Starving-student setup assistanse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Starving-student setup assistanse

Hei
    Håper jeg ikke er på feil sted nå, vil bare ha litt ekspert råd og er lite involvert i hifi samfunnet

så...
    Etter at jeg innså at jeg ikke kan bruke headphones hele livet, fant jeg ut at jeg burde kjøpe meg et begynner setup som jeg kan bygge på senere og lurte egentlig bare på om noen kunne gi meg litt feedback angående min nåværende ide

Først tenkte jeg at jeg skulle prøve å få satt sammen en NAD forsterker med noen billige B&W 601\602, og riktignok fant jeg en passelig forsterker, men innså fort at forsterkere koster penger, så jeg måtte gå litt ned i pris på høytallere (eventuellt ny forsterker, men har ikke funnet et bedre alternativ ennå) så kom jeg over B&W DM630i, noen ganske billige høytallere med praktisk talt ingen reviews online.
    Er det noen som har noen erfaring med disse produktene? jeg anntar mange her har erfaring med NAD hvertfall

En ting jeg spesielt lurte på er om de høytallerene må stå langt fra veggen, det er nemlig ikke noe tema i min lille hule

EDIT: er Dali 104 et mye bedre alternativt? jeg er skeptisk basert på reviews, men om du har en tanke så...

Takker og bukker

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To utfordringer her.

En liten forsterker – à la den du linket til – er et dårlig valg til større gulvstående høyttalere. Mye bedre med et par B&W DM601 eller lignende pluss en sub. Suben kan du ta ved neste korsvei når du får påfyll i økonomien. Store høyttalere krever store forsterkere – sånn er det bare. Datteren min kjøpte en DM601 da hun flyttet på hybel for å studere - og den overtok jeg og brukte et par år her hjemme - spiller helt utmerket, den.

Dessuten er slike gulvstående høyttalere generelt ikke lette å få til å spille bra i små rom. Slike høyttalere må gjerne stå et stykke fra veggen. Jeg har et lite arbeidsrom på 7-8 kvm – og der har jeg forlengst gitt opp å få gulvstående til å spille akseptabelt. Stativhøyttalere pluss sub låter aldeles fortreffelig. Små høyttalere pluss sub er lettere å få til å spille bra i små rom.

Altså: glem de store høyttalerne.

M.h.t. erfaring, er NAD helt OK – du får mye for pengene. B&W er bra saker – men de høyttalerne du linket til blir litt for store både for forsterkeren og for rommet. DALI 104 er en typisk budsjetthøyttaler fra 1990-tallet – og den har et lite rykte på seg for å bli sprø i høyttaleropphenget – ikke noe jeg ville anbefale til en nybegynner – no offense. Men denne er heller ikke noe særlig hvis du har problem med plassen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, jeg forstår. Tror store høytallere hadde blitt litt dekadent i mitt 3x4m rom ja.

Jeg trur jeg burde finne meg en ganske kraftig forsterker om jeg ønsker å forbedre høytallere oftere enn forsterker, og siden det er mange andre elementer jeg også må kjøpe før jeg er ferdig.
    Er det noe som heter "for mye watt"? eller skaleres det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere i budsjettklasse har alvorlige mangler, jeg har ikke noen interesse for surround receivers fra expert ):

EDIT: har funnet en NAD T471 og Dali concept 2 combo for 2k,-
    Har noen her erfaring med NAD T471? med sine 50w burde den klare oppgaven greit nok.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanus
    ah, jeg forstår. Tror store høytallere hadde blitt litt dekadent i mitt 3x4m rom ja.

Jeg trur jeg burde finne meg en ganske kraftig forsterker om jeg ønsker å forbedre høytallere oftere enn forsterker, og siden det er mange andre elementer jeg også må kjøpe før jeg er ferdig.
    Er det noe som heter "for mye watt"? eller skaleres det?
    Man kan aldri få kraftig nok forsterker, spør du meg. Stor bil med liten motor - eller liten bil med stor motor? Bare for å dra en parallell til noe som de fleste kjenner seg igjen i. En "overdimensjonert" forsterker kan lure overraskende mye godlyd ut av selv de enkleste og billigste høyttalerne. Dessverre er ikke det omvendte tilfelle. Selv de beste høyttalerne låter elendig hvis ikke elektronikken holder mål.

M.h.t. hva du skal kjøpe nå i første omgang, er det ikke slik at du nødvendigvis må kjøpe for evigheten. Kjøper du brukt, har du billig moro inntil du velger å oppgradere deg. Verditapet er ubetydelig - særlig hvis du kjøper kurante produkter.

M.h.t. surroundreceivere, kan det faktisk være et greit alternativ. En surroundforsterker som er et par år gammel - og som ikke har de seneste finessene - er ganske billig, og har normalt ingen problemer med å lage grei lyd av et par stativhøyttalere à la f.eks. B&W DM601. Fordelen med en slik løsning er at du som regel vil kunne koble et digitalt signal rett inn på en slik receiver. F.eks. fra PC, Squeezebox og andre digitale kilder. Slike surroundbokser tar dog vanligvis litt større plass - det kan være et problem.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanus
    Forsterkere i budsjettklasse har alvorlige mangler, jeg har ikke noen interesse for surround receivers fra expert ):

EDIT: har funnet en NAD T471 og Dali concept 2 combo for 2k,-
    Har noen her erfaring med NAD T471? med sine 50w burde den klare oppgaven greit nok.
    Dali Concept 2 er en velspillende liten høyttaler. Den NAD'en du har funnet skulle kunne drive disse helt fint. Prisen er veldig fristende, da.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Dali Concept 1 selv i hjemmekino oppsett og er knakende godt fornøyd med disse småtassene.

Hørte også på Concept 2 på Hifiklubben før jeg kjøpte Concept 1. Veldig bra lyd for mine ører.
    Valgte kun Concept 1 pga størrelsen. Ellers hadde jeg tatt Concept 2.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •