Hva er ideell oppkobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er ideell oppkobling?

Hei

Akkurat bestilt Hegel H200 og Hegel HD10 DAC. Lurer litt på hva jeg skal kjøpe med av kabler for best mulig og mest praktisk oppkobling. Skal bruke dette til både musikk fra Squeezebox og lyd til tv`n. Musikkbiten er vel ikke så mange måter å gjøre, men tv biten er jeg litt usikker på. Er vel lurt å få denne også igjennom DAC`n. Er det greit å kjøre alle bildekildene med HDMI til tv og optisk (lyd) til dac? Har følgende utstyr:

Hegel H200
    Hegel HD10
    Pioneer 5090H
    PS3
    Squeezebox
    Altibox dekoder
    Bluray (ikke kjøpt ennå)

Tenker sånn her:
    Squeezebox ---> HD10 ---> H200 (Nordost Shaman, Heimdall XLR)
    Altibox ---> 5090H ---> HD10 ---> H200 (HDMI, optisk, Heimdall XLR)
    PS3 ---> 5090H ---> HD10 ---> H200 (HDMI, optisk, Heimdall XLR)
    også videre...

Så det jeg lurer mest på er jo egentlig om det er greit å kjøre lydsignalet gjennom tv, eller om jeg burde prøve å unngå det?

Bjørnar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydsignalet burde gå igjennom færrest mulig ledd.
    Men samtidig igjennom ett hovedledd (normalt receiver), slik at man slipper å måtte tidsjustere lyden hele tiden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør det du kan av lyd via HD10. Det er vel digital utgang på alt du har av utstyr som skal kobles til lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Lydsignalet burde gå igjennom færrest mulig ledd.
    Men samtidig igjennom ett hovedledd (normalt receiver), slik at man slipper å måtte tidsjustere lyden hele tiden.
    Ser den. Men siden jeg først og fremst prioriterer stereo lyd har jeg ingen ønsker om en receiver. Tenker derfor at det kan være greit å bruke tv`en som en slags svitsj til lyden. Vil vel da kunne kjøre det digitalt helt frem til DAC`en.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kjør det du kan av lyd via HD10. Det er vel digital utgang på alt du har av utstyr som skal kobles til lyd?
    Har digital utgang på alt ja, og ønsker å kjøre all lyd gjennom dac. Men får ikke kjørt alle kildene rett i dac, ikke nok innganger. Plus at man må bort til dac for å bytte input noe som hadde vært deilig å unngå. Derfor jeg kom frem til at det kanskje var en grei løsning og kjøre lyd og bilde via HDMI til TV også ta lyd videre til dac via optisk.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble det slik du foreslår selv i 1 post - da slipper du store problemer med SYNC mellom lyd/bilde og lydkvaliteten skal jo være identisk siden det er digitalt fram til DAC'n uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Koble det slik du foreslår selv i 1 post - da slipper du store problemer med SYNC mellom lyd/bilde og lydkvaliteten skal jo være identisk siden det er digitalt fram til DAC'n uansett!
    Ja, for da skal jo kvaliteten holde seg på topp? Gjennom HDMI og optisk. Ville bare høre om det fantes noen god grunn for å ikke gjøre det. Er det noen andre som gjør det på denne måten?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjelmert
    Ja, for da skal jo kvaliteten holde seg på topp? Gjennom HDMI og optisk. Ville bare høre om det fantes noen god grunn for å ikke gjøre det. Er det noen andre som gjør det på denne måten?
    Japp, skal holde seg på topp, så lenge TVen din ikke gjør noe helt merkelig og rart

Kobler du direkte fra altibox til DAC'n, kan du også få større problemer med sync mellom lyd og bilde!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Japp, skal holde seg på topp, så lenge TVen din ikke gjør noe helt merkelig og rart

Kobler du direkte fra altibox til DAC'n, kan du også få større problemer med sync mellom lyd og bilde!
    Sync problemer er jo heller ikke noe artig. Da blir det vel å prøve dette. Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •