Grønnskolling ønsker hjelp: Rimelig forsterker/høytalere til komplett anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Grønnskolling ønsker hjelp: Rimelig forsterker/høytalere til komplett anlegg

Hei! Jeg vil kjøpe meg et ok stereoanlegg. Har fra før mini-hjemmekino, og dette har forferdelig lyd.. Hører veldig mye musikk, ser mye musikk-dvder. Ang. film så er ikke det så viktig, det er når jeg hører musikk og ser konserter jeg vil ha god lyd.

Hører mest rock og metal, men også litt dance/trance om fjortishumøret er på plass.

Budsjettet er stramt, under 5000. Kjøper gjerne brukt, men jeg har ikke peiling på dette, så skulle gjerne hatt noen tips om merker, modeller osv.

Jeg vil altså ha gulvhøytalere som har "alt". Hater små høytalere som er vanskelig å plassere, mye bedre med noen digre greier på hver side av tv'n. Og så må jeg ha det utstyret jeg trenger for å få det inn på tv og ut da. Forsterker, reciever eller hva det nå er. (Ja, jeg skrev grønnskolling!)

Stua er knøttliten, men jeg hadde håpet å få god nok lyd til å kunne høre greit på kjøkkenet som ligger vegg i vegg med åpning inn til stua. Største problemet med det jeg har nå er jo også at lyden bare går rett frem, er kun tre meter midt foran anlegget det høres ok ut.

Har gammel tv, og tv står ikke først på kjøpelista fremover, så må kunne kobles sammen på et vis der.

Vil gjerne ha hdmi inngang for å kunne spille av filmer via pc når jeg engang har råd til ny tv.

Er det noen som har tips? Jeg må få inn med teskje, da dette er langt utenfor hva jeg kan noe om. Fagbegreper har jeg ikke peiling på. (Som noen sikkert ser av innlegget.. Hehe!)

Tusen takk om noen gidder å ta seg bryet!

Edit: Bruker dvd, cd og spotify. Mulig mp3 spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også veldig lita stue, og kom fram til at jeg dytter heller litt mer penger i 2 høyttalere og reciever i stedet for å gå for full surround som bare blir middelmådig.

Hva tenker du om det? Er surround et krav?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryr meg ikke om surround. Så jeg ønsker også to høytalere med reciever, men hadde håpet å finne noe ok til under 5000.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heihei
    Hei! Jeg vil kjøpe meg et ok stereoanlegg. Har fra før mini-hjemmekino, og dette har forferdelig lyd.. Hører veldig mye musikk, ser mye musikk-dvder. Ang. film så er ikke det så viktig, det er når jeg hører musikk og ser konserter jeg vil ha god lyd.

Hører mest rock og metal, men også litt dance/trance om fjortishumøret er på plass.

Budsjettet er stramt, under 5000. Kjøper gjerne brukt, men jeg har ikke peiling på dette, så skulle gjerne hatt noen tips om merker, modeller osv.

Jeg vil altså ha gulvhøytalere som har "alt". Hater små høytalere som er vanskelig å plassere, mye bedre med noen digre greier på hver side av tv'n. Og så må jeg ha det utstyret jeg trenger for å få det inn på tv og ut da. Forsterker, reciever eller hva det nå er. (Ja, jeg skrev grønnskolling!)

Stua er knøttliten, men jeg hadde håpet å få god nok lyd til å kunne høre greit på kjøkkenet som ligger vegg i vegg med åpning inn til stua. Største problemet med det jeg har nå er jo også at lyden bare går rett frem, er kun tre meter midt foran anlegget det høres ok ut.

Har gammel tv, og tv står ikke først på kjøpelista fremover, så må kunne kobles sammen på et vis der.

Vil gjerne ha hdmi inngang for å kunne spille av filmer via pc når jeg engang har råd til ny tv.

Er det noen som har tips? Jeg må få inn med teskje, da dette er langt utenfor hva jeg kan noe om. Fagbegreper har jeg ikke peiling på. (Som noen sikkert ser av innlegget.. Hehe!)

Tusen takk om noen gidder å ta seg bryet!

Edit: Bruker dvd, cd og spotify. Mulig mp3 spiller.
    Det er budsjettet ditt som gjør dette vanskelig. Du må enten ha en surroundreceiver eller en integrert forsterker. Det sistnevnte er kanskje best hvis du skal spille i stereo.

Siden du liker metal og dance best tror jeg du like godt kan gå for en klassisk kombinasjon fra Hi-Fi Klubben, nemlig NAD forsterker og Cerwin Vega høyttaler.

Denne høyttaleren koster 2400 kroner:
    CERWIN-VEGA VE-8F Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Denne forsterkeren koster 2300 kroner:
    NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Resten må du bruke på kabler. De i butikken kan forklare deg hvordan du kobler til TV og PC. Ideellt sett hadde forsterkeren vært kraftigere enn 2 x 40 watt, men budsjettet begrenser mulighetene.

Det skal dog sies at det er et meget stort bruktmarked for både NAD og Cerwin Vega, så ta en titt på torget her og på finn.no. Antakelig vil du kunne få enda litt bedre utstyr for pengene der. Se for eksempel etter Cerwin Vegas Classic-serie (Classic 10 er bra) og en litt kraftigere forsterker fra NAD. Kommer du opp i 60-80 watt i hver kanal (søk på forsterkernes spesifikasjoner i google eller på produsentens hjemmesider) så holder det lenge til normal bruk.

Et alternativ kan være denne kombinasjonen fra surround.no:

Høyttaler:

Dynavoice Dynamite 10 sort pianolakk PAR Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

eller denne som har vunnet en pris i Lyd og Bilde:

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Og forsterker:

Yamaha R-S300 Black 2.1 Stereoforsterker Yamaha | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Det sistnevnte kommer imidlertid på 6000 kroner pluss kabler.

Fordelen med begge disse pakkene er at du får mye trøkk, og kan spille høyt med en lyd som passer til din musikksmak, for en rimelig penge.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV cls12 og en nad 372. Pleier vel å ligge på ca 5k.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips, riktignok litt høyere i pris enn det du tenkte..

Høyttaler:
    Jamo 606

Forsterker:
    Onkyo 608 EVT. 308. Litt mindre power, men fremdeles bra forsterker til prisen, også surround hvis du ønsker det med tiden. I tillegg til nesten halv pris

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •