Ukyndig trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Ukyndig trenger hjelp

Hei!

Kjøpte for ett par uker siden en "LG 46LD550N" + ps3. Men skulle hatt no å spilt lyden igjennom.

Vært å sett i butikker og nettsider, men klarer ikke skjønne annet at det er minst like stort marked for audio som for video (og jeg som trodde letinga endelig var ferdig når jeg kjøpte tv). :P

Har ikke stort budsjett, å kunnskapen min innen dette tema er ikke stort.
    Leser om recivere, forsterkere, effektforsterkere, hjemmekinorecivere, rørforsterker osv... Skjønner egentlig ikke hva jeg egentlig MÅ ha :P
    Jeg har lyst på surround, må jeg ha surroundforsterker da? x)

Eller er det bare å stikke på lefdal å kjøpe ei pakke fra feks LG?

For øyeblikket har jeg ikke mer enn maks. 4000 å bruke (fattig høyskolestudent).
    Rommet/stua er ganske stor, men har ikke plass til store golvhøytalere ved siden av tv'n. Tv'n står på ett bestå (ikea) tvbord da veggen ikke er egnet for opphenging av tv. Så hva trenger jeg? Blir brukt til; ps3, tv/film, samt musikk.

Burde jeg feks. først kjøpe reciver (surroundreciver?) og ett par høytalere, for så å bygge på, eller er den like greit å kjøpe ei ferdig hjemmekinopakke feks fra sony?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til galskapens verden!!
    Du trenger en surround forsterker eller receiver som de også kalles.
    Jeg vil anbefale deg å styre unna ferdig pakker da de ikke kan måle seg med lyden du vil få fra ett løs komponent anlegg. Det beste vil være og spare mer selvsagt, i denne hobbyen har man aldri nok penger og kjøpe en kraftig receiver eller en receiver med mulighet for Pre ut(dvs at du kan koble til effektforsterkere seinere ved evt behov)

Yamaha RX-V365B m/Dynavoice F-6 EX Black 5.0 Med Forsterker 5.0 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Dette anlegget vil i ditt tilfelle være en god inngangsbillett og du kan kjøpe sub senere når du får bedre råd eller legge til litt og få med sub nå.Denne butikken har flere forskjellige pakker du kan kikke på. Det fine med og handle løs komponent er at da kan du bytte ut en og en ting etter hvert som du får behov for det, istedenfor å måtte handle alt nytt hvis du kjøper en surroundpakke hos feks elkjip.

Har du flere spørsmål er det bare og fyre løs her inne så får du hjelp.Lykke til

EDIT:så først nå at du ikke har plass til gulvstående høyttalere. På samme siden har de flere pakker med blant annet stativ høyttalere som ikke tar mye plass. Og jeg regner med det kommer flere anbefalinger her inne.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til maks 4000 så finner du pakker til ca den prisen med løs komponenter. I og med at du har PS3 så har du spiller til de fleste format.

Du kan sjekke ut disse (litt over ditt budsjett):
    Pioneer VSX-520+S-HS100 5.1 høyttalersystem med god hjemmekinoreceiver

Onkyo HTR-538B+EX 5.0 Flo/Sat Høyttalerpakke med 3D-kompatibel hjemmekinoforsterker

Ellers så har Philips tidligere laget en del alt i ett løsninger som har fått ok omtale, men du får på en måte spilleren på nytt som du har i PS3

Lykke til med prosessen i alle fall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer pakka passa best med tanke på plass.
    Er det noe jeg må passe på med tanke på ps3'ens avspillingsformater? Samt tilkoblinger? Dersom jeg skal koble ps3-reciever- tv? optisk eller hdmi?

Hvordan er denne i forhold til feks vsx-520 ?

Onkyo TX-SR578 Receiver - Lefdal

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker at onkyo'en har audyssey, da jeg ikke har erfaring innen romkorreksjon osv.
    Pro's/con's?

andre tips om hva jeg burde gå for?

- maks (rundt) 4000,-
    - Ikke store gulvhøytalere
    - burde vel være 5.1
    - har ps3 som avspiller, så jeg synes det er litt dumt å kjøpe ferdig hjemmekino pakke fra elkjøp da de som regel inneholder avspiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo TX-SR578 Receiver - Lefdal er jo en 7.1 receiver, har det noe å si for meg dersom jeg skal bruke 2.1/5.1 for så å bygge ut?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mandible
    Pioneer pakka passa best med tanke på plass.
    Er det noe jeg må passe på med tanke på ps3'ens avspillingsformater? Samt tilkoblinger? Dersom jeg skal koble ps3-reciever- tv? optisk eller hdmi?
    Kjør HDMI hele veien. Fra PS3 via forsterker til TV. Da får du utnyttet HD fomatene som ligger i Blu-ray både på lyd og bilde. PS3 har muligheten til å spille av de fleste formatene som er av interesse nå for tiden. Med en upgrade kan de støtte 3D også.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo TX-SR578 Receiver - Lefdal er jo en 7.1 receiver, har det noe å si for meg dersom jeg skal bruke 2.1/5.1 for så å bygge ut?
    Dette har ikke store betydningen da forsterkeren vil registrere hvor mange ht som er i bruk når du kjører romkorreksjon (5.1 vs 7.1). Det er ikke mange filmene som støtter 7.1, men de fleste forsterkere har en form for "manipulering" av lyden slik at de får sendt lyd i 7.1 av et 5.1 signal.
    7.1 er egentlig bare at man har 4 bakhøyttalere i stedet for 2. Det mest normale er nok fortsatt 5.1 i surround.

Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste er at hvis du kjøper en 7.1 forsterker så kan du i de fleste tilfeller bruke de 2 ekstra utgangene på frontene dine til såkalt bi amping.Da vil du få mer effekt til frontene dine og i de aller fleste tilfeller bedre lyd.

Jeg opplevde stor forskjell da jeg gikk fra vanlig til bi amping før jeg kjøpte meg effekt forsterker.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg vil absolutt anbefale å kjøpe en brukt surroundforsterker som har 5.1 surround. Jeg vet ikke hvor interessert du er, men jeg synes selv det er spennende og moro å tilføre nye komponenter, kjøpe noe nytt til anlegget i ny og ne, og rett og slett høre forskjell etterhvert som du oppgraderer. Med et ferdig anlegg, som for all del kan være akkurat det du ønsker og trenger, så blir det som det er, og har få eller ingen muligheter til å oppgraderes. Tenk deg nøye om, vil du bygge videre som hobby (lidenskap eller ha et ferdig anlegg som du ikke trenger å gjøre noe med, og ikke bruke noe tid på. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har PS3 ville jeg kikket på noe ala dette:

YHT-294 - Home Theater Packages - Hjemmekino system - Audio & Video - Produkter - Yamaha Norge

Velkommen til Mono AS

Velkommen til Mono AS

Har hørdt på ONkyo pakkene å de gir en del mere ytelse enn alt i ett plast pakkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar

Regner med jeg blir å gå for 5.1 evnt 5.0 først, og kanskje bruke ca 3-4000 på surroundreceiver. Er 7.1 system ett must? Evnt. hvor mye mer må jeg legge ut for en 7.1 receiver?
    Da alt jeg lærte om el-lære har gått i glemmeboken, trenger jeg nok litt hjelp. Hvor mye ampere må jeg ha? og watt?
    Må dette være likt høytalerenes specc?

Har sett litt på disse:

Onkyo HTR-538B+S-Series 5.1 Sat 5.1 hjemmekinopakke med høykvalitativ receiver!
    litt svak receiver? høytalerne passer meg fint, da jeg ikke har overflødig plass.

Yamaha RX-V667B 7.1-reciver med 3D-støtte av høy klasse

Pioneer VSX-820 5.1 hjemmekinoreceiver med 3D-støtte

Pioneer VSX-920 3D-kompatibel 7.1-hjemmekinoreceiver

Onkyo TX-SR608 Fullspekket med funksjoner

HJELP! Lista blir bare lengre og lengre og det koster mer og mer :P

Optimale ville vel vært å handlet fra elkjøp, lefdal, soundgarden, hifi-klubben, komplett/mpx da de alle ligger i trondheim eller har utlevering her.

edit: Lurer på om jeg bare skal kjøpe 5.1 eller 7.1 receiver men bruke det som 2.1 i første omgang :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar gjerne i mot tips om receiver (5.1 eller 7.1 (vil jeg få en bedre 5.1?)) + ett 2.1 system

hva er forskjell på aktiv/normal sub?

Ved å legge til center, (slik at det blir 3.1) vil lyden da bli merkbart bedre enn ved bare 2.1?
    Da jeg trenger små fronter er jeg redd det fort kan bli spinkel lyd, samt at jeg ikke har ubegrenset med penger...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere sagt, er det ikke mange filmene som leveres med 7.1.
    Men på PS3 spill er det oftere 7.1. Hvor nødvendig det er med 7.1 er vel individuelt. I tillegg har vel rommet en del å si. Jeg spiller ett spill i ny og ned, men ser MYE film/TV-Serier (Rundt 3 timer hver dag). Var inne på tanken å gå fra 5.1 til 7.1, men slo dette fra meg pga rommets oppbygging (Se MinHjemmekino link i signatur).

Jeg tror ikke du vil få behov for 7.1 med det første. Tror nok du har byttet ut anlegget et par ganger før det blir aktuelt
    Slik er det i denne "bransjen". Det baller fort på seg, og oppgraderingslysten kommer fortere enn du aner.

Finn deg en ok 5.1 surround receiver, og kjøp deg noen høyttalere som passer ditt bruk/tigjengelig plass, gjerne på brukt markedet. Det er mitt råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett:P er vel 5.1 + receiver som er på ønskelista først. Etterhvert blir det vel oppgradering av høytalere (men da kan jeg jo bruke feks. de 2 jeg bytter ut til å ha 7.1? :P). Trenger vel ikke heller fylle alt av hyller med høytalere.

Men da blir det en 5.2 receiver + høytalere! men hva trenger jeg å tenke på når det kommer til speccs? volt/watt/ampere osv? Er det dumt av meg å kjøpe høytalere fra ulike merker? Ingen som bare kan lage meg en super pakke? :P

Forresten, sub, trenger den stå ved tv'bordet? har ett vegghjørne 3m unna, kan jeg plassere den der?

Merker dette kan bli en ny og dyr hobby ;P

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett:P er vel 5.1 + receiver som er på ønskelista først. Etterhvert blir det vel oppgradering av høytalere (men da kan jeg jo bruke feks. de 2 jeg bytter ut til å ha 7.1? :P). Trenger vel ikke heller fylle alt av hyller med høytalere.

Men da blir det en 5.2 receiver + høytalere! men hva trenger jeg å tenke på når det kommer til speccs? volt/watt/ampere osv? Er det dumt av meg å kjøpe høytalere fra ulike merker? Ingen som bare kan lage meg en super pakke? :P

Forresten, sub, trenger den stå ved tv'bordet? har ett vegghjørne 3m unna, kan jeg plassere den der?

Merker dette kan bli en ny og dyr hobby ;P
    Du (Les: lønnskontoen din) kommer til å merke det enda mer i fremtiden. Tro du meg.

Når det gjelder sub plassering er det mange varianter ute og går. Rommets oppbygging spiller inn en del her + mange andre faktorer.
    Jeg har min sub plassert rett bak stolen som du kan se på bildene. Dette funker bra hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ;S Får ta bilde av stua i morgen da :P

hva med feks noe slik:

Komplett.no - Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver
    +
    Komplett.no - Harman Kardon HKTS11 sort

?

Da jeg ikke kan noe om ohm osv, lurer jeg på om feks receiver vil bli for billig/flaskehals? Er denne onkyoen god i forhold til andre merker som yamaha og pioneer?

eller burde jeg ikke kjøpe ferdig satt sammen pakker? blir mer og mer forvirret og føler meg fattigere og fattigere:P jaja, godt man får stort stipend etter jul.

Håper på gode helgetilbud i morgen ;D

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ;S Får ta bilde av stua i morgen da :P

hva med feks noe slik:

Komplett.no - Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver
    +
    Komplett.no - Harman Kardon HKTS11 sort

?

Da jeg ikke kan noe om ohm osv, lurer jeg på om feks receiver vil bli for billig/flaskehals? Er denne onkyoen god i forhold til andre merker som yamaha og pioneer?

eller burde jeg ikke kjøpe ferdig satt sammen pakker? blir mer og mer forvirret og føler meg fattigere og fattigere:P jaja, godt man får stort stipend etter jul.

Håper på gode helgetilbud i morgen ;D
    Den Onkyo´en er nok en bra receiver. Ser den er anbefalt av EISA + terningkast 6 i Hjemmekino. Dette er et bra tegn!!!!
    Yamaha og Pioneer er begge kvalitetsmerker. Selv har jeg ikke hatt noen av disse merkene. Når det gjelder 5.1 receivere foretrekker jeg Denon: Hjemmekinoreceiver fra Denon, NAD og Cambridge | Hi-Fi Klubben

De har jeg hatt flere av, og er fornøyd med de. Har aldri hatt noen problemer med de heller.

EDIT: Den høyttaler pakken du linker til spiller nok bra de, men jeg ville holdt meg unna slike pakker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, spiller den av alt av lydkilder og kodinger?
    ser denon ligger litt over i prisklassen, men hvordan er DENON AVR-1611 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben og DENON AVR-1911 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben i forhold til onkyoen?

Litt skeptisk til pakker selv, var vel egentlig derfor jeg skulle kjøpe receiver osv og ikke ferdig "fullpakke". Men blir gjerne litt dyrere om jeg skal kjøpe løse komponenter?! Kan kanskje stikke innom hifiklubben å få dem til å sette sammen noe... Syntes heller ikke HKTS 11 så no fet ut. (selv om jeg neppe får noe fett i første omgang) :P

fikk litt lyst å kjøpe: Jamo S606 HCS3 høyttalerpakke - Lefdal

dog, er vel frontene litt store :/

edit: er denne: Onkyo TX-SR608 receiver - Lefdal ett bedre valg enn onkyo'en fra komplett? ser det blandt annet er litt flere hdmi utgang samt at det er 7.2?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

ser ut som jeg kanskje vil få plass til stående høytalere alikevel (etter en god del godsnakk med kjæresten).

Så foreløpig ligger valget på:

Onkyo TX-SR608B m/ Dynavoice F-6 EX 5.0- Surroundpakke Med Forsterker 5.0 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Onkyo TX-SR608+EX 5.0 Flo/Sat 5.0 Høyttalerpakke med funksjonspekket hjemmekinoreceiver

Onkyo TX-SR608+EX 5.1 Flo/Sat 5.1 Høyttalerpakke med funksjonspekket hjemmekinoreceiver -- samme som ovenfor bare med bass.

Onkyo TX-SR608B / S-Series 5.1 Flo/Sat 5.1 Hjemmekinopakke med funksjonsspekket receiver!

Denne vurderes dersom jeg ikke får det slik jeg vil ;P
    Dynavoice SC-5 EX m/ XTZ 99 W10.16 High glossy Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Til nå er i allefall planen å gå for onkyo 608B, da ingen har protestert :P

Tenker om dette? noen bedre forslag?

ønsker ikke gå noe over 7000,- og dersom mulig helst under. (har da økt budsjettet med 5k :P)
    hvor mye regner dere med jeg blir å bruke på kabler?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •