Hvilken forsterker til følgende oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken forsterker til følgende oppsett?

Hei!

Skal da ut med mine 4x21" subwoofere og min 7000W RMS forsterker til fordel for komponenter med litt bedre lydkvalitet

Og da skal jeg kjøpe følgende:

2stk XTZ 99 W12.16 (12" subwoofer)
    4stk (2par) Dynavoice M-65 EX

2stk høyttalere og 1stk subwoofer i hvert hjørne. Skal kun ha stereooppsett, ikke noe surround.

Grunnen til at jeg skal ha 2stk høyttalere + 1stk sub i hvert hjørne er for å kunne spille litt høyt uten at lydkvaliteten skal forringes som følge av at elementene stresses.

Og da er jo mitt spørsmål, hvilken forsterker?

Forsterkeren må jo da ha 2stk subwoofer utganger, samt A+B høyttalervalg slik at jeg kan bruke 4 av kanalene på en surroundreciever til høyttalerne for å få lyd i alle 4.

Tenkte først på Pioneer VSX-1020k. Den har jo tidskorrigering og alt dette. Men såvidt jeg kan se kun 1stk sub utgang, og B-delen av utgangene er av enklere type istedenfor skruplugger som er på A-delen av utgangene.

Se bildet, rett til høyre for alle høyttaler utgangene er B-delen av utgangene og disse er annerledes. vil det gi identiske signaler på både A og B delen?:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke to subutganger for to suber. Du bruker en y-splitt som deler signalet i to.

Disse M-65'ene går ned i 3ohm og hvis du kobler to par sammen slik du viser så går de ned i 1,5ohm. Jeg kan vedde enkelte deler av min anatomi på at en receiver ikke oppfyller ønsket ditt om å spille høyt ved slike forutsetninger.

Hvis du skal ha bare stereo så kan du jo vurdere denne.
    XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten på det ene paret
    og denne på det andre paret
    XTZ Class-AP100 Silver/Black XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Romkorrigeringen i receiveren vil ikke kunne fikse eventuelle problemer du få med oppsettet slik du tenker uansett.

Et alternativ er en receiver som støtter bi-amping. Da kan du koble slik du tenker, men vil trolig ikke spille så bra som dedikerte forsterkere. Mulig receiveren du linker til har denne muligheten, men slik jeg ser det så bruker du surroundreceiver til surround og ikke hvis du bare skal ha stereo. Du betaler for masse ting i receiveren som du aldri vil bruke med mindre du tenker på å kjøre surround senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du trenger ikke to subutganger for to suber. Du bruker en y-splitt som deler signalet i to.

Disse M-65'ene går ned i 3ohm og hvis du kobler to par sammen slik du viser så går de ned i 1,5ohm. Jeg kan vedde enkelte deler av min anatomi på at en receiver ikke oppfyller ønsket ditt om å spille høyt ved slike forutsetninger.

Hvis du skal ha bare stereo så kan du jo vurdere denne.
    XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten på det ene paret
    og denne på det andre paret
    XTZ Class-AP100 Silver/Black XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Romkorrigeringen i receiveren vil ikke kunne fikse eventuelle problemer du få med oppsettet slik du tenker uansett.

Et alternativ er en receiver som støtter bi-amping. Da kan du koble slik du tenker, men vil trolig ikke spille så bra som dedikerte forsterkere. Mulig receiveren du linker til har denne muligheten, men slik jeg ser det så bruker du surroundreceiver til surround og ikke hvis du bare skal ha stereo. Du betaler for masse ting i receiveren som du aldri vil bruke med mindre du tenker på å kjøre surround senere.

Hvordan klarer du å komme frem til 1.5 Ohm?

Parallellkobler/brokobler jo ingenting haha

Snakker om å bruke 2 av høyttalerne som normalt på de vanlige stereokanalene som uansett måtte blitt brukt til fronthøyttalerne.

Og de to siste kanalene på B-delen av forsterkeren. du vet at A og B er adskilt ikke sant? Derfor kalt A og B.

Og setter jeg dem på B delen og velger "A+B" på forsterkeren kobler den ut surroundkanalene og kjører vanlig front stereo signal inn i B delen. Ergo 4x140W @ 8 ohm @ stereo.

Men ang. y splitt på subutgangene, vil ikke dette halvere signaler og derfor må jeg da ha høyere gain på subbene for å få samme volum? og da vil det jo også bli mer støy på¨signalet. høres ut som en jallaløsning

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet at A og B er uttak fra SAMME KANALPAR ikke sant? Så hvis du kobler slik du skriver så parallellkobler du faktisk. Haha

Receiveren har 7 forsterkere, to fronter, én senter, to surround og to baksurround. Jeg foreslår at du leser deg litt opp om dette så du ikke går deg på en smell.

Som nevnt tidligere så er det mulig receiveren har bi-amping og da får du to separate kanal-par siden front-kanalene driver det ene paret og surround-back driver det andre. Men 4x140watt får du aldri med en slik receiver. 4x50watt er nok nærmere sannheten.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gurba her.

Om med samma høyttalere i i hvert hjørne, så legger du opp til kanselering deluxe. M65 trenger dessuten mye strøm/effekt for å vakne.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Enig med Gurba her.

Om med samma høyttalere i i hvert hjørne, så legger du opp til kanselering deluxe. M65 trenger dessuten mye strøm/effekt for å vakne.
    Ikke minst dette. Det er bedre å legge pengene du sparer på å kjøpe ett par høyttalere i en større forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Enig med Gurba her.

Hva mener du med kansellering?

Hvis dem står tett ved siden av hverandre som om det var en og samme høyttaler så vil det vel ikke bli noe "turbulens" der vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du vet at A og B er uttak fra SAMME KANALPAR ikke sant? Så hvis du kobler slik du skriver så parallellkobler du faktisk. Haha

Receiveren har 7 forsterkere, to fronter, én senter, to surround og to baksurround. Jeg foreslår at du leser deg litt opp om dette så du ikke går deg på en smell.

Som nevnt tidligere så er det mulig receiveren har bi-amping og da får du to separate kanal-par siden front-kanalene driver det ene paret og surround-back driver det andre. Men 4x140watt får du aldri med en slik receiver. 4x50watt er nok nærmere sannheten.
    Er biamping på forsterkeren ja.

Er du nå helt sikker på at A+B er samme kanalpar på en surroundreciever som ikke er lagt opp med biamping??

Hadde en VSX-859RDS for en stund siden med A+B oppsett uten at dette var ment for biamping. Men når jeg aktiverte a+b så var det surround kanalene som ble tatt i bruk.

Hvorfor skulle man ellers ha a+b på forsterkere som ikke er ment for biamping for å si det slik da?

bare spør jeg, er ikke så flink med hifi. Har bare holdt mye på med PA og bilstereo jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke A+B.De fleste receivere har en funksjon som heter All Channel stereo eller 5 Channel stereo.Man slår da av centeren og man har lyd både framme og bak.
    En del brukte receivere som f.eks Onkyo 875,Denon 3808 klarer greit å drive M65.Fin pris på slike receivere.Dette spiller svært kraftig sammen med en XTZ 12" da en kompis har denne komboen.
    Om den driver 4 stk godt i 4 channel stereo tør jeg ikke å svare på,men vil tro at det går relativt greit.Regner med at du deler på 80 hz også og avlaster mye.Varm forsterker får du sikkert,men bare kjøp en Biltema vifte bak racket/forsterkeren.
    Ikke for å terge på meg folk eller være frekk,men mange har en tendens til å skulle anbefale så dyre løsninger.Mellomgode løsninger fungerer ofte prima for mindre kresne folk.
    Skal jeg komme med et tips som koster noen kr (ikke mye) er det å bytte diskantene i M65.Det finnes en tråd om hvordan man gjør dette her på forumet.
    Selv har jeg drevet Cerwin Vega DC 15 som går ned i 2,5 ohm+DC 1515 som sikkert går enda lavere på en gang med en Denon 2x90 watt til 4.000 kr.Sprengte aldri noen elementer eller ødela forsterkeren på noen måte.Nå som jeg er litt mer belært hadde jeg aldri turt det,men litt for å vise at ting går an :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tussi18
    Er biamping på forsterkeren ja.

Er du nå helt sikker på at A+B er samme kanalpar på en surroundreciever som ikke er lagt opp med biamping??

Hadde en VSX-859RDS for en stund siden med A+B oppsett uten at dette var ment for biamping. Men når jeg aktiverte a+b så var det surround kanalene som ble tatt i bruk.

Hvorfor skulle man ellers ha a+b på forsterkere som ikke er ment for biamping for å si det slik da?

bare spør jeg, er ikke så flink med hifi. Har bare holdt mye på med PA og bilstereo jeg
    Hovedpoenget med A og B utgang er at man bruker f.eks A sammen med center og bak i hjemmekino og B til litt bedre/mer egna høyttalere til musikk.Uten å måtte koble om hver gang.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker anbefales...

Vurdert og stable subene... eller er det ikke takhøyde til 2 i høyden... :-D

Hmm, og stable høytalerne

ups, må ikke gi deg for mange morsome ideer nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe takker for gode svar gutta

Men den Pioneeren gir vel god lydkvalitet?

Altså, det jeg ønsker er:

2stk Dynavoice M-65 EX + 1stk XTZ 99 W12.16 PER HJØRNE i stua. Og den delen er forsåvidt grei.

Eneste tingen er at jeg ønsker en forsterker til dette som kan gi litt trøkk men lydkvalitet er det aller viktigste.

Har pr i dag 4x21" subwoofere på en 7kw rms forsterker. Spiller 146.7db på 3.5m avstand nå, så det trøkker noe inni ******* for å si det mildt. Men har lissom ikke disse hårete og våte mannedrømmene lengre om å spille så høyt at veggene flexer.

Det som er i fokus nå er å kunne tilby en kinoopplevelse med knakende fin lyd og god og dynamisk dypbass. Men om det kunne trøkket litt hadde det vært TOPP.

Derfor tenkte jeg på Pioneer VSX-1020

Nettopp fordi jeg da kan ha 4 separate kanaler til å drive høyttalerne og at den har tidskorrigering for optimalt resultat ved sitteposisjonene ved filmtitting

Men kom med forslag til forsterkere. Har dog ikke tenkt meg over 6-7 lapper i grunn. Vil jo koste litt alt totalt, og da jeg allerede har investert 120 lapper i mitt nåværende oppsett vil jeg gjerne også være litt økonomisk hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump bump