Hjelp til valg av komponenter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av komponenter.

Hei!

Har for tiden fått en økende interesse for hjemmekino/hifi.
    Og her om dagen braket det løs! Jeg smalt til på en halvgrei(i midt hode på daværende tidspunkt) forsterker fra elkjøp av typen Yamaha RX-V365
    Koblet den opp på et par gamle sony høytalere som jeg fikk av en kolega for en stund siden ( Sony ss-xb8av ). Men iom at dette er den 5.1 reciever så tenkte jeg; Pokker heller, stikker bortom hifi-klubben en tur og se hva jeg kan ordne Dro derfra igjen med et par Argon 6220 bakhøytalere.
    Ommøbelerte så rommet og koblet opp hele sullamitten med X-box, TV og PC...
    Dagen derpå fant jeg også ut at argon høytalerene ikke var heeelt etter min smak så valgte og heller bestille et par CV XLS-6 + at når jeg først var innom hifi-klubben dro jeg like så godt med meg en CV VE-5C ...

Som dere kanskje ser så er budsjettet ganske stramt.. :P

Så til saken: Er helt fersk når det kommer til lyd i heimen, da jeg kun har drivet med bil-audio litt, så jeg vil jo si at jeg har et snev av generell hifi kunnskap da. Så det jeg lurer på er hvor langt kan jeg gå med denne forsterkeren? Med det nåværende oppsettet klarer den og dra alt ganske greit egentlig (har ikke fått xls-6'ene enda men).
    Noen av komponent valgene mine som er dårlige? (alt fra forsterker til frontsettet som jeg hadde fra før av) Har jo mulighet til og benytte angreretten min på det meste av det :P

Annlegget skal bruket generelt til alt mulig fra spill til musikk på forspiel :P
    Og etter å ha lest og hørt litt rundt har jeg kommet frem til at jeg har lyst på et cerwin vega annlegg pga. deres elskbare lydtrykk Kan ikke si at jeg har den type ører som hører forskjell på mp3 og cd osv, så blir nok lydtrykket som blir "hoved attributen" i mitt annlegg.

En annen kjapp ting jeg lurer på er dette med Effektforsterker.
    Sånn rent hypotetisk: Hvis jeg smeller inn noen slanter på et par XlS-215, Vil jeg da kunne kjøre de hvis jeg har en effektforsterkter i tilleg til recieveren som jeg har nå, eller hvordan funker/kobles dette?

Som sagt så har jeg temmelig lite peil på hjemme-annlegg så "don't shoot me just yet" :P

Takker og bukker for alle svar

Edit: Mente effektforsterker, ikke "for-forsterker" ....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par bilder av min lille kåk:P

Bilde 1
    Bilde 2
    Bilde 3

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonni90
    Hei!

Har for tiden fått en økende interesse for hjemmekino/hifi.
    Og her om dagen braket det løs! Jeg smalt til på en halvgrei(i midt hode på daværende tidspunkt) forsterker fra elkjøp av typen Yamaha RX-V365
    Koblet den opp på et par gamle sony høytalere som jeg fikk av en kolega for en stund siden ( Sony ss-xb8av ). Men iom at dette er den 5.1 reciever så tenkte jeg; Pokker heller, stikker bortom hifi-klubben en tur og se hva jeg kan ordne Dro derfra igjen med et par Argon 6220 bakhøytalere.
    Ommøbelerte så rommet og koblet opp hele sullamitten med X-box, TV og PC...
    Dagen derpå fant jeg også ut at argon høytalerene ikke var heeelt etter min smak så valgte og heller bestille et par CV XLS-6 + at når jeg først var innom hifi-klubben dro jeg like så godt med meg en CV VE-5C ...

Som dere kanskje ser så er budsjettet ganske stramt.. :P

Så til saken: Er helt fersk når det kommer til lyd i heimen, da jeg kun har drivet med bil-audio litt, så jeg vil jo si at jeg har et snev av generell hifi kunnskap da. Så det jeg lurer på er hvor langt kan jeg gå med denne forsterkeren? Med det nåværende oppsettet klarer den og dra alt ganske greit egentlig (har ikke fått xls-6'ene enda men).
    Noen av komponent valgene mine som er dårlige? (alt fra forsterker til frontsettet som jeg hadde fra før av) Har jo mulighet til og benytte angreretten min på det meste av det :P

Annlegget skal bruket generelt til alt mulig fra spill til musikk på forspiel :P
    Og etter å ha lest og hørt litt rundt har jeg kommet frem til at jeg har lyst på et cerwin vega annlegg pga. deres elskbare lydtrykk Kan ikke si at jeg har den type ører som hører forskjell på mp3 og cd osv, så blir nok lydtrykket som blir "hoved attributen" i mitt annlegg.

En annen kjapp ting jeg lurer på er dette med såkalte "for-forsterkere"
    Sånn rent hypotetisk: Hvis jeg smeller inn noen slanter på et par XlS-215, Vil jeg da kunne kjøre de hvis jeg har en for-forsterker i tilleg til recieveren som jeg har nå, eller hvordan funker dette? :P

Som sagt så har jeg temmelig lite peil på hjemme-annlegg så "don't shoot me just yet" :P

Takke og bukker for alle svar
    Du må ha en effektforsterker ikke forforsterker.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beiver
    Du må ha en effektforsterker ikke forforsterker.
    Kan like så godt rette meg selv.
    Tror ikke du har preout på den yamahaen, så da får du ikke koblet
    effektforsterker til den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://amazon.bellmktg.com/Yamaha/Re...back_large.jpg

Her er et bilde av baken på den
    Ville det kanskje vært en god ide for meg og levere den tilbake for så og finne en annen til tilsvarende pris +/- 500 (?) ? ga 1900,- for den så vidt jeg husker i farta.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

skaf deg deg en eldre nad eller en yamaha rx-v663 etc med pre og og en brukt nad 270 el den nyere 272 eller en xtz effekt forsterker etc vile vel venta med senter og kjøpt cls/x men lome bok foran ønsker desvere lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en NAD T743 A/V ? Og så evt, effektforsterkere og litt grøvre fronthøyttalere etterhvert?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beiver
    Kan like så godt rette meg selv.
    Tror ikke du har preout på den yamahaen, så da får du ikke koblet
    effektforsterker til den.
    En annen ting med disse effektforsterkerene.. Går det ikke ann og bruke høysignal eller hva det heter? Alltså bruke lydsignalet fra selve kanalene til recieveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er noen som har en grei surroundreciever til maks 2 laken (med preout) de vil bli kvitt i omr. kongsberg,drammen,asker,oslo. Skrik ut

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonni90
    Om det er noen som har en grei surroundreciever til maks 2 laken (med preout) de vil bli kvitt i omr. kongsberg,drammen,asker,oslo. Skrik ut
    Yamaha RXV 663 - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Dette er da en reciever som burde holde en god stund mtp. Oppgraderinger etc. ? Du som er selgeren?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke jeg som selger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette med høysignal.. Går det ann/fint å koble til en effektforsterker med signal fra høyttaler utgangene til recieveren? Har gjort dette på forsterkeren som driver frontsettet i bilen, så skal vel gå på hjemmekino også? Eller fører dette til ulemper?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt stram økonomi ville jeg kjøpt den Yamaha`n
    jeg linket til og denne høyttaler pakka.
    Jamo S606 HCS3 hjemmekino - Elkjøp
    Fungerer ikke høyttalerne hos deg kan du bare levere de inn igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den recieveren jeg har nå... (Yamaha RX-V365) Tror dere jeg klarer og drive et par XLS-28 ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •