dac vs. cd spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer heavy.red sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dac vs. cd spiller?

Vil oppgradere signalkilden i mitt anlegg.
    Det jeg lurer på er;Hvor viktig er drivverket ved bruk av dac? Vil det være en lydmessig gevinst i og heller velge en ok cd-spiller?
    Mvh heavy.red

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heavy.red
    Det jeg lurer på er;Hvor viktig er drivverket ved bruk av dac? Vil det være en lydmessig gevinst i og heller velge en ok cd-spiller?
    Mvh heavy.red
    I teorien er det ikke noe gevinst i velge et dyrt drivverk om du bruker ekstern DAC og f.eks optisk overføring.
    Signalene vil være like. Dersom det ikke er noe feil, vel å merke

Du vil helt sikkert finne folk via google som hevder at dem hører forskjell på drivverk, men det skal altså låte likt.

Likevel kan det vel være verdt å ta med seg at forskjellige drivverk vil ha forskjellige støynivå (når platen snurrer), og forskjellig evne til å lese "vanskelige" plater (f.eks. slitt/ brent osv).
    I tillegg til at det er forskjell på hvor lang tid det tar å "loade" (noe som JEG vektlegger).
    Men samme problemstillinger gjelder jo uansett om du vurderer en CD-spiller også.

Hvis du kun trenger DAC til CD ville jeg kjøpt en CD-spiller med innebygget DAC.
    Men dersom du har flere kilder du ønsker å koble til DACen ville jeg sjekket ut ekstern DAC.

Eksempelvis finnes det mange "eldre" CD-spillere (f.eks Sony) som har utmerkede drivverk, og som du kan finne billig på brukten. Kombinert med en ny(ere) DAC kommer du veldig langt.

For ikke så lenge siden var jeg på en uhøytidlig test mellom to drivverk, Theta (pioneer?) vs Sony, og kunne ikke høre forskjell.
    Nå var vel disse uansett i øvre sjiktet kvalitetsmessig, men dog.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah,ok.Takk for oppklarende info.Da er det nok mest og hente med en bra dac,tenker jeg. Da vil jeg plutselig få både i pose og sekk,siden jeg benytter en eldre Pioneer spiller som godtar så godt som alt av plater (med tanke på hakk),OG bedre lyd
    Klarte bare ikke og ressonere meg frem til laser/drivverkets betydning,men da er det 'case closed' for min del.Takk igjen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah,ok.Takk for oppklarende info.Da er det nok mest og hente med en bra dac,tenker jeg. Da vil jeg plutselig få både i pose og sekk,siden jeg benytter en eldre Pioneer spiller som godtar så godt som alt av plater (med tanke på hakk),OG bedre lyd
    Klarte bare ikke og ressonere meg frem til laser/drivverkets betydning,men da er det 'case closed' for min del.Takk igjen.
    Det har i slike sammenhenger også blitt nevnt jitter.
    Jeg tolket ikke spørsmålet ditt/behovet ditt som om dette var noe du er opptatt av.
    Jeg kan for lite om det til å gi noen eventuell forklaring på det, men slik jeg har skjønt det har Benchmark DAC-1 (blant andre) en chip som reklokker signal slik at dette ikke er noe problem. (?)

Her må noen andre fylle på...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd-spilleren min koster 10.000.Når jeg kjøpte Hegel DAC-en fikk jeg helt hakeslepp over hvilket løft det ble.ALT ble bedre.Må nesten høres for å tro det.
    Hvis du er nysgjerrig på det,så kjører jeg Optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva jeg tror om dette:

Jeg mener at det er viktig å prøve å eliminere jitter så godt det lar seg gjøre. Jeg har selv hørt forskjell på såklat jitter-støy før signalet går videre inn i en dac. Har man et avslørende anlegg og et trent øre som lett hører små forskjeller i lyden så er det store muligheter for at man hører forskjell ved høye og lave jitter verdier.

Et stabilt drivverk som er mekanisk godt bygget vil føre til færre lesefeil, og således bedre lyd.
    En annen ting som effektivt minsker jitter er å bruke digitalkabler på over 1meter (slik at refleksjoner i kabelen ikke påvirker dac'n i så stor grad), samt bruke ordentlige 75ohms bnc kontakter istedenfor rca. Og sørge for at alle de kritiske komponentene som sitter i kjeden før selve dac'n får en stabil og god strømforsyning.

Kan jo forøvrig nevne at jeg har hegel hd10 dac'n, som jo ikke er kjent for å være spesiellt følsom for jitter...

Hvis noen lar seg provosere at jeg påstår jeg hører forskjell på jitter, så får det være så. Kabeldiskusjoner som aldri tar slutt begynner jeg å bli rimelig lei.

Edit: Sven1978: Prøv coax tilkoblingen i stedet visst du har mulighet. En får to konverteringer fra et elektrisk signal til lys og omvendt, og dette kan bare degradere lyden. (Mere jitter) Eneste fordel er at kilden ikke er knyttet til dac'n direkte via et elektrisk signal som også kan lede brum og støy i værste fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YouTube - Audio Advisor Review - Cambridge Audio DacMagic

Her forklares hva jitter er ganske godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A

Jeg mener at det er viktig å prøve å eliminere jitter så godt det lar seg gjøre. Jeg har selv hørt forskjell på såklat jitter-støy før signalet går videre inn i en dac. Har man et avslørende anlegg og et trent øre som lett hører små forskjeller i lyden så er det store muligheter for at man hører forskjell ved høye og lave jitter verdier.

Et stabilt drivverk som er mekanisk godt bygget vil føre til færre lesefeil, og således bedre lyd.
    En annen ting som effektivt minsker jitter er å bruke digitalkabler på over 1meter (slik at refleksjoner i kabelen ikke påvirker dac'n i så stor grad), samt bruke ordentlige 75ohms bnc kontakter istedenfor rca. Og sørge for at alle de kritiske komponentene som sitter i kjeden før selve dac'n får en stabil og god strømforsyning.

Kan jo forøvrig nevne at jeg har hegel hd10 dac'n, som jo ikke er kjent for å være spesiellt følsom for jitter...

Hvis noen lar seg provosere at jeg påstår jeg hører forskjell på jitter, så får det være så. Kabeldiskusjoner som aldri tar slutt begynner jeg å bli rimelig lei.

Edit: Sven1978: Prøv coax tilkoblingen i stedet visst du har mulighet. En får to konverteringer fra et elektrisk signal til lys og omvendt, og dette kan bare degradere lyden. (Mere jitter) Eneste fordel er at kilden ikke er knyttet til dac'n direkte via et elektrisk signal som også kan lede brum og støy i værste fall.
    De hadde ikke inne coax når jeg bestilte kabel,men dette skal selvfølgelig prøves.Takk for tips.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus K.A

Jitter er ganske enkelt klokkefeil fra kilde. Altså at 1 og 0 ikke blir sendt til riktig tid, men med varierende avstand. Dette øker støygulvet i musikken og er derfor viktig for lyden. DACer gjør ikke noe med dette, men behandler det digetale signalet etterhvert som det kommer fra avspiller. Dette er en av grunnene til at et kvalitetsdrivverk er viktig for et godt resultat. Spesielt USB utganger har svært dårlige klokker. Hvordan en lengre kabel skal kunne rette på et signal uten å buffre det har jeg vanskelig for å forstå.
    Når det gjelder dac så er min forholdsvis billige Audio Note dac en klar oppgradering fra min svindyre Esoteric spiller, så ekstern dac er absolutt å anbefale
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Djevelen:
    Men hvis man har en DAC som klokker (reclock) på mottakersiden ungår man ikke hele problemet da?
    Ref Benchmark DAC1.

Som nevnt på en del andre fora (bla head-fi) kan man da i praksis bruke en 10$ cd-rom og oppnå samme lydkvalitet.
    Og hvis det er så, er det vel ingen grunn til å ikke velge en DAC som har disse egenskapene.

Men vi vet jo at innlegg i div fora ikke nødvendigvis er fasiten, jfr mine egne :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jitter er ganske enkelt klokkefeil fra kilde. Altså at 1 og 0 ikke blir sendt til riktig tid, men med varierende avstand. Dette øker støygulvet i musikken og er derfor viktig for lyden. DACer gjør ikke noe med dette, men behandler det digetale signalet etterhvert som det kommer fra avspiller. Dette er en av grunnene til at et kvalitetsdrivverk er viktig for et godt resultat. Spesielt USB utganger har svært dårlige klokker. Hvordan en lengre kabel skal kunne rette på et signal uten å buffre det har jeg vanskelig for å forstå.
    Når det gjelder dac så er min forholdsvis billige Audio Note dac en klar oppgradering fra min svindyre Esoteric spiller, så ekstern dac er absolutt å anbefale
    Vet du om jitter har noe å si hvis avspilleren er en Squeezebox eller annen mediaspiller som leser fra harddisk?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    @Djevelen:
    Men hvis man har en DAC som klokker (reclock) på mottakersiden ungår man ikke hele problemet da?
    Ref Benchmark DAC1.

Som nevnt på en del andre fora (bla head-fi) kan man da i praksis bruke en 10$ cd-rom og oppnå samme lydkvalitet.
    Og hvis det er så, er det vel ingen grunn til å ikke velge en DAC som har disse egenskapene.

Men vi vet jo at innlegg i div fora ikke nødvendigvis er fasiten, jfr mine egne :-D
    Slik er det jo alltid, så det enkleste er å prøve og feile selv. Uten direkte sammenligning er det ikke mange som reagerer på jitter i det hele tatt.
    Har man en dac som reklokker skal jo problemet være løst. Kvalitet på laser og drivverk har jo også noe å si, men her handler det om stabilitet og støy
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Vet du om jitter har noe å si hvis avspilleren er en Squeezebox eller annen mediaspiller som leser fra harddisk?
    Det er nettopp her jitter slår inn for fullt da disse enhetene stort sett har veldig dårlige klokker. Reklokking som nevnt over her er absolutt å anbefale, men man må avgjøre for seg selv om man synes det er nødvendig. Lyden kommer uansett frem, men dynamikken blir klart bedre om man reklokker i en ekstern dac. Hegel slipper straks en liten smart dac med klokke som buffrer signalet og reklokker det før den sender det videre. Den får strøm fra usb kabelen, og man kan velge analog ut til anlegget, eller coax videre til en enda bedre dac uten klokke. Legger seg rundt 2000,- så vidt jeg forsto på Ben Holter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den vanlige mann i gata så kan man vel kanskje strekke det så langt at lyd per krone ikke blir så høy hvis man kjøper dyr cd-spiller som drivverk og dyr DAC.Snakker her om komplett stereo anlegg opp til 100.000.
    Man hadde fått bedre resultat ved å gi 7.000 mer for en bedre forsterker enn en cd spiller som drivverk til 4.000 kontra en til 11.000 ? Ikke sant ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt. Ekstern dac er jo høyaktuelt i disse streeme tider, men har man en platesnurrer som kilde vil de fleste være fornøyd med jobben den innebygde dacen gjør.
    Vi må jo alle avgjøre hver for oss hvor vi legger lista. Det finnes mange dårlige eksterne dacer også, så et løft i lydkvaliteten kommer ikke av seg selv bare ved å henge på en eller annen dac. Dette må som alt annet testes ut
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mvh heavy.red
    Oisann,her var mye nyttig lesestoff.Gøy å finne et forum med likesinnede,og at min første tråd får så bra respons

Ser jo helt klart at en god cd-spiller OG en bra dac er og foretrekke.(Om ikke annet for ''feelingen'' på drivverket;det er ihvertfall en ting som er viktig for meg,og hadde aldri blitt tilfreds med en ''kjip'' cd-rom som nevnt tidligere.Hadde det blitt konstatert at slike kilder leverer SANNHETEN,måtte jeg nesten sett meg nødt til å gå retro og kjøre vinyl,utelukkende for å kvalitetsfølelsen på oppsettet tilbake
    For meg akkuratt nå,er vel spørsmålet mer konkret om en brukt spiller til ca 5 lapper (f.eks M5'en her på forumet),kan hamle opp med en dac til ca samme pris.Hadde håpet det,da jeg er litt tilhenger av ''less is more'' filosofien.Men på den andre siden oppgraderes jo flere kilder,etter eget ønske,ved kjøp av dac..
    Jeg er nok bare en vinglePetter,blir fornøyd uansett hva jeg velger
    Har uansett nettop startet opp denne hobbyen igjen nå.Så pr.dags dato er jeg alenepappa til tre,med nyinnkjøpt Cerwin Vega amp+Al1000.Mitt problem er at jeg hører på alt av musikk,og trives bedre med Jazz & BlackMetal (og alt i mellom) på dette oppsettet,kontra ett som har spisskompetansen i andre enden av skalaen.På nåværende anlegg er nok forskjellene på dac/cd-spiller marginale,men bukker nok under for lidenskapen og anskaffer meg ett 'rødvins-oppsett',med helt andre kvaliteter enn dagens.Og DA...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke starte noen kabeldebatt.Vil bare tilføye,og jeg er så vidt jeg vet alene om dette,men synes jeg fikk en skarpere lyd,allerede fra tidlig volum (f.eks 70 db) med XLR kontra vanlige RCA mellom DAC og Hegel H 200.Alle steder blir det anbefalt XLR,også fra Hegel.Disse er også VDH og dobbelt så dyre som RCA-ene.
    Dette skal testes ut mer i ettermiddag og jeg håper at jeg var lyttetrett sist gang jeg kom fram til det resultatet.
    Blir det enda mer hifi-korrekt og dritt inn er dritt ut med XLR ? 6 db økning har jeg en viss forståelse av.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er nettopp her jitter slår inn for fullt da disse enhetene stort sett har veldig dårlige klokker. Reklokking som nevnt over her er absolutt å anbefale, men man må avgjøre for seg selv om man synes det er nødvendig. Lyden kommer uansett frem, men dynamikken blir klart bedre om man reklokker i en ekstern dac. Hegel slipper straks en liten smart dac med klokke som buffrer signalet og reklokker det før den sender det videre. Den får strøm fra usb kabelen, og man kan velge analog ut til anlegget, eller coax videre til en enda bedre dac uten klokke. Legger seg rundt 2000,- så vidt jeg forsto på Ben Holter
    Hei, ingen ubegrunnet dissing av squeezeboxen om jeg må be.

Stereophile har testet Squeezebox og blant annet målt jitternivået, og det er svært lavt.

Stereophile(Stereophile: Slimdevices Squeezebox):

"(..)Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise."

I denne anmeldelsen hører John Atkinson knapt forskjell på denne og øvrig referanseutstyr, og selv analogutgangen på squeezeboxen låter nesten like bra som når han kobler den til en benchmark-1. Og godeste Mr Atkinson er jo som de fleste vet relativt sær og audiofil.

Squeezebox sin egen beskrivelse:
    "Squeezebox features a high-end design for its audio output stages, which includes components and design aspects usually found only in much more expensive equipment. We listened to our audiophile customers, and carefully designed both the digital and analog output circuitry for extreme performance. We tested many power supply, DAC, and op-amp designs and selected the best configuration using measurements taken with a Dscope Series III audio analyzer. The result is an incredible level of measurable performance rivalling much more expensive equipment.

For the analog output stage, we used extensive power supply isolation and filtering, with separate dedicated linear regulators for the DAC and line-out amplification stages. The PCM1748 DAC comes from Burr-Brown™, a brand widely recognized for high quality and ultra-low distortion levels. Full 6Vpp line-out levels ensure a high signal-to-noise ratio through to the receiver, and power levels compliant with high-end gear.

The S/PDIF interface and DAC clocks are driven directly by two dedicated crystal oscillator circuits running at fixed frequencies. By contrast, other low-cost devices generally use a PLL circuit or resampling techniques to simulate multiple clock frequencies - these designs are less expensive, but they introduce noise or are more susceptible to instability due to power supply noise and environmental factors. By using dedicated fixed oscillators, Squeezebox eliminates the predominant source of resampling noise, jitter, and clock imprecision in S/PDIF sources.

In addition to this new hardware, Squeezebox uses a new signal processing architecture implemented entirely in software - we call it SlimDSP™. This means that all audio format decoding, synthesis, filtering, mixing, and attenuation operations are tuneable and upgradeable with firmware. Even all of the audio-releated logic circuitry, such as the encoding of the S/PDIF output signal and the presentation of data to the DAC, are implemented in a field-upgradeable Xilinx gate array. Squeezebox is without a doubt the most capable, configurable, and upgradeable networked audio device ever created."
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann,her var mye nyttig lesestoff.Gøy å finne et forum med likesinnede,og at min første tråd får så bra respons

Ser jo helt klart at en god cd-spiller OG en bra dac er og foretrekke.(Om ikke annet for ''feelingen'' på drivverket;det er ihvertfall en ting som er viktig for meg,og hadde aldri blitt tilfreds med en ''kjip'' cd-rom som nevnt tidligere.Hadde det blitt konstatert at slike kilder leverer SANNHETEN,måtte jeg nesten sett meg nødt til å gå retro og kjøre vinyl,utelukkende for å kvalitetsfølelsen på oppsettet tilbake
    OM det nå skulle være slik, er du uansett ikke alene om å ville tilfredstille nevrosene med drivverk som er "litt bedre" enn en 10$ CD-rom. ;-)

For meg akkuratt nå,er vel spørsmålet mer konkret om en brukt spiller til ca 5 lapper (f.eks M5'en her på forumet),kan hamle opp med en dac til ca samme pris.Hadde håpet det,da jeg er litt tilhenger av ''less is more'' filosofien.Men på den andre siden oppgraderes jo flere kilder,etter eget ønske,ved kjøp av dac..
    Jeg er nok bare en vinglePetter,blir fornøyd uansett hva jeg velger
    Min erfaring er du er nødt til å teste selv.
    For noen år siden trengte jeg en DVD-spiller og kjøpte en brukt Sony NS900V for 700 spenn.
    Det viste at det var det beste HIFIkjøpet jeg noen gang har gjort. Spiller ringer rundt CD-spillere til over 10 000 spenn (ikke alle antagelig, men noen).

Man kan bli lurt av fin innpakning og glossy manual.
    Jeg har selv åpnet en CD-spiller til 10 000, bare for å oppdage at drevet nettopp var et "alminnelig" CD-rom drev. Heldigvis var resten av spilleren forseggjort. Sonyen til 700 spilte uansett langt bedre ("dessverre" for meg).
    Også har vi selvsagt historien om Edge-spilleren til 55 lapper, som ikke var noe å skryte av (byggemessig), søk på Edge på HFS.

Sony spilleren har jeg nå gitt til min søster da jeg ikke trenger DVD-spiller og jeg selv har kjøpt bedre CD-spiller.
    Men det hviler et vilkår over den transaksjonen:
    Hun har ikke på noen som helst tidspunkt lov til å selge eller kaste den. Den er altfor god til det.!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har stort sett brukt veldig bra drivverk, og de gamle ES spillerene deres kan absolutt anbefales. Laserene er ikke å oppdrive, men så lenge de fungerer er de et kjempekjøp
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •