Hjemmekino som innvielsespresang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino som innvielsespresang!

Hei godtfolk!

Jeg skal flytte inn i min første leilighet og i den forbindelse vil jeg gi meg selv en liten godbit av en innflyttningsgave.

(Lyd)Budsjettet mitt er på rundt 20 lapper. Det er naturligvis ikke et minus om det blir billigere, men her er det snakk om å få best mulig lyd til både musikk og film for ca. 20 000 kr.
    Ettersom jeg har såpass dårlige kunnskaper når det kommer til lyd trenger jeg hjelp. Så hvor starter jeg?

Hvor mange og hvilke høytalere? Hvilken receiver? Trenger jeg subwoofer? Her er jeg helt borte, så stoler på dere entusiaster 100 prosent!

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av united :)
    Hei godtfolk!

Jeg skal flytte inn i min første leilighet og i den forbindelse vil jeg gi meg selv en liten godbit av en innflyttningsgave.

(Lyd)Budsjettet mitt er på rundt 20 lapper. Det er naturligvis ikke et minus om det blir billigere, men her er det snakk om å få best mulig lyd til både musikk og film for ca. 20 000 kr.
    Ettersom jeg har såpass dårlige kunnskaper når det kommer til lyd trenger jeg hjelp. Så hvor starter jeg?

Hvor mange og hvilke høytalere? Hvilken receiver? Trenger jeg subwoofer? Her er jeg helt borte, så stoler på dere entusiaster 100 prosent!

Da spørs det... Skal du ha komplett surround med en gang, eller begynne med fronter/receiver og bygge ut senere?

Mest film eller musikk de går i?

Hvor stort er rommet?

Hvilken lydkarakterer er du ute etter? (spille høyest mulig? Fin lyd? Bass? Store/små htøytallere?)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Audio Pro Blue Diamond V.3 og Marantz SR-6004

Er jo lekkert å se på

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga din budsjettgrense ville jeg sett på følgende:

NAD VISO 2030 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben
    eventuelt:
    Komplett.no - Harman Kardon HKTS11 sort <-- latterlig billig! kosta vel nærmere 10k når soundgarden hadde det .
    +
    Komplett.no - Yamaha RX-V767BL
    +
    Komplett.no - Yamaha BD-S667BL

Det går fort litt krkr på kabler o.l. også. Men Tror dette er et sett du kan bli veldig fornøyd med.

Andre pene oppsett:
    DALI Concept 6 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben
    + en reciver og en fin blurayspiller, burde finne alt dette til under 20k .

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette settet:Onkyo TX-SR608B + XTZ 99/93 Surroundsystem Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Da trenger du bare kabler i tillegg, hvis du ikke får de til og sende med det også.
    Har ikke hørt denne pakka selv men ut ifra tester og hva andre som har hørt dette syns så er dette veldig mye lyd for penga!Her får du jo også 2 subber.

Ellers så har Surround.no - Høyttaler spesialisten flere forskjellige pakker, eneste minuset er at det ikke er å få hørt på produktene først,men man har alltids returrett eller om det er noen på forumet her som bor i nærheten av deg som har noe av dette.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Da spørs det... Skal du ha komplett surround med en gang, eller begynne med fronter/receiver og bygge ut senere?

Mest film eller musikk de går i?

Hvor stort er rommet?

Hvilken lydkarakterer er du ute etter? (spille høyest mulig? Fin lyd? Bass? Store/små htøytallere?)

Disse spm. bør være med i alle tråder. er umulig å anbefalle noe hvis man ikke vet om det skal brukes til fim eller musikk, hvor mye luft som skal flyttes å ikke minst hvilken type lyd man ønsker å oppnå.

Et annet spm. er også, må det være sorround, hva med et skikkelig bra stereo opsett, det bør man klare på 20k.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Ellers så har Surround.no - Høyttaler spesialisten flere forskjellige pakker, eneste minuset er at det ikke er å få hørt på produktene først,men man har alltids returrett eller om det er noen på forumet her som bor i nærheten av deg som har noe av dette.
    Jeg har vært i kontakt med Surround tidligere, og de sa at det er fullt mulig å komme innom for å lytte, men om det har noe dedikert lytterom vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig de har fått ett lytterom nå men da jeg var innom der for ett par uker siden så gikk det ikke ann å høre på noe.Men hvis du ringer i forkant så er du sikker hvertfall.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for kjempemange gode forslag!

Her kommer noen svar:
    Det kommer nok til å gå i mer musikk enn film.

Fra tven til evt bakerste høytaler vil det være ca. 4.5 meter, mens "bredden" vil det ikke være noe problem med. Evt så kan jeg ommøblere slik at jeg får plassen jeg trenger.

Jeg vil at lyden skal være så fin som mulig. Bass er ikke superviktig men muligheten for brukbar bass bør være der. Høytalerstørrelse er ikke viktig.

Jeg vurderer sterkt dette tilbudet fra surround.no.

Allikevel er jeg usikker på om jeg skal velge et stereo oppsett med mulighet for å bygge ut senere. Hva er fordeler og ulemper med dette? Vil jeg få en mer "komplett" hjemmekino hvis jeg bygger ut senere? Dette stiller kanskje høyere krav til receiveren?
    Hvis et stereo oppsatt gir like bra lyd til musikk som en komplett hjemmekinopakke vil jeg heller satse på dette. Blir jeg en lydfrelst entusiast er ikke veien lang til banken for å bygge på mer =)

Ellers så dette høytalersettet fra hifiklubben veldig pent ut, men får man mye lyd for pengene i det tilfellet?

Når det gjelder blurayspiller har jeg ps3 noe som holder inntil videre (men takk for forslag).

Igjen, tusen takk for at dere finnes (vet ikke hva jeg skulle gjort uten)! =)

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et annet alternativ =)
    Klipsch rf-62 - 5596kr
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Klipsch rc-62 - 2795kr
    Klipsch rs-42 - 2795kr eller eventuelt Klipsch RB 61 om du har plass.

Da har du rundt 9k igjen til Reciever og kabler =), eventuelt en sub da.(xtz10" ligger på rundt 3k).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Mulig de har fått ett lytterom nå men da jeg var innom der for ett par uker siden så gikk det ikke ann å høre på noe.Men hvis du ringer i forkant så er du sikker hvertfall.
    Tja, det er en god stund siden jeg mailet med de, og de sa det bare var å komme innom, men jeg har aldri vært der så du har sikkert rett JosRuu.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for kjempemange gode forslag!

Her kommer noen svar:
    Det kommer nok til å gå i mer musikk enn film.

Fra tven til evt bakerste høytaler vil det være ca. 4.5 meter, mens "bredden" vil det ikke være noe problem med. Evt så kan jeg ommøblere slik at jeg får plassen jeg trenger.

Jeg vil at lyden skal være så fin som mulig. Bass er ikke superviktig men muligheten for brukbar bass bør være der. Høytalerstørrelse er ikke viktig.

Jeg vurderer sterkt dette tilbudet fra surround.no.

Allikevel er jeg usikker på om jeg skal velge et stereo oppsett med mulighet for å bygge ut senere. Hva er fordeler og ulemper med dette? Vil jeg få en mer "komplett" hjemmekino hvis jeg bygger ut senere? Dette stiller kanskje høyere krav til receiveren?
    Hvis et stereo oppsatt gir like bra lyd til musikk som en komplett hjemmekinopakke vil jeg heller satse på dette. Blir jeg en lydfrelst entusiast er ikke veien lang til banken for å bygge på mer =)

Ellers så dette høytalersettet fra hifiklubben veldig pent ut, men får man mye lyd for pengene i det tilfellet?

Når det gjelder blurayspiller har jeg ps3 noe som holder inntil videre (men takk for forslag).

Igjen, tusen takk for at dere finnes (vet ikke hva jeg skulle gjort uten)! =)
    Du får jo ganske bra surroundanlegg til 20K, som du ser anbefalt over.
    Men ang. Onkyo/XTZ pakka, så er jo minuset at receiver ikke har pre-out, som vil si at du ikke har mulighet til effektforsterker (som kan være en fordel og ha)

Ellers, et godt stereo oppsett til og begynne med kan være veien å gå for å begynne gromt å bygge vidre ettersom pengene ruller inn senere

DALI Concept 8 Høyttalere | Hi-Fi Klubben + DENON AVR-3311 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben da havner du vel litt under 20K, og muluget for å bygge videre etterhvert, OG du har pre.out

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tja, det er en god stund siden jeg mailet med de, og de sa det bare var å komme innom, men jeg har aldri vært der så du har sikkert rett JosRuu.
    Da jeg var innom sa de at de jobebt på spreng med å få ferdig ett demo rom så han regnet med det gikk ett par uker til så da burde det være klart rundt disse tider.
    Egentlig rart de ikke har hatt muligheter for demo før...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker at jeg får mer og mer lyst til å bygge mitt egen hjemmekino. Det vil si jeg vil starte med stereo.

Jeg har nå et kjøpsforslag som jeg vil at dere skal kommentere.

Klipsch RF-82 (kampanjepris)

Senterhøytaler: Her er jeg litt usikker, men Klipsch RC-52 eller RC-62 (her) var bra?

Sub: XTZ 99 12'' virker som en veldig god sub til en ok pris.

Receiver: Her trenger jeg hjelp. Dvs en god en fra 6-7000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF82 går for rundt 5k i elkjøp og lefdalbutikker for tiden. Hvis noen har igjen da.

Bare et tips :-)

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er en i Oslo som selger RF-82 for 4500,- ,Stereofil RC-62 for 2.796,- og RS-42 for 2.796,-. Reciver til dette ville jeg brukt en Yamaha RX-V767 på Lsound til 5211,- SUM 15303.- Her har du et fabelaktig oppsett for film, litt svakheter på musikk da RF-82 kan være litt skarp for noen... Men er ingen som slår den for denne prisen!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prioriter musikk. men hva spiller du mest? hva liker du .

Allsidig, dog kanskje ikke den råeste i bassen:
    Komplett.no - PSB Image T6 Gulvhøyttaler
    Komplett.no - Yamaha RX-V1067BL
    + eventuell en sub for resten.

XTZ'en du har sett på er en fin sak .

Men hvorfor da ikke droppe surround først som sist.. og kjøpe noe ala:
    NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    +
    B&W DM683 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

NAD forsterkern kan du senere bruke som effekttrinn til en surroundreciver, men da har du iallefall sikra 2 kanaler kvaliteten!!.

Alternativer til Høyttalere:
    DALI IKON 6 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

HAr disse selv, og de overbeviser veldig! Men litt mindre basstunge enn BW som har et voldsomt basskyv. På ikon 6mk2 funger også følgende forsterker meget bra:
    DENON PMA-1510AE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben (denne blir for svak for B&W).

Ta en tur til hifiklubben og hør på disse, jeg er sikker på at du blir overbevist til å droppe surround inntil videre! Dette spiller MUSIKK!

Glemte 1 ting, Denon har en egen prosessorinngang, så den er også klar for å kobles til en eventuell surround reciver i fremtiden!!!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker at jeg får mer og mer lyst til å bygge mitt egen hjemmekino. Det vil si jeg vil starte med stereo.

Jeg har nå et kjøpsforslag som jeg vil at dere skal kommentere.

Klipsch RF-82 (kampanjepris)

Senterhøytaler: Her er jeg litt usikker, men Klipsch RC-52 eller RC-62 (her) var bra?

Sub: XTZ 99 12'' virker som en veldig god sub til en ok pris.

Receiver: Her trenger jeg hjelp. Dvs en god en fra 6-7000 kroner.
    Eller... vente med center til du kan kjøre RC-64, som er RÅ når du ser film
    Når du spiller musikk bruker du jo tross alt ikke center'n uansett...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •