Test av mp3-formater - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva tror du skjer med annonseinntektene dersom "fagpressen" gjennomfører, og skriver at de faktisk ikke klarer å skjelne mellom kabler i en ABX-test?
    Det er en grunn til at slike tester ikke gjennomføres, på tross av at de er den eneste sanne vei mot mot er korrekt resultat. De ville antakelig avkledd hele kabel bransjen, og jeg tipper det er å skyte seg selv i foten. Ta en titt i "fagpressen", og se hvilken bransje som legger igjen mest annonsekroner. Ikke vet jeg, men jeg syns kanskje dette stinker litt?

I tillegg til å avkle en pengesterk bransje, så sitter vel også journalistene og skribenten igjen uten troverdighet etter en slik test? Tipper det er lenge til vi ser en korrekt utført ABX-test jeg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva tror du skjer med annonseinntektene..
    Det var alltid oppkvikkende å lese en skikkelig dårlig omtale av et produkt.
    En slik omtale brukte som regel også å få et slags etterspill, der produsent eller distributør kritiserte den useriøse pressen.
    Men morro var det, når noe som kostet mye penger og ble skrytt opp i skyene, så ble plukket i stykker bit for bit av journalister som hadde veldig god innsikt.

Det var kun et fåtall magasiner som turte å publisere dårlige tester, for de lever jo, som du påpeker, av blant annet annonseinntekter.

Etter at High Fidelity gikk inn, så har jeg vel ikke kjøpt et eneste hifi-blad.
    Nå i dag så får man jo informasjonen på annet vis også.

Et av problemene nå i dag er vel at mye er blitt veldig bra, faktisk så bra at det er vanskelig å påvise svakheter.
    Spesielt gjelder dette for signalkilder.
    Hvis avspilling fra en billig pc er like bra som dyre cd-spillere, så sliter jo disse med å forsvare sin eksistens.

Og fordi det alltid har vært alment akseptert i hifi at det er mulig å høre på et produkt og så uttale seg, uten å måtte bevise eller underbygge sine påstander, så har dette gitt grobunn for en merkelig bransje der mye som selges ligner mistenkelig på snake-oil.

Men mp3-komprimering er ikke snake-oil.
    Her spørs det rett og slett hva man aksepterer av forringelse av lyden.
    Det er ikke noe problem å måle forskjellen på en original og en komprimert fil, og så se at det faktisk er en forskjell.
    Spørsmålet blir så om forskellen er hørbar, og, selv om den er hørbar, om den kan aksepteres.
    En ABX-test utført på kontrollert vis kan jo være et godt verktøy for å finne ut hvor grensen går, det er jeg jo enig i.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Det var kun et fåtall magasiner som turte å publisere dårlige tester, for de lever jo, som du påpeker, av blant annet annonseinntekter.
    Ja i så henseende tror jeg det ikke er stor forskjell på HIFI-bladene og andre som for eksempel Hjemmekino. Sitter å leser siste nummer av Hjemmekino og det flagrer med terningkast 5 og 6 på produkter fra 3-100'. Kan ikke huske sist jeg så en test med terningkast 3. Ut fra dette kan man slutte at det stort sett ikke spiller noen rolle hva man kjøper - produktene er nesten like gode, eller er de det ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Men mp3-komprimering er ikke snake-oil.
    Her spørs det rett og slett hva man aksepterer av forringelse av lyden.
    Det er ikke noe problem å måle forskjellen på en original og en komprimert fil, og så se at det faktisk er en forskjell.
    Spørsmålet blir så om forskellen er hørbar, og, selv om den er hørbar, om den kan aksepteres.
    En ABX-test utført på kontrollert vis kan jo være et godt verktøy for å finne ut hvor grensen går, det er jeg jo enig i.
    Det er det liten tvil om. Linn Records selger både MP3 (320k), WMA (CD) og ukomprimert Studio Master. Jeg har lastet ned en del låter i alle tre formatene, og det er liten tvil om at det er forskjeller. Spesielt i dynamikk, og "utklinging" på instrumenter. Men til min store overraskelse er forskjellen enormt mye større mellom CD og Studio Master, enn den er mellom CD og MP3 (320k). Det som blir så vanskelig med å diskutere MP3, er at det finnes så enormt mange dårlige kompimeringsverktøy, og i tillegg kan man velge alt fra kraftig til minimal komprimering. Det man virkelig burde fokusert på er hvorfor vi fortsatt har et så elendig format som CD? Det er jo ingen problemer forbundet med størrelsen på filene Master tapen representerer med dagens hastigheter på nett-tilgang eller prisen på store passive lagringsmedium (som f.eks USB-stick?)
    Selv et "jalla" lydkort i PC-en min, klarer jo å gruse CD-spillern (Marantz SA-7) som kilde, så lenge PC-en får leke seg med Master tape.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @gorm

at det er forskjell i dynamikken på cd-format(wma/wav) vs 'studio master' har nok lite med selve formatet å gjøre, snarere med forskjellig mastring fra Linn Records.

ang komprimering finnes det en rimelig grei 'standard' som brukes både blant fildelere og hos lydnerder - søk på hydrogen audio forumet så finner du det(f eks for mp3 så er det lame V0 som gjelder)

hva er det med cd som gjør det til et elendig format forresten?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har tenkt tanken på at informasjonstap i musikken kan føre til bedre lyd?
    Jeg har hørt påstander fra lydteknikere at mp3-komprimering kan forbedre lyden. Uansett, ved mixing ender man som regel opp med en graut hvis det er for mange instrumenter i det samme det frekvensområdet.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det er nok en liten sammensausing av flere uavhengige ting det, av-fallet.

informasjonstap kan ikke gi highER fidelity, tror ingen (semipro eller profesjonelle) lydteknikere vil påstå at mp3 = potensielt bedre lyd. kan kanskje være de har snakket om komprimering(Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia)?

dårlig mix gir potensielt graut okke som.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var selvfølgelig ikke snakk om bruk av kompressor, det var mp3. Dette var i mp3'ens spede barndom da en pc sto og jobbet halve natta med encoding av en sang. Stemmer det ikke at mp3-encoding fjerner alt som ligger 40 db under max? I såfall burde det oppleves som en "opprenskning".

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det liten tvil om. Linn Records selger både MP3 (320k), WMA (CD) og ukomprimert Studio Master. Jeg har lastet ned en del låter i alle tre formatene, og det er liten tvil om at det er forskjeller. Spesielt i dynamikk, og "utklinging" på instrumenter. Men til min store overraskelse er forskjellen enormt mye større mellom CD og Studio Master, enn den er mellom CD og MP3 (320k). Det som blir så vanskelig med å diskutere MP3, er at det finnes så enormt mange dårlige kompimeringsverktøy, og i tillegg kan man velge alt fra kraftig til minimal komprimering. Det man virkelig burde fokusert på er hvorfor vi fortsatt har et så elendig format som CD? Det er jo ingen problemer forbundet med størrelsen på filene Master tapen representerer med dagens hastigheter på nett-tilgang eller prisen på store passive lagringsmedium (som f.eks USB-stick?)
    Selv et "jalla" lydkort i PC-en min, klarer jo å gruse CD-spillern (Marantz SA-7) som kilde, så lenge PC-en får leke seg med Master tape.
    tidligere så har jeg hørt på div 192 og 320k mp3 som jeg har sammenlignet med cd, og da var det veldig tydelig forskjell på cd og både 192k og 320k mp3, og da ut i fra disse sangene trodd at det har vært så stor forskjell på mp3 kontra cd. men da må det ha vært brukt en svært dårlig decoder, fordi når jeg testet litt nøye for et par uker siden, ved å dekode dem til mp3 selv, med itunes, som skal være ganske god, så greier jeg nesten ikke høre forskjell på 192k mp3 og cd. og dette selv om jeg har jobbet som lydteknikker i ganske mange år, og greier etterhvert å skille ut ting i lydbildet ganske lett.

@av-fallet: hvis lydmikser ikke vet hva han gjør, så blir det garantert bare graut om du har for mye instrumenter i samme frekvensområde. har selv drevet også litt med dette, og det er en stor del av jobben "vår" og vite hva vi skal gjøre med de forskjellige instrumentene i forhold til hverandre, for at det ikke bare skal bli graut ut av en sang.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    um, det må du evt finne noen kilder på. såvidt jeg vet er mp3 med 16 bits dybde samme som cdens(16 bit).

fravær av dynamikk gir ikke nødvendigvis..tydeligere lydbilde nei, men skal ikke se bort i fra at det på noen plater spilt på noen oppsett _kan_ høres klarere ut som mp3 enn cd.

uten å ha lest igjennom wikien så står det kanskje noe på wikipedia - Audio bit depth - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    tidligere så har jeg hørt på div 192 og 320k mp3 som jeg har sammenlignet med cd, og da var det veldig tydelig forskjell på cd og både 192k og 320k mp3, og da ut i fra disse sangene trodd at det har vært så stor forskjell på mp3 kontra cd. men da må det ha vært brukt en svært dårlig decoder, fordi når jeg testet litt nøye for et par uker siden, ved å dekode dem til mp3 selv, med itunes, som skal være ganske god, så greier jeg nesten ikke høre forskjell på 192k mp3 og cd. og dette selv om jeg har jobbet som lydteknikker i ganske mange år, og greier etterhvert å skille ut ting i lydbildet ganske lett.

@av-fallet: hvis lydmikser ikke vet hva han gjør, så blir det garantert bare graut om du har for mye instrumenter i samme frekvensområde. har selv drevet også litt med dette, og det er en stor del av jobben "vår" og vite hva vi skal gjøre med de forskjellige instrumentene i forhold til hverandre, for at det ikke bare skal bli graut ut av en sang.
    Yezzz man! Med skikkelig encoding så blir mp3 bra! Mye av det som man finner på eks.thepiratebay er total crap selv med 320.

Lydteknikere..... vet ikke alltid hva de gjør. Det kan vi vel være enige om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Før du kaster bort noe mer av din egen og vår tid foreslår jeg at du leser litt om ABX-testing, det finnes enkle verktøy for å gjøre dette med f.eks foobar2000 på din egen PC.
    +1

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det liten tvil om. Linn Records selger både MP3 (320k), WMA (CD) og ukomprimert Studio Master. Jeg har lastet ned en del låter i alle tre formatene, og det er liten tvil om at det er forskjeller. Spesielt i dynamikk, og "utklinging" på instrumenter. Men til min store overraskelse er forskjellen enormt mye større mellom CD og Studio Master, enn den er mellom CD og MP3 (320k).[..]Det man virkelig burde fokusert på er hvorfor vi fortsatt har et så elendig format som CD? Det er jo ingen problemer forbundet med størrelsen på filene Master tapen representerer med dagens hastigheter på nett-tilgang eller prisen på store passive lagringsmedium (som f.eks USB-stick?)
    Her har vi vel dessverre nok et eksempel på at man tester uten å teste på en fornuftig måte (typisk ABX) eller at man sammenligner epler og bananer (ikke samme mix/produksjon av kildematerialet).

Det er ingen mangel på dynamikk på en CD, nå må vi vel snart klare å legge død debatten om 24bit på avspillingssiden. DET GIR INGEN MENING.

Såvidt meg bekjent er det ingen som har klart å høre forskjell på CD og "masterformat" (typisk 24bit) i en ABX-test heller, så lenge innspillingen er den samme. Det er nok en gang vår gode gamle Onkel Hjerne som spiller oss et puss.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare forskjell på formatene og codec'ene her. Jeg har en ganske stor og gammel MP3 samling med mye slagere. Mesteparten av disse er i 128kbps. Dette fungerte helt greit frem til jeg fikk Klipsch høyttalere i hus. Nå er den samlinga ubrukelig :|

Men forhåpentligvis flytter jeg snart og får tilbake gutterommet mitt med brølehøyttalerene og da er morroa i den samlinga tilbake.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •