Hva er best Lossless lydformat??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best Lossless lydformat??

Hei

Har kjøpt meg en ny reciver, SC-LX83.

Tenkte å sende musikk fra datamaskinen til reciveren via nettverket mitt. Overføre mine CD plater til PC`en. Kan også kjøpe "HD" musikk via nettet.

Derfor lurer jeg på hva som er den riktige veien å gå.

Så hva er best format ?

FLAC eller WAV? Noen andre format?

Noen som har noen formening om dette ??

Hvilken løsninger bruker dere ?

Håper på mangen innspill

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er flac, wav, alac så spiller det ingen rolle på det lydmessige sluttresultatet.

lossless = tapsfritt.

tar du en wav fil, komprimerer med flac, dekomprimerer filen igjen til wav så er du tilbake til utgangspunktet med en nøyaktig lik fil.

--

Selv bruker jeg flac + cue for å få en identisk rip av cdplatene mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det.

Men leser på wikipedia :

Fordi FLAC er tapsløst, er det godt egnet for digital arkivering av ellers ukomprimert lyd, for eksempel wav-filer eller oppbevaring av favorittplatene. Men i motsetning til wav, støtter FLAC lagring av metadata, akkurat som kvalitetstapende formater.

Noen som hvet hva metadata er?

Hadde tenkt å forsøke de såkalte "HD" formatet 96KHz/24bit. Forstår at "vanlig" cd kvalitet er 44KHz/16bit

Er det ikke slik at de kaller 96/24 FlacHD ??

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av normale74
    Er det ikke slik at de kaller 96/24 FlacHD ??
    ---

edit: hvem er de?

---

Nix. ser du på FLAC - Free Lossless Audio Codec så er det ikke noe som heter FlacHD

pcm støtte:

FLAC supports linear PCM samples with a resolution between 4 and 32 bits per sample. FLAC does not support floating point samples. In some cases it is possible to losslessly transform samples from an incompatible range to a FLAC-compatible range before encoding.

FLAC supports linear sample rates from 1Hz - 655350Hz in 1Hz increments.

FLAC - faq

Ergo; flac støtter opp til 655 kHz / 32 bit

metadata:

Flexible metadata: FLAC's metadata system supports tags, cover art, seek tables, and cue sheets.

FLAC - features

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metadata er/kan være artist, album, sangnavn, kommentar, årstall, sangtekst, sjanger osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    ---

edit: hvem er de?

---

Nix. ser du på FLAC - Free Lossless Audio Codec så er det ikke noe som heter FlacHD

pcm støtte:

FLAC supports linear PCM samples with a resolution between 4 and 32 bits per sample. FLAC does not support floating point samples. In some cases it is possible to losslessly transform samples from an incompatible range to a FLAC-compatible range before encoding.

FLAC supports linear sample rates from 1Hz - 655350Hz in 1Hz increments.

FLAC - faq

Ergo; flac støtter opp til 655 kHz / 32 bit

metadata:

Flexible metadata: FLAC's metadata system supports tags, cover art, seek tables, and cue sheets.

FLAC - features
    Hei

Ser den. Men når jeg ser på spesifikasjonene på min nye SC-LX83, så støtter den opp til 48KHz/16bit, mens Denon sin AVR4311 støtter opp til 96/24.
    De kaller formatet sit FlacHD.

Betyr det f.eks at når jeg kjøper "HD" tracks hos www.hdtracks.com i 96KHz/24bit, og vil spille den av på min LX83 som bare støtter 48/16. så vil den ikke spille av 96/24 ?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ser den. Men når jeg ser på spesifikasjonene på min nye SC-LX83, så støtter den opp til 48KHz/16bit, mens Denon sin AVR4311 støtter opp til 96/24.
    De kaller formatet sit FlacHD.

Betyr det f.eks at når jeg kjøper "HD" tracks hos www.hdtracks.com i 96KHz/24bit, og vil spille den av på min LX83 som bare støtter 48/16. så vil den ikke spille av 96/24 ?
    Den vil i alle fall ikke spille den av rett. Om du får lyd, så vil alt spilles i halv hastighet (96/48 = 2). Mahler låter tøft sånn, fant jeg ut da jeg prøvde akkurat det trikset på Squeezebox Classic, som støtter opp til 16/48 (mulig den tar 24/48, men det er irrelevant for denne diskusjonen). Det er faktisk sånn at ikke alle D/A-konvertere takler alle eksisterende bitdynder og samplerater. Slik er verden.

Du må ikke koble flac eller andre lossless-formater med det som måtte finnes av bitdybder og sample-rater. Jeg har flac i 16/44.1 stereo (alle cdene mine), 24/48 5.1 og 7.1 multikanal (filmer), 24/96 2.0 og 5.1 (multikanal hi-def musikk) osv osv. At Denon har noe de kaller FlacHD tipper jeg har mye med markedsføring å gjøre, og ikke så mye med faktiske filformater og (lossless) komprimeringsstandarder.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Vet ikke om den vil spille filen, tror den vil spille den nedsamplet til 48/16.
    Spiller jo egentlig ikke så stor rolle om det er 24/96, 44.1/16 eller 48/16 du avspiller, lyden ligger i filen likevel. Jeg har lastet ned noen filer i 24/96 og spiller disse på Squeezeboksen, denne håndterer ikke 24 bit og dropper annenhver sample.
    Jeg kan konvertere en vanlig fil til 24/96 (jeg kan jo da kalde det "iTunesHD kanskje?), men lyden er den samme, nedlaster du en 24/96 fil og spiller den av ved 44.1/16 vil lyden også være samme.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som hvet hva metadata er?
    Jeg ville anbefale deg å gjøre deg kjent med begrepet metadata først som sist. Så og si alle datadokumenter i dag inneholder metadata, dvs beskrivende informasjon om dokumentet. For en lydfil kan det være artist, år, sjanger you name it. Alle bildene du tar med digital-kameraet ditt inneholder metadata. Det er derfor du kan sortere dem på "date taken", "camera model" etc. Dette er info som er lagret i hvert enkelt bilde.

Sitertert fra Wikipedia:
    Metadata is loosely defined as data about data. Metadata is a concept that applies mainly to electronically archived or presented data and is used to describe the a) definition, b) structure and c) administration of data files with all contents in context to ease the use of the captured and archived data for further use. For example, a web page may include metadata specifying what language it's written in, what tools were used to create it, where to go for more on the subject and so on.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Den vil i alle fall ikke spille den av rett. Om du får lyd, så vil alt spilles i halv hastighet (96/48 = 2). Mahler låter tøft sånn, fant jeg ut da jeg prøvde akkurat det trikset på Squeezebox Classic, som støtter opp til 16/48 (mulig den tar 24/48, men det er irrelevant for denne diskusjonen). Det er faktisk sånn at ikke alle D/A-konvertere takler alle eksisterende bitdynder og samplerater. Slik er verden.

Du må ikke koble flac eller andre lossless-formater med det som måtte finnes av bitdybder og sample-rater. Jeg har flac i 16/44.1 stereo (alle cdene mine), 24/48 5.1 og 7.1 multikanal (filmer), 24/96 2.0 og 5.1 (multikanal hi-def musikk) osv osv. At Denon har noe de kaller FlacHD tipper jeg har mye med markedsføring å gjøre, og ikke så mye med faktiske filformater og (lossless) komprimeringsstandarder.
    Sier du det, så det er ingen vits å skifte over til Denon bare for FLAC formatet :twisted: hehehe

Vel en kan bli forvirret over alle "formatene" Må nok lese meg opp litt for å få et bra system for å spille av musikken min. Trenger et oppsett som er bra, lett og oversiktlig å bruke8) Må bare ikke bruke 96/24 musikk filer på forsterkeren min.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forvirret, det kan jeg godt skjønne. Har bare akkurat kommet meg over det mest basale selv, og lærer nye ting hver deg.

Et praktisk tips - ikke se deg blind på det aller høyeste tallene. Jeg ville tenkt meg godt om før jeg la lista over 24/96. Linn gir f.eks. ut Studio masters i 24/192. Det er imidlertid veldig med begrenset utvalg over 24/96, men prisen på utstyret stiger....det er heller ikke sikkert lydkvaliteten øker, ettersom Signal/noise ratio synker betydelig med økende samplerate.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve med en wav fil, der er 24/96 støttet på din receiver tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opp til 48 KHz 24 bit på WAV filene på min LX83. Har ingenting som overstiger 96 KHz.
    Det står veldig mangen tall om forskjellige samplingfrekvenser og bitrate på det forskjellige samplingsfrekvensene. Forstår det slik at gjo høyere samplingfrekvens jeg har, gjo fortere "svinger" den for å ta de såkalte målepunktene som er bitrate. Dette blir vel matet inn i en DA konverter, som dekoder og lager et analogt signal. Så gjo flere "målepunkter" (sampling), gjo mer naturtro blir lyden. Signal støyforholdet er vel noe som jeg ikke har tenkt så mye på.

Det dumme med WAV er vel at jeg ikke får med meg de såkalte metadata. Navn på artist bilde, album osv. Noe som jeg synes høres ut som en kjekk ting

Er jeg helt på bærtur her ??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett, WAV er ikke bra for tagging av metadata. Kan være lurt å styre unna.

Med metadata i filene dine kan du på displayet av spillere og fjernkontroller få opp albumbilder, navn på album, artist mm. Veldig kjekt å ha.

De fleste av oss som ripper lossless velger enten FLAC (det frie alternativet), Apple Lossless eller Windows Lossless. Disse tre alternativene tar også mindre harddiskplass enn wav (om det er holdbart argument i disse tider da harddiskene blir større og billigere).

Det er lett å konvertere imellom de tre alternativene, derfor ikke så viktig for framtida hva du velger nå (så lenge du altså styrer unna wav).

Og for all del: rippe en stor cd-samling til mp3-formatet er enda værre! Skal du da ha lossless seinere, må du gjøre hele jobben pånytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av united59
    Du har helt rett, WAV er ikke bra for tagging av metadata. Kan være lurt å styre unna.

Med metadata i filene dine kan du på displayet av spillere og fjernkontroller få opp albumbilder, navn på album, artist mm. Veldig kjekt å ha.

De fleste av oss som ripper lossless velger enten FLAC (det frie alternativet), Apple Lossless eller Windows Lossless. Disse tre alternativene tar også mindre harddiskplass enn wav (om det er holdbart argument i disse tider da harddiskene blir større og billigere).

Det er lett å konvertere imellom de tre alternativene, derfor ikke så viktig for framtida hva du velger nå (så lenge du altså styrer unna wav).

Og for all del: rippe en stor cd-samling til mp3-formatet er enda værre! Skal du da ha lossless seinere, må du gjøre hele jobben pånytt.

Takk for innspill.:-D

Jeg tror jeg skal holde meg unna WAV. Hvilken "kvalitet" ripper dere til ?

Appel lossless og windows lossless har jeg ikke hørt så mye om, men jeg er her for å lære Svarene er vel ute der et sted. Må komme meg hjem fra sjøen og prøve tingene i praksis...

Jeg er

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rip til FLAC, send til Reciver som PCM. Decoding på reciver er oppskrytt.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket format jeg ville valgt, hadde nok vært avhengig av hva slags utstyr jeg skulle ha brukt.
    F.eks liker man å bruke iTunes og en eller annen form for ipod så er kanskje apple sitt lossless-format veien å gå.
    Kan være kjekt å tenke litt framover og tenke litt om man planlegger å kjøpe noe, se hva det støtter så man ikke går på en smell og må rippe all shiten 2 ganger

Selv ville jeg vel valgt .flac - virker som det er ganske utbredt og kan lagre metadata.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Rip til FLAC, send til Reciver som PCM. Decoding på reciver er oppskrytt.

Ok, så det går ann å sende PMC formatet fra PC-serveren via nettverket?
    Eller må en ha form for avspiller eller decoder kort i PC som sender PMC til reciver..

Trodde at den nye Pioneeren (LX83) var ganske god for slike oppgaver..

Lurer på om jeg kan bruke en mediavspiller på PS3 også, som takler Flac...

Må hjem å forsøke

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Kan være kjekt å tenke litt framover og tenke litt om man planlegger å kjøpe noe, se hva det støtter så man ikke går på en smell og må rippe all shiten 2 ganger .
    Dette stemmer bare om man gjør "tabben" å kun rippe til WAV eller MP3.
    De andre losslessformatene (flac, apple- og windows-lossless) kan alle bruke metadata, og det er en enkel sak å konverte filer dem i mellom.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mp3 støtter vel metadata (ID3 tags), men hvem vil vel sitte på en samling lossy komprimert musikk :twisted:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •