Behovet for ekstern dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behovet for ekstern dac

Tittelen sier jo sitt, og spørsmålet er altså hvorvidt behovet for ekstern dac er til stede for min del. Oppsettet mitt kan sees i signaturen, og i tillegg til dette har jeg en Apple TV med hele CD-samlingen. Det er ikke så lenge siden jeg fikk den, så den er nå bare koblet rett i pre med hdmi. Jeg har blitt rådet av enkelte "fagfolk" (rådene spriker riktignok) til å koble Apple TV digitalt til ekstern dac før det hele sendes analogt derfra til pre for best mulig lydkvalitet. Jeg antar at man da bør sette pre/reciever til "pure direct" eller lignende for at signalet fra ekstern dac skal sendes ubehandlet ut. Men betyr ikke dette også at hvis signalet sendes direkte fra Apple TV digitalt (eller for den saks skyld analogt) til pre så vil dacen i denne ta seg av jobben? Hva er da egentlig poenget med en dac i denne rekka? Det er vel på mange måter en videreføring av en tidligere diskusjon jeg leste angående gode BluRay-spilleres evne som dedikert cd-spiller - sendes signalet digital fra denne vil dac i pre/reciever gjøre jobben slik at resultatet blir bra selv om det ikke er en dedikert cd-spiller i utgangspunktet.

Jeg bruker også tidvis Spotify, altså pc til pre. Her er nok ikke lydkvalitet like viktig, men det er kanskje et større poeng med ekstern dac i denne rekka?

Takker på forhånd for innspill

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med en ekstern DAC er at de i mange tilfeller er bedre enn de som er innebygget i receiver. Et annet poeng er at forskjellige DAC'er har forskjellig signatur. Dermed så kan du vri lydbildet mot slik du ønsker det med å bruke en bestemt DAC. Om du vil synes det gir bedre lyd kan bare du svare på.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Behovet" for ekstern DAC er sterkt overdrevet IMO. Men joda jeg har en selv
    Jeg vil anta du får hørbart bedre lyd (i hvertfall annerledes) av å koble digitalt til receiver og bruke DACen i den. Prøv, og er du fornøyd med lyden så er jo saken grei

Kjøper du en ekstern DAC så kommer spørsmålet om dedikert 2-kanals forforsterker like etter. Ikke noe er bedre enn det svakeste ledd osv.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M.h.t. ekstern DAC, gjelder ubetinget dette med at "alt henger sammen med alt". Noen ganger representerer en ekstern DAC prikken over i'en - andre ganger sitter man igjen med et stort "tja?". Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe en ekstern DAC, å prøve før de kjøper. Min erfaring er at DACene som sitter i moderne receivere jevnt over er ganske OK - slett ikke sikkert at dette er det svakeste leddet i hifikjeden.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det f.eks noe vits med en Hegel H10 om man har en Hegel H100? Hadde en Hegel H100 for ikke så lenge siden som eg spilte av musikk fra PC over usb. Funket helt greit, men synst reciveren min gjør like bra jobb over HDMI fra PC.. Du har jo flere innstillinger som du kan stille på. Men kan hende H10 har en helt annerledes dac..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •