter min mening er det ingenting som tyder på det, men som alltid er jeg villig til å endre mitt verdenssyn om jeg blir presentert resultatet av en blindtest som tilsier det.
    Så det du ønsker er at noen påtar seg jobben med å utføre blindtest? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Så det du ønsker er at noen påtar seg jobben med å utføre blindtest? :-)
    Nei, jeg har ikke noe umiddelbart ønske om at folk skal sløse bort tida si på et slikt prosjekt. Det synes å være andre ting som er mer interessant å teste, evt kan man bruke 10 minutter på å lese tråden på hydrogen audio.

-k

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lossless komprimert lydspor er pakket ned, og må således pakkes opp igjen/Dekodes. Mer/bedre prosessor kraft til dekoding kan gjøre jobben bedre (navn på dsp prosessorer ramses jo somregel opp i produktspesifikasjoner), og følgelig kan vel muligens det dekodede signalet variere i kvalitet ? ukomprimert skal bare sendes videre ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest tråden du linker til, men har lest andre tråder som bruker argumentasjon: Strømforbruket til en prosessor varierer selv om klokkefrekvensen er fast -> dekomprimering fører til høyere strømforbruk -> høyere eller varierende strømforbruk medfører støy -> dårligere lydkvalitet.

Om dette er hørbart har jeg ingen formening om da jeg aldri har testet. Problemet med WAV (ukomprimert) er vel taggingen som gjør at de fleste bruker FLAC i stedet selv om ukomprimert format neppe er noe problem med dagens pris og kapasitet på lagringsmedier.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg gikk over til harddiskbasert avspilling og solgte alle CDspillerne mine, testet jeg dette veldig nøye. FLAC-filer via Squeezebox vs. CD-avspilte filer gjennom samme DACen: Ingen forskjell å høre. Selv med veldig oppegående drivverk. For å bli helt sikker, tauet jeg inn en del lydbortskjemte hifivenner - og deres dom var akkurat den samme: kjør i vei med PC-lyd - her hører vi ingen forskjell.

Jeg har kjørt andre - såkalt ukomprimerte filer - også, og resultatet er det samme: ingen forskjell.

Lossless er lossless - ingen inforamsjon går tapt. I forhold til krevende dataprosessering, er det å dekode en FLAC-fil "a piece of cake" for en oppegående PC. Jeg har moret meg med å følge med på hva som skjer når jeg setter på musikk - og det gjør knapt utslag på CPU-belastningen når man setter i gang en musikkfil fra harddisken eller spiller nettradio. Dette er en dråpe i havet. Har PCen et problem med dette, bør man sterkt vurdere å kjøpe seg en ny PC.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Før jeg gikk over til harddiskbasert avspilling og solgte alle CDspillerne mine, testet jeg dette veldig nøye. FLAC-filer via Squeezebox vs. CD-avspilte filer gjennom samme DACen: Ingen forskjell å høre. Selv med veldig oppegående drivverk. For å bli helt sikker, tauet jeg inn en del lydbortskjemte hifivenner - og deres dom var akkurat den samme: kjør i vei med PC-lyd - her hører vi ingen forskjell.

Jeg har kjørt andre - såkalt ukomprimerte filer - også, og resultatet er det samme: ingen forskjell.

Lossless er lossless - ingen inforamsjon går tapt. I forhold til krevende dataprosessering, er det å dekode en FLAC-fil "a piece of cake" for en oppegående PC. Jeg har moret meg med å følge med på hva som skjer når jeg setter på musikk - og det gjør knapt utslag på CPU-belastningen når man setter i gang en musikkfil fra harddisken eller spiller nettradio. Dette er en dråpe i havet. Har PCen et problem med dette, bør man sterkt vurdere å kjøpe seg en ny PC.
    Når det snakkes om lossless vs ukomprimert går mine tanker umiddelbart KUN til filmlyd. Når jeg da snakker om prosessor kraft som kan påvirke dekoding av Dolby/dts så tenker jeg på om en bluray spiller/surround prosessor til kr 80000 vil gjøre en merkbart bedre jobb enn en blurayspiller/prosessor til feks. kr 4000,- basert på hvor dyre/mange prosessorer som er i de forskjellige (hvor man ikke kan bytte prosessor som i en pc). Og der et ukomprimert PCM lydspor ikke vil påvirkes av dsp'ene uansett, og muligens kan sendes ut identisk fra begge.

Edit: Så nå at denne tråden ligger under Audio/Hifi. Sorry. Men mine tanker rundt lossless vs ukomprimert består
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Ett lossless komprimert lydspor er pakket ned, og må således pakkes opp igjen/Dekodes. Mer/bedre prosessor kraft til dekoding kan gjøre jobben bedre (navn på dsp prosessorer ramses jo somregel opp i produktspesifikasjoner), og følgelig kan vel muligens det dekodede signalet variere i kvalitet ? ukomprimert skal bare sendes videre ?
    Dette stemmer ikke. Du kan lett teste for deg selv med flac om det dekodede sporet er bit-for-bit identisk med originalen. Det er det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Jeg har ikke lest tråden du linker til, men har lest andre tråder som bruker argumentasjon: Strømforbruket til en prosessor varierer selv om klokkefrekvensen er fast -> dekomprimering fører til høyere strømforbruk -> høyere eller varierende strømforbruk medfører støy -> dårligere lydkvalitet.
    Du burde lese tråden, det du nevner diskuteres også der.

Får regnearket ditt flere røde tall når cpu-en jobber hardt?

-k

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til hva det spørres om her. Det finnes ikke det ringeste tvil om at lossless er lossless. Med andre ord får man bit for bit det samme resultat før som etter.

Men det som teoretisk sett KAN være tilfelle er at playback-kjeden er annerledes avhengig av formatet på låta. Ergo kan det også oppstå forskjeller. Det som imidlertid ikke er gitt er at ukomprimert ville låte best dersom en slik forskjell eksisterer, og i såfall ville det vært utstyr og (feil)implementasjonsavhengig. Etter min logikk bør lossless låte best om utstyret er konstruert feil, siden lossless stiller vesentlig mindre krav til båndbredde frem til dekoder og DAC.

I praksis har jeg aldri hørt forskjell på lossless og ukomprimert, og jeg ville kastet enhver enhet som låter forskjellig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Legg merke til hva det spørres om her. Det finnes ikke det ringeste tvil om at lossless er lossless. Med andre ord får man bit for bit det samme resultat før som etter.

Men det som teoretisk sett KAN være tilfelle er at playback-kjeden er annerledes avhengig av formatet på låta. Ergo kan det også oppstå forskjeller. Det som imidlertid ikke er gitt er at ukomprimert ville låte best dersom en slik forskjell eksisterer, og i såfall ville det vært utstyr og (feil)implementasjonsavhengig. Etter min logikk bør lossless låte best om utstyret er konstruert feil, siden lossless stiller vesentlig mindre krav til båndbredde frem til dekoder og DAC.

I praksis har jeg aldri hørt forskjell på lossless og ukomprimert, og jeg ville kastet enhver enhet som låter forskjellig.
    Det som er litt frustrerende er at noen får seg til å kaste ut påstander om at slik er det, uten å gi noen teknisk begrunnelse eller lyttetester som underbygger det. Enda verre at noen blindt tror på det som om det skulle ha vært fornuftig. Hifi i et nøtteskall.

Som en sa på hydrogenaudio: "hvis det kan påstås uten bevis så kan det også avvises uten bevis".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra begynnelse på den tråden, kommet til side to... Som stort sett omhandler hva folk mener/får lov å mene og konsekvensene av det. Da jeg er lat og ikke orker å lese mange sider unødvendig spør jeg: er det mer god teknisk info å hente fra side 3 og utover eller blir resten av tråden en generisk "kabel-diskusjon", Knutihn?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke vi på side 1 enda da ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du nok sette deg inn i hvordan dette funker. Det er bare én måte å dekomprimere et lossless format på, og resultatet har dermed ingenting med kvaliteten på prosessoren å gjøre.

Hvis du kjenner til zipfiler (komprimerte datafiler), så regner jeg med at du er enig i at enhver PC vil klare å dekomprimere denne uten å ødelegge innholdet? Dekomprimering av en lossless audiofil er samme konsept.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke vi på side 1 enda da ?
    Mente tråden linket til i første post.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Her må du nok sette deg inn i hvordan dette funker. Det er bare én måte å dekomprimere et lossless format på, og resultatet har dermed ingenting med kvaliteten på prosessoren å gjøre.

Hvis du kjenner til zipfiler (komprimerte datafiler), så regner jeg med at du er enig i at enhver PC vil klare å dekomprimere denne uten å ødelegge innholdet? Dekomprimering av en lossless audiofil er samme konsept.
    Er fullt klar over hvordan en .zip fil fungerer og teknologien bak dette. Sier ikke at det er slik, har jo husket spørsmåls tegn bak alle mine utsagn

Jeg husker bare at bl.a. når jeg kjøpte min Parasound Halo C2 så står det i instruksjonene at dersom du kan velge mellom å la dvd spiller eller C2'en ta seg av Dolby Digital eller DTS dekodingen så bør man la C2'en gjøre det da den mest sannsynlig har bedre prosessorer.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanskelig å pakke ut et DTS spor riktig hver gang heller, men kvaliteten på prosessoren kommer inn i bildet når det i tillegg skal legges på bassmanagement, romkorreksjon, avstandskorreksjon, volumkorreksjon, DSP osv osv. Selve DTS dekodingen er neppe vanskelig å få lik hver gang uansett kvalitet på prosessor så lenge dekodingen gjøres i henhold til standard. Det blir bare fremstilt slik for mannen i gata for å slippe og forklare alt det andre en surroundprosessor også må drive med.

Dette er ikke en relevant sammenligning i forhold til lossless/ukomprimert debatten.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noe fjas. Dette kan alle teste selv hvis de gidder. Konvertere fra wav til flac og tilbake. Den som har gått via flac har AKKURAT samme checksum, noe som betyr at alle data i den er identiske.

Checksum er et system for å plukke opp slike feil:

Checksum - Wikipedia, the free encyclopedia

Det er ikke i filen i så fall problemet ligger. Om det skulle være noe, så ville det vært i softwaren som spiller av filen, altså at denne feilavspiller informasjon på et vis. Dette er dog ikke særlig sannsynlig.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •