Testing av 4 forskjellige DAC-er - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hør - og du vil finne..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Jeg mente om Arcam C30 forforsterker i tillegg til dacen vil utkonkurere Onkyo recieveren jeg bruker idag.
    Det er jeg temmelig sikker på at den vil gjøre. Men jeg skjønte ikke helt hvorfor du nevner sammen med Arcam DACen i samme slengen. Uavhengig av forforsterkeren, vil det være best å gå for den DACen du likte best som var Hegel.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hør - og du vil finne..
    Ja jeg skjønner det.
    Tenkte hvis det var noen på forumet som hadde prøvd en slik kombo om de ville dele erfaringer. Jeg har ingen erfaringer med ren forforsterker fra før

Newcomer romh@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lykkelig impulskjøp

Har vært borte fra tråden noen dager, men har et innspill som kanskje andre kan ha glede av:

Har vært rundt og testa både Abrahamsen, Hegel og Arcam og mener at de alle er en del bedre enn Cambridge DacMagic som jeg har fra før.

Men i går gikk jeg på et impulskjøp på Maxwells i Stavanger: Music Hall Dac 25.2 til 7000 kr. (4 innganger inkl USB, innebygget hodetelefonforsterker og forseggjort metallkabinett)

Førsteinntrykket er at dette er en uhyre dynamisk sak. Masse nyanser, tøffe anslag på piano og trommer, trøkk i den dypeste bassen, dørgende stille når det skal være stille, symbaler låter luftig tre-mot-metall og ikke knust glass. Mye bra, altså.

Eneste jeg er litt usikker på er om denne DACen er FOR DYNAMISK! Kan det bli litt slitsomt å sitte og trampe takten til alt, inkludert de sarteste balladene?

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av romh@online.no
    Har vært borte fra tråden noen dager, men har et innspill som kanskje andre kan ha glede av:

Har vært rundt og testa både Abrahamsen, Hegel og Arcam og mener at de alle er en del bedre enn Cambridge DacMagic som jeg har fra før.

Men i går gikk jeg på et impulskjøp på Maxwells i Stavanger: Music Hall Dac 25.2 til 7000 kr. (4 innganger inkl USB, innebygget hodetelefonforsterker og forseggjort metallkabinett)

Førsteinntrykket er at dette er en uhyre dynamisk sak. Masse nyanser, tøffe anslag på piano og trommer, trøkk i den dypeste bassen, dørgende stille når det skal være stille, symbaler låter luftig tre-mot-metall og ikke knust glass. Mye bra, altså.

Eneste jeg er litt usikker på er om denne DACen er FOR DYNAMISK! Kan det bli litt slitsomt å sitte og trampe takten til alt, inkludert de sarteste balladene?
    Kan du si noe om hva du mener er forskjellen mellom Hegel og Music Hall ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Hifi-butikker i Trondheim:SKJERP DERE !!

-Ingen prøvde å selge meg produktene sine
    -Ingen kom med tilleggsinfo om hva jeg burde prøve i tillegg for å komme til
    en avgjørelse.
    -Ved spørsmål om Pre mente de at det ikke gjorde noe fra eller til.
    -Den ene antydet at med mitt "billig"-anlegg ville ikke en tilleggskostnad i kjeden ha noe for seg.Men type kabel var viktig.

Hei ! Finn behovet til kunden og vær litt entusiastisk:-D
    Snakk med gamlefar på Soundgarden, han har peiling :-D
    Har blitt noen samtaler med han under mine hyppige besøk før jeg gikk for Hegels HD10 når jeg var ute etter dac

Uansett, tror ikke du går feil med HD10

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si noe om hva du mener er forskjellen mellom Hegel og Music Hall ?
    Har ikke fått sammenlignet dem direkte, så her er jeg på tynn is. Men inntrykket mitt er at Hegel trolig er nokså korrekt og nøyaktig. Skulle ikke forundre meg om en direkte sammenligning vil avsløre at Music Hall sparker mer fra i bassen.

A-B-testen jeg tok mellom Hegel og Cambridge ga meg inntrykket at Hegel låter noe lysere. Kanskje dette er naturlig i og med at Hegel garantert er mer oppløst og veldefinert.

Music Hall har forresten rør i utgangen. Etter ett døgn med utprøving er foreløbig konklusjon at Music Hall likevel er litt kresen på hvilke innspillinger som virkelig låter bra - dette gjelder særlig når lydbildet blir komplisert. Inntrykket går fra silkemyk vinyl-lyd til det litt for avslørende. Blåsere låter fantastisk, oppsiktsvekkende realistisk. Kor låter behagelig, men samtidig friskt og oppløst. Gitarerer og slagverk låter perkusivt (hører anslagene veldig fysisk) og med veldig naturlig klangkarakter - blir ikke hardt i toppen. Music Hall har upsampling - men sliter likevel med å få til den silkeglatte luftigheten på fioliner i orkestersammenheng. For å få dette til, må jeg ty til SACD-spilleren.

Mye tyder på at Hegel er et sikkert valg og at Music Hall heller er en DAC man vil elske eller hate. Jeg har i alle fall hatt noen fantastiske opplevelser med den.

(Vær også obs på at Music Hall er relativt høyt priset i Norge, sammenlignet med veiledende 600$ (jeg ga 7000 kr).)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric
    Snakk med gamlefar på Soundgarden, han har peiling :-D
    Har blitt noen samtaler med han under mine hyppige besøk før jeg gikk for Hegels HD10 når jeg var ute etter dac

Uansett, tror ikke du går feil med HD10
    Stig har peiling ja. Men gamlefar? Han er vel ca. 13 år yngre enn meg, og stiller dermed i klassen velvoksen ungdom!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg brukt noen timer på denne testinga,og lyttet til litt forskjellig typer musikk.

Lurer på om noen av dere har tips om bestemte lydspor dere kan anbefale for slik testing ??
    Har funnet en CD som skiller veldig tydelig: Desemberbarn, juleplata til Kari Bremnes og Rikard Wolff.
    Sammenligner i AB-test min Primare CD21 mot samme spiller gjennom Music Hall DAC 25.2.....og resultatet er oppsiktsvekkende!

Sammenlignet med DACen gir CD21 stemmer som er direkte snøvlete, vokalistene høres ut som de er forkjølet og en god del av tonaliteten i stemmen blir borte.....og Primare CD21 er tross alt en anstendig spiller!

Nei, SÅ store forskjeller hadde jeg ikke ventet meg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet en CD som skiller veldig tydelig: Desemberbarn, juleplata til Kari Bremnes og Rikard Wolff.
    Sammenligner i AB-test min Primare CD21 mot samme spiller gjennom Music Hall DAC 25.2.....og resultatet er oppsiktsvekkende!

Sammenlignet med DACen gir CD21 stemmer som er direkte snøvlete, vokalistene høres ut som de er forkjølet og en god del av tonaliteten i stemmen blir borte.....og Primare CD21 er tross alt en anstendig spiller!

:wink:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har samme cd-spilleren og Hegel Dac-en moser den på alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    skrev dette også i Hegel tråden, men det passer egentlig bedre å spørre her.

Jeg har mine CD'er i FLAC format og har enda ikke funnet den optimale vei som signalet skal komme til mine høytalere.
    Jeg har i dag mine FLAC filer lagret på min server i kjelleren. Har ca. 2.500 CD'er rippet til FLAC. (Ja, det var en stor jobb å få rippet og tagget alle filer korrekt).

Har i dag en Oppo BDP-83SE som jeg bruker til å spille av CD, SACD, DVD-Audio og BDA. Lyden via analog utgangen på Oppo'en til min NAD T785HD når jeg spiller CD'er er veldig bra. For kringlyd bruker jeg HDMI. Lyden som jeg får når jeg spiller vanlige CD'er skulle jeg også hatt når jeg spiller av mine FLAC filer.
    I dag har jeg 2 muligheter som jeg bruker.
    1) Squeezebox Touch
    Touch'en har en meget bra bruker interface til FLAC samlingen.
    I dag sender jeg PCM signalet direkte til NAD'en. Det er Ok , men ikke mer.
    Dekoding skjer da i NAD'en. Dette lyder bedre enn ved dekoding i Touchen.

2) DLNA/UPnP via Oppo'en.
    Har brukt både Foobar og Asset. Asset er enklere, men manøvreringen på Oppo'en er og blir klønete. Lyden blir derimot veldig bra.

Bruker grensesnittet mot Flac biblioteket er MYE enklere via Touchen og
    spørsmålet er om jeg vil oppleve en forbedring av lyd ved å sette en DAC (f.ex en Hegel HD2 eller HD10) mellom Touchen og NAD'en.
    Det som jeg kunne tenkt meg var å sende signalet fra USB på Touchen til DAC'en og deretter Coax til T785HD.
    Har noen gjort forsøk på dette?

En annen ting jeg også utforsker er å spille av 5.1 FLAC samt 24bit/192 KHz FLAC.
    Her er jeg heller ikke i mål.
    Kan det være en ide å sette opp en HTPC med f.ex lydkortet "Asus Xonar HDAV slim 1.3". Å koble denne med HDMI til min NAD T785HD. Noen som har en ide om lydkvalitet?

Trenger litt råd.

Newcomer tomstra3 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. USB inngangen til touchen er vel kun enveis? Tror ikke du kan sende lyd ut via den. Og meningen med å bruke dac er jo å gjøre det digitale signalet om til et analogt. Du finner nok ikke en dac som sender lyden ut digitalt via coax. Men jeg kjørte selv lyden tidligere med coax fra touch til reciver, dette ga en betraktelig bedre lyd samenlignet med å spille av flac direkte i reciver (Home media guide) Men da jeg fikk min bel canto dac.e 1.5 ble det andre boller! Det ble et lydmessig løft, da spesielt i bassen som jeg ikke hadde turt håpe på engang! Så dac mellom Touch/reciver anbefales på det sterkeste! Og kan å anbefale iPad siden du har touch. Med squeezepad appen så får du en fjernkontroll som gjør navigeringen til en drøm, støtte for wimp har den også :-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiske
    I dag har jeg 2 muligheter som jeg bruker.
    1) Squeezebox Touch
    Touch'en har en meget bra bruker interface til FLAC samlingen.
    I dag sender jeg PCM signalet direkte til NAD'en. Det er Ok , men ikke mer.
    Dekoding skjer da i NAD'en. Dette lyder bedre enn ved dekoding i Touchen.

.....

Bruker grensesnittet mot Flac biblioteket er MYE enklere via Touchen og
    spørsmålet er om jeg vil oppleve en forbedring av lyd ved å sette en DAC (f.ex en Hegel HD2 eller HD10) mellom Touchen og NAD'en.
    Det som jeg kunne tenkt meg var å sende signalet fra USB på Touchen til DAC'en og deretter Coax til T785HD.
    Har noen gjort forsøk på dette?
    Hvis du kjøper en ekstern DAC - f.eks. en av Hegel DACene - må jo poenget være at digital-til-analog-konverteringen foregår i denne DACen. Da skal du bruke de ANALOGE utgangene fra - f.eks. - Hegel DACen til NADen din. Altså vanlige signalkabler - RCA- eller XLR- avhengig av hva du foretrekker og av hva NADen din har av muligheter.

Signalgangen blir da:

1. USB fra PC til Squeezebox Touch - alternativt trådløst eller med vanlig nettverkskabel.

2. Koaks eller optisk digitalkabel fra Touch til DAC.

3. RCA- eller XLR-kabler fra DAC til en av NADens analoge innganger.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man bruke USB fra PC eller Squeezebox, så bør DACen ha asynktron overførsel. Det tviler jeg på at Hegel DACen gir. HRT er derimot asynkron.

DACen i T785HD er ikke veldig god, så en bedre DAC burde gi et løft.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

Signalgangen blir da:

1. USB fra PC til Squeezebox Touch - alternativt trådløst eller med vanlig nettverkskabel.

2. Koaks eller optisk digitalkabel fra Touch til DAC.

3. RCA- eller XLR-kabler fra DAC til en av NADens analoge innganger.
    Hei og takk for svar.

1. Jeg har min server i kjelleren og den er koblet med Touchen via Nettverkskabel. (Over strømnettet)
    2. Sjekket med Hegel sin HD2 og den har bare USB inngang.
    Jeg har lest John Swensons instruksjoner for hvordan koble Touch'ens USB til en DAC's USB
    Instructions for connecting USB DAC to Touch - Squeezebox : Community : Forums
    Et spørsmål er jo hvor bra DAC'en er i Hegel's HD2.
    3. Det er veldig bra. Da kan jeg sette min NAD til å benytte analoge bypass.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skal man bruke USB fra PC eller Squeezebox, så bør DACen ha asynktron overførsel. Det tviler jeg på at Hegel DACen gir. HRT er derimot asynkron.

DACen i T785HD er ikke veldig god, så en bedre DAC burde gi et løft.
    HRT kjenner jeg ikke? Hvilken er det?

Jeg er helt ny i dette DAC løpet. Det jeg jo har skjønt er at DAC'ene som står i min Denon 3930 og Oppo BDP-83SE utgjør en stor forskjell når jeg kobler de analogt til min NAD.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiske
    HRT kjenner jeg ikke? Hvilken er det?

Jeg er helt ny i dette DAC løpet. Det jeg jo har skjønt er at DAC'ene som står i min Denon 3930 og Oppo BDP-83SE utgjør en stor forskjell når jeg kobler de analogt til min NAD.
    Den er nevnt allerede et par ganger i denne tråden.
    D/A-konverter | Multimedia | Soundgarden
    Musicstreamer.no | -

Dette gjelder kun hvis du har planer om å bruke USB overførsel. Da har såkalt asynkron overføring en viss betydning for lydkvaliteten. Skal du derimot bruke koaksial eller optisk, så kan du se bort ifra dette. Hvilke tilkobling som passer best til Squeezebox aner jeg ikke.

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MAC og Dac

Har en MiniMac som jeg har koblet opp til min Yamaha reciver digitalt.
    Har alle mine CD`r i flac på denne og vurderer sterkt å anskaffe en Dac.
    Hva ville være den beste oppkoblingen mellom Minimac og Dacen? USB eller digital?
    Hvis man ikke er interesert i å bruke for mye penger på en Dac ville en Dacmagic gjøre stor forskjell på lydkvalitet?

Har ikke selv prøvd noen dac enda.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før eg kjøpte min dac så fekk er demo av både usb og digital på samme system høyrte ikkje forskjell personlig.
    Eg likte lyden på HRT Musicstream sin dac og dei er ikkje så aller værst i pris heller

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •