Technics SL-1210 R.I.P (Stopp i produksjonen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Technics SL-1210 R.I.P (Stopp i produksjonen)

Vet ikke hvor mange DJs det er på dette forumet, men alle som har vært på byen og viftet med danseføttene har garantert i all hovedsak gjort det til DJs som står bak spakene på et par Technics SL-1210. Jeg har selv eid fire stykker, og de er et sant kunstverk, ingeniørarbeid på høyt nivå.

Jeg vet ikke om noe som oser av soliditet og kvalitet som et par Technics SL-1210. Om de er splitter nye eller har blitt voldtatt på en klubb i 15 år spiller liten trille, de gjør jobben like bra uansett. Folk har breakdancet oppå dem, kjørt over dem med biler... they will not stop.

Panasonic (som eier Technics) har nå besluttet å stoppe produksjonen av disse legendariske spillerne.

Panasonic confirms the end of Technics turntables – FACT magazine: music and art

--
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, dette skjærer i hjerte mitt å høre. Har vel eid 10-12.stk SL-1200/1210 opp gjennom årene da jeg drev med Mobilt Discotek. Har idag en SL-1210mk2 stående i kjelleren for plate samlingen min. Når jeg leser dette kom vurderingen med engang om jeg må få sikret meg en helt ny før de blir helt borte

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg satt også og grublet på om man skulle kjøpt inn to nye. Kunne fått hedersplassen i kjellerstua, hvis jeg får meg en sånn noen gang.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde 3 browsere men websiden som lenket til over kommer opp blank for øyeblikket.

Regner med det er samme historien som denne lenken: Dead spin: Panasonic discontinues Technics analog turntables | The Tokyo Reporter - News, Features, and Photography from Tokyo

On October 20, the company said that it was winding down production of the Technics SL-1200MK6 analog turntable, the SH-EX1200 analog audio mixer and the RP-DH1200 and RP-DJ1200 stereo headphones due to challenges in the marketplace.

La meg gjenta sitatet en gang til med en viktig utheving:
    On October 20, the company said that it was winding down production of the Technics SL-1200MK6 analog turntable, the SH-EX1200 analog audio mixer and the RP-DH1200 and RP-DJ1200 stereo headphones due to challenges in the marketplace.
    :-D

Altså: MK2, den gode gamle traveren, ser ikke ut til å forsvinne med det første.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis litt uklarhet rundt dette ja

Panasonic to keep Technics turntables... for now - Pocket-lint
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Den artikkelen var litt for gammel, 7 December 2009, til at det skal være noe hold i det.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt rundt og fant ikke mange referansene. Er visstnok 1 presseskriv som alle nettsidene siterer, men finner null niks referanser til noe sånt på Panasonics egne sider. Ligger mange andre presseskriv på sidene deres. Ingenting om Technics eller platespillere.

På panasonic.com står det at den ikke selges direkte fra panasonic, men det står ikke noe om at den er ute av produksjon. Ser høyst levende ut på .co.uk og Technics DJ sidene.

Slike rykter kommer og går med jevne mellomrom.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med forhandlere og det ser ut som optimismen min ikke holder..

Håper i hvert fall de holder deletilgangen ved like i mange mange mange år fremover!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump....

Lurer på å handle meg en slik. Har eid en tidligere for mange herrens år siden.
    Den gang var det disco for alle penga, og jeg lurer egentlig på hvordan disse spillerne er lydmessig i forhold til dagens 2-3000kr spillere fra Pro-jet o.l.
    Har tenkt å LYTTE litt mer til musikken på vinyl, så derfor lurer jeg på om slike Tanks fra 80 tallet er på høyde lydmessig med dagens budsjettmodeller?
    Presiserer at jeg er vurderer en MK2 versjon, 5-6 år gammel.

Har i dag en gammel CEC Disco 4000 spiller som er for røff i lyden.
    Spiller ikke spesielt pent i de øvre tonene. (har en gammel ortofon OM pro stift da...)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technics SL-1210mk2 ble av mange brukt som en hifi platespiller og det fungerte den helt glimrende som. Kombinert med en god stift har du masse godlyd i en slik spiller. Kjøper du en som har vært brukt hardt til DJ-bruk kan du vurdere en overhaling av spilleren, koster typisk fra 1500. Men du finner sikkert noen pent brukte eksemplarer også.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •