Thule IA100 + PA150b og B&W CM7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Thule IA100 + PA150b og B&W CM7

Nå har jeg endelig fått CM7 i hus.
    Fikk tak i en PA150b brukt som jeg slo til på... Gikk derfor ei god stund å lette etter en passende forforsterker. Da en IA100 dukket opp på markedet så gikk jeg for den, til tross for at jeg ikke fikk balansert drift...
    Når jeg omsider fikk koblet opp alt sammen fikk jeg etter ei stund lyst til å prøve bi-amping, altså IA100 til Diskant/Mellomtone og PA150B til Bass.
    Og hvilken forskjell!!!
    Nå har jeg testet høyttalerne vekselvis flere ganger med drift kun på den ene eller andre osv, vanskelig å sette fingern på spesifikke ting, men lyden blir langt mer behagelig i biamp, bassen føles mye kraftigere og diskant mye renere og behagelig, får bare lyst til å skru lyden høyere og høyere!

Har lest veldig mye rundt på forskjellige forum nå om dette, hos de aller fleste er det snakk om 7 kanals surroundforsterkere der de bruker surr back til biamp. Men også to effekttrinn, der nesten alle presiserer at det bør være to identiske effekttrinn.
    Jeg kan ikke se noe spesiell grunn til at det skal være sånn, bortsett fra at gain må være noenlunde likt. Diskant og mellomtone trekker jo bare en brøkdel strøm i forhold til bass!
    Mange sier derfor at man vinner lite ved biamping siden to forsterkere til 10k sjelden er bedre enn EN til 20k

Jeg er i hvertfall storfornøyd med min løsning, nypris på mine var henholdsvis 6500,- og 8500,- og jeg er slettes ikke sikker på at en hvilken som helst forsterker i 15.000,- kroners-klassen vil yte noe særlig bedre!

Hadde vært intressant å høre om andre her inne som har gjort det samme som jeg.
    Jeg vil i hvertfall anbefale alle dere andre om å teste ut en sånn løsning

Newcomer OriginalRed sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg prøvde også thule på mine CM7, og jeg har litt andre oppfatninger av thule sammen med CM7. Dog var det den lille 2*60 watteren IA60B jeg har matchet CM7 med. Rikelig med kraft på moderate lyttenivåer.
    Jeg opplevde at lyden i CM7 parret med thule ble litt i overkant mørk og dus. Hadde samme problem på mine dm685 sammen med thule forsterkeren. Litt som om en har kasta en dyne over høyttalerne.
    Før jeg kjøpte 685'ene hadde jeg et par 602s2, og her var matchingen derimot kjempefin!

Er glad i varm og mørk lyd, så kjøpte en abrahamsen v2.0, og nå er tingenes tilstand mye bedre. Mer åpent og luftig, "dyna" er borte, samtidig som en ikke blir lydtrett pga den mørke/varme klangen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •