Deling av frekvens mellom fronter og surround, samt sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deling av frekvens mellom fronter og surround, samt sub.

Har en pioneer ax2as som jeg bruker i surround. Har Klipsch chorus II som fronter og de går ned til 40 Hz. Surround høytt. er 4 stk små gode satelitter, men deler ved ca 100... Hvordan få dette riktig? Føler det ikke fungerer særlig med romkorreksjon. Har x-over satt til 100, front/center til large, og surr. til small. Føler bassen/subbene tar over for fort på frontene og samtidig føler jeg det mangler masse på surround. går det ann å sette delefrekvensen separat for hver høyttaler??

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... har du tittet i manualen til din forsterker...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Har en pioneer ax2as som jeg bruker i surround. Har Klipsch chorus II som fronter og de går ned til 40 Hz. Surround høytt. er 4 stk små gode satelitter, men deler ved ca 100... Hvordan få dette riktig? Føler det ikke fungerer særlig med romkorreksjon. Har x-over satt til 100, front/center til large, og surr. til small. Føler bassen/subbene tar over for fort på frontene og samtidig føler jeg det mangler masse på surround. går det ann å sette delefrekvensen separat for hver høyttaler??
    Tror ikke pioneer har dette. Men du kan sette delingen til 80hz. Dette vill hjelpe en del. Da vill jo di bakre ht dine få litt mere trøkk.
    Mulig subbene står litt høyt på (gain).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest manualen ja, ellers takk for tips.

Er det noen surr.forsterkere som har separat frekvensdeling uten å måte gå veien om Cary, Theta ol??

Trodde og jo høyere frekvensen er satt til jo før tok subbene over. Altså hvis surroundht går ned til 100 og jeg setter deling ved 80, mister jeg ikke lyden i mellom? Subbene har jeg hårfint stilt inn til stereolytting (via pre med passtrough) og har ikke for mye gain.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har ikke helt samme reciever, jeg har Pioneer VSX-1016THX.
    Når jeg kjørte høyttalere som "small" og valgte en crossover freq, fjernet den all frekvensen under crossover freq, for høyttalerene.

Det jeg ikke så, var at om jeg hadde høyttalere som Large, kunne jeg faktisk definere sub som "plus". Når jeg har sub som "plus" og ikke bare "on", så får jeg fremdeles de lave hz på høyttalerene.

Jeg kan da ha høyttalerene som large, så fremt jeg vil at høyttalerne skal spille i frekvenser der subbene også spiller.

Jeg kjører nå 80hz på subbene.
    Om dine satelitter går ned i 100hz, bør du vel egentlig ha subbene opp til 120hz.

Nå vet jeg ikke om din reciever, som min, går fra 100 til 150hz, men jeg tror at så lenge du kan kjøre det oppsettet jeg gjør, kan du:
    1) Sette front til Large
    2) Sette satelittene til small
    3) Sette senterkanal til large eller small (spørs om den takler dype toner)
    4) Sette sub til PLUS
    5) Sette crossover til det steget som er OVER 100HZ (hos meg blir det 150hz)
    6) Aktivere crossover på subben, skru denne ned til ca 120hz

Om du ikke klarer denne innstillingen som jeg kan, dvs. sub som plus (med front som large), vil du miste ALLE lave frekvenser fra alle høyttalere, opp til det du har definert som crossover freq. Dilemmaet blir i så tilfelle at du enten får ingen bass bak, eller du får ingen bass fremme.

Du vil ikke få noe særilg subeffekter, om du har sub ON og høyttalere som Large (med mindre du kan ha sub på PLUS).

Kan være dette var helt uforståelig, håper ikke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,

Jeg har ikke helt samme reciever, jeg har Pioneer VSX-1016THX.
    Når jeg kjørte høyttalere som "small" og valgte en crossover freq, fjernet den all frekvensen under crossover freq, for høyttalerene.

Det jeg ikke så, var at om jeg hadde høyttalere som Large, kunne jeg faktisk definere sub som "plus". Når jeg har sub som "plus" og ikke bare "on", så får jeg fremdeles de lave hz på høyttalerene.

Jeg kan da ha høyttalerene som large, så fremt jeg vil at høyttalerne skal spille i frekvenser der subbene også spiller.

Jeg kjører nå 80hz på subbene.
    Om dine satelitter går ned i 100hz, bør du vel egentlig ha subbene opp til 120hz.

Nå vet jeg ikke om din reciever, som min, går fra 100 til 150hz, men jeg tror at så lenge du kan kjøre det oppsettet jeg gjør, kan du:
    1) Sette front til Large
    2) Sette satelittene til small
    3) Sette senterkanal til large eller small (spørs om den takler dype toner)
    4) Sette sub til PLUS
    5) Sette crossover til det steget som er OVER 100HZ (hos meg blir det 150hz)
    6) Aktivere crossover på subben, skru denne ned til ca 120hz

Om du ikke klarer denne innstillingen som jeg kan, dvs. sub som plus (med front som large), vil du miste ALLE lave frekvenser fra alle høyttalere, opp til det du har definert som crossover freq. Dilemmaet blir i så tilfelle at du enten får ingen bass bak, eller du får ingen bass fremme.

Du vil ikke få noe særilg subeffekter, om du har sub ON og høyttalere som Large (med mindre du kan ha sub på PLUS).

Kan være dette var helt uforståelig, håper ikke det.
    Takk for utyllende svar.
    Skal prøve dette litt frem når jeg kommer hjem. Mener å huske at "plus" ikke er en mulighet på receiveren min. Har kjørt litt film uten sub i det siste (subbene avslått men ingen endringer i osd) og mener frontene går rimelig dypt selv med x-over satt til 100... Kanskje jeg skal sette x-over enda høyere og at frontene uansett spiller ned i frekvens, - en slags automatikk i forhold til "plus" som du nevner?
    Trnker mer og mer på nytt receiverkjøp, og er det flere/større muligheter ang. dette på nyere receivere?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten litt rart om du ikke har Plus-muligheten på din AX2, den var jo et flaggskip i sin tid. Selv min gamle VSX-915 har denne muligheten. Men jeg skal innrømme at det tok flere år før jeg oppdaget det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "Plus" på subvalg.
    Da setter jeg den til plus og x-over til 150 som var neste trinn fra 100?
    Og så setter jeg subbene til 120 (disse går forrøvrig opp til 200)?
    Blir ikke det feil i forhold til receiver som er satt til 150?
    Bruker som regel mest subbene til film via lfe, men har koblet høyttalerledninger på de og hender på dårlige innspillinger jeg bruker dem i stereo. Hvordan vil det fungere da med delingen satt så høyt eller går det utenom delefilteret i subbene når det er koblet via terminaler?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si noe om hvordan det vil fungere uten å måle responsen i overgangen 100-200 Hz. Jeg får best respons ved å sette xover på suben til max. Du kan risikere at det blir et hull i frekvensresponsen når suben slutter å spille (ved 120) før frontene tar over ved 150. Særlig siden nettopp dette området ofte er problematisk, vi ser ofte måleinger hvor man har en dip 100-150 Hz.

Du har faktisk koblet nesten likt som meg, jeg bruker også høyttalerterminalene på den ene suben og LFE på den andre og sub til Plus. Det som er veldig viktig da er å få satt avstanden på suben riktig, slik at LFE-signalet er i fase med høyttalersignalet, dvs. du må ha akkurat samme avstand på LFE som på front.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "Plus" på subvalg.
    Da setter jeg den til plus og x-over til 150 som var neste trinn fra 100?
    Og så setter jeg subbene til 120 (disse går forrøvrig opp til 200)?
    Blir ikke det feil i forhold til receiver som er satt til 150?
    Bruker som regel mest subbene til film via lfe, men har koblet høyttalerledninger på de og hender på dårlige innspillinger jeg bruker dem i stereo. Hvordan vil det fungere da med delingen satt så høyt eller går det utenom delefilteret i subbene når det er koblet via terminaler?

Ville hatt en sub av rimelig god kvalitet for å dele så høyt, etter min mening..
    Uannsett:
    Ville slått av alt av filter i subben, Reciver har de filter som trengs.. Fungerer dårlig med filter "på" i begge komponenter.. De må ihvertfall stå på samme x-over..
    Blir, som du sier, bare tull om du har x-over i reciver på 150 og subbene på 120..
    Om du kjører ht på smal da, så mister du alle frekvenser mellom 150 og 120..
    Om du har ht på "smal" i reciver, så vil ht "rulle" av ved den gitte x-over, altså i ditt tilfelle 150..

Om du kjører ht på large, så vil ht spille så dypt de kan, (de gikk til 40hz?)
    Så om du skal kjøre de innstillingene du nevner så er large et must..

Jeg for min del, ville prøvde crossover på 80 i reciver, og ht på smal..
    Altså: da vill ht spille ned til 80hz, å subben ta seg av alt under 80hz

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører front og senter som LARGE så vil ikke noe av lyden fra de kanalene bli overført til sub uansett hvor dypt eller ikke de går. Det er ihvertfall slik min Yamaha fungerer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis du kjører front og senter som LARGE så vil ikke noe av lyden fra de kanalene bli overført til sub uansett hvor dypt eller ikke de går. Det er ihvertfall slik min Yamaha fungerer.
    Men hvis han bruker subens høynivå-filter mellom receiver og fronter, så vil suben få de lave frekvensene. Fordelen med å gjøre det på denne måten, er at man kan ha ett oppsett til stereo og ett til film. I stereo-modus kalibrerer man suben og frontene slik at de gir passe med bass på musikk, og da kan man dessuten bruke receiveren i Pure Direct mode og allikevel få glede av sub i bassen. På film slår LFE inn slik at man får det lille ekstra nivået i bassen forutsatt at sub står til PLUS i receiver og man har riktig avstandsinnstilling på sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men hvis han bruker subens høynivå-filter mellom receiver og fronter, så vil suben få de lave frekvensene. Fordelen med å gjøre det på denne måten, er at man kan ha ett oppsett til stereo og ett til film. I stereo-modus kalibrerer man suben og frontene slik at de gir passe med bass på musikk, og da kan man dessuten bruke receiveren i Pure Direct mode og allikevel få glede av sub i bassen. På film slår LFE inn slik at man får det lille ekstra nivået i bassen forutsatt at sub står til PLUS i receiver og man har riktig avstandsinnstilling på sub.
    Men uansett når jeg i et normalt stereoopsett ville hatt subbene til ca 40-50 og i surround oppsett 100-150? Går signalet utenom delefiltert på subbene da via høytalerledningene i stereo? kan ikke velge på subbene om jeg vil bruke delefilter el ikke. Valget er "cut of frequensy...-Trinnløst regulerbart.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett når jeg i et normalt stereoopsett ville hatt subbene til ca 40-50 og i surround oppsett 100-150? Går signalet utenom delefiltert på subbene da via høytalerledningene i stereo? kan ikke velge på subbene om jeg vil bruke delefilter el ikke. Valget er "cut of frequensy...-Trinnløst regulerbart.
    Men har du høyttalerne via delefilteret på subben hele tiden, eller bare en gang i blant? Har du måleutstyr så du får kalibrert skikkelig? For jeg ser egentlig ingen grunn til at du skal ha forskjellig delefrekvens på musikk og film?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette hadde fungert bra:
    Front: Large
    Center: Large (om den kan spille dypt)
    Rear: Small
    Crossover Freq 120Hz
    Sub: Plus

Så deaktiverer man filteret i subbene, da vil jo subbene spille opp til frekvensen til crossover freq.

Bakhøyttalerene "mister" noen hz, men i de laveste hz har de uansett neppe noe særlig lydnivå. Man frigjør da krefter fra recieveren, samtidig som man får bass i fronthøyttalere og sub, i samme frekvensområde.

Dette tenkte jeg da som koblet via pre-out (sub).

Ved kobling over t.d. speaker pair b, måtte man vel aktivert subbens filter, da kunne man forsåvidt valgt et lavere hz-område, men da må man vel deaktivere sub i settings(?). Hva skjer forøvrig da med LFE-sporet? Blir det routet til fronthøyttalere? (dette har jeg ikke testet og er i et annet land nå)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter sub = NO, så blir vel .1-lyden sendt til frontene, mener jeg så et blokkdiagram som viste signalveien en gang i tiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •