Kommer HDMI V1.5, 1.6 osv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommer HDMI V1.5, 1.6 osv?

Hei, er det en ting som irriterer meg mer enn det meste annet i hifi/hjemmekino verden så må det være dette med HDMI versjonene. Jeg kjøpte for ikke en altfor lang stund siden en 1.3 Reciver. Og nå er 1.4 her, noe som er greit nok siden jeg viste om dette fra før.

Men det spørsmålet mitt er da, det er vil det komme version 1.5, 1.6 også videre i lang tid framover? For hvis jeg legger litt penger i det og kjøper en dyr V1.4 reciver etterhvert nå, så vil jeg slippe å ha den følelsen av at jeg "må" oppgradere igjen etter ett år.

Hva tror dere?
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verden går fremover påståes det.....

Ja, det vil komme nye standarder fremover, men hvorvidt det utløser en trang til å oppgradere er jo noe annet. Når det gjelder HDMI er det jo slik at nye versjoner av standarden er bakoverkompatibel. Så om det ikke er funksjoner ved den nye standarden som du mener er et "must have" er det ikke påkrevd å bytte alt av utstyr ved hver nye versjon.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting å bry seg om... de er velø (slik jeg har forstått de) båndbredden på kabelen det er snakk om...
    Og så lenge du ikke skal overføre ultrahøy HD bilde/lyd i 3D å hiv å hoi... så ingen ting å bry seg om...

I framtiden... tjaa... hvem vet, men er visst snakk om at de nye er at de skal bruke nettverkskabel... kjappere og billigere å produsere, så vi får se og vente i stor spenning

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var ikke helt sånn jeg mente det. Jeg synes det er bra at verden går fremover som du sier. Men akkurat dette med Hdmi versioner synes jeg virker veldig som noe de bruker for å hale mest mulig penger ut av oss. For eksempel dette med 3D. Etter som jeg har forstått så skulle det ikke være noe problem å sende 3D gjennom en 1.3 kabel. (Mulig jeg tar feil, men dette har jeg ihvertfall lest). Burde ikke da de forskjellige produsentene av Recivere osv kunne gi de som har kjøpt en 1.3 Reciver til mange tusen kroner en slags software oppgradering eller noe sånt så vi kunne fått 3D vi også uten å måtte ut med en liten formue igjen for noe som kunne vært fikset med software? For å dra 3D som ett eksempel igjen (ikke at jeg er spesielt interresert i det). Hvis jeg nå ha glede av det, så må jeg ha ny blu ray spiller, ny tv, og ny reciver.

Nå er jeg langt ifra noen ekspert. Men som sagt, jeg synes det virker som dette med nye versioner av Hdmi så ofte er noe de gjør for å hale ut penger av oss. Det virker veldig rart synes jeg at de ikke klarer å lage noe som kan være litt mer fremtidssikkert.:-P
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger man med vet men hva som vil komme
    (er vel minst 1 1/2 år siden HDMI 1.4 kom i salg)
    (hdmi 1.3 kom vel i 2006)
    Er vel ikke så ofte....

Ja det vil komme versjoner etter 1,4 også
    men er det slik at man ikke kan kjøpe ut av utvalg å funksjoner i dag å bare tenker på hva fremtiden bringer får man vel aldri kjøpt noe

Man få fint kjøpt HDMI 1.3 kabel som takler 30 Gbps.
    10,2 Gbps på HDMI 1.3 og 1,4 high speed er sertifisering som krever at kabel skal takle minimum..................betyr ikke maximum.
    Det er hva kabel lages av som gir max Gbps den kan greie.
    Mange billigkabler tynes i produksjonskostnader å greier ofte ikke det de skal engang men påkostede kabler har større garanti for å garantert gi Gbps i henhold til sertifisering + mange kan takle høyere hastigheter å kunne brukes senere om høyere Gbps trengs.

Samme er det med HDMI sender komponenter og HDMI motaker komponenter i spillere , recivere , tv osv

Første HDMI kabel kom i 2002
    Hva som er lagt til etter det er utvidet ytelse og funksjoner men det er frivillig om man fornyer å ingen krav.
    På samme måter som feks mobiltelefon da man fint kan bruke en mobil fra 1995 til de funksjoner den var laget til den gang å fint kan brukes i dag .
    Skal man ha nye funksjoner må man oppgradere.

Selvsagt spiller det inn på de som produserer spillere , recivere , tv da noen er kjipe på hdmi komponenter osv de monterer inn ,
    andre tenker langsiktig å setter inn hdmi komponenter som kan oppgaderes med firmware + de er mere kompitable med ulike andre hdmi komponenter så handshake er optimalt.
    (hvor mange hdmi versjoner man kan greie å følge opp med firmware ? godt eksempel på at det går er alle komponenter laget med HDMI 1.3 som man kan oppgradere til HDMI 1.4)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •