Støy før og etter Dac montering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy før og etter Dac montering

Heisann..

Når volumet er høyt (må være litt høyt for å høre lyden) og ingen musikk spiller, så er det en mystisk lyd som surrer rundt i anlegget.

Den kommer typisk hvis eg skroller nedover på en nettside eller noe.
    Den var der i går, og den er der etter montering av Dac (var ikke derfor eg monterte den, men la merke til at lyden fremdeles var der)

Spiller musikk via Spotify fra stasjonær pc.
    Dac`en er av merket Styleaudio Carat-UD1. Har USB mellom DAC og pcn..

Dac`en har også utgang for hodetelefoner, samt volumkontroll.
    USB inn og RCA, minijack, og optisk ut.

Vil det hjelpe meg å bytte ut RCA kablene til optisk mellom DAC og forsterker?
    RCA kablene mine er av merket Connection, "high end" beregnet for bilbruk, og har mye skjerming - Dyr kabel! Så trooor ikke denne er problemet heller..

Virker også som om denne DACen er bra i forhold til pengene.
    Betalte 1190.- om noen lurte

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen????

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyproblemer er vanlige når PC kobles til lydanlegg med metallkabel -- enten det er med USB eller koaks.

Løsningen er optisk kabel mellom PC og DAC; evt trådløs forbindelse.

Optisk kabel mellom DAC og musikkanlegg er ikke noe alternativ -- optisk fungerer bare på den digitale siden av signalkjeden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer lyden når du scroller ned på Internett explorer? Med Firefox derimot tenker jeg den ikke gjør det?

Isåfall er dette "Coil Noise" som oppstår mellom Strømforsyningen og de andre komponentene i datamaskinen. Prøv å Google feks "coil noise/whine psu"

Så lenge du ikke er plaget med støy fra selve maskinen, altså kun igjennom anlegget ditt så er løsningen optisk kabel slik som er nevnt over.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. men det kommer i mozilla... bruker ikke den andre dritten.

Da har det seg slik at eg må ha ny DAC OG PC da hvis eg skal leke perfeksjonist?
    Er ikke optisk INNgang på den, og heller ikke ut fra pcn..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    istedenfor ny pc kan du kjøpe et usb-lydkort med optisk utgang. Litt synd at din Dac ikke har optisk inn da men. Kanskje det finnes et slags galvanisk skille med usb inn og ut? hmm.

Hører du forresten lyden fra din pc også? Hvis du legger øret inntil strømforsyningen, hovedkort eller skjermkort? Slik coil whine er forresten meget vanlig, dog i forskjellig grad.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PC er full av enkle switch mode strømforsyninger, og de lager masse støy.

Det kan være at støyen kommer fra lydkortet, men det kan også være at USB-kabel er dårlig skjermet.
    Jeg ser du har et vanlig nettadapter på DAC´n, så det er nok dårlig med filter på strømsiden.
    Om du hører lyden i høytalerene dine, kan det være 220v strømforsyningen som er for dårlig skjermet. De skal ha EMI og RF-filter, men det er mange produsenter som slurver akkurat her.

Skal jeg tippe, så sier jeg skjermkort. De er som oftest de som trekker mest strøm, og samtidig har dårligst plass til skikkelige filter. GTX-kortene til nVidia var spesielt ille en stund.

Du burde uansett prøve en annen USB-kabel og koble DAC´n på en annen kurs. Å prøve med optisk fra DAC til forsterker blir nesten det samme som å koble PC direkte til forsterker. Du går helt utenom den nyttige delen av DAC´n.

Du burde også prøve å koble fra så mange enheter som mulig, og teste forskjellige USB-porter. Jordfeil er lang fra uvanlig på PC-utstyr, og det kan være en dårlig USB-port/HUB eller enhet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •