Hjemmekino oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino oppsett

Når jeg kikket og prøvde å få all den infoen jeg kunne ang hjemmekino og så i lommeboken fant jeg ut at det var Dolby Digital 5.1 jeg måtte satse på.

Dersom jeg husker riktig, skulle alle de 5 høtalerene være av samme klasse helst helt like. For å ikke få forskjellig lyd, bra lyd foran men ikke bak. Siden senteren er litt spesiell, anbefaltes det egen senter men i samme serie. Derfor kjøpte jeg en senter og fire like høyttalere.

Siden 5.1 styrer alle høyttalerene, så var det ikke noe bruk for å ha store og kraftige bass element i front og bak høyttalerene. Fordi subben fungerte som bass i systemet og siden det også var sub spor i lyden, skulle en ha en egen kanal til sub. Så derfor ble det "små" høyttalere (stativ høytalere" foran og bak + en senter og en sub.

Følte alle mente en skulle ha 2 store høytalere foran en senter og to små høyttalere bak. Dette mente jeg ut ifra det jeg hadde lest og ut i fra dolby selv at var feil, det minnet for mye på dolby prologic (kanskje 2 er litt usikker). Så jeg holdt meg til min kunnskap og det jeg følte stemte med dolby. For jeg ville ha et optimalt hjemmekino annlegg som gikk undre dolby digital sin tanke gang.

Fikk senere nå høre at det var anbefalt store høyttalere foran og bak. Fordi det ble mye fyldigere lyd og når surround effektene var der og kom bak over så var det ikke bare litt lyd da var det like kraftig lyd som front høytallerene i motsetning til små eller slike jeg har. Det høres jo logisk ut, når jeg tenker over det stemmer nok det at jeg mangler det.

Det jeg ikke er helt med på, fire store høytalere (foran og bak) en senter det var alt en hadde brukt for. Det blir jo 5 (ikke noe 5.1) Kunne ha en sub i tillegg som tok dyp bassen.
    Føler uten å ha prøvd at når en har store høyttalere bak og foran så er det overflødig med en sub. Kanskje en gang i blant kommer det så dyp bass at suben skal slå inn ellers så tar vel bassen i de fire andre høytalerene den jobben.
    Og når jeg tenker på at lyden styres ut i kanalene for å få en bestemt effekt.

Hvordan blir det da når en styrer ut et sub signal og kun har 5 høyttalere, kommer det bass slag i alle de fire store eller kun i en av dem eller de to i fronten?

En kan stille på min forsterker small eller "big" høyttalere, siden jeg har små (uten spesiell bass, kanskje bare diskant og mellomtone) så velger jeg small).

Og når en har store fremme og bak, blir en sub da overflødig?

Min hjemme kino:
    Forsterker - Denon AVR 1802
    Dvd spiller - Nad T531
    Senter - B&W DM LCR60
    Front Høyttalere - B&W DM601 S3
    Bakhøyttalere - B&W DM601 S3
    Sub - Dali SWA12
    Tv - Dårlig

Ved plasseringe så finnes det jo mange måter.
    Dette er jo en beskrivelse:
    http://www.dolby.com/Consumer/HomeEntertainment/Setup/

Ettersom jeg sjønner etter å ha lest dolby sine sider. Skal helst høytalerene i fronten bak lyd bildet (bak lerrete) frontene helt ut i kanten på bilde. Jeg har kun liten tv så jeg må lage et større lys bilde enn tv bilde er. Den er jo grei.

Men diskantene på frontene og senteren bør ha lik høyde, helst ikke større forskjell på mer enn 30cm viss jeg husker riktig. Og diskant høyden bør være i den høyden øret er i lytte posisjonen.
    Dette er vel kanskje mulig med slike store gulv høytalere.

Så skal bak høytalerene være to til tre feet (husker ikke hva en feet er i cm) over ørene i lytteposisjonen. Tror det her også er diskanten en måler med. Hvordan skal en få til det det med store gulv høyttalere?

Siden en skal ha like høyttalere og samme serie, hvorfor lages det da bakøytalere (greit det er stativ høytalere og senter i samme serie)?

Hva er forskjellen på bakhøyttalere og stativ høytalere?
    Viss bak høytalere er så bra til surround hvorfor ikke ha dem foran også da?

Noen som sjønner hva jeg vil frem til og har svar og syns pungter på det jeg skriver, sier ikke at slikt er det, bare slikt jeg tror det skal være, huske at jeg vil ha optimal utnyttelse (ikke at jeg kan kjøpe meg hjemmekino for 10mill men oppsettet liksom, så bestemmer lommeboken resten).

:lol:

Litt kopiering fra sider:
    Surround speaker placement for 5.1

There are two best case scenarios. 1. Surround speakers are placed to the sides of the listening position (on the side wall (wall mounts) or on stands); height is ear level or up to 3 ft above the ear; surround speakers are placed just behind the listening position (1-2 ft). They are at 90 degrees with the wall they are mounted on, so they are facing each other, creating a "plane" of sound behind the listener. 2. Surround speakers are placed on the back wall. Either on stands or wall mounts. Wall mounts can be at ear level or up to 3 ft above listener’s ear. Speakers are approx the same width spread as the front L and R speakers (6-12ft). They are aimed either at the listener or overhead and into the room. Experiment to find what sounds best to you.

What kind of speakers should I get for an all-new Dolby Digital system?
    The ideal Dolby Digital playback system uses identical full-range speakers for the left, center, right, and each surround channel. If this is impossible, be sure that the overall tonal characteristic, or timbre, of all the speakers is similar. This is equally important for both Dolby Surround Pro Logic and Dolby Digital playback.

Most speaker manufacturers offer timbre-matched home theater speakers. Many also offer systems combining matched compact speakers for the five main channels with one or more separate subwoofers for the non-directional bass; such a "satellite" system can prove an effective, space-saving solution.

Question
    What’s the best type of speakers for a home theater?

Answer
    Dolby Laboratories does not recommend specific speaker types or brands for home theater systems. For best results, we generally recommend that the five main-channel speakers (left, center, and right front speakers, plus the two surrounds) be the same. At the least, all speakers should come from the same manufacturer and be designed to provide similar tonal characteristics, or timbre.

The rear-side-surround speakers should be aligned just behind the listeners ears, and the height should be 60cm to 90cm above the listeners ears. If you have 2 rear center speakers (EX or ES), they should be separated by 60 degrees from the listener and 60 cm - 90 cm above the listeners ears, and tilted down toward the listening position, but not tilted laterally (not toed in). If you have one rear center speaker, it should be placed 60 cm -90 cm above the listener in the rear center of the wall, and be aimed towards the listening position

:P [/url]

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større høyttalere fremme = mer trøkk..

Det blir ikke noe overflødig med sub selv om du har store fronter.
    Det er ikke nødvendig å ha høyttalerene helt opp i lerretet men å ha lik avstand mellom høyttalerene som mellom lytteposisjon (deg) og høyttalerne.

Det er ikke nødvendig (selv om det kanskje er aller aller best) å ha like høyttalere fremme som bak, jeg ville lagt mer penger i front høyttalere og mindre i bak høyttalere, de bør være i samme serie da....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store fronthøyttalere er nyttig om du vil høre musikk uten å bruke subwoofer, men jeg synes ikke det er videre kritisk på film Smak og behag selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det virker som det er mange her som kan mye.
    Var overasket over lite svar og synspungter.
    Hmm er det selvforklarende kanskje det som skrives.
    Kanskje folk enda har ferie?

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er merkelig å si at man trenger like store/bra høytalere bak som foran. 90% av lyden kommer jo forfra (usikker på prosenten, men). Jo mer lyd og trykk, jo mer krever det av utstyr og høytaler.

Å bruke små høytalere vil selvfølgelig kreve mer av suben. Personlig synes jeg at front og center bør ta størsteparten av frekvensområdet. Hvis ikke så bør man ha en ganske god sub.

Når det gjelder instillinger. På min Rotel kan jeg velge feks:
    Uten sub. Dermed vil .1 signalet gå til høytalere med Large.
    Med sub og små høytalere. Da vil suben ta .1 signalet og det signalet som du ikke vil sende til de andre høytalerene (målt i HZ).
    Med sub og store høytalere. Enten bare .1 singal til sub eller med frekvensdeling som nevnt over.

(litt forenklet forklaring, men)

Når det gjelder plassering og oppsett og "regler" så er det de færreste som kan få alt dette til å passe i sin stue. Derfor må du gjøre det beste ut av det har. Sett deg inn i surroundforsterkeren din. Det er veldig stor forskjell hvis du setter opp denne feil.

Det stemmer vel at begrepet surroundhøytalere blir mindre relevant. Spesielt med SACD/DVD Audio og Digital surround som stadig krever mer av bakhøytalerene. Men uansett vil nok mesteparten av "handlingen" foregå forfra. Noe annet vil bli litt "dumt" synes jeg. Gitaristen bak feks? Mange forventer at man skal høre noe bak hele tiden, men poenget er som regel at man skal få en mye større, romsligere opplevelse av filmen eller musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning at det ideélle surroundoppsett er identitiske høyttalere all around. Eventuellt dipoler som bakhøyttalere. Men de tre fronthøyttalerne bør være identiske, likeledes forsterkerne til alle kanalene. Dette med identiske høyttalere og forsterkere er for å oppnå mest mulig sømløs panorering i lydbildet. Da holder det ikke med høyttalere fra samme serie, de må altså være identiske. Det gjelder seff også senter'n, ingen grunn til at den skal være annerledes enn høyre/venstre kanal.

Dette er selvsagt ikke alltid like lett å få til, men hvis man begynner fra scratch og skal bygge seg surround, tror jeg definitivt det er veien å gå.
    Jeg tror det er bedre å bestemme seg før man begynner om man vil satse på stereo eller surround, og heller rendyrke det konseptet man velger. Så, hvis jeg ikke allerede hadde et hifi anlegg som jeg vil prøve å utvide til surround, ville jeg kjøpt fem identiske stativhøyttalere, en femkanals effektforsterker, prosessor, og to sub'er.

Det blir vel, som med alt annet, et spørsmål om prioriteringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •