Elektrostater - Martin Logan Ethos og Spire

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektrostater - Martin Logan Ethos og Spire

Vurderer enten Martin Logan Ethos eller Spire.

Noen som har erfaring med disse?

Sliter litt med å få lyttet på disse, innebærer en flytur. Derfor vil jeg vite om det er verdt å bruke penger på en slik demo.

På Spire sitter det jo en 10" bass i bunnen, så de må jo kunne gi en del trykk oppover også. Ser at de har en effekttålighet på 200-250 watt med en følsomhet på 91 db, som burde være rikelig.

Mine spørsmål:
    - Hva slags max spl kan man forvente?
    - Hvor liten blir sweetspotten? Lyden blir vel utfaset om man beveger seg i rommet grunnet 8-tallsformet spredningsmønster?
    - Hva skjer om man drar på skikkelig? Altså skrur opp høyere enn høytalerne klarer?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du sammenlikner elektrostater med vanlige høyttalere, det kan du ikke helt. Med elektrostater blir det helt feil å snakke om spl, trøkk og effekthåndtering, for som med alle andre høyttalere avhenger lyden du får av din forsterker, ditt rom, og plasering. Tekniske data siger intet om hvordan en høyttalere lyder, eller vil fungere egentlig.
    Har du aldrig hørt elektrostater blir det veldig vanskeligt å forklare lyden du får, også siden denne totalt bestemmes av ditt utstyr, og spesielt forsterkeren. Men, alle der har hørt elektrostater vil sige at man fra første sekund hører denne fjerlette hurtige distinkte lyd. Det er som om masse trege materialer er borte, lyden klinger fritt, de minste detaljer fremstår som glassklare.
    Siden lyden frembringes av paneler setter dette krav til plasering i rommet, og siden elektrostater er så utrolig oppløste, samtidig som spredningen er spesiell betyr dette jo selvsagt at der bare er èt sted i rommet hvor lyden er optimal. Tenk på, systemet er 100% kapabel, sitter du ikke et optimalt sted får du kanskje 75% av den optimale lyden, men fortsatt er lyden mye bedre enn fra vanlige høyttalere. Det er bare det at når man vet hva 100% er, da er det vanskeligt å akseptere 75%. En litt rar måte å forklare det på, men sånn føles det.
    Når du drar på mer enn høyttaleren klarer, ja da skjer det samme som med en vanlig høyttaler egentlig, lyden blir bare ikke høyere uansett hvor mye du drar på.
    http://avforum.no/forum/klubb-entusiasttrader/
    http://www.martinlogan.com/pdf/manuals/manual_spire.pdf
    Main Discussion Forum - MartinLogan Club (MLC)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takket for svar!

Litt viktig for meg at høytalerne klarer å levere brukbar SPL uten å låte hardt fra midbass og oppover. Har i tillegg subber.

Frister veldig å sende i vei bestillingen...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir i så fall brukt med en Classe CA-2200, som i følge et svenskt blad i hvert fall har omtrent perfekt kubemåling.

Burde ikke være en dum kandidat det?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OG en ting til:

Hva slags lyttevolumer oppnår du med dine ML?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller alltid veldig lavt, faktisk så lavt at da kona en kveld spurte om jeg kunne dempe musikken, og jeg trykket èn gang på fjernkontrollens volum, ja da forsvant musikken.
    Det er veldig viktigt for meg at anlegget lyder bra fra første trinn på volumskalaen, super oppløst og levende, hater når man må guffe på for å få god lyd. Jeg har aldrig målt noe spl på de, interesserer meg desverre ikke.
    Elektrostater kan spille høyt nok om forsterkeren er stabil så du skulle ikke ha noen problemer der, men, du får ikke samme fornemmelse av at volum er høyt som du får med almindelige høyttalere, elektrostater har veldig liten forvrenging, panelene beveger seg jo nesten ikke, det er bassen der vil sige stop først.
    Som sagt, med elektrostater føler jeg det er litt dumt å snakke spl, grunden vil du sikkert oppdage når du hører de.....
    Spørs litt hva signatur du er ute etter i en høyttaler? Er du til varm lyd skal du ikke kjøpe ML, da er kanskje Magnepans nye 1,7 mer deg. ML er neutrale, så det holder.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv sansen for elektrostater og magnestater. Men på bakgrunn av hva jeg har hørt, så ville ikke ha gått for en hybrid elektrostat fra Marten Logan. Synes ikke bassen er godt nok integrert. Ville heller ha kjøpt enten fulltone elektrostat eller Magnepan. Til Quad sine elektrostater fungerer det bra å plusse på med Gradient suber (dipoler) hvis man vil ha mer bass.

Fordelene med planer høyttalere er mindre refleksjoner fra rommet, ingen kasseresonanser, ofte jevnere frekvensrespons, homogen/sammenhengende lyd fra topp til bunn og stort lydbilde. De spiller enkelt og greit musikk.

Ufordelene er mangel på lydtrykk og transientvillighet, mindre sweetpot og at høyttalerne tar plass i bredden.

Har du råd til fulltone elektrostatene fra Quad er de verdt å sjekke ut.
    Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60

Hvis ikke ville jeg ha kikket på Magnepan sine ribbon høyttalere. Mange som har skiftet fra veldig dyre kassehøyttalere og til rimeligere Magnepan og har fått mye bedre lyd. På noen andre områder er disse høyttalerne helt fantastiske.
    sweetspotaudio.no

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var i allefall ikke noen upris på Magnepan. Hvordan er disse å drive? Samme impedansedrop som ML?

Litt synd om de ikke kan gi fullt trykk på f.eks. film, om jeg forstod deg rett, for det kunne blir en meget rimelig killer kino her nå.

Må disse stå langt fra bakvegg? Eller litt enklere, hva er minimum?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det var i allefall ikke noen upris på Magnepan. Hvordan er disse å drive? Samme impedansedrop som ML?

Litt synd om de ikke kan gi fullt trykk på f.eks. film, om jeg forstod deg rett, for det kunne blir en meget rimelig killer kino her nå.

Må disse stå langt fra bakvegg? Eller litt enklere, hva er minimum?

Geir Arne
    Du finner svar på spørsmålene her:
    Frequently Asked Questions - Magnepan, Inc.

Kan forøvrig virke som den nye 1.7 er bede enn sine storbrødre på noen områder:
    Magneplanar 1.7: First Listen | AVguide

Til film kan du jo plusse på med subwoofere hvor integrering ikke er så vesentlig. F.eks en sub til midbassen og en til dypbassen. Bruker du Antimode eller Behringer DCX2496 vil du også få til en ganske bra integrering. Skulle trykke bra det.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De så unektelig fristende ut. Må man opp på 1.7 for å få "god lyd" eller holder det å begynne i startgropa (MG12)?

McBain: ML trykker overaskende bra. Men sannsynligvis ikke så mye som P37(uten å ha hørt sistnevnte).

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det blir feil å belaste ML for manglende integrering imellom bass/høyfrekvens i hybridmodellene. Dette stemmer absolutt ikke, ML er suverene på dette område.
    Innersound (Gayle Sanders) har hybrider med transmissionlinje bass, og her skulle man tro det da skulle gå virkelig galt med integreringen, men nei....
    Sanders Sound Systems Model 11 Electrostatic Speaker

Jeg vil absolutt anbefale hybrider, går du for fuldtone elektrostater får du mange "problemer" med på kjøpet. En fuldtone elektrostat bruker rommet som kasse egentlig og disse kan være veldig vanskelige å integrere i rommet så både bass og høyfrekvens tilgodeses. Bassen vil selvfølgelig være av en helt annen karakter enn ved en hybrid, den vil ikke lyde som en dynamisk bass i det hele tatt, ingen slam og "trøkk", bare tør tør bass.
    Integrering med en subwoofer kan også være ekstremt vanskeligt (selvom selvfølgelig Quad og Gradient er legendariske).
    Ved bruk av subwoofer må delefiltret gjerne settes under 30 hz, ikke mange subs kan det heller, 50 hz er ifølge min mening alt for høyt sammen med mange fuldtone elektrostater. Noe av det bedste jeg har hørt av subwoofere med fuldtone elektrostater er REL Stadium III subwooferen, helt fantastisk integrering.
    Er ellers helt enig i orsos formidling av fordelene ved fuldtone.

Angående Magnepan, MG12 er en utmerket "begynnermodel", men 1.7 er mye bedre.
    Plasering av paneler avhenger i høy grad av rommet, det er nermest umuligt å forutse resultatet før man prøver, men generelt skal paneler stå ganske langt fra bakvegg, men man kan dempe bakveggen om man vil ha de tettere på denne veggen.
    Uansett, med paneler får man et helt annet forhold til utstyr, og musikk. Man begynner å nyte musikken mer, og glemmer utstyret, verdt å tenke på.

P37??

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Synes det blir feil å belaste ML for manglende integrering imellom bass/høyfrekvens i hybridmodellene. Dette stemmer absolutt ikke, ML er suverene på dette område.
    Det er en ganske bastant uttalelse og mange er uenig med deg. Når Lyd&Bilde skrev en test av en nyere ML modell for en stund siden, så skrev de at den hadde bedre bass integrering enn forrige modell. Men andre ord var det rom for forbedring. Det er mange som har påpekt at de ikke synes bassen er skikkelig integrert i ML sine hybrider. Det er jo ganske innlysende at integrering med en elektostat er en utfordring. Jeg har ikke hørt de aller siste modellene, men har alltid reagert på at i Vista og Vantage så det vært som å høre på en høyttaler med dårlig integrerte subwoofere. En del av skylden har sikkert vært rommet, men dette er ikke er utfordring eller problem med fulltoneelektrostater. Da låter det sømnløst fra topp til bunn, men de har selvsagt sine begrensninger i lydtrykk og slam faktor. For min del hadde jeg heller valgt de begrensningene.

Dessuten er det ikke noe grunn til at man ikke skal klare minst like bra integrering selv ved å plusse på subwoofere. Er de adskilt fra frontene, kan man for det første plassere de der i rommet som gir best bass. For det andre kan man bruke skikkelig integreringsvertøy noe ML ikke har på sine modeller, pussig nok.
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Innersound (Gayle Sanders) har hybrider med transmissionlinje bass, og her skulle man tro det da skulle gå virkelig galt med integreringen, men nei....
    Sanders Sound Systems Model 11 Electrostatic Speaker
    Har du hørt de? Jeg har hørt den siste og dyreste modellen, model 10. Og det var det samme problemet her som med ML sine hybrider. Igjen, jeg er sikker på at deler av utfordringen var rommet og resonanser og at det kunne vært mye bedre. Men god integrert bass var det ikke i mine ører.

Det beste er nå om trådstarter kan selv lytte til både hybrider, fulltoner og Magnepan og gjøre sine egne erfaringer. Og hjemlån av høyttalere i denne prisklassen før kjøp, synes jeg er nesten et must.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt en ML der bassen er 100% integrert. Det er lett å høre at det er snakk om en hybridløsning.

Magnepan er mer tungdrevet (wattmessig), og jeg opplever dem ikke som like oppløst. På den andre siden henger de bedre sammen hele veien.

Pick your poison. Ingen er perfekte. Langt derifra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •