Noen som hører forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som hører forskjell?

Er det noen som hører forskjell på de to forskjellige lydsporene?
    Do 320kbps mp3 files really sound better? Take the test! | NoiseAddicts music and audio blog

Jeg gjør det ikke...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janstokk
    Er det noen som hører forskjell på de to forskjellige lydsporene?
    Do 320kbps mp3 files really sound better? Take the test! | NoiseAddicts music and audio blog

Jeg gjør det ikke...
    Jeg traff! Meeen, det var jo 50/50...
    Uansett, disse to klippene var meget like synes jeg, og det var vanskelig å skille dem, måtte konsentrere meg veldig.

Det ligger andre tilsvarende tester på nettet, som er langt enklere å skille.

Har dette med selve komprimeringen å gjøre?
    Eller er det slik at enkelt typer musikk egner seg bedre for MP3 enn andre?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der klarte jeg helt fint. Var egentlig sikker før jeg hadde hørt alternativ nr 2, hvilken som var hva. Og jeg hadde faktisk helt rett.

Jeg tror dog det er avhengig av at man har et bra nok anlegg. En sang rippet med bra software 128 eller i hvert fall 160 kbits fungerer utmerket på de fleste anlegg opp til high end.

Innspillingskvaliteten er mye mer avgjørende en kompresjonen.

Det er jo nesten litt meningsløst allikevel. Harddiskplass er så billig i dag at det har fint lite å si.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte ikke forskjell, men på min samling har jeg noen album på 128 der det er lett å høre, har nok mest med rippinga å gjøre.

På en annen test jeg tok online var det lett å høre forskjell, tror det var noe fra offisielle B&W sider.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Jeg tror dog det er avhengig av at man har et bra nok anlegg. En sang rippet med bra software 128 eller i hvert fall 160 kbits fungerer utmerket på de fleste anlegg opp til high end.
    Men hvis man enkelt kan skille andre tilsvarende tester på det samme utstyret, blir det ikke feil å anta det er utstyret det er noe i veien med?
    Jeg brukte headset direkte fra PC, samme kombinasjon som jeg LETT har hørt stor forskjell på tilsvarende tester.

Er det stor forskjell på kodingen av forskjellige MP3er?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    traff rett jeg og, men de skulle tatt noe tyngre musikk, er utrolig lett å høre forskjell på mer bråkete musikk, blir liksom litt metallisk
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bomma gitt og valgte 128 kbps!

Men det er jo i grunn billigere å ha "dårlige" ører da, siden jeg da ikke trenger så dyrt anlegg! hehe

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke store forskjellen nei men ligger jo en faktor i når og hvor mye forskjell i selve musikken.
    Mye samtidig lyd lossless vil bli dårligere resultat som lossy komprimering
    enn
    mindre samtidig lyd gjort om til lossy

Slik er det jo med komprimering av film også da mengde samtidig informasjon som skal komprimeres vil avgjøre resultatet på lossy kopi

Hvor mye og når vil da variere fra lossless----------->
    lossy codec som velges , bitrate
    Når forsjeller merkes kan være bare korte partier eller lyder/bilde sener , lengere , hele sangen/filmen

Mye samtidig lyd / lite før koprimering osv blir jo litt som å avspille muslikk med forsterker der enkelte typer musikk drives lettere uten problemer enn annen type musikk som tar kraft ut av forsterker å vrenger lyden på mye tidligere tidspunkt

På samme måte blir forskjell tapsfri Blu Ray lyd v.s lossy lydcodec (dd , dts) også

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg merket stor forskjell, men fikk rett da jeg tippet. Enten flaks eller underbevisstheten som slo til. Egentlig ganske interessant siden jeg vurderer å oppgradere Spotify til premium men er veldig usikker på om jeg kommer til å merke så mye bedre kvalitet...kanskje bedre å kjøpe en dacmagic å bruke free versjon.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt på stereoen merket jeg lite eller ingen forskjell. Med hodetelefoner var det forholdsvis greit å treffe riktig.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipp #1 (320 kbps) hørtes best ut i mine Audio Technica ATH-A900 h.tlf. For det første var vokalen merkbart rikere over hele tonespekteret. Dernest framsto musikkbildet med et tydelig større rom. Var ikke i tvil.

Jeg spilte klipp 2 før klipp 1 for å "lure" spørsmålstilleren (i tillegg til bruk av nevnte h.tlf.). Bruker sjøl 320 kbps på bærbare spillere, aldri under.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jo så latterlig mange variabler å ta hensyn til at dette blir jo fullstending meningsløst.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Her er det jo så latterlig mange variabler å ta hensyn til at dette blir jo fullstending meningsløst.
    Variablene er vel like for begge klippene, så jeg er ikke helt med på at det skal ha noe å si.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Abrahamsen a-dac og SwansM200mkIII, hadde rimelig høyt volum og prøvde flere ganger, men kunne ikke bli enig med meg selv hva som hørtes best ut. Jeg tror underbevisstheten har en del å si, jeg bestemte meg nesten før begge sporene hadde blitt hørt...

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men hvis man enkelt kan skille andre tilsvarende tester på det samme utstyret, blir det ikke feil å anta det er utstyret det er noe i veien med?
    Jeg brukte headset direkte fra PC, samme kombinasjon som jeg LETT har hørt stor forskjell på tilsvarende tester.

Er det stor forskjell på kodingen av forskjellige MP3er?

Er nok forskjeller ute og går på kodingen ja. Jeg syntes forøvrig musikk med masse simultane instrumenter (og da helst hele frekvensspekteret) er det som er lettest å skille på.

Det jeg hørte mest her er endringer i lydbildet (til det negative på 128), og metalliske slaginstrumenter blir rufsete i lyden. Så klart, ved finlytting kan man høre andre forskjeller her også, men jeg hadde allerede bestemt meg når jeg hadde hørt klipp 1, hva som var hva.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en viss treningsfaktor ved lossy koding. Har man hørt og hørt etter artifaktene før så er det lettere å høre dem når de blir veldig små.

Triangel, Cembalo (alene, ikke i orkester) og applaus er ting å teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg 10 sekunder å finne ut at klipp 1 var vesentlig bedre. Dette på PC Høytalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •