Subber + høttalere på reciever med 5.1 preout

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subber + høttalere på reciever med 5.1 preout

Hei,

Har en Pioneer VSX-1016 med 5.1 preout.
    I et par uker nå, har jeg hatt en Mirage Omni S10 sub, koblet på sub-out.
    Satt crossover freq til 80 i recieveren, slo av delefilter i subben og satt fronthyttalerene som små (QLN 601 MKII).

Dette fungerte egentlig fint, jeg justerte bassen til et nivå så den ikke "kveler" QLN. Har ca halv volum på den, men må i noen filmer skru ned subwooferen (dette gjør jeg jo enkelt via fjernkontrollen).

Ble en lang ingress her nå, men ofte fører jo spørsmål til andre spørsmål.. Om oppsett, m.m.

Her kommer spørsmålet:
    Jeg har nå to andre mirage subber også:
    2 x Mirage Prestige 10"

Recieveren har bare 1 sub-out, men den har også de øvrige 5 pre-utgangene.
    Jeg *tror* jeg skal selge Omni S10 og beholde de to prestige subbene.

Det jeg ikke vet, er helt hvordan LFE blir routet via PRE-out.
    Jeg prøvde å flytte OMNI S10 fra .1 ut til venstre+høyre ut og det hørtes for meg identisk ut med bassen.

Jeg kan vel koble en prestige på venstre og en på høyre, men vil jeg da få bass når det er LFE-effekter? Eller må jeg kjøre flere subber på en pre-out (sub) ? for å få sub fra både LFE + høyttalerene?

Bør jeg egentlig ha 3 x subber? dvs. venstre + høyre + LFE ?
    Jeg lurer på å kjøpe Orb Audio, så jeg kjøpte inn litt subber.. Orb vil kreve deling på 125hz, som umuliggjør bruk av en sub.. Men det kan være jeg lander på Jamo S606 pakken, som jeg har reservert, men i så tilfelle trenger jeg sikkert ikke mer enn 2 x prestige.

Egentlig spilte den Omni S10 veldig bra den også, selv i ca 25m^2 stue med 2.7 under taket. (egentlig overraskende bra).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt musikk nå og funnet ut:
    Med speakers fremme som large, får jeg ingen sub ut via sub-out.
    Med speakers fremme som large, får jeg masse bass ut pre-out for front L+R.
    Med speakers fremme som small, får jeg lite bass ut av pre-out for front L+R.

Kjører jeg frontene som Large og subbene på frontene, har jeg vel ingen LFE ?

Mao. må jeg enten:
    A) Ha 3 subber, fronter som LARGE (en dedikert LFE sub)
    B) Ha 2 subber, fronter som Large, ingen LFE(?)
    C) Ha 2 Subber, fronter som Small, begge subber på SUB-OUT (blir jo mono)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan lett bruke alle subbene, men da må du koble dem om litt. Du kan enten bruke slike "Y" slittere til RCA kabler for å forgrene LFE kanalen til alle tre subbene, eller så kan du "daisy-chaine" dem. Mange subber har en inngang men og en utgang rett ved siden, slik at du kan strekke en signalkabel til neste subb.

Så gjør du noe som heter å nivåkalibrere subbene, dvs å justere dem slik at alle når sitt maks samtidig, slik at ikke en når maks når de andre enda koser seg og derfor risikerer skade.

Da kan du og leke litt med plasering, men enklest så vill jeg ha hatt de to identiske subbene stående i hvert hjøre i front og den ulike i mellom dem. (pga fase og slikt ufårståelig tull).

Mwen ikke bruk de preutgangene til frontene for å drive subbene, bruk splitter på LFE utgang eller daisychaine dem.

Mvh
    Truls

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å tenke på at subbene er i mono som du sier, bass under 80Hz er bortimot umulig å retningsbestemme. og det er fremdeles vanskelig å retningsbestemme under 120Hz hvis du har flere subber...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du trenger ikke å tenke på at subbene er i mono som du sier, bass under 80Hz er bortimot umulig å retningsbestemme. og det er fremdeles vanskelig å retningsbestemme under 120Hz hvis du har flere subber...
    Takk for tips, var det jeg endte på nå..
    Kjører 3 x subber nå via sub out.

Egentlig holder vel en sub for mitt bruk, om jeg tenker på bassnivå.. Når jeg brukte den svakeste av de subbene her (omni s10), hadde jeg den aldri noe særlig over halv på gain (på selve subben) og nivå 0 på recieveren.

Dvs. det var da nøytralt til musikk og for det meste perfekt til film/spill, men noen spill/film har alt for mye bass i LFE sporet, så da måtte jeg ned på minusen (spesielt på kveldstid, bor i blokkleiilghet med etasjeskillere av tre).

Anyhew, nå har jeg altså 3 x 10" subber spillende her, egentlig akkuratt som du foreslo, he he.. Litt morsomt, da jeg plasserte de slik ca 19:30 og kjørte 20:00 til lagunen for å kjøpe slike Y kabler du nevnte.

to av subbene har justerbare faser (trinnløs), den siste har bare 0/180 eller hva det er, men alle er justert så de pumper mest mulig bass.

Nå var jeg innom lefdal (en digresjon må jeg jo alltid ha) og så at de hadde nå økt prisen på Jamo S606 HCS3 settet til 4995.
    Så jeg tenkte: fan, da høre rjeg om de har de på lager nå.

De hadde de visst på lager, så jeg betalte resterende summen, 2700kr (hadde forskuttert 300).

Så løper jeg ned på lageret, de bruker evig lang tid.. og viser seg at høyttalerene de har, er skadet (hull i emballasje og kraftig ripe).

Så nå er jeg nok en gang usikker, nå har jeg altså betalt for noe som er skadet. De hadde ikke flere på lager.

Hun som driver butikken der oppe, skal visst ringe meg i morgen.. Men jeg tror ikke jeg vil vente mer på jamoene.

Enten får de vel skaffe meg Miragene de hadde til salgs til en heftig rabatt, eller jeg tenker jeg skal ha pengene tilbake. Det er litt elendig at de ikke har såpass med kvalitetskontroll at de markerer innkomne pakker som skadde og sådan får de ut fra lagerstatusen.

(jeg fikk beskjed forrige uke at jeg kunne hente høyttalerene denne uken).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke trenger alle subbene så ville jeg ha fortsatt å brukt de to som er like, å hatt dem framme ved hvær sin fronthøyttaler, kansje og testet med en delefrekvens opp mot 120Hz om reciveren kan stille den så høy.

Hvis de er villige til å selge deg høyttalerne som var ripet med, kan vi si en GOD rabatt så hvorfor ikke hvis skaden kun er visuel og ikke sjenerende=)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Hvis du ikke trenger alle subbene så ville jeg ha fortsatt å brukt de to som er like, å hatt dem framme ved hvær sin fronthøyttaler, kansje og testet med en delefrekvens opp mot 120Hz om reciveren kan stille den så høy.

Hvis de er villige til å selge deg høyttalerne som var ripet med, kan vi si en GOD rabatt så hvorfor ikke hvis skaden kun er visuel og ikke sjenerende=)
    tja, det kan ejg si også.. når jeg payet 3000, de er satt opp til 5000.. Jeg kan si jeg kan ta de for 2000, ev. få superpris på miragene de hadde?

De har den miragen her:
    Mirage OS3-FS gulvhøyttalere - Lefdal

Den skal de ha 5990 for nå (tilbud).
    Men jeg er fremdeles fristet til å hoppe på Orb Audio :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lefdal, Lagunen, Bergen: Dere får terningkast [1]!
    Makan til tullete svimehoder skal man lete lenge etter.

Her er altså saken:
    Bestilte jamopakken for ca 3 uker siden, betalte 10% dep.
    Fikk beskjed forrige uke at nå var mine på lager.

Kom opp dit i går, før jeg payet, forsikret selgeren om at de hadde mange på lager. Jeg betalte resterende sum, gikk til lageret og de brukte evig lang tid.. Så sier han at de har bare ett sett og de er det hull i emballasje + ripe i høyttaler.

Han sier så at hun som driver lefdal (elns) der oppe, skal ringe meg i dag. At jeg skal prioriteres, etc.

I dag ringer ingen meg, så jeg ringer lefdal.. Står i tlfkø på det morroe 800-nr de har (x antall kroner).

Så kommer jeg gjennom, en jente/dame tar tlf.. Jeg forklarer saken og sier ingen har ringt meg, men hun forsikrer meg om at de har mange på lager, som kom inn i dag.

Greit nok, tenker jeg.. Kjører opp på lagunen nok en gang (dette er altså tredje turen, sikkert 100kr hver gang i bensin + autopass). Komemr opp og nei, de har det ikke.

Så spør jeg om han kan selge meg det skadede paret med rabatt, men nei, det går ikke.. Pga. det er så mye rabatt fra før av, sier han.

Så sier han at de kan ringe meg i morgen, men jeg bare sa at jeg gadd ikke enda en tur opp dit.

Så nå blir det noe annet, muligens orb audio?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har jeg vært deg så har jeg lagt igjen pengene mine hos noen som til nå har hadd eksemplarisk service...

har heller kjøpt høyttalere online fra Lsound.no eller surround.no!

ut fra det jeg ser du ser på av høyttalere så tror jeg SVS eller Klipsch har vært passelig. se hva du finner på avtorget... får ca dobbelt for pengene når man kjøper brukt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •