Hvilke sub skal jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke sub skal jeg velge?

Har hjemmekino av typen:
    Forsterker: Onkyo TX-SR607
    2x Dynavoice M-65
    1x (center) dynavoice C-5 EX
    2x dynavoice S-5
    2x proson (husker ikke modell)

Hvilke sub (ber) passer for dette oppsettet? Har satt en grense på 4000.-
    Tenker litt på : XTZ 99 W10.16 high glossy Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten (er storebroren verdt den ekstra tusenlappen?)

Har forøvrig surround "monopol" på Xtz sine produkter her i Norge?

Alle tips mottas med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg har en STRØKEN Mirage Omni S10, Så vidt brukt!
    Ikke utsatt for røyk!

Den ligger på finn, samt avtorget. Ønsker meg 2400 for den, befinner seg i Bergen.

Har org. emb., så den kan sendes. Kjøpt på BMH for et par uker siden.

Se her om du er intr: Mirage Omni S10 Subwoofer, nesten ny, strøken! - FINN Torget

Jeg brukte den på ca 25-30m^2 rom, 2.7 under taket.
    Delte den på 80hz via recieveren, fungerte knall :-)

Ps. den er ikke innspilt enda (tar 40-50 timer, mener jeg det stod i manualen, jeg har brukt den ca 6-10 timer). Selges pga jeg har kjøpt meg to andre subber, for å kjøre stereo subb-oppsett med høy hz-deling. (100hz).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset, skal ha det i bakhodet.

Håper på fler forslag!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært lite svar å få her. Anlegget brukes til både musikk (rock, metal, og prodigy - vet ikke helt hvor jeg skal plassere dem)
    anlegget brukes også selvsagt til film.
    40% film, 50% musikk.

Hvilke sub burde jeg gå for? sikler litt på XTZ 99 W12.16 High Glossy Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten , er det stor forskjell mellom denne og lillebroren til 3000.- ?
    Hvilke sub passer best til oppsettet mitt? Høyttalerene har jo rimelig med bass i seg.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å kjøpe to subber, sett en ved hvær front og del ved høyerer frekvens(100ish Hz).

XTZ er et kanonmerke i den prisklassen, men det er mye fint å finne brukt, la ikke merke til noe budsjett, men du kan jo se på de to subbene som ligger på brukten nå, to SVS tuber.

Eller du kan legge inn en anonse dær du etterlyser subb som passer deg.

Til ditt bruk så vil XTZ og SVS fungere fint, det kommer mer an på kalibrering og oppsett. Men det er den reciveren din ganske flink til uansett...

Du kan og se på merker som Proson, Yamaha, Epic. DIY er et bra alternativ hvis du har mulighet og intresse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg vil anbefale å kjøpe to subber, sett en ved hvær front og del ved høyerer frekvens(100ish Hz).

XTZ er et kanonmerke i den prisklassen, men det er mye fint å finne brukt, la ikke merke til noe budsjett, men du kan jo se på de to subbene som ligger på brukten nå, to SVS tuber.

Eller du kan legge inn en anonse dær du etterlyser subb som passer deg.

Til ditt bruk så vil XTZ og SVS fungere fint, det kommer mer an på kalibrering og oppsett. Men det er den reciveren din ganske flink til uansett...

Du kan og se på merker som Proson, Yamaha, Epic. DIY er et bra alternativ hvis du har mulighet og intresse.
    Takker for tilbakemelding, til informasjon er budsjettet mitt på 4000.-

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub er morro!

Tror du vil få stor glede av XTZ sub... Veldig bra suber til prisen!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg hadde delt sub på 80hz.
    det er ingen vits med 2 subber, med mindre du har et enormt rom eller skal dele subben på feks 125hz.

Jeg fant plutselig ut at jeg ikke trenger å ha høyttalere som "small", om jeg velger "large" og da kommer plutselig det opp et valg på sub: plus.

Da spiller sub samme frekvenser som de øvrige høyttalerene.
    Om jeg velger small, klipper den frekvenser fra øvrige høyttalere.

Nå kan det jo i noen tilfeller være ønskelig med en "ren avskjæring", men å kjøre sub så langt opp som 120hz, hadde jeg ikke gjort - om jeg hadde høyttalere som kunne gå langt dypere.

Den eneste fordelen vil jo være at man får frigjort krefter på forsterkeren.
    Forøvrig kan jeg nevne at jeg har 3 x subber på stuen:

1 x Mirage Omni S10
    2 x Mirage Prestige S10

Det er veldig liten forskjell på å kjøre 1 vs 3 subber, jeg hører heller ikke noe særlig hvor subbene står plassert.

Nå sitter jeg 5 meter unna subbene, rommet er ca 25-30m^2 og det er 2.7 under taket. Hardt gulvbelegg, ene langveggen er full av vinduer, et flislagt hjørne. Ellers er det mye trepaneler, mao. en del refleksjon av lyd.

Hvorfor har jeg 3 subber? Vel, jeg skal egentlig bare ha 2 av de. Jeg har 2, pga. jeg har tenkt å dele de på 100-120hz, samt kjøre små sattelitter (orb audio?).

Om jeg hadde kjørt på M65, går de relativt dypt.
    Jeg ville derfor kjørt subben på 80HZ, sett crossover freq i reciever til 80hz, slå av subbens interne delefilter. Så forsøker du med settings, t.d. large, se om du kan ha subben i en "plus" setting. (jeg har pioneer reciever, er nok anderledes i andre recievere).

M65 er lettdrevne høyttalere, forøvrig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han broren min har også en Sony STR-DA50ES reciever til salgs, men jeg vet ikke hva han ønsker seg for den. (Eldre highend reciever, dolby digital, touch fjernkontroll).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tipsene. Gikk for 12" xtz'en jeg. Får den sikkert i posten rundt midten av neste uke.

Rommet mitt er litt "komplisert", er langt fra optimalt rom til å ha noe hjemmekino på, men har ingen andre rom til rådighet.

Her er en relativ primitiv skisse over rommet (de viktigste elementetne):

h1,2,3,4,5 osv er de forskjellige høyttalerene, ser at jeg har glemt å markere center, men den er plassert rett under TVen. tipper på at rommet er rundt 3.5 meter i bredde og rundt 5 meter langt.

Det skillet ved h3, kommer grunnet skorstein (avløpet til en peis). dette skillet er i underkant av 1m.

Hvor er den mest optimale plasseringen av suben? Er det andre steder en i front som kan passe?

Enda en ting jeg lurer på.
    Har en relativ spinkel Jamo sub, tipper på at elementet er 8", hvilke modell aner jeg ikke. Spørsmålet er, har det noe hensikt å kjøre denne sub'en sammen med Xtz'en i 7.2 oppsett, eller vil bare Jamo'en bli en stor flaskehals?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fort gjort å få problemer hvis du kombinerer to forskjellige sub'er uten å legge veldig mye tid og jobb i det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropper å kombinere to forskjellige såfall.
    Men hvor er et gunstig sted å plassere sub'en?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spelly
    Takker for alle tipsene. Gikk for 12" xtz'en jeg. Får den sikkert i posten rundt midten av neste uke.

Rommet mitt er litt "komplisert", er langt fra optimalt rom til å ha noe hjemmekino på, men har ingen andre rom til rådighet.

Her er en relativ primitiv skisse over rommet (de viktigste elementetne):

h1,2,3,4,5 osv er de forskjellige høyttalerene, ser at jeg har glemt å markere center, men den er plassert rett under TVen. tipper på at rommet er rundt 3.5 meter i bredde og rundt 5 meter langt.

Det skillet ved h3, kommer grunnet skorstein (avløpet til en peis). dette skillet er i underkant av 1m.

Hvor er den mest optimale plasseringen av suben? Er det andre steder en i front som kan passe?

Enda en ting jeg lurer på.
    Har en relativ spinkel Jamo sub, tipper på at elementet er 8", hvilke modell aner jeg ikke. Spørsmålet er, har det noe hensikt å kjøre denne sub'en sammen med Xtz'en i 7.2 oppsett, eller vil bare Jamo'en bli en stor flaskehals?
    Som regel er det best å plassere suben i front - og særlig når du har bare en sub!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Da blir det front.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x velodyne dd-12, er det overkill eller? :P

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dubious
    2x velodyne dd-12, er det overkill eller? :P

Finnes ikke noe slikt som overkill! det er kun en myte

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål relatert til sub.

1. har det noen hensikt å legge inn mye penger i kabler til sub'en? Vil det fungere greit med en vanlig audiokabel med "converter"? tenker slik som gjør den røde og hvite pluggen om til en "sub - plug".

2. Hvordan kalibrerer jeg subben? kalibrering går jo i utgangspunktet greit å gjøre med Onkyo, men er det noe ekstraordinært jeg må gjøre med en sub? Sub'en har jo ulike "ting" (fant ikke på bedre ord å bruke i farten) som kan stilles.

Atter en gang, takk for all hjelp!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare en RCA kabel mellom reciever og sub, fra LFE out til LFE inn hvis den har, hvis ikke så er det uansett om du kobler den til rød eller hvit inngang på sub. Sett crossover på subben så høyt som mulig. så setter du "gain" ca halveis opp.

Kjør audyssey, etter du har kjørt audyssey så kan det være lurt å øke volumet til subben med noen desibel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du trenger bare en RCA kabel mellom reciever og sub, fra LFE out til LFE inn hvis den har, hvis ikke så er det uansett om du kobler den til rød eller hvit inngang på sub. Sett crossover på subben så høyt som mulig. så setter du "gain" ca halveis opp.

Kjør audyssey, etter du har kjørt audyssey så kan det være lurt å øke volumet til subben med noen desibel.
    Mente naturligvis RCA kabel.
    Har kvaliteten på kabelen mye å si, eller fungerer det greit med en vanlig kabel fra clas ohlson ?

Og volumet til subben, trenger jeg å stille det før jeg kjører audyssey?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spelly
    Mente naturligvis RCA kabel.
    Har kvaliteten på kabelen mye å si, eller fungerer det greit med en vanlig kabel fra clas ohlson ?

Og volumet til subben, trenger jeg å stille det før jeg kjører audyssey?
    Ang kabel, så er det ikke nødvendig å kjøpe t.d. "Monster cable".
    Du kan kjøpe f.eks. en av de "dyrere" fra biltema eller clas ohlson.

Den billigste monster cable er mye dårligere enn de dyreste fra biltema/clas ohlson. Det var en stund man kunne kjøpe kabel uterminert fra biltema og kjøpe gullbelagte kontakter, men jeg tror de har sluttet med det. ( i alle fall ser jeg veldig lite av slikt i Bergen nå ).

I bunn og grunn er det sånn at lang kabel krever mer kvalitet.
    Men husk at bilstereofolk kjører jo subber på 5-7 meter lange kabler, det er sjeldent de bruker like dyre kabler som "hifi" folk bruker på hjemmekinoer.. Selv om prinsippet er det samme.

Nå kommer det kanskje noen folk inn her og mener du skal kjøpe kabler for 38500kr, men jeg mener det er litt vel overkill. Skal du ha 5 meter, kjøp noen kraftige kabler.. 1 meter = samme f*. 2 meter = ok kvalitet.

Kanskje man kan si at du bør betale minst 100kr per meter :-P dvs. 1 meter = minst 100kr for kabel, 2 meter = Minst 200kr, 3 meter = minst 300kr.

Nå blir jo dette litt feil, spesielt når du nærmer deg lengder på 5-10 meter. 1000kr's kabel er aldri noen vits uansett.

Ellers vedr. plassering, skal du ganske høyt i HZ for å kunne høre hvor subben er. En 12" vil ikke kunne gå noe særlig høyt i HZ, så du trenger ikke å tenke på om du kan høre lokasjonen.

Det viktigste for deg, er å finne en gyllen mellomvei av:
    A) hvor du får mest bass
    B) Hvor det er praktisk å plassere subwooferen

Hadde du hatt 2 x 10" fremfor 1 x 12", ville du hatt en mer fleksibel løsning.. Dvs. du kunne da plassert begge i fronten. Det ville mest sannsynlig gitt deg for mye bass, men dog., noe mer spredning.

Men de lave HZ du her vil kjøre på (80hz, regner jeg med) skal du i utgangspunktet slite med å lokalisere. Dvs. du vet jo hvor subben er og du har jo fremdeles "sweetspot", men dette er ikke helt det samme som å høre hvor subben er.

2 x 10" ville nok gitt deg flere sweetspots, samt du kunne kjørt subben mest sannsynlig høyere i frekvenser.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •