Å høre forskjell - hjelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På dette nivået så vil jeg tro at for å få særlig forskjell så må du bytte DAC. Har en kompis med RX-V1800 og Squeezebox som vi testet sammen med et eksternt lydkort og der hørte jeg lett forskjell på DAC'en i receiveren og det eksterne kortet. Han hørte det ikke, men stemmer ble klarere og ting ble litt åpnere. Har også testet hjemme med CD-spiller digitalt og analogt inn på RX-V663'en og det er ingen tvil om at DAC'en i spilleren var bedre enn den i receiveren selv om spilleren var rimelig. Her også ble stemmer klarere og lydbildet åpnere. Men her er det ikke bare å kjøpe en DAC og tro at lyden blir bedre. Du må prøve deg fram for å finne en som er bedre for dine ører. Annerledes betyr ikke alltid bedre.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, hvis jeg vil ha annerledes trykker jeg bare litt på GUIen til 3900, så får jeg lyden så annerledes jeg bare vil (EQ på hver kanal, forhåndsinnstilte DSPer, tonekontroll, delefrekvens, you name it).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    ...
    Litt fakta som jeg ikke har sett på forumet enda...
    (Edit : viktig at dette er en dB sammenligning, filen kalles god inntil de påviser 1dB avvik, da kaller de en poor...)

OGG Q9 ble ikke testet, men etter grafene å tyde så klarer Q9 å gjengi hele lydspekteret til en CD, med tilnærmet samme dynamikk hele veien langt forbi 20kHz...

Sammenligning
    mp3 160kb =~ vorbis Q4 (vorbis holder bedre på høye frekvenser)
    mp3 320kb = vesentlig dårligere en vorbis Q5 (160kbit/s)
    vorbis Q9 kan ikke sammenlignes med mp3, det nærmer seg å være identisk med Original i hele frekvensspekteret til en CD, men er selvfølgelig fortsatt lossy...

(Kilde for disse opplysningene)
    ...
    Det er ikke mulig å måle lossy lydcodecer på en fornuftig måte. Dersom kilden din snakker om "dB feil" ved forskjellige frekvenser så ville jeg ha vært skeptisk til om det er en kompetent kilde.

-k

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Det jeg trenger av hjelp, er: Hvilken artist/CD/sang kan jeg lytte til - og HVA skal jeg lytte etter - for å få fram forskjellen mellom Spotify og CD?
    Dersom målet er å høre forskjeller mellom lossy koding og CD så anbefaler jeg å søke etter "killer samples". Dette er lydklipp som mp3 & venner har problemer med å kode på en pen måte.

most difficult genre of music to mp3 encode? - Hydrogenaudio Forums

Folk har brukt mange år på å optimalisere lossy codecer slik at de skal ha minst mulig sjanse for å være hørbart forskjellig fra CD. Når flac kan kode CD tapsfritt som 700-800kbps så er det kanskje ikke _så_ rart at gode codecer med tap kan være praktisk transparent ved 320kbps?

Jeg synes ikke at noe av dette rokker ved musikk og hifi som en hobby, dine evner til å lytte, eller gevinsten ved å velge gode høyttalere og bruke tid på plassering.

-k

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @knutinh
    må du ikke være så skeptisk da knutinh :P

@nivve
    se etter innspillinger med mye instrumenter... symfonier er for eksempel vanskelig å kode med lav bitrate pga mengden informasjon i musikken..

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant noe industriell type musikk (Merzbow - Sponge Octopus), og det var IKKE noe jeg verken bør utsette anlegget mitt for på høye volum, eller noe jeg kommer til å lytte til, noensinne :P

Jeg tror jeg sier meg fornøyd med lyden jeg har, og begynner å se på akustikken, plassering av høyttalere, og heller kjøper flere Blurays

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ikke mulig å måle lossy lydcodecer på en fornuftig måte. Dersom kilden din snakker om "dB feil" ved forskjellige frekvenser så ville jeg ha vært skeptisk til om det er en kompetent kilde.

-k

-k
    som du sier så er det vanskelig å måle, dette er en måte å sammenligne på...
    problemet med vorbis er at det hele tiden utvikles, tester gjort for 3år siden er ikke presentable for vorbis i 2010...

at lavere bitrates kutter all informasjon over eks. 17kHz er en klar antydning på hvor det spares på informasjon...
    At vorbis er bedre en mp3 er en kjensgjerning pr nå, så det er vel ikke så interessant...
    Det som er interessant er spørsmålet som er vanskelig å besvare er hvordan vorbis 320kbit står seg mot mot CD 1400kbit...
    Vorbis er lossy, noe må ha gått tapt med 4,3ganger komprimering...

Jeg er også skeptisk, men jeg er også ganske overbevist om at vorbis Q9 er en MEGET god komprimeringsmetode sett mot alt annet av lossy formater der ute....
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant noe industriell type musikk (Merzbow - Sponge Octopus), og det var IKKE noe jeg verken bør utsette anlegget mitt for på høye volum, eller noe jeg kommer til å lytte til, noensinne :P

Jeg tror jeg sier meg fornøyd med lyden jeg har, og begynner å se på akustikken, plassering av høyttalere, og heller kjøper flere Blurays
    Ser du i likehet med meg har mye slette vegger du kan ta tak i, så akustikk er det bare å kaste seg over...
    Enten leie inn en proff eller kjøpe rockwool akustikkplater å begynne å prøve å feile i stor skala... (ja jeg ser det er en stue, får ikke hjelpe)

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du i likehet med meg har mye slette vegger du kan ta tak i, så akustikk er det bare å kaste seg over...
    Enten leie inn en proff eller kjøpe rockwool akustikkplater å begynne å prøve å feile i stor skala... (ja jeg ser det er en stue, får ikke hjelpe)
    Hehe... spørs om min gode nummer 2, min bedre (men dog mindre) halvdel godtar rockwool-plater i stua. Jeg er klar over de slette overflatene, og det merkes når jeg skrur opp lyden litt i form av etterklang, er det ikke det de kaller det? Bass kan bli litt boomy, samme med stemmer.

Og jeg tror jeg skaffer en 'proff' (har en arkitektkamerat) i stedet for prøving/feiling

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg tror jeg skaffer en 'proff' (har en arkitektkamerat) i stedet for prøving/feiling
    Hva vet en arkitekt om demping av lydbølger, og har han måleutstyr til jobben?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vet en arkitekt om demping av lydbølger, og har han måleutstyr til jobben?
    Hva vet arkitekter generelt egentlig?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har akustikk som fag, hva annet de lærer skal jeg ikke uttale meg for sterkt om. Men han er en go-to-guy når det gjelder romutforming

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    arkitekter gjør bare livet surt for oss håndtverkere:P hehe

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    arkitekter gjør bare livet surt for oss håndtverkere:P hehe
    amen

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyh, når ble tråden min gjort om til en arkitektdiskusjon? Alle kan vel høre forskjell på en håndtverker og en arkitekt når det kommer til teori og praksis, men 320 kbps vs 1440 er spørsmålet her

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyh, når ble tråden min gjort om til en arkitektdiskusjon? Alle kan vel høre forskjell på en håndtverker og en arkitekt når det kommer til teori og praksis, men 320 kbps vs 1440 er spørsmålet her
    Nja, det er vel mer hva du opplever som signifikant som er spørsmålet?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    True. Jeg opplever per nu ikke hoppet til CD som signifikant. Det jeg finner mest betydningsfullt i form av endring av lydbilde er for eksempel å koble inn/ut suben, som når koblet inn får med toner CM9 ikke klarer å avgi. Men selv med -6,5 dB på sub og +6,0 på front, er den fremdeles ganske framtredende. Det selv om jeg har romkorrigert den til å ligge såvidt høyere på 10 Hz i forhold til på 100 Hz. Jeg deler på 60-80, bytter litt mellom. På film igjen er det perfekt som det er.

Det jeg hadde følt som signifikant akustisk tror jeg blir å fjerne etterklang i mellomtoneområdet.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en kan ikke høre forskjell på 320 kbps mp3 og cd kvalitet. Ei heller kabler som er bedre enn internkabling i høyttaler eller elektronikk, elektronisk utstyr etter 20 000 kr grensen, såkalte "supertweeters", eller pulsar points ol. under elektronikk. Bare audiofile myter og tull alt sammen.

En av grunnene til at jeg rett og slett ikke klarer å lese Hi-Fi magasiner ol. lenger.

My two cents.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott defo - ja det var ironi..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes sikkert myter og tull, samtidig som det finnes sannheter og riktighet. Jeg mente ikke å starte denne tråden som en diskusjon om hvorvidt én/man/du kan høre forskjell på kilde eller komponenter, det er det jo selvfølgelig mulig både å måle, og å høre.

Jeg har fått hjelp til å velge type musikk hvor det er lettere å høre forskjell, nettopp fordi den typen musikk er vanskeligere å komprimere (hvis jeg har forstått det riktig) og samtidig beholde alt av informasjon i lydsporet (f.eks. over ~18kHz). Jeg har slått meg til ro med at "det er vanskelig å høre forskjell på en bra lossy kilde og en lossless".

Kanskje bør jeg slå meg til ro med utstyret jeg har (evt. legge til en senter-høyttaler for film) nå, det fungerer jo veldig bra

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •