DD True HD/DTS HD MA vs DD/DTS og downsampled HD spor til optisk kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DD True HD/DTS HD MA vs DD/DTS og downsampled HD spor til optisk kabel

Har en liten diskusjon på gang her angående HD lyd (lossless vs downsampled HD lyd og vanlig DD/DTS)
    Vil gjerne ha ekspertenes svar

Jeg mener: (Holder på oppgradere til hjemmekino med lyd over HDMI/lossless lyd)
    Lossless lyd som DD True HD/DTS HD MA/LPCM er at jeg vil oppleve lyden som mere "3D lyd", nærvær som følelsen av jeg sitter faktisk i filmen og ikke utenfor. Når man da switcher over fra LPCM/DD True HD/DTS HD MA til downsampled lydspor fra samme lydkilde eller DD/DTS så vil mye av disse detaljene bli borte.
    Har en følelse av de som mangler eller ikke har muligheten til å få det rette lydrommet FØR man prøver overgangene ikke vil merke så stor forskjell, mens de som har lydrommet og utstyret riktig hører faktisk forskjell på lyden og ikke minst detaljene som oppleves mere intenst og ekte i lossless lyd.

Jeg blir faktisk utrolig skuffet hvis jeg ikke vil høre forskjell (jeg vil da utforske mere om det er rommet eller noe annet lydmessig hos meg som må forandres eller om det faktisk er realitet at lyden er det samme). Logikken stemmer ikke værtfall ikke at det skal bli det samme.
    For å få klarheten/crispy lyden og ikke minste hver eneste detalj i det glasset som knuses og alle bitene kan telles del for del som treffes i bakken i surround og samtidig det det mye annet støy som eksplosjoner, dialoger og annet høyfrekvente lyder så tror jeg lossless er tingen her. Jeg tviler strekt på at ned nedpakket/downsampled lyd og hz vil klare det og få den samme lydkvaliteten når det først gjelder.

Derfor mange sverger til BD fordi man ikke vil miste prikken over i'en når man først har invistert i et anlegg som akkurat er laget for klare disse detaljene.
    Jeg leser også flere og flere tar backup kopier fra sine BD plater men ønsker og ha lyden lossless. Veldig rart at folk ønsker lyden lossless om forskjellen ikke er tilstedet.
    -------------------------------------------------------------------------
    Han mener: (Har proff utstyr med koblet opp lydkildene med optisk kabel):
    Lydkvaliteten det samme og selv eksperter har vanskelig og høre forskjell fra lossless lyd vs nedpakket lyd som vanlig DD/DTS eller downsampled lyd fra HD lydsporet over optisk kabel.
    Med downsampled lyd mener han i en film velger man DTS HD MA fra blu-ray lydsporet men kjører lyden over optisk kabel til reciver og da blir den downsampled. Spdif/coax (optisk kabel) ikke har den bitraten som kreves for lossless lyd. Likevel mener han det ikke være noe forskjell i lydkvaliteten og detaljer og lydnivået blir det samme.
    Samme for MKV filmer der filmen er hentet fra en BD plate men han mener at lydsporet er også bare downsamplet fra lossless lydsporet til vanlig DD/DTS fra BD platen og mener lyden er like bra der som orginalt (lossless) på platen.

Så er er True HD/DTS HD MA bare et salgstriks for å selge blu-ray plater eller er det faktisk forskjell i lyden og med rette lydrommet så burde man uten tvil ha lossless lyd i film?

Hva mener dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant problemstilling!

Jeg tror lyden er mer lik enn mange liker å tro. Vil tippe de fleste hadde hatt problemer med å skille i en skikkelig blindtest.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg tror lyden er mer lik enn mange liker å tro. Vil tippe de fleste hadde hatt problemer med å skille i en skikkelig blindtest.
    Det har jeg mine mistanker om også...

Kunne ha vært interessant om noen klarte å spa opp gode blindtester rundt dette temaet.

Men det er veldig stilig med "Dolby TrueHD" på displayet da ;-)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Downsampling som du snakker om her, altså dts core kan vel kanskje sammenlignes med 320kbps mp3 mot flac. Derimot om du tester dts core (1.5mbps) mot vanlig dd (640kbps) er det rimelig greit å skille. Det er iallefall slik jeg opplever det. Noen vil sikkert si det er ekstreme forskjeller, men min erfaring tilsier at det er personen som sitter bak spakene og mikser som har større betydning enn oppløsning på selve sporet. Sjekk bare f.eks eagles med hell freezes over mot en dårlig innspilt konsert, det eksisterer faktisk sjokkerende forskjeller enda lydsporet skulle tilsi noe annet!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her som kan teste det ut?
    Ta en film med bra lyd og koble både HDMI (lossless lyd) og optisk kabel fra blu-ray spilleren og switche frem og tilbake for å sjekke om det er forskjell (downsampled)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig viktig med slike sammenlikninger at det er nivåmatchet. 1dB høyere på ett av sporene så er testen verdiløs.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Veldig viktig med slike sammenlikninger at det er nivåmatchet. 1dB høyere på ett av sporene så er testen verdiløs.
    Hvis du downsampler HD lydsporet til optisk får man akkurat samme nivå. Man kan koble både optisk og hdmi fra samme BD spiller, men til to forskjellige kilder på forskerkeren og kjøre real time AB testing.

Jeg har gjort dette uten å klare å registrere forskjell og fordi jeg har BD spilleren bak sammen projektor og forsterkeren forran i rommet kjører jeg nå lyden til forsterker via 10m Optisk kabel. (i stedet HDMI kabelen som er tykkere og mer uhåndterlig)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av avanoreav
    Er det ingen her som kan teste det ut?
    Ta en film med bra lyd og koble både HDMI (lossless lyd) og optisk kabel fra blu-ray spilleren og switche frem og tilbake for å sjekke om det er forskjell (downsampled)
    Tuller du? Såklart det er forskjell---og hvorfor skulle man gjøre det?
    Det som kommer ut av den optiske kabelen er DD eller DTS surround eller
    DD 2.0.....og ikke noe som ligner på HD lyd....
    Hvis du tar lyden ut på analoge utganger på en BD spiller, så skal du visstnok få HD lyd....
    men det blir vel litt som å koble til Blu-ray spilleren med SCART....
    Alt som har med Blu-ray bilde og lyd er jo digitalt, og da vile jeg i hvertfall holde på det digitale så lenge jeg kan....
    selvom jeg kjører PCM ut på DTS HD for å få lyd i alle 7 høyttalerne mine...
    les litt på dts.com....
    Såvidt jeg vet....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Hvis du downsampler HD lydsporet til optisk får man akkurat samme nivå. Man kan koble både optisk og hdmi fra samme BD spiller, men til to forskjellige kilder på forskerkeren og kjøre real time AB testing.

Jeg har gjort dette uten å klare å registrere forskjell og fordi jeg har BD spilleren bak sammen projektor og forsterkeren forran i rommet kjører jeg nå lyden til forsterker via 10m Optisk kabel. (i stedet HDMI kabelen som er tykkere og mer uhåndterlig)
    Og da hører du ikke forskjell på HD lyd og komprimert DD/DTS???
    Man kan jo ikke downsample et HD lydspor uten å miste akkurat det som er forskjellen på HD lyd og vanlig komprimert DD og DTS?????
    På min Panasonic kan jeg velge lydspor...og forskjellen fra HD til DD f. eks er ganske stor....tror ikke det er noe tvil om det noen sted...:-)
    Og hele vitsen med å ha en HD receiver er jo at man via HDMI får nyte
    HD lyd.....og det får man ikke via optisk eller coax...dette står det jo om overalt...

Sjekk dts.com

Connecting your high-definition components

The very best way to connect your high-definition components is with HDMI (High-Definition Multimedia Interface) connections. This amazing interface can handle gigantic amounts of the highest-quality high-definition data — both video AND audio. So first, check to see if your components have HDMI inputs / outputs. Then, find the scenario below that best matches your situation:

1.Your high-def TV, high-def DVD player, and AV receiver all have HDMI connections.

This is the best possible scenario. Do this: Using an HDMI cable, connect your Blu-ray Disc or HD DVD player’s HDMI output to the AV receiver’s HDMI input. Then, connect the receiver’s HDMI video output to your high-def TV. The receiver processes the HD audio signal and passes it to your speakers; it also processes the HD video signal and passes it to your high-def TV. Simple, all digital, no loss in quality, and you get true high-definition audio and video. Plus, because HDMI allows communication between components, the audio and video “move together” when you change sources with your receiver’s remote. Note: your AV receiver must be able to process very high-quality video signals.

2.Your high-def TV and high-def DVD player have HDMI; your AV receiver doesn’t.

Use a HDMI connection between TV and player, for full high-definition video. Then, use a coaxial digital audio connection between player and receiver. Remember: because movies and music with DTS-HD encoded content contain a DTS Digital Surround “core”, your older receiver will play back DTS-HD material with DTS surround audio at twice the data rate of other DVD video surround formats. So, you’re still going to get higher quality sound than you’re used to hearing.

3.Your high-def DVD player and your AV receiver have HDMI; your hi-def TV doesn’t.

For high-definition audio, connect your player’s HDMI output to your AV receiver’s HDMI input. For the video hook-up, use a Component Video connection between your player and your hi-def TV. You will get regular high-definition video (1080i/720p) with this connection, which is excellent but not quite as good as full high-definition (1080p).

4.Other scenarios.

If your HDMI scenario doesn’t match 1, 2, or 3 above, consider upgrading to new components when the time is right for you. HDMI connectivity helps you get the most from the new high-definition entertainment.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hvis du tar lyden ut på analoge utganger på en BD spiller, så skal du visstnok få HD lyd....
    men det blir vel litt som å koble til Blu-ray spilleren med SCART......
    Javel? Kan du forklare dette litt nærmere?

Om dekoderen i BD spilleren er like god, eller bedre, enn dekoderen i reciever, så bør ikke lyden bli dårligere enn om man dekoder i receiver? (forutsatt at de analoge kablene ikke forringer lydkvaliteten)......

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Javel? Kan du forklare dette litt nærmere?

Om dekoderen i BD spilleren er like god, eller bedre, enn dekoderen i reciever, så bør ikke lyden bli dårligere enn om man dekoder i receiver? (forutsatt at de analoge kablene ikke forringer lydkvaliteten)......
    Det var vel det jeg hadde i bakhodet....i div tester av Blu-ray spillere så har det vært kritisert at de ikke har hatt analoge utganger....men har aldri sett noen fornuftig forklaring på hvorfor det skal være nødvendig, og hva som er så supert med å ha analog lyd ut av en Blu-ray spiller...bortsett fra når man har en receiver som ikke har HDMI inn... Jeg mener jo at det ALDRI vil være en optimal måte å høre HD lyd på....den bør være digital så lenge det lar seg gjøre....:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen blu-ray spillere har en bedre koding enn forsterker. Da kan det lønne seg og kjøre analogt. For oss med recivere med HDMI. Så har dette lite og si. Hvordan lyd kvaliteten er etter min erfaring.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det var vel det jeg hadde i bakhodet....i div tester av Blu-ray spillere så har det vært kritisert at de ikke har hatt analoge utganger....men har aldri sett noen fornuftig forklaring på hvorfor det skal være nødvendig, og hva som er så supert med å ha analog lyd ut av en Blu-ray spiller...bortsett fra når man har en receiver som ikke har HDMI inn... Jeg mener jo at det ALDRI vil være en optimal måte å høre HD lyd på....den bør være digital så lenge det lar seg gjøre....:-)
    Analoge utganger er bare nødvendig dersom man (som jeg) har en receiver uten HDMI og innebygde dekodere. Altså er det negativt fordi spilleren har et lavere utstyrsnivå og eksluderer en brukergruppe. For alle med ny receiver med god D/A spiller det selvsagt ingen rolle. Man må lese tester med riktige briller på.

Jeg temmelig sikker på at en god del påkostede HD-lydspor er veldig godt mastret, og at dette er sterkt medvirkende til at mange BD-lydspor låter fett (og det er i alle fall min erfaring - mange er BRA). Akkurat som at hidef musikkinnspillinger ofte låter veldig bra uten at det nødvendigvis er høy samplerate og bitdybde som er årsaken. I noen tilfeller spiller helt sikkert kompresjonsgrad inn også og blir hørbart.

Dolby Digital 640 kbit/s fordelt på 6 kanaler
    DTS core og DTS 1.5 Mbit/s fordelt på 6 kanaler
    Dolby TrueHD 18 Mbit/s fordelt på 8 kanaler
    DTS HD Master Audio 24.5 Mbit/s fordelt på 8 kanaler

Dette er temmelig analogt med den opphetede diskusjonen omkring hvorvidt man hører forskjell på høy/lav bitrate mp3 kontra wav/cd. Altså godt egnet til en skikkelig synsediskusjon :-)

At lyden absolutt skal være digital så langt ut i signalveien som mulig er kanskje en grei tommelfingerregel, men jeg er ikke med på at digitalt signal = aller best lyd i alle tilfeller.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Noen blu-ray spillere har en bedre koding enn forsterker. Da kan det lønne seg og kjøre analogt. For oss med recivere med HDMI. Så har dette lite og si. Hvordan lyd kvaliteten er etter min erfaring.

Det kan godt være..for noen år siden....men i dag tviler jeg på at man hører noen forskjell på det. ettersom nivået på både spillere og receivere er så høyt som det er.....jeg lar min Blu-ray avkode DTS HD dvs sender ut som PCM, for da får jeg lyd i alle mine høyttalere ved avspilling av DTS HD 5.1...surround back og surround vil gi samme lyd pr. kanal...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Har jeg ingen tro på. Dekoder er dekoder. Om du kjører dekodet signal som bitstream eller som dekodet lineær pcm over hdmi skal ikke spille noen rolle. Det er imidlertid forskjeller i konverteringen til analogsignal (mulig det er det du sikter til?).

En annen stor forskjell er at, så vidt jeg vet, er det ingen bd-spillere som kan annet enn å sette avstand, kanalnivå og evt xover-frekvens mot subb. For å få avansert romkorreksjon må signalet sendes digitalt inn i receiver. Om det skjer som LPCM eller bitstream skal som sagt ikke spille noen rolle.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori:
    Jeg synes helt klart at HD-sporet låter mye bedre enn DD-sporet på mine bluray's, men kan forklaringen være at DD-sporet på bluray er "sabotert"? Med det mener jeg at de bevisst har lagd det med en dårligere lydkvalitet enn hva formatet tillater nettopp for at folk skal begynne å kjøpe nytt utstyr (nye spillere, receivere og dyre hdmi-kabler) og tilogmed at folk skal kjøpe de filmene som de allerede har på dvd på nytt på bluray bare. Dette er jo som kjent en bransje stappfull av salgstriks og lureri, så det skulle vel ikke forundre noen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Teori:
    Jeg synes helt klart at HD-sporet låter mye bedre enn DD-sporet på mine bluray's, men kan forklaringen være at DD-sporet på bluray er "sabotert"? Med det mener jeg at de bevisst har lagd det med en dårligere lydkvalitet enn hva formatet tillater nettopp for at folk skal begynne å kjøpe nytt utstyr (nye spillere, receivere og dyre hdmi-kabler) og tilogmed at folk skal kjøpe de filmene som de allerede har på dvd på nytt på bluray bare. Dette er jo som kjent en bransje stappfull av salgstriks og lureri, så det skulle vel ikke forundre noen.
    Det skal jeg ikke spekulere i, men det minner meg om da jeg fikk demonstrert DAB av en NRK-fyr på en messe for mange herrens år siden. Han hadde to hodetelefoner hengende på et stativ. Den ene spilte FM-lyd og den andre DAB-lyd. DAB-lyden var ok, mens FM-lyden var helt ille med skurring og knitring og det som verre var.

"Men FM-låter da ikke SÅNN", mente jeg.

"Nei, det gjør det jo ikke, men noe måtte vi jo gjøre for at folk skal høre forskjellen", kommer det fra NRK-mannen...

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av
    "Men FM-låter da ikke SÅNN", mente jeg.

"Nei, det gjør det jo ikke, men [B
    noe[/B] måtte vi jo gjøre for at folk skal høre forskjellen", kommer det fra NRK-mannen...
    FM låter jo knallbra med godt signal og en god tuner !!!! Finnes en neitilradio.no nettside (nei til dab), men la oss ikke bruke denne tråden til det

Har lenge sittet med en følelse av at de gamle DVD-ene låter bedre enn de nyere, hadde sikkert vært gøy og testet det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også merket forskjell på HD-lydsporet vs DD lydsporet på samme Blu-ray plate. Derimot sliter jeg med å skille HD-lydsporet nedsamplet (via optisk) vs ikke nedsamplet, så noe muffens er det.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lukter konspirasjon av dette ja :twisted: